Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.338 Lapua Magnum
#1
Hej

Jeg er meget interesseret i og høre jeres erfaringer med genladning af .338 Lapua Magnum. Det jeg primært søger er ladedata på ammunition til LR skydninger, men alt har selvfølgelig interesse.

Pt. har jeg rodet lidt med Lapua hylstre og Sierra Mach King i 250 grains.

Hvis der er nogle der har erfaringer med Vectan krudt, vil jeg også meget gerne høre om de erfaringer i har gjort jer.

Mvh.

Kelle
Svar
#2
Mine erfaringer begrænser sig til 250gr. Lockbase, 200gr. Ballistic Tip og 225gr. Accubond.
Ballistic Tip er desværre udgået nu.
Jeg har brugt N165 og N560 til Lockbase'en og har brugt Lapua's og Vihtavuori's ladedata.
Der er ret stor forskel på de gamle og de nye tabeller og det samme gør sig gældende med de forskellige lotnumre af især N165.
N165 har givet bedst præcision og N560 højest hastighed.
Man burde prøve N170, da den giver bedre fyldningsgrad af hylstret.
Hvis man går efter max. hastighed er den relativt nye N570 toppen af poppen, men det er ikke lykkedes mig at skaffe den endnu.
Det er gået stærkt ned af bakke med VV i DK efter at Guntex mistede agenturet.
Jeg har også haft gode resultater med 225gr. Accubond og N165.
Jeg har brugt både Lapua og Norma hylstre, men pas på med hotte ladninger, hvis du skifter i mellem dem.
Hvis din stigning er 10" bør du overveje 300gr. SMK, men den går ikke i f. eks. Sako 42 der har 12".
Svar
#3
Meget informatiivt....tak for det. Jeg får nogle mono metal kugler hjem fra USA en af dagene, er ret spændt på og se hvordan de performer. Har ret dårlig erfaringer med Lapua fabriksladet!!! de spreder ret voldsomt på 100m (5cm i diameter). Er det noget du også har oplevet?

Min erfaring er, at hastigheden skal ned, for og lave nogle gode grupper, de der voldsomme hastigheder, kan jeg slet ikke få det til og grupere ordentligt.

Mvh.

Kelle
Svar
#4
Nej rent faktisk er fabriksladet Lapua Lockbase noget af det mest præcise jeg har prøvet.
De skyder normalt 1/2MOA i en Sako TRG 42 men 12" stigning.
Alle mine ladninger har ligget tæt på max. og jeg har ikke haft problemer med præcision.
Folk har normalt ikke problemer med max. ladninger og præcision i 228LM.
Der må ligge noget andet bag..?
Svar
#5
Man fristes jo til og sige manden :-) problemet er bare, at jeg skød 5 skud med min .308 inden for et rundt klistermærke, med en diameter på 1cm. Holdt en pause og gjore det en gang til. Holdt endnu en pause og vendte tilbage til .338'eren og fik samme skod spredning, som første gang.

Har forøvrigt rigtig rigtig gode erfaringer med Hordany A-Max 155 grains, hold da k.... de går godt i min .308'er

Mvh.

Kelle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)