Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sauer eller schultz & larsen
#1
Jeg er i færd med at kigge på ny riffel, valget står mellem sauer 202 eller shultz & larsen m97.
Hælder nok mest til S & L ,men vil gerne høre de herres mening herom??
Har p.t 222 og 6,5x55, men overvejer at få lidt større cal. evt 308 eller 3006 til hjort og evt elgjagt.
kbn
Svar
#2
jeg ville vælge S&L
det er en bedre riffel efter min mening

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by kbn

Jeg er i færd med at kigge på ny riffel, valget står mellem sauer 202 eller shultz & larsen m97.
Hælder nok mest til S & L ,men vil gerne høre de herres mening herom??
Har p.t 222 og 6,5x55, men overvejer at få lidt større cal. evt 308 eller 3006 til hjort og evt elgjagt.
kbn



Jeg sælger begge slags, og min avance er noget nær den samme.
Så der er jeg neutral som sælger.
Når vi så kommer til hvad jeg bruger selv .... S & L ingen tvivl om det.
Du får meget mere riffel for pengene.[^]
Så tror jeg vist du har både min "sælger" mening og min private mening.
Ud fra det burde du kunne se hvad jeg anbefaler [Wink]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#4
jeg ville helt klart vælge S & L. der har den seneste tid været meget snak om sauer "selvudløser" ( skyder af sig selv især når låsen åbnes efter en klikker)
f.eks. har en kammerat der har en sauer, der er begyndt at skyde af sig selv på de særeste tidspungter især når låsen åbnes .
Riflen har været sendt ind til rep. flere gange. Den er ikke mere end 6 år gammel og har ikke skudt 1000 skud, og den fik en en rensning og service ved sælger da den var 2 år.
men nu er fabrikantens begrundelse at den" ikke har været sendt til rensning for hver 500 skud og nu er den den svær at rede "

efter min mening sælger sauer på disignet og s&l på klaliteten

sidst skal det lige nevnes at alt dette er andenhånds viden. har ingen af våbene selv ( REM 700 klaiber 260)og den er ved gud ikke blevet sendt ind for hver 500
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

jeg ville helt klart vælge S & L. der har den seneste tid været meget snak om sauer "selvudløser" ( skyder af sig selv især når låsen åbnes efter en klikker)
f.eks. har en kammerat der har en sauer, der er begyndt at skyde af sig selv på de særeste tidspungter især når låsen åbnes .
Riflen har været sendt ind til rep. flere gange. Den er ikke mere end 6 år gammel og har ikke skudt 1000 skud, og den fik en en rensning og service ved sælger da den var 2 år.
men nu er fabrikantens begrundelse at den" ikke har været sendt til rensning for hver 500 skud og nu er den den svær at rede "

efter min mening sælger sauer på disignet og s&l på klaliteten

sidst skal det lige nevnes at alt dette er andenhånds viden. har ingen af våbene selv ( REM 700 klaiber 260)og den er ved gud ikke blevet sendt ind for hver 500



Den med service pr. 500 skud har jeg aldrig hørt om.
Og efter min mening er det helt hen i hampen hvis det er korrekt.
Hvis jeg var di ville jeg se om der stod noget om det på dit garantibevis.
Jeg har lige gennemlæst 202 manualen, og den skriver intet om 5 md. service.
Hvis der ikke står noget om den slags service på dit garantibevis, så vil jeg anbefale dig at kontakte forbrugerombudsmanden.
Og så forelægge dem sagen.

http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
kære Rex nu siger du helt ude i hampen. bare forde jeg bor under 10 km fra byen hampen mener du der med at det gør mig til et dårligre menneske ?

kan da helt klart høre at du er mere inde i sauer end mig og nok også i det hele taget.
Men mit inlæg var ikke omkríng hvor vidt at riflen skulle sendes ind for hver 500 skud men om at sauer har store problemer med " selvskyder problemet" når våbnet begynder at blive brugt. og det er selvføldig langt fra alle der har det problem.
med hensyn til forbrugerombudsmanden er det da helt klart at det er en fortrivlet sælger der har stået med en riffel der ikke virker og har skulle finde en begrundlse. nej selvføldig skal våbnet ikke sendes ind for hver 500 skud. Men med din viden kan du så fortælle de mange iraterede ejere af sauer med problemer, hvad de gør for at undgå problemet?????
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

kære Rex nu siger du helt ude i hampen. bare forde jeg bor under 10 km fra byen hampen mener du der med at det gør mig til et dårligre menneske ?

kan da helt klart høre at du er mere inde i sauer end mig og nok også i det hele taget.
Men mit inlæg var ikke omkríng hvor vidt at riflen skulle sendes ind for hver 500 skud men om at sauer har store problemer med " selvskyder problemet" når våbnet begynder at blive brugt. og det er selvføldig langt fra alle der har det problem.
med hensyn til forbrugerombudsmanden er det da helt klart at det er en fortrivlet sælger der har stået med en riffel der ikke virker og har skulle finde en begrundlse. nej selvføldig skal våbnet ikke sendes ind for hver 500 skud. Men med din viden kan du så fortælle de mange iraterede ejere af sauer med problemer, hvad de gør for at undgå problemet?????



Jeg bor selv 16km ude for byen, så bare rolig.[Smile]
Jeg kender ikke til problemet selv.
Efter hvad jeg har HØRT, så mener Sauer de ikke har problemer med deres rifler.
Har du eller andre haft sikkerheds problemer (eller overværet andre , der har haft sikkerhedsproblemer),
med en hvilken som helst type riffel, så må I gerne skrive om det på et forum som dette.
Det er godt at vi andre blive orienteret om det, specielt for vores sikkerhed.
Det er IKKE ulovligt, og I kan IKKE blive sagsøgt for det.
Rygter og andenhånds oplysninger, vil jeg derimod anbefale man holder for sig selv.
Da det uberettiget kan skade omdømmet for en riffel (eller en hvilken som helst anden genstand).

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Jeg er helt sikkert med på S&L holdet... Er superglad for min egen..
Men hvorfor ikke overveje en 9,3x62 pibe istedet, det har jeg selv og har hørt fra mange jægere at det er en jagtmæssig god kombination. Desuden mener jeg at ballistikken på 6,5 og 9,3 ligger meget tæt på hinanden.
Har ikke nogen praktisk erfaring med sauer'en..

________________________________________________________________________________________________
Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 m. Swarovski 3-12x50 (og ups jeg kom lige til at købe en 9,3x62 pibe til den...)
________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#9
kære Rex / nabo nu siger du du aldrig har hørt om problemet og derved blev jeg da helt urolig om jeg måske havde taget fejl og misforsået noget. så der for søgte jeg her inde om der var nogen der havde skrevet om det samme problem. og efter 2 klik veltede det frem med artikler prøv f.eks den første jeg falte over her inde. Artiklen hedder "Sauer 202" under hoved gruppen "Riffelteknik - centraltænding".

lidt sjovt taget i betragtning at vi nætsen skriver det samme uden at have læst hinandens artikler inden.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

kære Rex / nabo nu siger du du aldrig har hørt om problemet og derved blev jeg da helt urolig om jeg måske havde taget fejl og misforsået noget. så der for søgte jeg her inde om der var nogen der havde skrevet om det samme problem. og efter 2 klik veltede det frem med artikler prøv f.eks den første jeg falte over her inde. Artiklen hedder "Sauer 202" under hoved gruppen "Riffelteknik - centraltænding".

lidt sjovt taget i betragtning at vi nætsen skriver det samme uden at have læst hinandens artikler inden.



Når jeg siger jeg aldrig har hørt om problemet, så mener jeg med de rifler JEG har solgt.
Men nu er det så heller ikke så mange Sauer 202 rifler jeg har solgt, da jeg sælger langt flere S & L rifler [Wink]

Og hvad kunder fortæller mig om oplevelser med rifler jeg ikke har solgt, vil jeg ikke kommentere, da jeg ikke kan bevise om det passer eller ej.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by farT4

Desuden mener jeg at ballistikken på 6,5 og 9,3 ligger meget tæt på hinanden.



Jeg er helt enig i at S&L DL97 vil være et glimrende valg - jeg er rigtig glad for min. Sauer er efter min mening også et fint valg, og det samme gælder for så vidt Blazer og Mauser M03. Når Sauers problemer nævnes bør det vel også med at S&L lige har beluttet at udskifte en række slagstifter fordi der har været 2 tilfælde hvor de er knækket. S&L har været meget åbne omkring denne problematik og har efter min mening gives os S&L ejere virkelig god information omkring situationen. Da jeg ikke tror at man kan undgå at løbe ind i et problem af den art på et eller andet tidspunkt så synes jeg at det vigtige i at se på er hvordan situationen håndteres. Her mener jeg at S&L gør det rigtige og jeg føler mig derfor tryg ved at der ikke holdes en alvorlig fejl skjult. Det synes jeg taler til S&Ls fordel (her skal jeg lige sige at jeg ikke har prøvet at være ejer af en af de andre rifler mens der har været problemer med dem og derfor ikke ved præcist hvor meget jeg i såfald ville have fået af information direkte).

Tilbage til citatet ovenfor. At sige at 6,5x55 og 9,3x62 balistisk ligner hinanden er vist en tilsnigelse. Hvis man lader sin NKT med en 185 grs kugle fra PBP og sin 6,5 med en 160 grs Hornady RN så nærmer de sig sikkert hinanden. Men almindeligvis vil 6,5'eren gå en del hurtigere og fladere end NKT'eren. Skal man finde en der ligner NKT'eren ballistisk set så vil 308win nok komme tættere på.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Hejsa.

For at du kan forblive i tvivl vil jeg lige anbefale saueren da jeg helt klart synes den er pænest og mest "færdiggjort". I det jagtkonsortie jeg slår mine folder er vi 6 stk, der har Sauer 202. Flere af os skyder over 500 skud om året og har aldrig haft problemet med skud der går af uden varsel. Har spurgt de andre da debatten tidligere var oppe og ingen af dem har oplevet det.
Der har jo også været problemer med S&L og knækkede slagstifter hvor bundstykket er skudt bag ud, og skal man vælge vil jeg hellere have for sen "skudafgang".

En af grundene til jeg vil anbefale Saueren er sikringen. Når man lige har prøvet nogle gange er den bare helt perfekt og ikke mindst lydløs.

Men begge rifler er af god kvalitet og lad øjet og ikke mindst fingrene vælge...

Med hensyn til kaliber vil jeg anbefale også anbefale 9.3x62 til de store dyr. 30-06 klarer også jobbet fint men ligger jo også lidt tættere på hvad man kan opnå med 6,5x55

Mvh. Tom Brix
Svar
#13
Jeg er dybt farvet da jeg ejer en Sauer 202 i 6,5x55. Den eneste fejl ved sauer 202 er der ikke på let vis kan monteres en bipod. Ellers foretrækker jeg den langt over S&L. Men den handler nok mest om smag og behag.

Ellers elsker jeg deres låsegang, og kan godt lide deres smalle forskæfte.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#14
Jeg kan godt lide S&L på grund af den gode låsegang, og det ikke så smalle forskæfte [Wink]Skal eleven ud og skyde i aften [Big Grin]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#15
Medmindre der er en sød pige der kommer med et mere interessant forslag så ja [Big Grin] Men det er der nok desværre ikke i aften [Sad]

Nu synes jeg sauers 202s låsegang er sublim... Den må så være bedre end S&L's når den kun er god? [Wink]

Men handler det ikke mest om religion om hvilken af de rifler man vælger? Jeg skød med en Sauer 202 på skydebane før jeg fik jagttegn, og fornemmelse den gav, fik mig til at tænke, sådan en SKAL jeg bare have. Da jeg så et par år senere stod med financerne kom S&L også ind i overvejelserne. Men det blev en sauer 202 som jeg er utrolig glad for selv om våbenskabet siden er blevet proppet med 2 rifler mere fra Tikka.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by farT4

Desuden mener jeg at ballistikken på 6,5 og 9,3 ligger meget tæt på hinanden.



Jeg er helt enig i at S&L DL97 vil være et glimrende valg - jeg er rigtig glad for min. Sauer er efter min mening også et fint valg, og det samme gælder for så vidt Blazer og Mauser M03. Når Sauers problemer nævnes bør det vel også med at S&L lige har beluttet at udskifte en række slagstifter fordi der har været 2 tilfælde hvor de er knækket. S&L har været meget åbne omkring denne problematik og har efter min mening gives os S&L ejere virkelig god information omkring situationen. Da jeg ikke tror at man kan undgå at løbe ind i et problem af den art på et eller andet tidspunkt så synes jeg at det vigtige i at se på er hvordan situationen håndteres. Her mener jeg at S&L gør det rigtige og jeg føler mig derfor tryg ved at der ikke holdes en alvorlig fejl skjult. Det synes jeg taler til S&Ls fordel (her skal jeg lige sige at jeg ikke har prøvet at være ejer af en af de andre rifler mens der har været problemer med dem og derfor ikke ved præcist hvor meget jeg i såfald ville have fået af information direkte).

Tilbage til citatet ovenfor. At sige at 6,5x55 og 9,3x62 balistisk ligner hinanden er vist en tilsnigelse. Hvis man lader sin NKT med en 185 grs kugle fra PBP og sin 6,5 med en 160 grs Hornady RN så nærmer de sig sikkert hinanden. Men almindeligvis vil 6,5'eren gå en del hurtigere og fladere end NKT'eren. Skal man finde en der ligner NKT'eren ballistisk set så vil 308win nok komme tættere på.


Nu er jeg jo heldigvis forholdsvis uerfaren i balestik, men hvis jeg tager norma's program og sætter en 6,5'er og en 9,3'er ind som f.eks en Oryx jagtpatron er der på 200m ca. 2cm højdeforskel.. Det syntes jeg umiddelbart ikke er den store forskel... Selvfølgelig kan I lade patroner så de absolut ikke ligner hinanden... Men derfor ligner 308'eren muligvis mere...

________________________________________________________________________________________________
Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 m. Swarovski 3-12x50 (og ups jeg kom lige til at købe en 9,3x62 pibe til den...)
________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#17
Ja det er et svært valg, men stod det til mig ville jeg nok vælge saueren. Her synes jeg at finishen er helt i top. Jeg har dog set problemer med at forskæftet trykker på løbet efter kraftig regn, kan løses ved at få den i plast[Wink]. Ellers er det som eleven også skriver et problem at den ikke kan monteres med harris bipod. Men låsegangen er helt kanon. De S&L rifler jeg har haft i hænderne har ikke været i en kvalitet hvor træarbejde lever op til resten af riflen , for mht. skydeegenskaber er s&l på lige fod med saueren.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#18
Når man har deltaget i feltskydninger i en del år samt været med til at afvikle dem, kommer man naturligvis til at opleve mange ting.
Blandt andet, helt nye 202´ere der skyder når bundstykket berøres, rifler der klikker (jeg tør ikke skrive navnet), kikkerter der rasler af, rifler der skyder krudtgas bagud i silende regn, you name it....

Kort og godt, man får at se hvordan selv "million dollar bling bling state of the art" grej fejler, gang på gang.

LÆS: INGEN KAN SIGE SIG FRI !!!!!

At så Sauer er overrepresenteret må vel ligge i antallet af skydere????

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Kort og godt, man får at se hvordan selv "million dollar bling bling state of the art" grej fejler, gang på gang.


Ja, der er vi så nogen der har noget til gode [^]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Kort og godt, man får at se hvordan selv "million dollar bling bling state of the art" grej fejler, gang på gang.


Ja, der er vi så nogen der har noget til gode [^]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Hæhæ - det ender med du får solgt en A I til Gammeltoft. [Big Grin]

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)