Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelprøve?
#1
Jeg er blevet forespurgt om reglerne/kravene for erhvervelse af riffeltegn vil blive opstrammet pr. 01.01.09.
Har ikke selv hørt, eller fundet noget.
Er der nogen der ved mere?

På forhånd Tak.

Lyder prisen på en Tikka 6.5x55 jaguar med Schmidt og Bender kikkert
muligvis 3-12-56 til 12.000,00kr. som et ok køb til en første gangs skytte.

Med bragende hilsen Lady
Svar
#2
jeg har intet hørt...

Men jeg kunne forestille mig at det vil stå i "Jæger" hvis/når det bliver aktuelt...

Er det en almindelig forespørgsel, eller lidt rygter?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Jeg har en kollega der sidder som jagtegnsansvarlig og riffelinstruktør her i vestjylland, og fra ham ved jeg at der er indsendt anbefaling af stramninger, specifikt til jagtprøven og også riffelprøven. Om deres anbefalinger kommer igennem og hvorledes er jeg ikke klar over, men jeg forhører mig når han er tilbage efter ferie.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by lady of the house

Lyder prisen på en Tikka 6.5x55 jaguar med Schmidt og Bender kikkert
muligvis 3-12-56 til 12.000,00kr. som et ok køb til en første gangs skytte.

Med bragende hilsen Lady



Det kommer meget an på standen, af både riffel, kikkert og montager. Det er den gamle lås som er helt OK. Men det er en fordel den er brugt
for så kan man vel få lov at prøve den.
Ikke for at virke overklog men test kikkerten over åben mark i dårligt lys og gerne med en reference kikkert ved siden af.
Er alt ok synes jeg ikke prisen er urimelig. Kan den klemmes til 10-11 bliver det et rigtigt fornuftigt køb.

Vedr. riffelprøve

Det er på tide. Skulle konsekvensen blive mange billige let brugte rifler til salg gør det ikke så meget.
Og gør den så lige tvungen for alle, også dem der tilfældigvis købte riffel før prøverne blev opfundet. Alternativt kan bukkemærket i guld bruges som alternativ godkendelse, hvis/når banerne ikke kan klare presset.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Og gør den så lige tvungen for alle, også dem der tilfældigvis købte riffel før prøverne blev opfundet. Alternativt kan bukkemærket i guld bruges som alternativ godkendelse, hvis/når banerne ikke kan klare presset.

rolig nu[Big Grin]
drop riffelprøven som den er i dag, og erstat den af et årligt bukkemærke (bare et bronce)

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
ps. 12 - 14 træffere på lerduerne en gang årligt var vel egentlig heller ikke for stort et krav

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Ja lad os da endelig få lidt flere prøver med dertil hørende prøveafgifter samt en 5-6 timers ventetid på en skydebane 100 km væk for at afgive 6 skud til en hvid paptallerken.
For det er jo så rigeligt dokumenteret at en sådan prøve vil nedbringe anskydninger til 0 eller hvad??
Kunne vi så få fjernet resten af det personlige ansvar som mennesket jo så tydeligt ikke evner at bære vil alting blive godt.
Svar
#8
Hørt OKJ... HØRT... lad os få nogle flere prøver, noget mindre personligt ansvar og sund fornuft...

Æh... helt ærligt ... det ER vel ikke for meget forlangt at et jagttegn også fordrer bare middelmådige skydefærdigheder, men årlige checks er nok at overdrive ....

Man kunne jo indføre det simple krav at ALLE skal bestå riffelprøven f.eks hvert 10. år... Juhuuuu så skal jeg til riffelprøve igen i år... Det vil så også betyde at er skal være flere riffelbaner[Big Grin]

Den riffelprøve vi pt. har er efter min mening "minimumskrav"...
Hvis man ikke, selv i råddent vejr og med lette tømmermænd, kan sætte 5 af 6 skud i en 20 cm cirkel, så skal man DROPPE at gå på riffeljagt..... BASTA!
Og det der pjat med at den rygsæk man bruger som støtte ikke må være lyserød eller blå... sådan noget ÆVL skal UD af prøverne.. og instruktørerne skal have INDSKÆRPET at det handler om SIKKERHED og TRÆFSIKERHED.. og ikke om "jagtligt relevante hjælpemidlers farve"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Den riffelprøve vi pt. har er efter min mening "minimumskrav"...
Hvis man ikke, selv i råddent vejr og med lette tømmermænd, kan sætte 5 af 6 skud i en 20 cm cirkel, så skal man DROPPE at gå på riffeljagt..... BASTA!
Og det der pjat med at den rygsæk man bruger som støtte ikke må være lyserød eller blå... sådan noget ÆVL skal UD af prøverne.. og instruktørerne skal have INDSKÆRPET at det handler om SIKKERHED og TRÆFSIKERHED.. og ikke om "jagtligt relevante hjælpemidlers farve"

akkurat[Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Det er altså noget skidt at afslutte en diskussion med at alle blive enige. Underholdningsværdien bliver tydeligt forringet.
Men det er vel tydeligt at alle ønsker at man skal have en minimum af træfsikkerhed før man bevæger sig ud på jagt. Hagl eller kugle er såvidt ligegyldigt. Problemet ligger nærmere i det menneskesyn der er så udbredt i øjeblikket. Man skal have styr på alt fra centralt hold og alle skal prøves og godkendes af myndigheds personer.
Det er jo faktisk lidt det samme som knivloven og andre tåbelige regler der vælter ned over os og har gjort det i snart mange år.
Lidt efter lidt bliver alt hvad der hedder normal opførelse og ansvarsbevidsthed erstattet af love og bekendtgørelser, der i flere tilfælde mere virker de som belastning for flertallet end som en reel sikring imod det som de blev indført imod.
Jeg er ikke så sikker på at frasen "med lov skal land bygges" betyder at vi bliver et bedre land hvis vi får flere love..
Svar
#11
Jaaamen så lad mig da strø lidt med salt og se om jeg rammer nogle sår..

Meget af hurlumhejet omkring officielle krav og "prøver" o.s.v. kunne let undgås hvis vi som jægere i Dk fik ændret vores meget "konfliktsky" omgangsform blandt jægere...

Altså, istedet for stiltiende og småmuggen accept af "medjægere" der gang på gang viser at de ikke magter det ansvar der ligger i at være riffel/hagl-jæger... Ja, så lad os få en kultur hvor det er i orden at påpege den slags!

At man SIGER til ham der for ofte kommer med dårligt ramt vildt, og alenlange undskyldninger og historier om "rene forbiskud" at han må se at få trænet sig op så han kan ramme!

At det anses for i orden f.eks hvis man har et "jagtlag" at man afholder sine egne uformelle "indskydninger" og påpeger overfor dem med elendig træfsikkerhed, elendigt indskudt riffel eller farlig våbenhåndtering at man ikke vil dele jagt med dem indtil de har forbedret sig-

At vi ikke accepterer at nogen af allehånde hensyn "har længere snor" end alle andre på disse vigtige områder.

Altså en "selvjustits" baseret på sund fornuft..

Det kunne jo være:

Ingen fulderikker på jagten
Ingen "jagtlovsovertrædere" (dem der skyder fra bilen, fra huset, over vejen og så videre)
Ingen overtrædelser af våbenloven på jagten..
Ingen "møj-elendige skytter" på jagten
Ingen med elendig/farlig våbenhåndtering på jagten...

At vi som jægere generelt fik en holdning der gik mere i retning af hvilke pligter vi har overfor hinanden (og vildtet) end den tendens jeg ofte oplever til at "man holder på sin ret"

I stedet for at bruge krudt på at kritisere påklædning, farven og materialevalg til jagtrifler, kunne man jo forsøge at oparbejde en mere åben tilgang til jagt som passion/hobby/sport..

Men måske ligger meget af det i "naturen" hos de af os der vælger jagten som sport/hobby/passion..
Jægere er måske af natur mere forstokkede enspændere, med ringere sociale evner end gennemsnittet[?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
@Dravis
der er ikke noget mere irriterende som når noget bliver udtrykt så præcist og korrekt at der ikke er noget at diskutere[^]

desværre er de fleste af os en smule konfliktsky, når vi ser disse dårligdomme i vores vennekreds

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM
[brdesværre er de fleste af os en smule konfliktsky, når vi ser disse dårligdomme i vores vennekreds

mvh
Strom



Hej STROM, min ven. Jeg har da flere gange påpeget din usunde livsførelse og anmoder dig derfor om at deltage i en travetur i Tjekkiets bjerge[Wink][^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Det er vel ikke for tidligt at der sker en opstramning, af kravene m.h.t. riffelprøven.

Det kunne f.eks være et broncemærke til bukkeskiven hvert femte år. Med hensyn til ventetider på banerne, kunne det hurtigt minimeres.
Læg prøven over til lokal foreningerne, der har uddannede instruktører. Så kunne de vel også tjene en lille skilling på arrangementet samtidigt[^]

Kan man ikke skyde et broncemærke, som et minimum, har man efter min ringe mening, ikke nogen som helst ret til at skyde på noget som helst, der blot kan minde om et stykke vildt.

Havde forøvrigt en hjemmeside for 7-8 år siden, hvor jeg netop argumenterede for en opstramning af prøven.
De flinke mennesker i Jægerforbundet optog min side på deres Links samling - men 3 dage efter var den fjernet igen, uden at jeg nogensinde fik en forklaring, trods adskillige henvendelser[}Smile][}Smile][}Smile][}Smile]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#15
Ja det er en udmærket ide, bare det alene at nogen så blev tvunget til at skyde mindst dobbelt så mange træningsskud som de plejer.[}Smile].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#16
Dobbelt så meget træning - vil det sige at jeg skal spekulere hele TO gange på, at det er for dårligt, at jeg ikke har trænet i år????

[xx(]

Jeg synes, at det er rent utroligt, at danske jægere vil være den nuværende "riffelprøve" bekendt. Den beviser ikke andet, end at jægernes organisationer kender til det gennemgående niveau og frygter at miste medlemmer, hvis barren hæves.

Jægere er måske af natur mere forstokkede enspændere, med ringere sociale evner end gennemsnittet?

Jeg kan kun tale for mig selv ..... og til fulde bekræfte din antagelse!

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Rigtig god ide med en riffelprøve løbende.....det skal så være med alle de kalibre man har tilladelse til, der er forskel på at skyde præcist med .223 og .416 bare for at tage et eksempel.

Torben
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by belsebub

Rigtig god ide med en riffelprøve løbende.....det skal så være med alle de kalibre man har tilladelse til, der er forskel på at skyde præcist med .223 og .416 bare for at tage et eksempel.

Torben



Kan vi så ikke bare nøjes med at bestå prøven med den kraftigste vi har[:o)]
Jeg mener stadig,jeg har vist nævnt det før, at det var bedre at "nøjes" med at indkalde eksempelvis 10% af jægerne til skydeprøve, en form for lodtrækning, man får så besked om at inden en bestemt dato skal man have bestået en prøve med en bestemt riffel eller haglgevær, på den måde er alle jo nødt til at træne med hvad man har, man ved jo ikke hvornår eller med hvilket våben man bliver "plukket" ud.
Det vil nok heller ikke skabe samme pres på skydebanerne som hvis alle skal til prøve.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#19
Måske der var større træfområde på det vildt man ville jage med 416eren.[Wink]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg synes, at det er rent utroligt, at danske jægere vil være den nuværende "riffelprøve" bekendt. Den beviser ikke andet, end at jægernes organisationer kender til det gennemgående niveau og frygter at miste medlemmer, hvis barren hæves.



Netop[:o)]

Man kunne godt få den mistanke, at det var derfor min hjemmeside blev censureret væk[xx(]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)