Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibergrænse på drivjagt i Polen ??
#1
Min bror spurgte mig om det var rigtigt, at der var kommet en kalibergrænse på min 7mm i Polen - i så fald kunne han jo ikke bruge sin 270W.

Umiddelbart var mit svar, at jeg ikke havde hørt noget om nogen 7mm grænse - og for det andet mener jeg faktisk, at 270 er en 7mm; nemlig .277 x 25,4 = 7,036

Hvad siger I?

Mvh Søren
Svar
#2
Det er et uldent spørgsmål der har været oppe før.

Hvis du kigger på hjemmeside Face der er de europæiske jagtorganisationer fælles hjemme side, står der 7mm

Kigger du derimod på den Polske Jægerforbunds side med jagtloven, står der 243

Døm selv......

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
nu er polakkerne jo svært glade ved ussel mammon, så der bliver nok set lidt igennem fingrene når der er tale om betalende kunder.

ellers er minimummet på 7 mm fornuftigt på drivjagt.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Diameterkravet ER 7mm på alt der er større end råvildt!!!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Jo, men hvem er nogensinde blevet spurgt. Vi har et par stykker på vores hold som

skyder med 6,5 træls. Jeg ville ikke gøre det, men de har mindre vildt som løber langt

som dem med 308. Har ingen forklaring på det.

375 H+H i en Bl**** styrer på drivjagt[Big Grin][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#6
Citat:quote:

Diameterkravet ER 7mm på alt der er større end råvildt!!!



Men er vi ikke enige om, at det kan kan 270win godt opfylde ??

Mvh Søren
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Citat:quote:

Diameterkravet ER 7mm på alt der er større end råvildt!!!



Men er vi ikke enige om, at det kan kan 270win godt opfylde ??

Mvh Søren



Nej. 7mm=.284

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
270 win = .277" => .277x25.4 = 7,035mm

7mm Rem = .284" => .284x25,4 = 7,21mm

For mig har 270Win en faktisk diameter på over 7mm.

Mvh Søren
Svar
#9
Så kommer jeg jo nok til erkende at jeg har taget fejl [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
7mm = 7mm uanset navn på kaliberet[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Nu skal man ikke havde været mange gange på drivjagt, før man opdager fornuften af at bruge en lidt "grov" kaliber, så minimun grænsen på 7 mm i polen, er altså et MINIMUM. og man snyder kun sig selv og vildtet ved at "snige" en mindre kaliber med derned.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Nu skal man ikke havde været mange gange på drivjagt, før man opdager fornuften af at bruge en lidt "grov" kaliber, så minimun grænsen på 7 mm i polen, er altså et MINIMUM. og man snyder kun sig selv og vildtet ved at "snige" en mindre kaliber med derned.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805




Hejdigvis valgte jeg den største af de trælse kalibrer, så jeg er sikret med min 30-06 [Big Grin], men åbenbart gælder det al jagt, og ikke kun drivjagt - er det ikke lidt voldsomt at kræve 7mm, når man tænker på at elg kan skydes lovligt med fx. 6,5 træls ?

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Jo det kan man vel godt sige. Det ville blive lidt mere besværligt men man burde lave en positivliste. 6,5x55 skyder med relativt lange projektiler og har en rimeligt god gennemslagskraft. Måske skal en del af forklaringen på at mange oplever at 6,5x55 i praksis er god til at få vildtet til at falde hurtigt findes her. Hvis man taget et andet kaliber i 6,5 med korte projektiler vil sagen jo se anderledes ud. Derfor er en kategorisering alene på diameter efter min mening ikke særlig god. Omvendt bliver det også svært at administrere hvis man blander 117 forskellige parametre ind i det...
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Kenneth - er det ikke et lidt mystisk argument du der tager fat i? Det vil sige at du ikke mener det er fornuftigt når nogen afrikanske lande kræver .375" som minimum til elefant, når man nu tænker på hvor mange elefanter der er skudt med .256 Mannlicher og .275 Rigby[?]

Som en amerikansk våbenskribet en gang skrev:
"There is a great diffenrence between what could be done and what should be done"!

Jeg kender da danske jægere som har set deres polske brunsthjorte forsvinde med kropskugler fra 6,5x55 i majsmarker, og derefter aldrig se dem igen.

D93
Svar
#15
Det er såmænd et helt simpelt princip og hedder: Sectional Density
Eller på Dansk: Tværsnits belastning

Generel er man i storvildtskredse enige om at et S.D. på over 0.300 rækker til stort set alt storvildt hvis projektilet har en anslagshastighed omkring 650-750 m/sek

en 156 grains 6,5x træls er meget tæt på dette tal, vistnok omkring .280-290.. jeg mener at kunne huske at en .357 300 grains ligger lige over .3 .....

Tallet findes i de fleste lade-bøger fra projektil-fabrikanterne.. tjeck det selv[Smile]

Specielt ved skudstærke vildtarter tyder erfaringerne på at stor gennemtrængningsevne er mindst lige så vigtigt som stor anslags-energi.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by D93

Kenneth - er det ikke et lidt mystisk argument du der tager fat i? Det vil sige at du ikke mener det er fornuftigt når nogen afrikanske lande kræver .375" som minimum til elefant, når man nu tænker på hvor mange elefanter der er skudt med .256 Mannlicher og .275 Rigby[?]

Som en amerikansk våbenskribet en gang skrev:
"There is a great diffenrence between what could be done and what should be done"!

Jeg kender da danske jægere som har set deres polske brunsthjorte forsvinde med kropskugler fra 6,5x55 i majsmarker, og derefter aldrig se dem igen.

D93



Næ, jeg mener såmænd bare at man har udelukket et af de mest brugte kalibrer overhovedet - et kaliber som vel at mærke er lovligt til at skyde langt større dyr med, i lande som må regnes for fornuftige(hermed mener jeg at de også ser på vildtets tarv) i deres kalibergrænser.

Det undrer mig derfor bare at grænsen ligger dér - jeg troede indtil i dag kun at det gjaldt drivjagt.

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Hmmm,

efter at have hørt at der skulle være en anden grænse end 7mm her jeg googlet lidt og kan ikke umiddelbart finde den nye grænse.

På FACE´s hjemmeside er det stadig:

Råvildt - minimum 1000 joule på 100m
Alt større end råvildt - minimum 2000 joule på 100m
SAMT MINIMUM 7MM!!!

http://www.face.eu/Documents/National.da...and_en.pdf

Har læst det på et par jagtrejsearrangørers hjemmesider at det til alle vildtarter er tilladt med minimum 5,6mm, men mangler bare at finde klarteksten![B)]

Kan ikke forestille mig at rationelle mennesker vil tillade 5,6mm på svin og kronvildt. Det virker på mig som en skrive/læse fejl et eller andet sted.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
He he,

det bliver mere og mere mystisk.....

http://www.hunting.pl/strona.php?p=37

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Ja den er s'gu godt nok underlig - det går åbenbart ikke at skyde ræv med .300 WinMag....

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Gammeltoft - jeg tror ikke det er så mærkeligt. Internettet har jo mange fine ting, men en stor svaghed er jo at en hver idiot (her tænkes ikke på nogen bestemt) kan offentliggøre hvad som helst, og en ditto kan så tro, at det er sandt. En anden svaghed er, at ikke alle får opdateret deres hjemmeside lige hurtigt.

Den gamle polske jagtlov sagde, at 5,6mm og 2000 joule på 100 mter var fint til kronvildt og svin. Det var sikert med udgangspunkt i at et sådan kaliber ikke fandtes. 2000 Joule på 100 meter kræver faktisk ret meget kuglevægt.

Med den slags våbenpsykopater vi jo alle her inde er - så er der sikkert været folk der har søgt grænsen mere end godt er. (Igen vil jeg tillade mig at citere: There is at big difference between what could be done and what should be done). Uanset hvad man piercer hovedpulsårerne og/eller hjertet med - så dør det. Rammer du i de baggerste spidser af lungerne eller i leveren gør det en stor forskel hvad du skyder med.

Ved den seneste jagtlovsrevision har i Polen har man indført det med central europæiske øjne fornuftige 7mm krav - i central europa er 9 grams kugler i 6,5mm meget tunge! Det var forøvrigt samme jagtlovsrevison der slog fats at en kikkert der bruyges ved drivjagt skal kunne gå ned i forstørrelse til minimum 3x.

Endeligt vil jeg sige til kalibre og jagtrejser: Skik følge eller land fly!

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)