Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny 1. gangs riffel med kikkert.
#1
Hej ligsindet skytter.

jeg er ret ny inden for riffelverden.
og står ooverfor at skulle købe min første riffel.

Eneste krav jeg har er det skal være sort syntetisk.

har tænkt på at skyde et vildsvin som det eneste dyr til at starte med.

Og så en en fornuftig kikkert som evt skulle kunne flyttes med til en anden riffel på et tidspunkt.

Har kikket på følgende..

Tikka t3 i enten 308 win eller 6.5x55

Browning i 308 win

Winchester i enten 308 win eller 6.5x55 .

Enten med noget leupold kikkert 3-10x50 med 35mm stamme.

eller Bushnell mener den var 2.5-10x56 med 35 stamme og lys.

Lad mig hører kommentar og kritik.

K

newbie hunter
Svar
#2
Hejsa
Hvis din plan er bla. at skyde vilsvin, så ville jeg helt sikkert vælge 308W - den slår en smule hårdere, og det er værd at foretrække, specielt ved natjagt på svin.
Jeg har selv en plastikriffel i 308W (Steyr Mannlicher Prohunter Mountain), og jeg vil ikke bytte for en million, specielt ikke når det regner om efteråret og alt er pløret og vådt.
Selvet valgt af riffel har jeg ikke så meget at sige til, da det er en samssag hvad folk foretrækker (jeg foretrækker Steyr, da jeg er da deres rullesikring kan betjenes med venstre hånd - begge mine steyr er til højre hånd). Vedr kikkerterne, har jeg selv 2 der er 30 mm i røret og 56 mm i åbningen. Det vigtigwste er at kvaliteten er iorden, da der kan være stor foskel på hvor meget du kan se i tusmørke, selvom kikkertene har samme data.
Svar
#3
Hej!

Tikka er en fed skyder, der er kendt for overlegen præcision! Browning er et meget robust og gedigent våben. Du går ikke galt i byen ved køb af nogen af dem.

Som Jesper skrev - vælg .308W hvis du vil skyde svin!!!

Jeg er Leupoldfan af flere årsager - Livsvarig garanti uden pis, RIGIG god kvalitet, billige når du importerer dem selv fra USA (http://www.theopticzone.com) - og ja garantien gælder stadig - du skal blot selv stå for forsendelsen til Gyttorp i Sverige hvis den skulle gå i stykker. Jeg vil anbefale en VX-III 3,5-10x50 som allroundkikkert - evt. med lys hvis du vil skyde svin om natten. VX-L 3,5-10x56 var også en mulighed - lidt dyrere med bedre coatning, mere lysgennemgang og lavere montering grundet det specielle "cutaway" på objektivet.

Bushnell er også gode kikkerter - efter hvad jeg har hørt. Jeg har aldrig haft en! Jeg har valgt Leupold fordi de ikke har medforstørrende sigte (trådkorset bliver ikke større når du zoomer ind). Npr jeg skal afgive et præcist skud vil jeg gerne have trådkorset så fint som muligt.

Man flytter ikke en kikkert mellem to rifler!!! Baserne vil aldrig sidde præcist det samme sted. Du kan derimod have to kikkerter til én riffel.

Sidste ting - begge de kikkerter du nævner har rettelig 30mm rør - ikke 35mm!!! [Smile]

Jamo
Svar
#4
Jeg stod selv i samme situation i foråret. Mit valg blev en Tikka T3 i 308 Win med en Bushnell 3-12 x 56 mm. Det har jeg ikke fortrudt. Det er en dejlig riffel, der er meget præcis, for slet ikke at tale om prisen (den er også "dejlig"). Jeg havde ikke meget forstand på det, men spurgte forskellige steder, og de svarede alle 308 Win, som et godt valg til både buk og hjort.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#5
Hej Jamo

Du kan nu få flere systemer hvor du kan bruge den samme kikkert til flere rifler feks. Blaser.

Alle du systemer hvor kikkerten er montert på løbet, er den jo ikke klar over om du sætte nyt løb på eller ny rifle det kan faktisk betale sig at tænke over det.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#6
Hej

Hvis du skal til Tyskland for at skyde dit svin, skal du vere opmærksom på at 7mm er mindstekaliber til svin i en del Tyske delstater nu.
Således er 6,5X55 blevet forbudt til svin mange steder dernede.

MVH
Sonny
Svar
#7
Hej Kim!

Jeg skal lige være med... mener du, at hvis du har 2 blaserrifler, så kan du nøjes med én kikkert og blot flytte den rundt? Sådan som jeg forstår dig så mener du jo at man kan bruge én kikkert på en riffel med vekselpibesystem som f.eks. Blaser, S&L DL, Sauer 202 osv... Jeg ved at kikkerten på Blaser er monteret på selve piben, men det er da ret unikt for lige Blaser!!! Og ændrer det noget - kan du tage kikkerten af piben og smide den på en ny pibe uden at skulle ændre markant på indskydningen hver gang?

Men det er jo ikke helt det han mener. Han mener at han f.eks. køber lad os sige to Tikkarifler, som jo ikke er med vekselpibe. Monterer en kikkert på den ene i en aftagelig montage, for at kunne tage den af og sætte den over på den anden. Det er som udgangspunkt et NO GO da baserne og lign. aldrig sidder samme sted!!! [Smile]
Svar
#8
Hej Jamo
Ja det er det jeg mener på min Blaser skal jeg kun ændre 4 klik så passer den feks. fra 243 til 270 og sådan er der også andre mærker som du kan gøre det ved.

Der hvor du har ret er på alle de rifler som har baser eftermontert det vil du aldrigt få det godt nok.
Jeg har 3 løb og 2 kikkert til min blaser begge kikkert kan jeg flytte som jeg vil, det er selvføldigt godt med et kontrolskud, men det har altid passet.
Så skulle jeg købe 2 kobler mere så jeg har 3 hele rifler kan jeg stadigt bruge 2 kikkerter.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#9
tak for gode imput. Dejligt med lidt outsider viden andet end den fra buttiken. HEHE
mere af det

er blevet lidt mere varm på tikka´en, syntes browningen ser lidt lille ud i forhold til den. og når jeg næsten er 2m. Ser det måske helt skævt ud hvis den bliver alt for lille.
Det bliver som start svin i Polen, har en god kammerat der arbejder dernede..

newbie hunter
Svar
#10
husk, at skal du skyde svin på drivjagt i polen skal kikkerten kunne sættes til 3x forstørrelse - det er et lovkrav. Leupold m. 3,5-10x50 er derfor ikke at foretrække. Skal du derimod skyde den på pürch tror jeg ikke der er nogen ko på isen!

Kan du sige lidt om hvad dit budget ligger på? Måske vi havde andre gode idéer til hvad du skulle tjekke ud inden du bestemte dig [Big Grin]

J.
Svar
#11
Jamen sådan omkring en 10 - 12.000 ca for kompletsæt.
Idéen med kikkerten var ikke at bruge den på flere riffeler, men evt at bytte geværet og beholde kikkerten til det næste [Big Grin]

newbie hunter
Svar
#12
Ahaaa...nu forstår jeg bedre m.h.t. kikkert! Jamen i det prisleje har du kig på det helt rigtige - nemlig Tikka!!!

Hvis du bor i nærheden af K.O Skov i bording v. Silkeborg så slå et smut derud og præsenter ham for dit ønske. Hvis du er en haj til at handle kunne du måske få handlet en S&B Classic 3-12x50 ind til en god samlet pris...Det er en rigtig god kikkert du kan bruge til det hele!!! Og den har du med dig i rigtig mange år!!!

Til Tikka kan du bruge Warne-montager som er billige, men gedigne og passer godt til riflen! Jeg har selv sådan et sæt på min Tikka Varmint og det fungerer perfekt!

Held og lykke med det!

J.
Svar
#13
Hvis man bare er en lille smule jyde kan man få en optilock montage til 900kr måske mindre. Jeg kender ikke warner men jeg vil altid vælge optilock til Tikka og Sako rifler da det absolut må være det optimale og så stor er forskellen ikke i pris.

Jeg ville gerne kunne hjælpe med kikkert, men jeg har kun ejet kikkerter af fire forskellige mærker Hakko(eller sådan noget), Zeiss, Winchester og Aimpoint. Hakko var ok, Winchester noget møg. Zeiss og Aimpoint er de eneste jeg vil købe igen, da jeg synes de er rigtigt god optik. Men det var jo ikke dem du kikkede på.

Jeg er selv med i klubben der ejer Tikka. Jeg ejer 2 styks, en m658 i 338wm og en T3 Lite i 7mm Rem Mag. Jeg synes absolut det er topklasse rifler og ikke noget man skifter ud. Tilgengæld kan optikken altid optimeres til den situation man ønsker at bruge den i og derfor kræve en opgradering.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Jamo
Jeg ved at kikkerten på Blaser er monteret på selve piben, men det er da ret unikt for lige Blaser!!! Og ændrer det noget - kan du tage kikkerten af piben og smide den på en ny pibe uden at skulle ændre markant på indskydningen hver gang?



Samme system er på den nye Mannlicher Take Down. Her sidder der bare en skinne der går hen over låsetolen. Den er monteret på piben og følger med når man skifter piben. Skinnen kan fåes både til svingmontage eller Weaver montager[:0]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#15
Nu nævner du at det er grisebasser du vil jage.
Husk at hvis du påtænker at jage i Polen, så kan du komme ud for at du skal kunne komme ned på 3x forstørrelse.
Det frasorterer desværre de fleste Leupold kikkerter [V]

Men Bushnell laver en fremragende Elite 4200 2.5-10x50 m. lys.

Køber du direkte i USA kan du få den ret billigt.
Vælger du at købe i Danmark, kan den fås for ca. kr. 5.000,00.

Hvis dit budget er kr. 10-12.000,00 så overvej om ikke det er bedre og få en god brugt riffel. For påtænker du at købe en god optik, der skal holde mange år, så afsæt min. kr. 5.000,00 til den aflene.
Dertil kommer så montageringe & evt. baser.
Du skal afsætte ca. kr. 750,00 for baser og ringe i stål.

Husk også alle småudgifterne, så som bærerem(og måske også rembøjler), noget og transportere riflen i, og noget godt rensegrej.

Og så ville jeg nok overveje som minimumskaliber en .308 Win.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#16
Rex hvilken anden kaliber over 7mm vil du anbefale som en første gangs riffel? En af ens rifler skal man gerne have billig ammunition, uden for kraftig rekyl så man er komfortabel med at ligge og skyde mange skud med dem. 308win er udover 6,5x55 optimal for dette. 30-06 er efter min mening for rekyl kraftig. Ikke for enkelt personer men der er nogen der ikke kan håntere rekylen derfor er min mening at 308win bedre at anbefale en ny riffeljæger med en ukendt evne til at håndtere rekyl.

Hvis vi taler om rifler nummer 2 kan vi hurtigt blive enige om der findes bedre kalibre.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Rex hvilken anden kaliber over 7mm vil du anbefale som en første gangs riffel? En af ens rifler skal man gerne have billig ammunition, uden for kraftig rekyl så man er komfortabel med at ligge og skyde mange skud med dem. 308win er udover 6,5x55 optimal for dette. 30-06 er efter min mening for rekyl kraftig. Ikke for enkelt personer men der er nogen der ikke kan håntere rekylen derfor er min mening at 308win bedre at anbefale en ny riffeljæger med en ukendt evne til at håndtere rekyl.

Hvis vi taler om rifler nummer 2 kan vi hurtigt blive enige om der findes bedre kalibre.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Vi er helt enig om at man skal passe på med for kraftig en kaliber som førstegangsriffel.
Når kunder kommer til mig i butikken og vil rådføres, så spørger jeg altid hvilken jagt man har tængt sig og bruge dem til.
Er det dansk jagt, ja så foreslår jeg en 6.5x55-
Har man også tænkt sig at jage f.eks. elg i Sverige, så anbefaler jeg en .308Win. Ikke fordi en 6.5x55 er for "klein" men fordi, der før har været tale om i Sverige om at forbyde 6.5x55 til ekgjagt.

MEN i dette tilfælde siger han at riflen primært skal bruges til grisejagt (hans første jagtbytte). Derfor anbefaler jeg at købe en minimum .308 Win.

Efter min mening, så er noget af det, der virkelig kan taget modet fra en førstegangsjæger.
Det er at se dyret løbe derfra ... anskudt.
Derfor hjælper det ikke at anbefale en 6.5x55 når han endnu ikke er
en erfaren jæger, der med stor sikkerhed kan placere et dræbende skud til en "grisebasse".

Jeg startede selv med en 30-06 og den har ikke gjort mig specielt rekylskræk, eftersom jeg i dag skyder med alt muligt, p.t. op til kaliber .50BMG [Wink]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#18
startede også med 30-06 (alm Brno ZG47)... havde ikke problem mht rekyl .. men kan nedbringes/kontrolleres fx vha vægt (rekyldæmper i skæfte) og blød bagkappe. Det der dog var rigtig nyt for mig var stabil placering af hoved i forh. til kikkert .. fik den ned over næsen nogle gange [B)].. ikke slemt, men havde netop købt gammel kvalitet (S&B) .. men med metalkant!! og den kunne godt slå et lille hul. Hvis gammel kikkert købes og man er ny i riffelskydning, så er gummikant at foretrække!

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#19
Startede også med en 30-06'er...dog havde jeg skudt en del för jeg köbte riflen.

På den anden side er trixz en 2 meter fyr, så mon ikke han kan klare en 30-06'er? [Wink]
Svar
#20
Rex det er netop det at nogen kan godt klare 30-06 men nogen kan ikke. Og nogen ville have haft en bedre start med en mindre rekyl kraftig kaliber end 30-06.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)