Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Generelle ? vedr. US carabin
#1
Jeg har tidligere haft et godt øje til en US, men fik aldrig gjort alvor af at købe den. Inspireret af tidligere indlæg har jeg nu nogle ?. Jeg beklager hvis de er besvaret tidligere! De er muligvis druknet i "small talk" (hvilket er ganske udemærket).

1. Er der forskellige modeller/fabrikater?
2. Hvad er godt og hvad skal man passe på?(med udgangspunkt i en købssiduation)?
3. Skal den plomberes?
4. Er den anvendelig til jagt ? (ræv 75meter)

Mit sidste spm. er lidt "triggi", da det også går på riffeljagt i al almindelighed:
5. Kan/må den bruges til flyvende vildt? Står der noget om rifler/skudvinkler/flyvende vildt i jagtloven?

Vh
/wolfhunter[^]
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by wolfhunter

Jeg har tidligere haft et godt øje til en US, men fik aldrig gjort alvor af at købe den. Inspireret af tidligere indlæg har jeg nu nogle ?. Jeg beklager hvis de er besvaret tidligere! De er muligvis druknet i "small talk" (hvilket er ganske udemærket).

1. Er der forskellige modeller/fabrikater?
2. Hvad er godt og hvad skal man passe på?(med udgangspunkt i en købssiduation)?
3. Skal den plomberes?
4. Er den anvendelig til jagt ? (ræv 75meter)

Mit sidste spm. er lidt "triggi", da det også går på riffeljagt i al almindelighed:
5. Kan/må den bruges til flyvende vildt? Står der noget om rifler/skudvinkler/flyvende vildt i jagtloven?

Vh
/wolfhunter[^]


Der står ikke noget specifikt i jagtloven om at du ikke må bruge riffel til flyvende vildt.
Rent faktisk står der i afsnittet om kalibre og vildtarter, at en stor riffel der må bruges til kronvildt også må bruges til mindre vildtarter - herunder regnet f.eks. gæs og ænder osv....
Jeg ville nu ikke bruge noget kraftigere end en salonriffel til den slags og så kun i lodret skud!! Tænk på sikkerhedsafstande og anslagsenergi osv...se anden tråd vedr. dette. Nedfaldende kugler fra skrå skud med lidt større kalibre har stor fart på og er dræbende.....også for mennesker....det er ikke længe siden det skete i en skolegård i Israel, hvor det gik ud over en lille pige, som blev ramt i hovedet af en nedfaldende kugle.....De gængse kalibre har sikkerhedsafstande op til 5-6 km!

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by wolfhunter

Jeg har tidligere haft et godt øje til en US, men fik aldrig gjort alvor af at købe den. Inspireret af tidligere indlæg har jeg nu nogle ?. Jeg beklager hvis de er besvaret tidligere! De er muligvis druknet i "small talk" (hvilket er ganske udemærket).

1. Er der forskellige modeller/fabrikater?
2. Hvad er godt og hvad skal man passe på?(med udgangspunkt i en købssiduation)?
3. Skal den plomberes?
4. Er den anvendelig til jagt ? (ræv 75meter)

Mit sidste spm. er lidt "triggi", da det også går på riffeljagt i al almindelighed:
5. Kan/må den bruges til flyvende vildt? Står der noget om rifler/skudvinkler/flyvende vildt i jagtloven?

Vh
/wolfhunter[^]



Har selv lige købt en carbine for en ca. 2 uger siden, Og de skyder jo sådan set meget godt,

Det der med modeller er nok lidt lige meget, selvom der M2 og M3, M2 tror jeg nok er fuldautomatisk, Og M3 er et eller anden med noget natkikkert... en eller anden "Sniper" version.

Den carbine jeg købte kostet mig 1000kr lige ud og var i meget godt stand, Sq kun lige renset for det der skid man smør på hvis den skal stå i længer tid. Den er utrorlig let at skille ad og sammle hvis der skal laves noget fx hvis man vil have en kikkert på [Wink] eller hvis den bare skal renses.

Og det med det der plombering ved jeg faktisk ik, Jeg fik nogen papir sammen med tilladelsen der siger at jeg kun ku få tilladelsen hvis den blev plombleret, Fordi jeg havde kryssed jagt af i "Det ansøgte skal anvendes til" men fik da tilladelsen eneyways og den er da ik plomberet, selv om den grunden er jagt som jeg krydset i anvendelsen.

Så krager og div. dyttelytter er da sikker ik beskyttet af den der med 2 skud i bøssen lov...well..Dunno.

Og om det der med jagt + 75m jaa, Den spreder 1,5 tomme på 100yards, så det må du lige gøre op med dig selv om er forsvarligt.

Kanpai.
FuguFusu-Inc

--------------------------------------------------

Gad vide hvor mange Nazi'er min carbine har nakket?
-------------------------------------------------

-HGHS-Corp-

Sako 75 - 30.06 m/ 6-25x56 Millett

Brno Mod.5 - 22lr m/ 4x32 VOMZ

F. Dumolin & CieLiege - 12/70 SBS.
Svar
#4
Ja, der er forskellige fabrikanter af karabinen: (alle tal er cirkatal)Winchester fabrikerede 8000.000 M1, 17.500 M2, 1000 M3. General Motors Indland Manufacturing Division 2.600.000.
Underwood Elliot Fisher 550.000.
National Postal Meter 400.000.
Rock-ola Manufacturing Corp. 220.000.
Quality Hardware 360.000.
Standard products 230.000.
Saginaw 740.000.
IBM 450.000.

M1=Halvauto. M1A1=foldeskæfte. M2=fuldauto. M3=Fræst til forberedelse for infrarødt sigte, ellers som M2.

Den mest almindelige i Danmark er General Motors Inland Division. Men da mange brugte karabinen (inkluderet tyskerne), så kan der være andre, der på forskellig måde er havnet i landet under og efter krigen.

Sig til hvis du ser en IBM (men jeg holder ikke vejret).

Jeg har set en meget flot Winchester, men ellers mest GM.

Se efter om, den er slidt eller har slør.Skyd et par skud med den og se om den vil føde næste skud og om den er præcis. Nogle af dem kan være overraskende præcise og det er en sjov skyder.

Ja, den skal plomberes med mindre du kan dokumentere, at du bruger den til jagt i udlandet el. lign. Det kan være et problem i visse politikredse.

Personligt ville jeg ikke bruge den til jagt, men det er der sikkert andre der vil.

Personligt kunne jeg aldrig drømme om, at skyde flyvende vildt i luften med en riffel, hvis det var det dit spørgsmål gik på (igen individuelt).
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by wolfhunter

4. Er den anvendelig til jagt ? (ræv 75meter)



Jeg ville ikke bruge den til en ræv på 75 meter. Måske til en ræv i alm. størrelse..[Wink]

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#6
hvaa Scout, Hvem talte du til med det der -> "Personligt kunne jeg aldrig drømme om, at skyde flyvende vildt i luften med en riffel, hvis det var det dit spørgsmål gik på (igen individuelt)." for hvis det er, Så vil jeg da osse mene det er hul i hoved at skyde fugle der flyver, Det skal da kun være når de sidder på en græn eller på jorden, og så serfølig skyde ansvarligt...

--------------------------------------------------

Gad vide hvor mange Nazi'er min carbine har nakket?
-------------------------------------------------

-HGHS-Corp-

Sako 75 - 30.06 m/ 6-25x56 Millett

Brno Mod.5 - 22lr m/ 4x32 VOMZ

F. Dumolin & CieLiege - 12/70 SBS.
Svar
#7
ja, det vil jeg da også mene. For mig er det nu mere en for-sjov skyder, så jeg vil ikke gå på jagt med den uanset hvad det er til.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Scout

ja, det vil jeg da også mene. For mig er det nu mere en for-sjov skyder, så jeg vil ikke gå på jagt med den uanset hvad det er til.



Det er de da osse scout, det er bare ik så fedt at ammunition koster så meget det er ret neder... =/ men f"#¤ det meget griner aligevelle

--------------------------------------------------

Gad vide hvor mange Nazi'er min carbine har nakket?
-------------------------------------------------

-HGHS-Corp-

Sako 75 - 30.06 m/ 6-25x56 Millett

Brno Mod.5 - 22lr m/ 4x32 VOMZ

F. Dumolin & CieLiege - 12/70 SBS.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)