Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nulstilling
#1
Hejsa

er der en smartere måde at "nulstille" sin kikkert på end at dreje hele vejen til begge sider, tælle klik og sætte den i midten???

Jimmy
Svar
#2
næe

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Æv......
Svar
#4
Med mindre der er en S&B[^].

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Det er Leupold og Zeiss

Jimmy
Svar
#6
Med mindre der er en S&B.

halløj Buba
hvorfor det ?
kan skalaen på en S&B ikke flyttes ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Kan dette her bruges?
http://usoptics.com/video/centerhi.wmv
Svar
#8
Jeg har engang nulstillet en zeiss, ved at stille den på et spejl og med belysning skråt ovenfra, så vil trådkorsets stilling afsløres, og jeg kunne se at det bevægede sig, når jeg klikkede - det var der ingen ben i.
Om man så kan gøre det med andre kikkerter - det vides ikke

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
S&B har en indikator der viser hvor i justeringsområdet du befinder dig. Står indikatoren i midten, er du midt i indstillingsområdet. Kan ikke huske om du kan "nulstille" skruen, men det vil ikke påvirke indikatoren, den følger sigtet og ikke skruen.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
@ Strøm

S&B har nemlig lidt mærkeligt system, som Lasse skriver.

På nogle af deres tårne kan skiven nemlig ikke nulstilles, og der er heller ikke tal eller bogstaver ved stregerne.
Bare masse af streger, så når du har flyttet, aner du ikke hvor er du flyttet hen, eller hvor langt er der tilbage.

Til gengæld er der lavet en indikator på tårnet, som skulle vise hvor du befinder dig i indstillingsfeltet.

Så stille trådkorset tilbage i midten er meget simpelt, men korrektion er noget skidt.

[Image: posicongreen.jpg]

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#11
nu fatter jeg det: takker

(men nejtak til systemet, jeg vil hellere kunne nulstille indskydningen)

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Lige præist!

Derfor har jeg fået skiftet mine tårne til dem fra PMI.
De virker fint.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#13
Jeg har bla en Leupold VX-III 6,5-20x40 - jeg mener også at der er indikatorer på hvor yderligt de står, men det er nok fordi det er target-knobs, der bliver skruet ud som en skrue, hvorved der kommer nogle angivelse frem i takt med at de kommer længere og længere ud / forsvinder hvis man skruer dem ind. Så vidt jeg ved går skalaen fra 0 - 4 og min står på ca. 2, så det er må være lige midt i [Big Grin]
Svar
#14
Der er kun en måde 100% sikker at få sin kikkert tilbage i mekanisk 0 på og det er den metode som Platfod henviser til - selvfølgelig kan man også bruge en lyskasse, men det er i princippet samme metode som den med collimatoren.
Et mekanisk nul behøver ikke altid være lige med at der er lige mange klik til hver side.
På Schmidt & Bender PMII'er-serien kan man slet ikke regne med skalanullet, da det jo som oftest er flyttet helt ud i den ene side under indskydningen (vel og mærke hvis den er indskudt korrekt).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg har bla en Leupold VX-III 6,5-20x40 - jeg mener også at der er indikatorer på hvor yderligt de står, men det er nok fordi det er target-knobs, der bliver skruet ud som en skrue, hvorved der kommer nogle angivelse frem i takt med at de kommer længere og længere ud / forsvinder hvis man skruer dem ind. Så vidt jeg ved går skalaen fra 0 - 4 og min står på ca. 2, så det er må være lige midt i [Big Grin]



Det er faktisk bedre at have dem næsten helt i bund(eller som S&B kan helt i bund), så alle klikkene kan bruges og halvdelen ikke er inaktive.

En 20 eller 25 moa cantet rail er vejen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Det er faktisk bedre at have dem næsten helt i bund(eller som S&B kan helt i bund), så alle klikkene kan bruges og halvdelen ikke er inaktive.

En 20 eller 25 moa cantet rail er vejen.

rolig nu, Søren [:I][:I]
vi er jo nogle puslinger (uden .308 aka knæskalknuseren) der ikke har brug for så mange klik[Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Hmm.. er der en der gider skære det ud i pap for mig... Jeg forstår sq ikke lige hvad det er der foregår på videoen[:I]

Jimmy
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jimmy

Hmm.. er der en der gider skære det ud i pap for mig... Jeg forstår sq ikke lige hvad det er der foregår på videoen[:I]

Jimmy


Han bruger en Boresighter/Collimator som han centrerer efter - når han kan dreje kikkerten 360 grader uden at trådkorsets center flytter sig på collimatornettet, så er kikkerten justeret til mekanisk nul.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)