Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svensk premieredebut
#1
[Image: DSC015511.jpg]
Hej.
Var i god tid på plads i stigen før solopgang ved Vimmerby.Jeg har kun en gang tidligere været i Sverige, og det var for at skyde et lam i november.Denne gang gjaldt det så buk, og forventningerne var naturligvis store.Jeg havde trukket den smukkeste lysning med en del selvsåede små birketræer.Afstandsmåleren afslørede, at der var max. 120 m. til de fjerneste hjørner.Der var tid til at lade blikket vandre i det tiltagende lys, og jeg prøvede at vurdere på, hvor en evt. buk kunne entre lysningen.
Et område i venstre kant ca. 70m. fremme sprang i øjnene som mere frodigt end omgivelserne. Jeg havde hele tiden Sortspætter omkring mig, og et par røde egern gav fornøjelig underholdning på et par kraftige fyrstammer i nærheden af stigen.Det var meget tydeligt at høre, hvordan de spidse klør bed i barken på op og nedturene, der foregik i korte ryk med små pauser.
Kort efter at de første solstråler ramte skovkanten på min venstre side var farven der pludselig. En rødbrun plet i det frodige område, som jeg havde gættet til at indeholde en mulig veksel ind i lysningen. Jeg ville gribe kikkerten for hurtigt at se, om der var tale om en buk.Kikkerten blev hængende, fordi jeg med det blotte øje kunne se, at der mellem ørerne befandt sig en markeret opsats.Bukken var tydeligvis meget optaget af straks at æde. Brunsten var helt klart klinget af, og det passede så fint med at vægtforøgelse var opprioriteret. Der var ingen vind og bukken var i ro, hvilket smittede dejligt af på bukkejægeren i stigen, der hurtigt fik kontrol over en bølgende varme, der bredte sig opad, da han fik øje på bukken. Jeg kunne fornemme, at bukkens rute gik lige op til mig. Jeg søgte hele tiden informationer i området foran for at se, om terrænnet vil give en bevægelse til en af siderne, der kunne give mulighed for en god bladkugle. Jeg var igen på forkant. Jeg anede en mulighed for at bukken ville dreje af til højre og ganske rigtig trådte bukken kort efter lige ind i på mit kors. Med bukken i ro trak jeg højt og lidt frem på bladet. Kunne i kikkerten opfange at bukken gik ned som ramt af lynet og blev liggende. Havde de næste 5-10 minutter et kik på hans 4 sorte sko, der pegede lidt opad. Et par stærke fixpunkter i terrænnet ledte sikkert frem til det smukke dyr, der lå på siden og forlængst var forendt.Blev overvældet af dette dejlige syn og blev bekræftet i, at denne buk ville få en særlig betydning i mit liv med bukkene. Jeg skød i foråret til en buk herhjemme, som det ikke lykkedes at finde med schweishund.Denne chokerende oplevelse sendte mig omgående ned i et sort hul,hvor tankerne om at sætte riflen definitivt i pit var seriøst oppe at vende. Jeg var skudafviklingen igennem et utal af gange i min søgen efter svar. Havde meget svært ved at forlige mig ved tanken om måske at have skudt forbi.
Bukken er senere set uskadt, og jeg er endt op med, at jeg må have rykket skuddet af og har så tilsyneladende været heldig ikke at såre den. Bror, svoger og andre gode jægere var en stor hjælp i forbindelse med den missede buk.
Jeg har taget oplevelsen til mig som en løftet pegefinger. Jeg træner meget,og kan sætte pænt tætte grupper. Men i jagtsammenhæng er det af begrænset værdi, hvis man ikke er koncentreret under selve aftrækket.
Aftenen efter plantede jeg et rødt kryds på min første svenske mikkel.1-0 til Walnut[Smile]
Jeg har jævnligt fat i den stærke svenske opsats og kan stadig fornemme øjeblikket, hvor den sendte mig tilbage på sporet igen.
Jeg tror jeg vil støbe en lille guldmedalje til den.....
Mvh Walnut (on/ off grådlabil)
Svar
#2
Walnut et stort tillykke med bukken - den er edderklipme flot.

Det glæder mig du valgte at komme op på hesten igen, og især at du nu på allerflotteste vis er blevet belønnet for det.

Mvh Takleberry

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#3
Hej Walnut

Tillykke med bukken, den er rigtig flot [:p]

Også tillykke med miklen [Smile]

Og tillykke med dit "comeback", det er aldrig rart med sådanne erfaringer, som du har haft, men de kommer når man søger lykken på Dianas stier.

En erfaren jæger, der aldrig har skudt forbi til noget, er enten ikke erfaren, eller også er vedkommende fuld af løgn ...

Tak for historien ...[Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)