Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
4.000 mink løse...
#1
http://ekstrabladet.dk/112/article1048194.ece

Jeg har utrolig svært ved at se, hvorfor de mink skal slippes fri. Hvis det er "natur- og dyrevenner" der gør det, så har de tydeligvis ikke meget indsigt i, hvordan store mængder løse mink ødelægger et relativt lille område, for derefter at dø af sult [xx(]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#2
Seneste optælling - 250 stk mangler [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Dyremishandling at ”befri” farmmink

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#4
se der var altså en der forsår at skrive en artikkel( hentyder til KIMA´s artikkel)
et af de store problemer med mink er at de fleste dyr dræber hvad de kan spise mens mink dræber alt hvad de kan komme i nærheden af.....
har selv boet på en minkfarm og set en mink i en hønsegård det tog 5 min at dræbe 5 høns.
de er lystmordere ..........
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#5
Det burde tillades herhjemme at bruge smækfælder til mink. Det ville nok få flere til at stille fælder op, når de ikke behøver tilse dem 2 gange om dagen.

Dræbende minkfælder kan købes og bruges lovligt i Sverige, Norge og England

http://www.ideverkstaden.com sælges de under det meget sigende navn: Ihjäl-mink

Big Grin
Svar
#6
http://www.ideverkstaden.com/slagfallor,minkf.html
Svar
#7
Selvfølgelig bør det ikke være tilladt med smækfælder til så store dyr...............nu er det jo ikke minkenes skyld at der er nogle klaphatte der har lukket dem ud.
Alle slags måre får et flip når de kommer ind i et hønsehus, det er der ikke noget nyt i - jeg har dog lidt svært ved at forstå at man ikke kan indfange minkene (ihvertfald dem inden for hegnet), slå dem ihjel og pelse dem således at tabet mindskes.
Mink er jo ikke vildt hurtige.

@Tika - hvorfra har du at smækfælder ikke skal tilses lig'som andre fælder?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
Den store del af tabet kommer vel af at mange års avlsarbejde går tabt
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Det fremgår blandt andet af Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside.

Grunden til at man skal tilse fælder, der fanger minken levende er, at den ikke må sidde indespærret længere end højest nødvendigt, for at undgå at den sulter, tørster eller stresses.
Desuden skal klapfælder til levendefangst have en hvis størrelse, så minken ikke lider under sit ophold i fælden, men dette betyder samtidigt, at andre dyr som mår, kat og odder kan gå i fælden ved en fejl. Også på grund af denne mulighed for bifangst af utilsigtede dyr, er det vigtigt at tilse klapfælden 2 gange dagligt.

Den dræbende smækfælde derimod, er betydeligt mindre og smallere, og passer i størrelsen mere præcist til minken. Den er bygget med en indgang på ca. 7 cm og med et 30 cm langt indgangsrør, så andre dyr ikke kan nå udløsningsmekanismen, feks med poten. Dette forhindrer de fleste andre dyr i at gå i fælden. Faktisk er kun mindre mårdyr og rotter i farezonen. Hvis man desuden sætter smækfælden på en flydende platform i en sø eller en å, vil kun minken gå i fælden, da det kun er minken, der vil kravle op på platformen.

Idet smækfælden dræber minken øjeblikket, er det altså ikke nødvendigt at tilse fælden lige så ofte, fordi minken allerede er død og af den grund nok hverken er sulten, tørstig eller stresset Wink

Skov- og Naturstyrelsen har startet en kampagne hvor dræbende fælder afprøves forskellige steder i Danmark.
Fem af Skov- og Naturstyrelsens statsskovdistrikter har midlertidigt fået lov at bruge dræbende smækfælder. Det vil ske i udvalgte områder i Nord- og Vestjylland, Nordvestsjælland og på Falster. feks på flydende platforme.

Du kan blandt andet læse mere her:
http://www.skovognatur.dk/Nyheder/Nyheds...tur_14.htm

Se udformningen af smækfælden her:
http://gunne.info/mink-slag.html
http://www.ideverkstaden.com/minkfalla,minkfa.html
http://lhfallan.se/index.html
Svar
#10
Det er muligt, at det ikke er minkens "skyld" at den er sluppet løs, men det ændrer ikke på det faktum, at den er en trussel mod hjemmehørende dyrearter som feks andre mårdyr, jordrugende fugle, padder og frøer, som hører naturligt til herhjemme og som mange steder nærmest udryddes af minken.
Svar
#11
[quote]Originally posted by Tika

Det er muligt, at det ikke er minkens "skyld" at den er sluppet løs, men det ændrer ikke på det faktum, at den er en trussel mod hjemmehørende dyrearter ......

Javel ja, -og en trussel mod fasanerne, som vel ret beset er ligeså hjemmehørende som minken!!!
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by Tika

Det er muligt, at det ikke er minkens "skyld" at den er sluppet løs, men det ændrer ikke på det faktum, at den er en trussel mod hjemmehørende dyrearter ......


Javel ja, -og en trussel mod fasanerne, som vel ret beset er ligeså hjemmehørende som minken!!!


[Wink]

Bortset fra det, hvad er så disse aktivisters begrundelse for at lukke minkene ud - er der nogle steder man kan læse om det, f.eks. en "aktivisthjemmeside".
Jeg kan tildels godt følge den tanke at man syntes at det er synd for dyrene at de skal være spærret inde på så små arealer, men det bliver vel for pokker ikke bedre af at lukke dem ud til den sikre død eller en kummerlig tilværelse - hvad er logikken/begrundelsen i den form for aktioner?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#13
En del af logikken er vel også at man ødelægger økonomien i det at drive minkfarm og det kan såmænd godt være at man i et vist omfang lykkedes med det i DK, men så flytter farmene bare et andet sted hen hvor man kan tage en del mere håndfaste midler i brug overfor aktivister. Mon ikke man fx vil kunne slippe fra at skyde på sådanne i US og Rusland...
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ID


Bortset fra det, hvad er så disse aktivisters begrundelse for at lukke minkene ud - er der nogle steder man kan læse om det, f.eks. en "aktivisthjemmeside".
Jeg kan tildels godt følge den tanke at man syntes at det er synd for dyrene at de skal være spærret inde på så små arealer, men det bliver vel for pokker ikke bedre af at lukke dem ud til den sikre død eller en kummerlig tilværelse - hvad er logikken/begrundelsen i den form for aktioner?

ID, jeg giver dig fuldstændig ret - det kunne være interessant at vide, hvad deres begrundelser er.
Men uanset, hvad der så ville komme frem, så har jeg vanskeligt ved at forestille mig, hvori forskellen ligger til andre 'industridyr' som f.eks. grise, kvæg, 'laks',kyllinger, høns, kalkuner, ænder og gæs.
Alle vil kunne påstå, at dyrene har det godt, men naturligt er vel ikke det første tillægsord, man kommer på.
At minken kan undværes, da den ikke bruges til føde, er da en dårlig undskyldning - hvert et gram af den bliver brugt og vi laver da også lædersofaer af køerne!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by yeti

.........Mon ikke man fx vil kunne slippe fra at skyde på sådanne i US og Rusland...


Jaarh - A cu´ti leva lu pani, levacci la vita - det er vel en lidt voldsom reaktion selvom man nok ikke kan fortænke minkavleren i at blive gal.

@Leo - Ja, det var faktisk også min tanke; selvfølgelig er det synd for minkene, men det er også synd for kyllingerne og grisene. Den mest effektive måde at aktionere på må vel være at la' være med at anvende de produkter man som kunde ikke etisk kan stå inde for......



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Leo

[quote]Originally posted by Tika

Det er muligt, at det ikke er minkens "skyld" at den er sluppet løs, men det ændrer ikke på det faktum, at den er en trussel mod hjemmehørende dyrearter ......

Javel ja, -og en trussel mod fasanerne, som vel ret beset er ligeså hjemmehørende som minken!!!


LEO, lidt saglighed ville ikke skade.

Forskellen på fasaner og mink er, at fasanen ikke udgør nogen trussel mod andre hjemmehørende danske arter.

Minken er et lille rovdyr på størrelse med Ilderen. Til forskel er minken mere ”vandgående”, hurtigere i bevægelserne end ilderen og langt mere aggressiv i sin jagtform, hvilket gør den til en bedre jæger. Dette betyder at de ynglefugle og pattedyr der holder til i vådområder, er voldsomt udsatte for en jæger, som ikke tidligere har eksisteret i Danmark.
De andre rovdyr (ræv, mår, grævling, lækat og brud) vi har her i Danmark, er ikke gode svømmere, så derfor har minken fundet en niche, som ikke har været udnyttet af andre rovdyr – dette gør at byttedyrene ikke er forberedt på dette problem med minken.

I Mølleåsystemet fra Farum Sø, Furesøen og ud til Øresundskysten er minkene allerede ved at udrydde fuglelivet, fordi de spiser stort set alle æg og tager vandfuglenes unger. Områderne er omfattet af Natura 2000 og fuglebsekyttelsesdirektivet.

"Vi står desværre i en situation, hvor vi kan se at der kun er kommet få fugleunger i år. Enten har minkene spist æggene eller også har de snuppet ungerne. Hvis vi ikke gør noget drastisk nu, kommer det til at betyde, at vi mister en stor del af vores fugleliv i og omkring Farum Sø, Furesøen og Mølleåen", fortæller vildkonsulent i Skov- og Naturstyrelsen, Jens Peter Bundgaard.
http://www.skovognatur.dk/Nyheder/Presse...r/Mink.htm

I Vadehavet udgør minken også en kæmpe trussel mod jordrugende fugle, heriblandt mange truede arter. Dette kystområde levested for mere end 500 arter af planter og dyr, hvoraf flere ikke forekommer andre steder i verden.

Det er derfor minken skal bekæmpes. Ikke fordi den er et "ondt" dyr, men fordi den har en adfærd som intet dansk rovdyr har og derfor er de danske dyr ikke i stand til at forsvare sig mod den.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by yeti

.........Mon ikke man fx vil kunne slippe fra at skyde på sådanne i US og Rusland...


[font=Tahoma]Jaarh - A cu´ti leva lu pani, levacci la vita - det er vel en lidt voldsom reaktion selvom man nok ikke kan fortænke minkavleren i at blive gal.



Jeg er helt enig i at det er en både voldsom og en urimelig reaktion. Jeg spekulerede blot i om man mon ikke ville slippe godt fra at gøre det...
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Tika - Jeg ER sådan set seriøs. At vi ikke nødvendigvis er enige, er en anden sag.
Det, jeg prøver at gøre opmærksom på er, at en del jægere accepterer 'invasion' af nogle dyrearter fordi de passer godt ind i jagten, men ikke andre da de jagtmæssigt er uinteressante.
Jeg synes f.eks. at det nærmest er flovt, at vi udsætter i hundredtusindvis af fasaner og ænder fordi de er så venlige at blive på vores egen lille remis, men vi gider ikke bekømre os om den gamle danske agerhøne, da den til tider er så fræk at flyve over til naboen!
Med hensyn til minken, så tror jeg desværre det er de færreste, som kan se forskel på den og en ilder - det er et pelsdyr, og det skal dø.
Du siger, den er en trussel mod andre dyrearter - jeg vil så rette den ind og sige, at den er en trussel mod andre jagtbare dyrearter - og det er sagens kerne.
Andre tråde har store diskussioner om vildsvin i Danmark. Den ville jagtmæssigt være meget interessant, men i virkeligheden, så fortrænger den nogen steder rådyrene. Det gør åbenbart ikke noget.
Jeg er ikke uenig i, at minken skal bekæmpes i de områder, hvor den udgør en trussel for en naturlig ballance, men det er altså heller ikke en naturlig ballance at se kæmpe sværme af fasaner i skovbrynet eller hundredvis af ænder i en lille mergelgrav.
Jeg mener ikke, at hensigten nødvendigvis helliger midlet. Accepterer vi fasanen som en tilhørende dyreart i Danmark, så må vi tage minken med i købet!
Vil vi have mere jagtbart vildt, så er metoden, at gøre det bedre for vildtet at være der - ikke at udrydde rovdyr og rovfugle, og derefter udsætte store mængder af det mest interessante vildt, eller evt. indhegne jagten.
( Jeg beklager, at jeg kom lidt for langt omkring, men nu gider jeg ikke redigere det ned!)
Svar
#19
Måske kom jeg til at stå for exponent for noget jeg ikke mener - selvfølgelig skal minken (Amerikansk Flodilder) væk fra den danske fauna, jeg mener blot at man ikke bør gå på kompromis med etikken (smækfælder).
Til almindelig information: Mink/Amerikansk Flodilder kan ikke krydse med vor hjemlige Ilder.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Leo, det er ærgerligt at du ikke er bedre informeret. Især omkring minkens ødelæggende effekt på indfødte danske fugle og padder samt andre mårdyr, siden at du insisterer på at den kan sammenlignes med fasanen. Jeg vil altså opfordre dig til at læse meget bedre på lektien, for du blander desværre begreberne sammen.

Fasanen er en "indført art" ikke en "invassiv art" som minken. En invassiv art er betegnelsen på et udefrakommende dyr som fortrænger danske arter og derfor er uønsket af naturbevaringsmæssige årsager. Eksempler på andre invassive arter er dræbersnegl og bjørneklo.
En indført art derimod, er en art der er indført til den danske natur, men som ikke udgør en trussel mod hjemmehørende arter. Det har intet med jagt at gøre. Det har derimod noget med biologi og naturbevaring at gøre. De to begreber bør ikke blandes sammen, for det mudrer debatten.

Det allerstørste problem er altså ikke den trussel minken udgør mod jagtbare arter, men den trussel den udgør mod især truede arter.

Læs bla. på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside, der står en masse om de store problemer minken allerede er årsag til - problemer som kun blir værre, hvis vi får endnu flere mink herhjemme.

(PS: Desuden er jeg stor fan af vildsvin og ser dem gerne genindvandre i landet, for vildsvinet er faktisk en hjemmehørende art, så den hører slet ikke hjemme i denne diskution.)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)