Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rekylgevær ??
#1
Jeg læste en bog om en gruppe i modstandsbevægelsen. I bogen blev det beskrevet hvad slags våben gruppen var udrustet med.
Madsen maskinpistoler, Colt revolvere, samt rekylgeværer.

Hvad er et REKYLGEVÆR??

Gevær/rifler har vel i større eller mindre grad et rekyl.

Svar
#2
Gammelt dansk udtryk for automatriffel.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Marcus

Prøv at søg på Madsen rekylgevær el "jomfru Madsen"[Big Grin]. De sidste i dansk tjeneste blev brugt af Flåden til nærsikring, i kaliber 30-06.

Mvh Thorlak

blev konstrueret af Herman Madsen. Udviklingen af det luftkølede maskingevær begyndte i 1879, og i 1900 etableredes Compagnie Madsen, som senere blev til Riffelsyndikatet og siden 1936 til Dansk Industri Syndikat A/S (DISA). Madsens maskingevær blev af danske infanterister benævnt Jomfru Madsen.

Jeg har skudt med jomfru Madsen, den har en anden skud kadance en det nuværende LMG.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
"Vildsvin til Danmark"
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Tak for svarene.

Jeg prøver at søge lidt på "jomfru Madsen"[Big Grin]

Mvh.
Marcus

Svar
#5
Der var også noget med, at den sidste "Madsen" er her i 2008 udgået af aktiv tjeneste.!!

Det var vist det brazilianske politi som har brugt Madsen-maskingeværet som en del af deres udstyr.

Med virkning fra 2008 vil der ikke længere være Madsen's i aktiv tjeneste mere, men våbnet bruges dog velsagtens stadig af den lokale guerilla, narkoorganisation m.v.

Så der findes stadig våben af denne type i omløb.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq
[br

Det var vist det brazilianske politi som har brugt Madsen-maskingeværet som en del af deres udstyr.



Jeg mener nu, at det er Madsen maskinpistolen der har været brugt i Sydamerika, ikke maskingeværet.

Maskinpistol:
http://world.guns.ru/smg/madsen-1.jpg

MAskingevær:
http://www.deactivated-guns.co.uk/images/madsen/madsen.jpg

Anders

-------------
-------------
Svar
#7
Rekylgevær....

Jamen - kort fortalt, så står det jo i kontrast til et "Gas-ladet" gevær...

Jomfru Madsen kender folk sgu ikke mere(kun de helt gamle tudser[Big Grin])

Men tag nu HK G3(M75) den er et Rekylgevær... Den genlader udelukkende på baggrund af den kraft selve rekylet giver, der skubber låsen tilbage og derved spænder slagmekanismen igen samt på vejen frem "skræller" en ny patron med ind i kamret !!!

Dette er Rekylgeværet i en nøddeskal!!!

Hvorimod M95(C7/M16) arbejder ved hjælp af gastrykket der føres i rør tilbage til låsen SOM SÅ bliver skubbet tilbage....

/Rex93
Jagt, gamle våben
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Anders

Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq
[br

Det var vist det brazilianske politi som har brugt Madsen-maskingeværet som en del af deres udstyr.



Jeg mener nu, at det er Madsen maskinpistolen der har været brugt i Sydamerika, ikke maskingeværet.

Maskinpistol:
http://world.guns.ru/smg/madsen-1.jpg

MAskingevær:
http://www.deactivated-guns.co.uk/images/madsen/madsen.jpg

Anders

-------------



Jo - den er god nok - Det MADSEN maskingevær vi kalder M48 har indtil i år været i brug ved det Braizilianske Politi !!!

/Rex93[8D]
Jagt, gamle våben
Svar
#9
Tja, jeg ved ikke, om jeg er mest overrasket over, at politiet bruger maskingeværer eller så gamle våben...[8D]

Anders

-------------
-------------
Svar
#10
Det brasilianske politi har måske meget at rydde op i? Tidligere var der megen fokus på at enkelte betjente havde dannet egentlige "dødspatruljer" i Rio og Sao Paolo's slumkvarterer - måske er det den "indsats" de har optrappet??? [xx(]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Citat:quote:

Skrevet af Nyhedsavisen
Sidste skud fra det danske maskingevær Madsen

3. april 2008 06:30 | Indland

I løbet af 2008 trækker en legende sig tilbage fra rampelyset. Ikke flere skudkampe, ikke flere dueller med narkogangstere, Ikke flere skud, der knalder ud over den vilde nat i Brasiliens favelas.

En æra er slut, når det brasillianske politi skifter sine Madsen -maskingeværer ud med en mere moderne model.

Det er slut for den største danske succes nogensinde på det internationale våbenmarked. Og når Madsen -maskingeværet endeligt lægger sine patroner på hylden for altid, har det været i brug i over et århundrede.

Patent: 1901
Historien starter, ligesom så meget andet i Danmark, i tiden efter nederlaget til Tyskerne i 1864.

Det danske forsvar skal moderniseres. Våbenteknologien revolutioneres i den periode, og arbejdet med den første model står på fra 1888 til 1903.

»Det tager femten år, fordi det er en enorm udvikling, der skal til. Under krigen i 1864 benytter man stadig geværer, som man lader foran, så det er et meget stort skridt at gå til et moderne gevær, som udnytter rekylen,« fortæller Anders Henriksen, redaktør for Våbenhistorisk Tidsskrift.

Tanken bag Madsen -maskingeværet er, at udnytte den energi, der findes i skuddet (rekylen), til automatisk at smide patronen ud, og hive den næste patron op i geværet.

»Det er en tanke der var foran sin tid. Andre lette maskingeværer af den type kom først i slutningen af Første Verdenskrig,« siger Anders Henriksen.

I Danmark kunne løjtnant Theodor Schouboe tage patent på sit moderne maskingevær allerede i 1901. En anden officer: Vilhelm Madsen opretter en fabrik til at fremstille dem. Da han bliver krigsminister sørger han også for at den danske hær bliver udstyret med det topmoderne våben. Og får dermed våbnet opkaldt efter sig.

Krigen, der ændrer alt
I 1905 går Rusland og Japan i krig med hinanden. Russerne har 1250 nyindkøbte danske maskingeværer med sig, men taber alligevel stort. Madsen-maskingeværet får dog bevist sit værd, og så kommer Første Verdenskrig – krigen kommer til at ændre alt, forklarer Ole Frantzen, der er museumsdirektør for Tøjhusmuseet.

»Da krigen udvikler sig, kan man konstatere, at maskingeværer er slagmarkens hersker. Man kan meje tusinder ned på et par minutter fra sin skyttegrav, og det ændrer fuldstændigt krigsførelsen,« siger Ole Frantzen.

Fra Danmark tjener Riffelsyndikatet gode penge på at udstyre begge sider i krigen med Madsen -maskingeværet. Russerne kan ikke få nok af det danske gevær, men også Østrig-Ungarn tager det i brug.

Sælges til hele verdenen
Eksporteventyret tager dog for alvor fat efter verdenskrigen. Det danske gevær er dyrt, men godt. 34 lande over hele verdnen tager det i brug.

» Madsen viser sig at have alt det, et godt maskingevær skal have. Det er træfsikkert og pålideligt. Og frem for alt: Det bliver hele tiden udviklet og fornyet«, siger Ole Frantzen.

Som konsekvens bliver Madsen -maskingeværet brugt som antiluftskyts og bliver monteret på alt fra motorcykler til fly og skibe.

I fjendens tjeneste
I 1930 overtager A.P Møller en større aktiepost i Riffelsyndikatet, som fabrikken bag Madsen kaldes i folkemunde. Da Tyskland besætter Danmark i 1940, bliver Riffelsyndikatet overordentligt vigtigt.

»Tyskerne brugte alt hvad de kunne lægge deres klamme hånd på. De havde enorme hære at opstille og allierede som også skulle have våben, så Tyskerne tager alt hvad de kan bruge«.

De danske maskingeværer er vigtige for tyskerne. En tidlig sabotageaktion, får en forfærdet A.P. Møller til at ringe til Politikens korrespondent i Stockholm, for at bede ham »give London besked på at bringe sabotagen til ophør«.

Det kunne London dog ikke drømme om. I 1944 sprænger modstandsgruppen BOPA RIffelsyndikatet i luften med 400 kilo sprængstof. Den største sabotageaktion i Danmark, bringer våbeneksporten til ophør.

Mod solnedgangen
Madsen -maskingeværet skiftes først ud af den danske hær i 1962, og det er således et af de våben, som har tjent længst tid i den danske hær.

Men eventyret fortsatte i udlandet. Et godt og pålideligt maskingevær kan være sin værd vægt i guld, og Portugal og lande i Sydamerika var de sidste til at bruge dem. Den brasillianske hær donerede sine til det brasilianske politi, og det er disse maskingeværer, der skal skiftes ud i år.

Det er dog næppe helt slut med Madsen -maskingeværet. Det er populært blandt narkogangstere i Brasilien, og i 2006 kunne en brasiliansk avis fortælle, at det var også var blevet fundet blandt Argentiske narko-gangstere.

Så det er nok ikke det sidste vi har set til Madsen. Eller som der står at læse i en gammel dansk militær-manual:

»Dette våben skal være i virksomhed, så længe der findes en mand og en patron i gruppen.«

Citat:quote:

FAKTA
Compagnie Madsen A/S stiftes i 1900.
Navnet ændres senere til navnet Dansk Rekyl Riffel Syndikat A/S.

I 1936 ændres navnet til Dansk Industri Syndikat.

Firmaet findes endnu, men hedder idag DISA, og fremstiller støberiudstyr.

DISA blev overtaget af den private kapitalfond Procuritas i 2005.

Nyhedsavisen ringede til DISA, men de ønskede ikke at medvirke.




LINK : http://avisen.dk/sidste-skud-fra-det-danske-maskingevaer-madsen_7476.aspx

Håber disse info er interessante og kan bruges !!!
Jagt, gamle våben
Svar
#12
Der stod også Colt revolvere, men alle dem jeg har set fra den tid og som var "droppet" i Danmark var fremstillet af Smith & Wesson, i kaliber .38SW ikke .38special og beregnet til en speciel engelsk patron med 200 grs. kugle. Og jeg mener at de maskispistoler der refereres til og kaldes "Madsen" nok er Finske "Suomi" som er foregængeren til Husqvarna, hvor der så vidt jeg husker ikke var dansk fremstillede "Madsen" maskinpistoler før efter krigen[?][?]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Der stod også Colt revolvere, men alle dem jeg har set fra den tid og som var "droppet" i Danmark var fremstillet af Smith & Wesson, i kaliber .38SW ikke .38special og beregnet til en speciel engelsk patron med 200 grs. kugle. Og jeg mener at de maskispistoler der refereres til og kaldes "Madsen" nok er Finske "Suomi" som er foregængeren til Husqvarna, hvor der så vidt jeg husker ikke var dansk fremstillede "Madsen" maskinpistoler før efter krigen[?][?]

The Shootist
"Live and let live"



Er dette indlæg postet i den rigtige tråd ? jeg forstår ikke sammenhængen!!!
Jagt, gamle våben
Svar
#14
Se venligst det første indlæg, så vil du forstå det.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#15
Tak til dem der indtil videre har givet deres besyv med.

M.h.t Colt revolverne; Forfatteren til bogen skrev, at størrelsen på revolverne var 11,4 m.m. Hvilket så må være en cal. 45'er

Svar
#16
Nå, hvis det er tilfældet er det nok Colts AUTOMAT PISTOL der tales om der er jo i det kaliber, og altså ikke en REVOLVER...[8D][}Smile]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#17
Nu henholder jeg mig til forfatterens skrevne ord. Han skriver, at det var en revolver 11,4 m.m. Jeg vil da mene, at de der frihedskæmperdrenge var istand til at se forskel på revolvere og pistoler.

Svar
#18
I norge har jeg set Colt revolvere i 455 Webley, muligvis er det dem der hentydes til? Ellers er de måske mikset med S&W 1917 i 45 ACP, en revolver der bruger halvmåneclips til at fastholde patronerne i tromlen.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#19
Nu har jeg ledt og ledt efter de 4 linjer ud af de næsten 400 sider der er i bogen, hvori våbnene stod omtalt - og fandt omtalen. Der stod; automatisk colt 11,4 m.m., samt colt revolvere.

Jeg beklager meget min fadæse.

Svar
#20
Jamen Marcus kom du bare med flere sjove indlæg, det får os jo kun til at tænke lidt..[8D]
Jeg mener at jeg har nogenlunde check på hvilke våben typer der blev smidt ned den gang, og har i årene siden aldrig set een´Colt revolver, det i sig selv betyder ikke at de ikke er blevet droppet til modstandsbevægelsen, men jeg har flere gange talt med ældre herrer fra den tid og har ogte hørt dem forveksle/brugt ordet revolver om en automatpistol og omvendt.
I am a .45 freak

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)