Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accubond
#1
hej.skal til at lade kugler til den forestående bukkejagt i sverige[:p][Big Grin][Big Grin].jeg havde tænkt mig at skyde med 130g nosler accubond (6,5).jeg har skudt en enkelt buk med kuglen i år, og det gik ok[Smile].men læste så på nettet at en norsk jæger ,skød et stykke råvildt med accubond dog i kal 308 hvor kuglen røg lige igennem lunger uden at ekspanderer ,og de fandt først dyret senere.mener faktisk den blev hetzet af en hund.
har selv oplevet noget lignende i sverige engang ,hvor kuglen (140g nosler pat.) ramte lidt lavt og for langt tilbage i lungerne ,med det resultat at kuglen røg lige gennem bukken uden den ønskede effekt .heldigvis havde vi adgang til en god hund som gik et 400m spor og tog bukken i en havremark stadig sprællevende.[Sad][xx(].
ved den senere opbrækning viste det sig at sårkanalen ikke havde større diameter end en kuglepen[:0][:0] .
med den oplevelse i baghovedet spørger jeg så om nogle her i dette forum enten selv eller har hørt om nogle der har haft lignende oplevelser med nosler accubond som måske er for hård til råvildt.[?][?]

mvh støver.
knæk og bræk i sverige.
Svar
#2
Brug du bare Hornady's SP i 140 grs., billig, effektiv og garanteret ekspansion og gennemskud med 6,5x55... Et stykke råvildt er altså ikke så stort, at det efter min mening kræver bondede kugler.

Mvh.
Søren
Svar
#3
Støver,
Er du klar over at det er min yngling, du har ramt! Jeg bruger Accubond i 270W og 30-06 (og nu også i 7x65R). De er klart lidt hårde ved en ren blad kugle til et så lille stykke vildt, som råvildt egentlig er!
men...men, jeg har, til dato, ingen dårlig erfaring med opsvampning af Accubond (og slet ikke lunge skud eller lidt baglige træf) og de stykker råvildt, jeg har skudt med Accubond, har det ikke været kuglen der har fejlet. Hoved årsagen til at jeg bruger den er minimal kødødelæggelse, den skyder forbløfende godt i min riffel og gennemskuds garanti på større vildt (gris!)
Generelt, vil jeg også til enhver tid bruge en lidt for hård frem - for blød. Mit vildt står næsten aldrig til en ren blad kugle!
Jeg kan dog godt forstå din bekymring, egentlig er 400 meter med et lunge skud "godt gået"!

Du kan jo forsøgsvis prøve Ballistic Tip i en 100 grain - så bliver der med garanti markering på bane 10[Big Grin]!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Hej.
Gør du trygt som Sandersen skriver. Benyt dig af Hornadys 140 gr. SP
Interlock. Den er rigtig god til råvildt, og som han skriver, er den
billig i brug. Førhen brugte jeg cal.243 win med Hornadys 100 gr. Interlock kugler. De var også gode. Man var altid sikker på gennemskud, uden de store huller. Det samme gælder 140 gr kugler i cal. 6,5x55
Svar
#5
Nu er der jo en del forskel på 130 grains i 6,5x55 med hensyn til hastighed og en 308. Den sidste har jeg efterhånden samlet mig både teoretisk og praktisk viden om.
308 har ikke tendens til høj hastighed og derfor lukker den ikke op i samme omfang som en 130 grains fra 6,5.

Placeres kuglen(med 308) lidt højt på bladet uden at ramme andet end lunger og med lille ekspansion ja så kan bukken gå langt.

308 har ikke brug for bondede kugler.

Jeg er dog overbevist om at en 130 accubond med en V/0 på ca 900 nok skal ekspandere.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Det er dog utroligt - Barnes TXS - Hornady - 243W og 308 dito [:0][:o)], spørgsmåler er om 6,5x55 og lyder: spørger jeg så om nogle her i dette forum enten selv eller har hørt om nogle der har haft lignende oplevelser med nosler accubond som måske er for hård til råvildt.[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Dertil er svaret, - JA, lidt, og kun hvis kuglen kun går igennem lunge/muskel væv og ikke knogler, ellers er der ingen problemer. Dette er baseret på ca. 20 stykker råvildt og hvis Accubond har samme hårdhed i kaliber 6,5x55 som i 270W og 30-06. Fik jeg nævnt optimal hastighed for den givne kaliber.

Hav en fortsat rigtig god weekend, Thorlak.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Jeg skød en buk en af de sidste dage i bukkejagten med en 130 g Accubond i cal. 6.5 på 40 m
de var ladet op til 900 m/s, skød ind skråt på bladet/bringen en lille smule for lavt men stadig i hjertet
kuglen røg nedenud af brystkassen med et hul på str. med en lille knytnæve. Bukken løb 20/30 m og forendte
så alt i alt virkede den jo som den skulle, men har dog lavet nogle der går ca. 100 m/s langsommere
som skal prøves i Sverige sammen med nogle 140 g Rhino.
Svar
#8
140g hornady sp. er helt sikkert en god kugle til råvildt ,har brugt den en del.men fordi jeg overvejer accubond er at jeg har en naiv tro[:o)] på at der pludselig står en stor keiler på lysningen[:p][Big Grin][Big Grin].
tror i så stadig at en hornady v/0 800 er bedre end en accubond v/0 900.

mvh støver.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)