Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er jeg på glat is her?
#1
Jeg har lige været ved at lade en masse ammo, jeg lader noget 6.5x55, men nu kommer jeg lige i tvivl.

Jeg har ladet 25 stk med 48gr Norma MRP, 5 stk med total længde 78mm, 5 stk 77mm, 5 stk 76mm, 5 stk 75mm og 5 stk 74mm, men nu blev jeg lidt nervøs, for jeg kan ikke ryste krudtet i den der er 74mm, så jeg er bange for at krudtet er trykket helt sammen, kan jeg risikere at trykket stiger for meget når jeg skyder dem af, så der kan gå noget galt?

Men på den anden side har jeg set, at der er en der har ladet 48.6gr mrp og en totallængde på 74mm.

Ville i være nervøse for at skyde en patron af hvor krudtet er trykket sammen?

Mvh Glock
Svar
#2
I dette tilfælde, JA!

jeg håber da at dette ikke er din første ladning...

start med forskellige ladninger, men med samme længde... brug udelukkelsesmetoden...

GØR DIG SELV EN TJENESTE OG LÆR AT ARBEJDE SYSTEMATISK...

hvad andre har laddet med, er noget du kun kan bruge som udgangspunkt...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Jeg har også forskellige ladninger startende fra 44gr med forskellige længder og 46.5gr med forskellige længder, min plan er at prøve hvad total længden har at sige ved forskellige ladninger, men jeg tror jeg starter med at springe 48gr over, på normas side er max godtnok 47.4gr, men det svinger meget efter hvilken side man finder, andre end normas.

Min plan er ikke at voldlade en patron, men at finde ud af hvordan projektilet opfører sig ved forskellige ladninger og længder, i jagten på at finde den optimale ladning for min riffel.

Jeg har ladet en del med forskellige krudtmængder, men samme længde, og jeg syntes de skød lige dårligt alle sammen, så nu vil jeg prøve at arbejde lidt med længder.

Mvh Glock
Svar
#4
Hej Glock,
du har slet ikke nævnt, hvilken kugle du lader. Det er jo ret afgørende. Jeg lader selv en 140 grains Sierra GameKing Boattail med 49 grains MRP. MEn det er maks-ladning efter den norske Ladebog. Den norske ladebog er som regel lidt højere end fabrikkernes egne ladninger. Fabrikkerne holder sig på den sikre side. Men det er rigtig som de foregående skriver byg altid ladning op nedefra. Krudtmængden er langt mere afgørende for præcisionen end sættedybden. Sættedybden er som regel en fintuning af patronen.

Komprimerede ladninger er ikke så farlige som patroner der er så lange at de når frem mod riffelgangene. Selvfølgelig må de komprimerede ladninger ikke være så komprimerede at krudtet ændre sin fysiske struktur, så begynder forbrændningshastigheden at ændre sig.

mvh. Johannes
Svar
#5
Det er en 140gr sp interlock fra hornady jeg bruger.

Hvilket værktøj bruger i til at adskille patroner med, jeg har set at man kan få lidt forskelligt, men er der noget der er mere handy end andet?

Mvh Glock
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Glock

Det er en 140gr sp interlock fra hornady jeg bruger.

Hvilket værktøj bruger i til at adskille patroner med, jeg har set at man kan få lidt forskelligt, men er der noget der er mere handy end andet?

Mvh Glock


Jeg bruger en plasthammer hvori man placerer patronen i en ring, der holder den på plads med projektilet nedad. Hammeren hamres ned i en træklods med et hurtigt slag, og vupti er projektilet faldet ud og krudtet ligeså. Både projektil, krudt og hylster kan genbruges....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Hej Glock

Hvis du har prøvet forskellige krudtladninger med den samme kugle og du ikke kan få den til at grupere ordenligt, så ville jeg vælge en anden kugle krudt kombination. Jeg er bange for det er spild af recourser at fortsætte med at eksperimentere med sætte dybden.

Claus the Dane
Svar
#8
Jeg har også valgt en anden krudttype nu, for at prøve om det er bedre, jeg brugte noget N150 før og det var der da ikke meget sjovt ved.
Men jeg tror jeg vil prøve at lade med flere forskellige krudt vægte og så prøve med bare to forskellige sættelængder.

Mvh Glock
Svar
#9
til adskillelse kører jeg med rcbs bullet puller som du skruer i ligesom dit die set og skruer den rigtige bøsning i afh. af kaliber.
det virker, dog får nogle projektiler mærker og kan ikke genbruges.
Svar
#10
Hej
Jeg bruger også bullet puller fra RCBS det virker godt & går stærkt især hvis det gæller en prøve serie, det med hammeren kunne jeg kun holde ud 2 dage så var det forbi min tålmodighed, det tager for lang tid & giver helt sikkert krudt på bordet.......Bare min mening!
Svar
#11
Jeg har lige købt en hammer i dag, hvis man lige kommer til at hamre når patronen er gået fra hinanden, så kan krudtet komme bagud af hamren og så har man det både i hårdet og alt muligt[Big Grin], men ellers virker den nu ok.

Mvh Glock
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Glock

Jeg har lige købt en hammer i dag, hvis man lige kommer til at hamre når patronen er gået fra hinanden, så kan krudtet komme bagud af hamren og så har man det både i hårdet og alt muligt[Big Grin], men ellers virker den nu ok.

Mvh Glock



Hej Glock

Husk, inden det sker, så at have slipset bundet godt til, så det ikke samles ved elastikken lige over lunten.

Slå i bordet.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#13
Hej.

Lige nøjagtig den kugle du forsøger med har jeg selv bøvlet med.
Jeg fik den aldrig til at skyde bedre end 3,5-5cm på 100m. (5 skud)
Mit bedste resultat var ved 46,5 grains mrp. 76,5mm.

Jeg har ladet med flere andre kugler og alle er bedre en den omtalte kugle i mine rifler.

Held og lykke med det.
Henrik.
Svar
#14
Disse kugler har jeg anvendt en hel del til testskydning med fabriksladet hornady, både deres custom, og deres light magnum, og i alle de piber jeg har testet dem i har egenspredningen været under 15mm. (det er en af de kugler jeg ofte anvender til at lukke munden på en kunde der klager over precicionen på en riffel(rolig nu jeg afliver ikke kunden[8D])) Min erfaring er at det sammen med Norma Balistik tip og lapua mega, altid giver stabilt gode grupper under 15 mm

jbn
Svar
#15
Angående RCBS Bullet puller (neeej.. ikke Bulllet Puler[Big Grin])

Jeg har for sjov skyld engang skudt test-grupper med nogle Ballistic tip 55 grains (22-250) som var "mærket" af "bullet-puleren"

Jeg skød 3 x 5 skuds grupper med identisk ladning som med helt nye umærkede projektiler og kunne IKKE konstatere nogen negativ virkning, dem med mærkerne skød samme gruppe-størrelse som de helt nye.

Såe hvis man ikke ligefrem totalt knokler dem, så kan de faktisk godt genbruges.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Glock

Jeg har lige købt en hammer i dag, hvis man lige kommer til at hamre når patronen er gået fra hinanden, så kan krudtet komme bagud af hamren og så har man det både i hårdet og alt muligt[Big Grin], men ellers virker den nu ok.

Mvh Glock



Tja, jeg har sat tape over hullet i min hammer. Jeg havde pludselig 45 grains krudt spredt ud over det hele...jeg tvivler på, at jeg har fået det hele fejet op...og man må jo ikke støvsuge krudt væk.....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)