Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trimning af Sako Vixen L461 222rem
#1
[Image: DSC015141.jpg]
I går kom den lille hjem til far. Uha, hvor har jeg den samme gode "mavefornemmelse", som da jeg i sin tid købte den lille Belgier på Arsenalet.Den er noget særligt. Yes, fordi den er i en god stand og lidt øv, fordi den lille øjeblikkelig stækkede enhver tanke om omskæftning! Den er simpelthen for fin i træværket. Den vil med en opfriskning få lov til at tage imod et kort, mediumbuttet og fluted løb. Der er materiale til at gøre plads i skæftet. På sigt vil der, med nænsom hånd, blive lavet lidt Custom på den.
Jeg har allerede taget fat på netskæringerne, der trænger til at blive frisket op. Det er iøvrigt en god øvelse, hvis man gerne vil i gang med at netskære.
[Image: DSC015211.jpg]
[Image: DSC015191.jpg]
Walnut
Svar
#2
ja man ser jo tydligt forvandlingen - flot.
Hvis jeg nu kunne tænke mig at friske netskæringerne op på min S&L 97DL - vil jeg så kunne gøre det uden større problemer, og hvad skal jeg bruge af jern + pris?

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

ja man ser jo tydligt forvandlingen - flot.
Hvis jeg nu kunne tænke mig at friske netskæringerne op på min S&L 97DL - vil jeg så kunne gøre det uden større problemer, og hvad skal jeg bruge af jern + pris?

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]



Hej Halvautomat.
Dejligt, hvis denne Topic kan sætte folk igang med mindre projekter.
Lidt svært at vurdere om dine netskæringer er "underlige" på en eller anden måde. Altså fraviger fra det jeg sidder og laver med mit Camp Perry sæt fra Midway.
Når jeg frisker op bruger jeg 2 jern: Cutter V-edger 90 grader og Pointer Long fine 90 grader. Gamle belagte netskæringer er faktisk lidt genstridige. Derfor bruger jeg cutteren til at fjerne gammel skæfteolie og skidt m.m. Samtidig retter den selvfølgelig pyramiderne op. Pointer fine bruges til sidst for at blanke og for at gøre pyramiderne skarpe. Forsøg at gå lige dybt eller højt. Er der ikke gjort færdig ved kanterne, vil det ofte blive lysere der, hvis du arbejder med disse.
Det er dyrt at købe smådimser ved Midway! Der pålægges et gebyr uanset de bestilte varers værdi. Jeg har tit tænkt på, at det ville være en god idé at gå nogle stykker sammen om noget netskæringsværktøj. Det kan jo let sendes medlemmerne imellem.
Du er velkommen til at trække på mine erfaringer, hvis du går i gang.
Swift må gerne supplere her, ifald der kan knyttes yderligere kommentarer til din forespørgsel.
Mvh Walnut
Svar
#4
Der er spurgt på en fremgangsmåde til optrækning af netskæringen.
Første gode råd er at lægge forsigtigt ud med V-edge cutteren. Vigtigt er det at "ramme sporet". D.v.s. at man har den korrekte retning i sporet og ikke kører skævt på den ene af siderne.Værktøjet skal hele tiden være vinkelret på skæftet. Håndgrebet om netskærejernet skal være lige præcist så stramt, at værktøjet selv hjælper med til at holde sporet. Jeg begynder ca. 1 cm. fra den ene ende og kører så mod den anden ende, der skal gøres færdig i denne retning. Når alle spor er kørt, vender jeg skæftet 180 grader og kører de steder, der er bag begyndelsstedet, og som ikke er bearbejdede. Derefter køres sporene "på tværs" på samme måde.
Der sluttes af med at gentage hele proceduren med Pointer long fine jernet. Det kræver en del forskellige stillinger at få lavet bunden af pistolgrebet på den side, der vender mod løbsenden.
Skrue ned for kræfterne, når du nærmer dig kanterne, indtil du har føling med værktøjet.
[Image: DSC01522.jpg]
[Image: DSC01526.jpg]
Walnut
Walnut
Svar
#5
Tillykke med den lille, og sikke en flot start på dit projekt.

Fik selv fat i en Sako Vixen Varmint L461 222rem sidste år. Dejligt tyk kort pibe har den. Har sat et nyt skæfte på den fra Richard's Microfit Gunstocks. Dog er jeg ikke færdig med pudse arbejdet helt endnu.

Har kun prøve skudt den lidt, men det var virklig lovende skudbilleder den lavede[8D]

Glæder mig allerede til at se de næste foto's fra dig[:p]
I didn't come this far to miss!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Swift må gerne supplere her, ifald der kan knyttes yderligere kommentarer til din forespørgsel.


Der er ikke forskel på hvordan jeg ”opfrisker” en slidt netskæring, i forhold til hvordan Walnut gør det.

Som det nævnes er det vigtigt at jernene konstant arbejder vinkelret på emnet.

Dette kræver imidlertid at emnet konstant skal drejes, for at få en behagelig og naturlig arbejdsstilling.
Jeg bruger et opspændingsværktøj, som jeg selv har fremstillet. (se billedet)

[Image: Netskring009.jpg]

Opspændt i ”jiggen”(via en centrerskrue i bagenden, og et skålformet leje i forenden) kan skæftet drejes imens man skærer.

Denne opspænding letter arbejdet med at skære vinkelret ned på emnet betydeligt. [Wink]

mvh.
Swift
Svar
#7
Hej . Et forslag til udformning af holder , så behøver man ikke at afmontere bagkappen. [Image: dscn0306.jpg?t=1218173519]
Svar
#8
[Image: 287366.jpg]
Endelig har jeg fundet en bog om skæftemageri, som virkelig kan bruges til noget[:p][:p][:p][:p] Har været så priviligeret at kunne købe den af The Shootist. Jeg har lavet lidt research og har fundet frem til, at den er fra 1994. Jeg søgte på Google og Bingo! Figurerer hos Midway USA til 49 dollars.Den er simpelt hen voldsomt interessant for amatørsnittere. Ikke mindst værktøjsdelen er god. Masser af flotte billeder, der viser teknikker og fremgangsmåder. Jeg kunne ikke finde den hos Midway Danmark, med den må kunne skaffes. Bogens fotograf følger en skæftning af en riffel fra start til slut. Spændende om der også findes en om skæftning af haglbøsser.
Mvh Walnut
Svar
#9
[Image: DSC01533.jpg]
Hej Sako Vixen ejere og andre kompetente feinschmeckere.
Nu vil jeg gerne bede om lidt assistance til montering af kikkert.
Valget af kikkert faldt ud til fordel for Leupold VXll 6 - 18 X 40 Da jeg købte riflen, fik jeg samtidig montage med til de integrerede baser. En original Sakomontage i 30m.m. medium.
Leupolden, som jeg agter at købe, har 1 tomme rør, så jeg skal købe anden montage. De integrerede baser er koniske. Jeg vil gerne bede om hjælp til at finde frem til den optimale montage. Gerne også et bud på hvor jeg kan købe denne. Ligger nogen inde med noget brugt, som er godt, er jeg også interesseret. Måske der også er Vixen ejere, der kan sige andet fornuftigt om den kommende montering. Jeg har haft en kikkert monteret og kunne fornemme, at det er trangt omkring bundstykket bagtil, og at grebet også går tæt på kikkerten. Der er måske overvejelser omkring montagehøjden og grebsvinklen.
Mvh Walnut
Svar
#10
Se her

JK jagt har haft lidt brugt, men om det er væk ved jeg ikke, ellers prøv Korsholm[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kima
Se her[Image: dralflogoKim1.jpg]  Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.

Hej Kima.
Tak for hurtig og effektiv respons.[:p] Ser godt ud - og originalt. Så skal jeg bare have fundet den rigtige højde på montagen og stedet, hvor jeg skal købe.
Mvh Walnut
Svar
#12
Den montage du fik med, er ikke en original SAKO, men en model lavet af B-SQUARE, i øvrigt sikkert af udemærket kvalitet.

Hvis du skal bruge en 1" montage kan du også lede lidt efter de gamle originale som vist på billedet herunder. De fås i tre højder - det plejer at være et forsøg værd hos Brasholt/Østjyst/Skov eller Korsholm. Jeg plejer at kunne få dem til ca. 400 kr, efter lidt prutteri.

Jeg spurgte en gang til montagerne hos Hunters House - der sagde han at de solgte dem til 1200 kroner - jeg ved ikke om han misforstod mig, men det lyder lidt dyrt.

Mvh Søren

[Image: Sakomontage.jpg]
Svar
#13
Hej Kjeldsen.
Gerne brugt og originalt. Tak for tippene. Super billede[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#14
Hej Walnut

Jeg ligger inde med et sæt mage til de afbillede (på Kjeldsens foto).

De er dog afmonteret en Sako l61 og jeg ved derfor ikke om de passer til din riffel, men jeg tror det næsten. Måske er der en anden her på siden der ved det sikkerhed. Ellers er det bare at prøve sig frem hvis du er villig til at satse portoen.

mvh
Steen

p.s. jeg glemte at nævne at de er 1" som du eftersøgte
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Hej Walnut

Jeg ligger inde med et sæt mage til de afbillede (på Kjeldsens foto).

De er dog afmonteret en Sako l61 og jeg ved derfor ikke om de passer til din riffel, men jeg tror det næsten. Måske er der en anden her på siden der ved det sikkerhed. Ellers er det bare at prøve sig frem hvis du er villig til at satse portoen.

mvh
Steen

Hej Steen.
Det er tæt på. Jeg kiggede på det link KIMA har lagt ind. Hvis jeg læser det rigtigt?, så er L61 opført under Long og Extended. L416 figurer under short. Om det så udelukker brugen af dem, ved jeg ikke.
De er stadig i spil[Wink]
Mvh Walnut
p.s. jeg glemte at nævne at de er 1" som du eftersøgte


Svar
#16
Ja rigtigt, men Kimas link drejer sig om Optilock montager og baser. Disse er ikke Optilock, men en ældre Sako montage og jeg tror ikke tabellen i linket kan overføres direkte. Som man kan se på Kjeldsens foto, er disse ringe "base og ring i et" ala de ringe du selv har med dit foto og ikke 2 delt som Optilock.

mvh
Steen
Svar
#17
De passer til Sako Vixen.

[Image: IMG_0449.jpg]

Hilsen JM
Svar
#18
Prøv her!

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...Terms=sako

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...Terms=sako

Hilsen JM
Svar
#19
Hej 6mm [Smile]
Tak for det. Så blev Steen S pludselig et Hot Spot. Han får en PM.
Mvh Walnut
Svar
#20
Den gamle type montage, der er på mit ovenstående foto passer på stort set alle SAKO tilbage til 1946.(med ganske få undtagelser og ingen de særlige modeller er nævnt i denne tråd).

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)