Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kliktabel
#1
Jeg skal til at lave en kliktabel til det sæt jeg skal have med til jagtfeldtskydning (jeg ved godt at det skulle have været gjort for lang tid siden så jeg kunne træne mere, men virkeligheden ser anderledes ud [Sad]) Er der et sted på nettet hvor man kan taste sine data ind og få nogle relevante tal ud elle skal jeg selv i gang med regnestokken?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
kig her, der er også et gratis program man kan downloade

http://www.weatherby.dk/showthread.php?t=956

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#3
Hej ujensen.
Du kan også finde det inde på Norma`s hjemmeside.
Klik på ballastik og indtast dine data, kugle hastighed v0, kugle coeffient, kuglevægt, kikkert-højde samt indskydnings-afstanden.
Når du har disse data flytter du den røde streg frem og tilbage med musen og du kan se kuglefaldet.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#4
Prøv evt PCB. Det er et unikt lille program der bare virker.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Hej "u-Jensen"[Big Grin]

send følgende til mig (evt PM):

Kaliber, kuglevægt, kuglefabrikat, V0 (helst målt!) + din kikkerts højde over piben (centrum - centrum) antal klik pr tomme/MOA/cm på din kikkert. til slut hvilken afstand du har skudt ind på (altså hvor dit træfpunkt falder sammen med sigtelinjen) eller e.v.t f.eks. "den sætter skuddene 2,5 cm højt på 100 m"

Så skal jeg lave en tabel til dig! du får den som en lille fil med antal klik ved en given afstand.

du bestemmer selv hvor langt der skal være mellem "målepunkterne"
f.eks: 10 m interval eller 25 m interval---

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Tak for hjælpen alle sammen.

@ Gammeltoft: Jeg fik engang tilsendt PCB uden at kunne få det til at fungere. Det er muligt at det er en fejl 40, men jeg synes at jeg gjorde et forsøg.

@ Dravis: Jeg tager med tak imod dit tilbud og vender tilbage når jeg har fået målt hastigheden. Jeg ville have gjort det idag men jeg glemte chronografen da jeg løb ud af døren kl. 03.20 i nat for at se til en hund [:I]. Vejret har alligevel ikke været til noget som helst udendørs idag. Kan man få tabellen så den går ud fra klikkene, sådan at 1 klik op er x cm, 2 klik op er y cm osv? Jeg ved ikke hvad der er smartest.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Jeg laver min klik tabel saaledes at hvert klik giver mig en specifik afstand:
0 = 100m
1klick = 149m
2klik = 163m
osv. Jeg beregner med andre ord hvor kuglen og sigtelinien falder sammen ved hvert klik
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jeg laver min klik tabel saaledes at hvert klik giver mig en specifik afstand:
0 = 100m
1klick = 149m
2klik = 163m
osv. Jeg beregner med andre ord hvor kuglen og sigtelinien falder sammen ved hvert klik
Hogmeister



Det var det jeg prøvede at formulere [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
eller få dig et kliktårn, når du har bc og udgangshastighed

http://www.kentonindustries.com/pics/picbytype/

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#10
Hej ujensen, du kan få tabellen som du gerne vil have den[8D]

Efter min mening er det bedst at kende antal klik på en given afstand, så kan man nemlig "klikke" uden at skulle SE på tårnet.

Man skal altid huske at "nulstille" når man har haft "klikket", så man altid kan "tælle sig frem"

Jeg har tabellen siddende under klar tape på forskæftet på begge sider... så kan man måle afstand og derefter lige kigge på tabellen og klikke ind...

Det mest præcise er dog at skyde sig til tabellen, d.v.s først indskydning, dernæst skud på den samme skive med med gradvist øget afstand, fra f.eks. 25 m... to skud, check "overskud/underskud" klik ind, to skud.. nulstil ..... næste afstand...
på den måde får man skudt en masse, og behøver ikke vide nogetsomhelst om V0, ballistiske coefficienter, kikkerthøjder o.s.v og man føler sig langt mere sikker på "klikkene"

Det kræver ganske vist et passende sted og en kasse patroner... men der ER SJOVT... man lærer af det!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Jeg tænker lige over hvordan jeg gerne vil have tabellen. Det blev ikke til noget med skydning i går [Sad]. Jeg kan ikke huske reglerne for skud efter solnedgang og da jeg var færdig med sidste patient kl. 21.50 ville jeg egentlig også hellere finde min seng. Man ved aldrig hvornår man bliver hevet op af den igen når man har vagt. Jeg håber at det kan lykkedes tirsdag.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Det kræver ganske vist et passende sted og en kasse patroner... men der ER SJOVT... man lærer af det!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Jeps men man finder også ud af hvornår man ikke behøver gå længere væk fra skiverne[Wink].

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Netop ... Man LÆRER af det [Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Netop ... Man LÆRER af det [Big Grin][Big Grin]


Jamen....Dravis...for fanden.....[Big Grin]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej "u-Jensen"[Big Grin]

send følgende til mig (evt PM):

Kaliber, kuglevægt, kuglefabrikat, V0 (helst målt!) + din kikkerts højde over piben (centrum - centrum) antal klik pr tomme/MOA/cm på din kikkert. til slut hvilken afstand du har skudt ind på (altså hvor dit træfpunkt falder sammen med sigtelinjen) eller e.v.t f.eks. "den sætter skuddene 2,5 cm højt på 100 m"

Så skal jeg lave en tabel til dig! du får den som en lille fil med antal klik ved en given afstand.

du bestemmer selv hvor langt der skal være mellem "målepunkterne"
f.eks: 10 m interval eller 25 m interval---



Kaliber: 6,5x55
Kuglevægt: 8,4 gram
Kuglefabrikat: ? (Norma Golden Target)
BC (ifølge Norma): 0,548
V0: 812 m/sek (målt)
C-C mål: 45 mm
Kliktårn: 1/4 MOA

Jeg kunne godt tænke mig at få tabellen så jeg kan se kuglefaldet for hvert enkelt klik. Hvis det desuden kan nås inden søndag hvor jeg skal skyde jagtfelt på Gniben ville det være rart.

På forhånd tak.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
Du mangler blot at skrive hvor langt der var imellem mundning og kronograf, så kan Hogmeister lave dig sådan en tabel...
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Du mangler blot at skrive hvor langt der var imellem mundning og kronograf, så kan Hogmeister lave dig sådan en tabel...



Det har jeg da skrevet: V0. Det er jo ikke helt sandt, men i skyndingen blev der skudt på ca. 70 cm afstand [:I].

Hvordan nulstiller jeg forresten kliktårnene på sådan en Leupold VX III 6,5-20x40? Er det de små unbrakoskruer i toppen af tårnet der skal løsnes?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Hej ujensen.
Ja. Du indskyder din riffel (eks. 100m) hvorefter som du selv skriver løsner de 3 små skruer i toppen, når de er løse kan du nu dreje på tromlen uden at du ændrer din indskydning, sæt den på 0 og spænd forsigtig de 3 skruer igen. [Smile]
Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Hej ujensen.
Ja. Du indskyder din riffel (eks. 100m) hvorefter som du selv skriver løsner de 3 små skruer i toppen, når de er løse kan du nu dreje på tromlen uden at du ændrer din indskydning, sæt den på 0 og spænd forsigtig de 3 skruer igen. [Smile]
Mvh. Nemo



Takker.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
U Jensen........Hvad vil du med alle de oplysninger som kugle fald mv.
Det du har brug for at vide hvor kuglen rammer.
Du maaler afstanden, ser paa tabellen at det Kraver F.eks 11 klik, sigter lige paa, og rammer hvor du sigter Punktum! Der er ikke noget kugle fald, det har du jo lige kompenseret for. Som eksempel kan jeg navne jeg var paa groundhog jagt igaar. Saa en 'hog 465m ude, kiggede paa tabellen 5 1/2" (21 kliks) sigtede lige paa og voila, en dod groundhog. Det er det eneste du har brug for. Alt det andet forvirrer dig kun.
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)