Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med Howa 1500 ??
#1
Hej
Efter at have brugt "search" funktionen uden held, vil jeg lige høre om der er nogle herinde som har praktiske erfaringer med Howa 1500 riflerne, som Kr.O. Skov sælger til ca 5000 kr.
det er specielt kaliberene 222 - 223 - 22-250 jeg er interesseret i da det primært skal være til rævejagt

Hilsen Job

I would rather be hunting
Hilsen Job

Svar
#2
Jeg har en bekendt som anskaffede sig en HOWA 1500, med plastskæfte i kaliber 22-250.
Den havde det problem at den efter et par skud begyndte at andre træfpunkt.

Det var en spritny riffel, så den blev uden problemer byttet til en lignende hos forhandleren.

Nr. 2 havde det samme problem, så det endte med at køberen opgav, og købte en riffel af et andet mærke. [B)]

Om der er tale om et tilfælde, kan jeg ikke udtale mig om.

mvh.
Swift
Svar
#3
Den har fået ok kritik i diverse tests...men men men...til den pris skal du helt sikkert købe en Tikka T3 Lite med 1:8" stigning (fås også med 1:12" stigning). Så får du med garanti ikke problemer med præcisionen samt brugen af tungere kugler!!!

Jamo
Svar
#4
@ job!

Tackleberry har/havde een. http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...rævebasker

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Køb Tikka hvis det handler om en præcis billig riffel.
Skød igen i mandags sådan for hyggens skyld... en liggende skydning med min Tikka og sørme igen 3 skud blev dækket af et lille klistermærke...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#6
hej job

jeg har en howa i kal . 223rem og er ganske godt tilfreds..men man får hvad man betaler for.. præsion og aftræk ok men ikke verdens bedste..

hilsen H.S.Jensen
Svar
#7
Måske var det bedre at købe Strom's Vixen i 223 rem? http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=12708

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Hej!!! Jeg har en Howa i .223 Rem - Og jeg har intet - absolut intet!!!! at udsætte på hverken præcision eller aftræk...... min eneste anke er at plast "forskæftet" er lidt for blødt efter min mening.

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#9
igen...køb Tikka - hvis ikke af den ene årsag, så ene og alene pga 1:8" stigning... VIxen har 1:12"...

J.
Svar
#10
Måske var det bedre at købe Strom's Vixen i 223 rem? http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=12708

go´ ide[Wink]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Køb en Tikka eller en Remington 700, har selv begge dele og er meget tilfreds
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#12
Vi har lige haft en inde vi skulle montere kikkert på. Aldrig har vi set en låsestol, der var så skæv[xx(] Det var en helv.... arbejde at få baserne fræst til, så det kom til at passe. Aftrækket var heller ikke noget at prale af. Formoder at det var et mandags eksemplar[^]

Til gengæld har jeg lige solgt en brugt 22-250 og den skød som en drøm.
3 skud 12 mm. på 55 mtr bane[:p]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#13
Dette topic er startet for nogen tid siden, kan jeg se, og var oprindeligt relateret til en mindre kaliber, men her følger mine erfaringer med Howa 1500 i kal 30.06 købt i Østjysk primo 2007 for 4500kr med Nikko Stirling Gold Crown 3-9x42 med et simpelt Boyd's træskæfte. Dette reply passer under den "brede" overskrift.

Jeg har haft riflen i ca 2 år og er ikke synderligt imponeret. Bottomline: Den er kræsen og den skal ikke skydes varm. Jeg har kun skudt med factory loads og rimelig præcision (3/5-skudsgrupper 2-3cm center-center) er kun opnået med Norma Alaska 11.7g, Norma Jaktmatch 9.7g og Lapua FMJ 11.7g. Hvis man skifter ammo ændres træfpunkt 5-15cm og grupperne åbnes til 10cm hvis den skydes varm.

I min jagt på at få denne discountriffel til at skyde bedre med et bredere sortiment har jeg prøvet forskellige ting.

1. Prøver jævnligt forskelligt ammo, men ser kun <1 MOA grupper (100m indendørs indskydningsbane i bænk) med 150+ grains ammo, med fx Jaktmatch som en af undtagelserne.

2. Har lige bedded riflen (uden pillars, dog....endnu) med Plastic Padding Plastic Metal. Ingen synderlig forbedring.
http://www.6mmbr.com/pillarbedding.html

3. Tog så lige idag den beslutning at prøve at følge Howa's vejledning til "barrel break-in" http://www.legacysports.com/products/howa/howa_breakin.html. DVS jeg rensede HELT i bund, så godt jeg kunne og rensede efter hvert af de første ti skud (Lapua FMJ). Nåede så langt som til at tage en treskudsgruppe efter de første ti skud, og fik en ~2.4cm gruppe (4-5min imellem hvert skud).

Jeg ved godt at dette her med barrel break in er religion for nogen og latterligt for andre, men hvad gør man ikke for at blive klogere på hvilke tiltag der virkeligt hjælper.

Jeg noterer mig, at Howa (IKKE MIG !!![}Smile]!!!) siger i linket, at ved korrekt barrel break-in kan man undgå at en koldhamret pibe vandrer ved opvarmning. Det er vist ikke gængs tankegang, for nu at sige det pænt [}Smile] Hvad tænker de på, tror I??????[?]

4. Trigger job. Jeg har fulgt denne vejledning til at minimere kryb og aftræksvægt
http://www.longrangehunting.com/forums/f37/howa-trigger-adjustment-how-52584/

Jeg er ikke tilfreds med det nuværende aftræk, jeg synes ikke vægten er konstant og der er stadig kryb. Så det må justeres yderligere.
Uheldigvis blev jeg indbudt til at prøve en S&L DL 308W med Zeiss optik. Uha, pludselig sad 5 skud i rap bare lige der i en tæt klynge. Så jeg har nok fået den Must'av'nu'gun virus. Det jeg siger er, at jeg nok aldrig kommer dertil at købe en Timney trigger til denne rig![^]

Men tag ikke fejl, jeg har fået min sommerbuk de sidste to år [Wink] Men når riflen er kræsen, kun kan lide Norma Alaska, af de typer man nu har prøvet, så ligner sommerbukken noget der er skudt med en tennisbold:
[Image: 16052009235.jpg]

Men når først man har lagt pengene for en S&L Victory, så går man jo nok ikke lige og piller så meget, som jeg gør nu, så jeg nyder at lære lidt, for jeg ved hvad der kommer om 1 til 2 år [Big Grin][:p]

Mvh Peter
Svar
#14
min kammerat i england har en howa .243 i skabet. på trods af længere tids mishandling skyder den 3-4 cm med de fleste typer ammo: ikke fremragende men tilstrækkeligt til dåvildt og muntjac.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Den kan nu godt..[Big Grin]
[Image: DSC01158.jpg]
3 skud..

Min .308 Howa 1500 med 24" heavy barrel, Mundingsbremse, Bell og Carlson Medalist skæfte, Falcon Optics 5,5-25x50 Mil-dot kikkert. tunet (original) aftræk til 640 gram af Pete Lincoln der har Roedale Precision i tyskland..
[Image: HPIM3845.jpg]

I rather die standing up, than live my life on the knees
I rather die standing up, than live my life on the knees
Svar
#16
Det er vist ligesom med de billigste Remington - potentialet er der, men der skal arbejdes for at få det frem. En almindelig tyndpibet 700 SPS har jeg heller ikke fået til at gå bedre end 5-6 cm grupper, så den blev solgt igen.

Køber man de lidt dyrere modeller er der typisk arbejdet lidt mere med dem fra fabrikken er min erfaring (LTR er en fantastisk riffel til en meget rimelig pris).

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#17
For næsten 10 år siden købte jeg min første udgave af Petersen´s Rifleshooter.

Han , Jon Sundra, havde 3 rifler til rådighed for test.

Han valgte at skyde med 223 og en 308 som jeg husker det.

Det var resultater helt på linie med en rem 700 varmint. Især 308´eren var ganske glimrende med flere forskellige typer af ammunition.

Men han valgte klogeligt, at teste dem med tykke piber. Sådan pleaser man fabrikanten, så man også har noget at skrive om næste gang.

Det falder helt fint i tråd med min egen opfattelse af billige amerikanere. De kan forholdsvis nemt bringes til at skyde fint, hvis de har en tyk pibe og man ofre lidt på aftræk.

Så ender man med ca samme udgift som en T3 varmint, men har lidt flere muligheder for at skifte skæfter og andet bling-pling.

I USA fåes den så også som barrel action med tykke, tynde, sorte og rusttræge i et hav af forskellige skæfter.

men den er generelt en simpel konstruktion, der kan bringes i glimrende form.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Jeg har engang haft en Howa 1500 med træskæfte fra Østjysk. Skæftet mindede i høj grad om de skæfter, de i sin tid satte på de Tikkalåse, de solgte som ØV Special, eller noget i den retning.

Uanset hvad jeg sendte igennem den, kunne jeg ikke få grupper under 4 cm på 100 meter. Jeg fik det råd af Jens, at jeg skulle skyde med Norma Alaska. Det lykkedes at mindske grupperne til omkring 3 cm, med den mindste omkring 2,5 cm. Det er vel OK til det meste jagt, men man er unægtelig noget begrænset i kuglevalg.

Vel, strengt taget er 4 cm vel også OK til det meste jagt, men hvorfor købe noget med en sådan indbygget begrænsning, hvis man kan købe noget til samme pris uden - f.eks. en Tikka. Min blev i hvert fald "skudt af"!

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#19
Har prøvet lidt forskelligt ammo igennem Howaen efter jeg bed'ede den.

3 stk Lapua 123gr FMJ i et aflangt hul. Dette er det hidtil bedste den har præsteret

Derefter 3 stk 150gr Remington Core Lokt PSP med ca 2.5cm center-center

Taget i betragtning at det er gjort med den originale Nikko Stirling kikkert der fulgte med i købet, der har et tydeligt parallakseproblem på 100m, så er det ok. Må have ny kikkert på, og den er på vej [Wink]
Svar
#20
Der er ikke så meget at sige. Køb en Tikka!

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)