Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Vixen Varmint projekt Nu med FINALE
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Hej Walnut
Bøffelhorn arbejder en hel del (det ved du nu nok - bare for en sikkerheds skyld - og så kan jeg jo også lige fortælle alle andre at jeg ved det [8D]) Der kan evt. laves en "hulning" mellem bøffelhornet og træet (eller andet materiale) Det gør vi ofte på knivskæfter for at skjule forskellen i materialernes forskydning der uvilkårligt vil komme ad åre.

CP



Hej Claus.
Det var jeg faktisk ikke klar over. Det gør dog ikke så meget, om der skulle opstå en mindre kant. De ilagte stykker har en tykkelse på ca. 3mm. I forvejen er der lidt forskydninger mellem metal og træ, da metaldelene er lagt ca. 1-2mm under overfladen. Vigtigst er, at hornet kan modstå berøring og slid uden at vække unødig og uheldig opsigt[Smile]Jeg tager højde for problemet på det andet skæfte, der ligger på den lille høvlbænk.Enten ved kanter, der er tilstrækkeligt afrundede eller med indlæg af andet materiale.Jeg bringer et billede af den færdige reparation.
Mvh Walnut
Svar
Aarghhh, Walnut, jeg s nd r snart n r gning til dig[:o)], nu har
j g ig n savl t i mit tastatur[Wink].

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Aarghhh, Walnut, jeg s nd r snart n r gning til dig[:o)], nu har
j g ig n savl t i mit tastatur[Wink].

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty



Hej Kima.
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Du kan bare holde dig fra s. 6 Tøsen [Wink][Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Walnut
Hej Kima.
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Du kan bare holde dig fra s. 6 Tøsen [Wink][Big Grin]
Mvh Walnut



D n slags r j g voks t fra[:I], m n når j g s r så flot t stykk håndværk kan j g ikk hold på savl t[Big Grin]
[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
[Image: DSC02141.jpg]
[Image: DSC02142.jpg]
Så er de to mindre kosmetiske operationer udført. Der er tilbage at give lak et antal gange.
Walnut
Svar
[Image: DSC02164.jpg]

Så er jeg færdig med monteringen af min Harris Bipod. Ved hjælp fra andre forum medlemmer er alt gået godt. Den sidder meget stabilt, og jeg har selvfølgelig været meget spændt på at skulle skifte rygsæk og diverse andre hjælpemidler ud med et fast stativ til liggende og siddende skydning. Jeg har afprøvet både liggende og siddende skydestilling. Det var en rigtig god oplevelse med et roligt og stabilt sigte [:p] Jeg glæder mig til at afprøve den i Måde 1.3 og senere i Ulfborg.
Mvh Walnut
Svar
Fantastisk stykke håndværk du har lavet der[Smile] Så har jeg lige et spørgsmål, da du fræsede ud til løb, og låsen var det i fri hånd eller brugte du et slags land til at køre hen ad.

westergaard
A. Westergaard
Svar
Citat:quote:

Originally posted by West

Fantastisk stykke håndværk du har lavet der[Smile] Så har jeg lige et spørgsmål, da du fræsede ud til løb, og låsen var det i fri hånd eller brugte du et slags land til at køre hen ad.

westergaard



Hej West
Nu, hvor du har taget mig i at lyve omkring skæfteaktiviteter I VTF regi, må jeg hellere bekende med svar på dine spørgsmål [Wink][Big Grin]
Jeg anvender ikke fræseren til pibekanalen. Den laves med huljern og det overflødige værktøj Barrel Bedding tool. Jeg har flere gange tænkt på, at ville fræse noget af materialet væk i pibekanalen. Det er kun blevet ved tanken.
Udfræsningen til låsestolen er gjort på fri hånd. Har man en fræser med et pålideligt styr, er der ikke noget i vejen for at fræse med dette monteret. Det er dog en forudsætning, at skæftestykket er heloprettet med ens bredde i fræseområdet. Skulle jeg fræse med styr, ville jeg vælge at fræse begge indervægge fra samme side.
Når, eller hvis du vil fræse på fri hånd, er det meget vigtigt, at du har en tydelig streg og en god belysning. 6mm brugte for nylig en sort streg på en hvid bund.
Når jeg fræser fri hånd skaber jeg en opspænding, der gør det muligt at sidde med albuerne i bordet/ bænken. Derved styrkes motorikken / styringen af fræseren. Jeg er blevet mere og mere fræk ved stregerne. På en god og koncentreret dag kan jeg fræse " halv streg". Det er under al fræsearbejdet nødvendigt at være koncentreret, når maskinen startes og slukkes. Der kan også være områder i laminatet, hvor det bedre kan lide færdsel i en retning frem for en anden. Det er ikke sikkert, at du kan fræse dig helt igennem "motorrummet". Det afhænger af fræsejernets længde og fræserens max. arbejdsdybde. Jeg har så brugt en toptrimmet stiksav med en god klinge til at slå hul igennem.
Meld tilbage, hvis der er yderligere spørgsmål til fræsearbejdet.
Mvh Walnut
Svar
Tak for svaret der var flere spørgsmål der blev besvaret der. Fint.. Jeg skal til og lime nogle finerplader sammen til et skæfte. Det bliver 4 stykker vandfast krydsfiner. Jeg regner med bare at bruge vandfast snedkerlim og så bare en masse skruetvinger på kryds og tværs med stave. Evt skrue dem sammen med spunskruer uden om omridset af skæftet. Har en gammel tikka med et grimt skæfte jeg vil prøve og lave et nyt til. Finder jeg så frem til at det ender i noget knap så fantastisk, sætter man jo bare det gamle på igen. Eller starter forfra.
Anders

westergaard
A. Westergaard
Svar
Citat:quote:

Originally posted by West

Tak for svaret der var flere spørgsmål der blev besvaret der. Fint.. Jeg skal til og lime nogle finerplader sammen til et skæfte. Det bliver 4 stykker vandfast krydsfiner. Jeg regner med bare at bruge vandfast snedkerlim og så bare en masse skruetvinger på kryds og tværs med stave. Evt skrue dem sammen med spunskruer uden om omridset af skæftet. Har en gammel tikka med et grimt skæfte jeg vil prøve og lave et nyt til. Finder jeg så frem til at det ender i noget knap så fantastisk, sætter man jo bare det gamle på igen. Eller starter forfra.
Anders

westergaard



Hej igen West.
Jeg ville overveje at droppe det vandfaste og i stedet lime en af en birkefinerplade.Birkefinerpladerne plejer at være af god kvalitet. Forudsat, at din vandfaste ikke er af en høj kvalitet. De vandfaste plader, jeg kender, er ikke særligt homogene. Det vandfaste lakerer du dig til [Wink]
Mvh Walnut
Svar
Det er dem man kalder for østenfiner. Det er meget hårdt. Vi bruger det til at lave redekasser af. (til min minkfarm) Men det kan da godt være at det er bedre og bruge birkefiner.

westergaard
A. Westergaard
Svar
Citat:quote:

Originally posted by West

Det er dem man kalder for østenfiner. Det er meget hårdt. Vi bruger det til at lave redekasser af. (til min minkfarm) Men det kan da godt være at det er bedre og bruge birkefiner.

westergaard



De "østenfinérplader", jeg har været i nærheden af, har været præget af dårlig limning og ringe finér. Der kan være pletter i dem, hvor limning er ikke eksisterende. Jeg går ud fra, at du vil lave et discountprojekt denne første gang, når du ikke vælger at bruge et stykke færdigt skæftefinér. Måske du skal have fat i regnemaskinen, hvis du skal investere i en spritny birkeplade. Den løber ikke op i de 90 euro, som et stykke CWP finer koster, men det hele kan også fornuftigt vurderes i forhold til kommende investering af timer i projektet. Står du, hvad jeg selvfølgelig tror på, i den anden ende med et flot formet skæfte, vil du måske ærgre dig over, at du ikke havde lavet alt arbejdet i skæftefinéren.
Mvh Walnut
Svar
Det er også rigtigt, jeg kender jo ikke et færdigt resultat af et skæfte fremstillet af sådan en plade. Det smartest ville nok være og bruge en birkefiner som du anbefaler. Tænkte bare at den ville være fin til et riffelskæfte. Jeg har nemlig lavet en del knivskæfter af den slags, som er blevet rigtig gode. "Men man skal gøre noget, skal man gøre det ordentligt eller så skal lade være" Tror sku jeg hitter noget birkefiner og får startet iop på mit første riffelskæfteprojekt.[Wink]
Jeg skal nok se om jeg kan smide nogle billeder herind af det hele...

westergaard
A. Westergaard
Svar
[Image: DSC02276.jpg]
[Image: DSC02277.jpg]

Er lige vendt tilbage efter et par fornøjelige timer på skydebanen i Måde. Selv om jeg har haft svært ved at styre afgangen med det ustabile hårde aftræk, valgte jeg alligevel at placere den lille Sako i læderpuderne. Der er, på begge de viste skiver, skudt med Lapua 3,6g 55gr.På den første er der afgivet 5 skud, og på den sidste er der afgivet 4 skud. Begge serier kunne dækkes af et stk. plaster. Imellem de viste serier blev Lapua 4,5g 69gr. afprøvet. Den kan den kræsne skyder derimod ikke lide [B)][xx(] Spredning fra 40-60mm. Det kan jeg egentlig ikke helt forstå. Den har en stigning 1-9 og skulle vel nok kunne tumle 4,5g 69gr [8)]
Walnut
Svar
I går fik jeg sat et nyt Timneyaftræk på den lille Sako [Smile] I dag har jeg lavet de små tilpasninger, der skal til på både træ og metal for at det hele kommer til at fungere rigtigt. Der er nu en del "småjusteringer". Det tager tid at lokalisere de steder, hvor der skal tages mere træ i rummet til systemet.
Jeg er faktisk nææææææææsten færdig. Jeg har så en lille ting, der driller. Når jeg trækker den bageste (ved pistolskæftet) bolt til, er der et eller andet "klem", der forhindrer den i at udløse med aftrækkeren. Jeg har mistanke til området ved sikringspladen. Der skal ikke flyttes meget bagud på denne plade, før skuddet ikke kan gå
[8)][Smile][:0][:o)][Smile][B)][:o)][Sad!]: er et godt udtryk for denne slags arbejde. Selvfølgelig rummer det også den del spænding, og det giver formodentlig også et lille kick, når jeg løser knuden. Jeg dokumenterer i tekst og billeder, når jeg er færdig. Der er flere timer at spare [Wink][Big Grin]
Walnut
Svar
Jeg har lige skudt den af 10 gange i træk uden problemer [8D][Big Grin][:I]
Jeg fik bugt med klemmeriet i bundrammen. Det nye aftræk adskiller sig fra det gamle ved at være højere og gå dybere ned. Faktisk sniger det sig ned i bundrammen! Det giver problemer med pladsen, og jeg har måttet justere her.

[Image: DSC02417.jpg]

[Image: DSC02412.jpg]

Her er filet af den forreste kant og den sideplade, som sikringspinden sidder på. Desuden er der taget af længden på aftrækkeren, og den er slebet i facon igen.

[Image: DSC02413.jpg]

Jeg har slebet en hulning i bundrammen, hvor spidsen af sidepladen bevæger sig under brug.

[Image: DSC02411.jpg]

Der har været en del småjusteringer indvendig. Ikke meget materiale, men meget tid med at lokalisere, hvor der skulle fjernes træ. På billedet er der i bunden gjort plads til en stump gevind, der stikker ud fra aftrækkersystemet.
[Image: DSC02418.jpg]

Det var nødvendigt at ændre området, hvor sikringsknappen har sin gang. Bagest skulle der fjernes et par milimeter. Jeg overvejer at hæve området bag knappen med en rød top. Den må ikke være så høj, at det generer adgangen til knappen.
Det nye aftræk er [:p][:p][:p] Barbietræk 770g. [:X]

Walnut
Svar
Så er der kun G60 faktoren tilbage at justere på[Big Grin]. Som vanlig en informativ og velillustreret tråd.
Nu skal du så ud og lege med vi andre[Wink].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Så er der kun G60 faktoren tilbage at justere på[Big Grin]. Som vanlig en informativ og velillustreret tråd.
Nu skal du så ud og lege med vi andre[Wink].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat



Hr. Scharfschütze Tonny von Centrum
Kan du se mine fodsåler [Big Grin] Jeg er skræmt ved tanken [:0] Jeg har heller ikke fået svendebrevet fra 6mm endnu [Wink][Big Grin] ...så I kan ikke tvinge mig [Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
Citat:quote:

Hr. Scharfschütze Tonny von Centrum

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Thats a good vending.

Selvom det også tit er von fast Centrum[B)]

Start nu med at tage et bukkemærke i guld med krimskrams som en slags opvarmning, så ses vi til DM

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
[Image: DSC02419.jpg]

Der var en lille men ikke uvæsentlig ændring, i forbindelse med implanteringen af det ny Timney, som jeg ikke fik med i går. Som det fremgår af billederne, er der arbejdet på at skabe plads til aftrækkerhuset ned i bundrammen. Det er svært udefra at orientere sig om, hvordan det ser ud, når rammen var lagt i. Sidste test i går var at placere en 1mm tyk spændeskive imellem bundramme og udfræsningen. Det gav et løft på 1mm og lavede et problemfrit arbejdsområde for sikringen nede i rammen. Jeg har været rimeligt meget fremme i skoene for at have både livrem og seler på under og efter denne operation [Big Grin]
Spændeskiven er i dag blevet erstattet af et stykke hårdt acryl, som stammer fra min knivskæftning. Selvfølgelig for at give en større bæreflade, når der trækkes stramt til med bolten. Spændeskiven ville med tiden blive trykket ned i den forholdsvise bløde laminatoverflade.
De blankslebne metaldele fra i går er blevet bruneret med brunerepasta fra Skyttebutikken. Det blev ganske fint, og der var en enkelt legering, der ikke ville tage imod bruneringen. Jeg tror, der er tale om aluminium.
I morgen kl. 1100 sender det nye Timney de første kugler afsted med kurs centrum [Big Grin] Jeg håber, at vinden arter sig [Smile]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)