Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rensning af riffelpibe
#1
Jeg har aldrig gået særligt højt op i at rense mine riffelpiber, mest af alt fordi jeg aldrig har fundet den "rigtige" måde at gøre det på. Er lidt bange for at komme til at ødelægge præcissions potentialet i riflen.

Derfor satte jeg mig til at læse alt hvad der var skrevet på VFT igennem omkring rensning af riffelpibe og kom frem til denne proces.

Jeg ejer 3 rensnings produkter
Forrest Milfoam
Gold Medallion
Break Free Clp

Af udstyr ejer jeg en passende rensestok(plastbeklædt metal) og filtproper i passende størrelser.

Min umiddel ide til at foretag en passende rensning af pipen var:

Fylde riffel pipen med Forrest Milfoam, lade det sidde i en times tid, fjerne foamet med en filtprop. Foamet er formodenligt blåt så vil jeg fylde piben igen med foam, indtil det foam jeg renser ud ikke er blåt mere.
Så vil jeg tørlægge piben mest muligt med filtpropper.
[Edit]Påføre Goldmedallion, køre frem og tilbage en 10gange.[/Edit] Tør lægge piben mest muligt med filtpropper.
Nu vil jeg hælde kogende vand igennem piben til den bliver håndvarm for at fjerne de sidste rester solvent. Varmen skulle tøre piben indvendigt. Herefter vil jeg påføre Break Free Clp i et passende lag og lade det sidde et par timers før jeg fjerner det mest muligt med filtpropper. Her efter vil jeg påføre et tyndt lag Gunoil og lade det sidde til næste gang jeg skal skyde med riflen. Før jeg skal skyde vil jeg tørlægge riffel mest muligt også sende 10 Stk. S&B igennem hvor efter jeg vil tage 5 skud af passende kvalitet og teste riflen spredning med.

Er det en god måde at rense riffelpiben på? Kan den forbedre? kommentarer? ideer?

Ideen med kogende vand kommer fra: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ykstigning ignorents indlæg

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#2
Hvor ofte gør du det her?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#3
Citat:quote:

Påføre Goldmedallion, lade det side en 5 minutters tid. Tør lægge piben mest muligt med filtpropper.


Goldmedalion er et poleringsmiddel og er kemisk passivt.
Du skal polere med det, ikke lade det sidde.
Køkkenvasken bliver heller ikke blank ved at lægge et stykke renslet i bunden, vel[Wink]
Svar
#4
Er du ikke bange for at 'vedligeholde piben ihjel' ?

Jeg ville bruge solvent 1 gang/år, eller efter en voldsom mængde skydning.

Til almindelig vedligeholdelse må børsterne i rensesættet da være nok, og smøring med lidt olie bagefter ?

Jeg lytter naturligvis gerne til gode råd, hvis jeg tager fejl [Big Grin]

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Citat:quote:

Påføre Goldmedallion, lade det side en 5 minutters tid. Tør lægge piben mest muligt med filtpropper.


Goldmedalion er et poleringsmiddel og er kemisk passivt.
Du skal polere med det, ikke lade det sidde.
Køkkenvasken bliver heller ikke blank ved at lægge et stykke renslet i bunden, vel[Wink]



Det har du selvfølgeligt ret i, point taken[Wink]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Er du ikke bange for at 'vedligeholde piben ihjel' ?

Jeg ville bruge solvent 1 gang/år, eller efter en voldsom mængde skydning.

Til almindelig vedligeholdelse må børsterne i rensesættet da være nok, og smøring med lidt olie bagefter ?

Jeg lytter naturligvis gerne til gode råd, hvis jeg tager fejl [Big Grin]

Hilsen
Kenneth



Jeg købte riflen i januar 2005, vist nok og den har aldrig fået andet end olie i løbet, og der er nok løbet over 1500skud igennem den... Jeg mener ikke ligefrem det er vedlige holdelse der har slidt på den[:0]

Og har da lige skudt et guld mærke i DJ riffel mærkeprøve, så ramme kan den da.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#7
Citat:quote:

Og har da lige skudt et guld mærke i DJ riffel mærkeprøve, så ramme kan den da.


Jeg har endnu til gode at se en riffel der skyder så dårligt, at den ikke kan skyde et guldmærke.
Det er ikke ligefrem præcisionsskydning[Wink]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen
Jeg købte riflen i januar 2005, vist nok og den har aldrig fået andet end olie i løbet, og der er nok løbet over 1500skud igennem den... Jeg mener ikke ligefrem det er vedlige holdelse der har slidt på den[:0]

Og har da lige skudt et guld mærke i DJ riffel mærkeprøve, så ramme kan den da.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Ok, jeg misforstod dig - jeg troede det var en regelmæssig vedligeholdelse du ville udføre på denne måde.

Så må bedre kræfter rådgive [Big Grin]

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S
[brJeg har endnu til gode at se en riffel der skyder så dårligt, at den ikke kan skyde et guldmærke.
Det er ikke ligefrem præcisionsskydning[Wink]



Jeg tror faktisk jeg har haft både en 243 (Sauer 202 kombineret med en Sako fabriks patron med 100 grains Nosler partition[Sad!][Sad!]) og mit 22-250 eksperiment med 7" stigning[xx(][xx(], som begge kunne sprede helt ud i 9´eren skudt fra sandsække.

men ellers er bukkemærker ikke nødvendigvis resultat af toppræcision.[Wink]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by TRG-S
[brJeg har endnu til gode at se en riffel der skyder så dårligt, at den ikke kan skyde et guldmærke.
Det er ikke ligefrem præcisionsskydning[Wink]



Jeg tror faktisk jeg har haft både en 243 (Sauer 202 kombineret med en Sako fabriks patron med 100 grains Nosler partition[Sad!][Sad!]) og mit 22-250 eksperiment med 7" stigning[xx(][xx(], som begge kunne sprede helt ud i 9´eren skudt fra sandsække.

men ellers er bukkemærker ikke nødvendigvis resultat af toppræcision.[Wink]

VH Søren

Big Green for ever



Så skal man da gøre sig umage for at finde noget ammo der går så dårligt, eller hvad?[Smile]

Men der må nødvengigvis være nogle ti'ere imellem, så selv med så ringe en kombination kan det la' sig gøre.
Man har jo mere end et forsøg, hvis det ikke lykkes første gang[Wink]
Svar
#11
for nu at holde fast i tråden: så er det vel ingen grund til at erstatte den sidste tynde film af break free med gunoil ??.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

for nu at holde fast i tråden: så er det vel ingen grund til at erstatte den sidste tynde film af break free med gunoil ??.

mvh
Strom



Jeg læste et sted(Remingtons hjemmeside linket til deres militære afdeling(der er flere gode artikler om våben vedligeholdelse og om anvendelse af våben)) , at break free og andre olier af samme type ikke er flygtige. Derfor kan de ved at sidde længere tid i piben hærde op.
Hvor stort problemet er skal jeg ikke kunne sige, men derfor bruger jeg selv en VD40 i piben den er flygtig og hærder ikke op da den fordamper. Mine våben står i opvarmet rum, når de ikke er på jagt eller skydebane, derfor har jeg ikke haft problemer med at de reelt ikke har en oliehinde i piben i længere tid.

MEN JEG ER HVERKEN METALMAND ELLER OLIEPRODUCENT, så jeg ved ikke om argumenterne holder.

I øvrigt er jeg blevet for doven/utålmodig til solvent.

Så jeg giver lidt vd40 enten lige efter skydning eller når jeg kommer hjem.

Når jeg når til rengøring er det på følgende måde.

Så køres der et par filtpropper igennem.
Så gold medallion på et par klude på en bronzebørste. 10 gange frem og tilbage.

en olievæddet klud trækkes igennem

en filtprop eller 2 pudser blank.

Herefter presses en filtprop op fra kammeret og stoppet knap en centimeter fra mundingen. I kraftigt lys kan man se om der er flere røde streger i piben.

Er dette tilfældet er det gold medallion igen forfra(jeg har aldrig skullet igennem mere end 2 gange, men gør det hver gang uanset om jeg har skudt 15 skud eller 100).

Når der ikke er flere streger i piben får den vd40 og ind i skabet.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Kenneth du skrev: Til almindelig vedligeholdelse må børsterne i rensesættet da være nok, og smøring med lidt olie bagefter ?

skal lige være sikker på jeg forstår dig. vil du rense piben og bag efter fylde olie i piben ??? og lade det side og så skyde det ud ????
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#14
@308komp
Det er omvendt med flygtigt eller ej!
WD-40 er rigtig nok flygtigt, hvorfor noget af det fordamper
og derfor efterlader en tyk film. Derfor er det f.eks ikke egnet
til smøring af aftræk!

@Eleven
Borefoam lader jeg sidde i mindst 12 timer, for at få max. tombak
ud pr.gang!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#15
Hmmm jeg tror næppe at WD40 er flygtig... det hærder vel som andre olier...
Jeg bruger de her runde klude fra skyttebutikken http://skyttebutik.dk/product.asp?produc...=66&page=1 og gør en eller 2 våde i break free og trækker så bagefter piben tør med samme slags klude på en sådan fætter sat på en renstok fra samme sted http://skyttebutik.dk/product.asp?produc...=66&page=1

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#16
WD-40 efterlader en tyk klæbrig hinde a' la' det en hundesnude efterlader på en bilrude, hvorfor WD-40 og hundesavl ikke kan anbefales til smøring af bevægelige dele, med mindre man gentager indsavlingen regelmæssigt.[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
har lige et spørgsmål skal man ikke passe meget på med at have olie i løbet når man skyder første skud efter smøring. olie er jo en væske og væske er ikke nem at komprimere så har hørt at når kuglen smutter forbe de små dråber af olie i piben vil olien blive så hårdt komprimeret at de trykker små buler i løbet. selvføldig ikke noget der sker noget ved en gang men skulle eftersigende ødelægge piben i længden.
er jeg helt forkert på den eller ??????????
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

Kenneth du skrev: Til almindelig vedligeholdelse må børsterne i rensesættet da være nok, og smøring med lidt olie bagefter ?

skal lige være sikker på jeg forstår dig. vil du rense piben og bag efter fylde olie i piben ??? og lade det side og så skyde det ud ????


Først rensning med børsterne, derefter olie i piben med uldbørsten eller lignende, og så en filtprop igennem inden skydning.
Udvendig aftøring + oliering af metaldele.
Om nødvendig skæfteolie på skæftet

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#19
Du har ret. Piben skal ALTIDtrækkes tør inden du skyder.

Der har lige været en artikel om olieskud. Det var vist Kima der lagde den ind under nyheder....

Kima?........

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

har lige et spørgsmål skal man ikke passe meget på med at have olie i løbet når man skyder første skud efter smøring. olie er jo en væske og væske er ikke nem at komprimere så har hørt at når kuglen smutter forbe de små dråber af olie i piben vil olien blive så hårdt komprimeret at de trykker små buler i løbet. selvføldig ikke noget der sker noget ved en gang men skulle eftersigende ødelægge piben i længden.
er jeg helt forkert på den eller ??????????



Piben tørlægges for olie inden brug.

VH Søren

Og ja så blev jeg også klogere VD40 er på vej ud af skabet.
Tak til Søren(WSM)

Kan man så få noget der fordamper HELT ?

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)