Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bushnell Elite 6500 vs 4200
#1
Jeg er ny bruger på dette forum.
Efter at have suget til mig af viden, af diverse indlæg har jeg et enkelt spørgsmål, som ikke er blevet drøftet endnu herinde.
Jeg påtænker at anskaffe mig en af ovenstående kikkerter.
Jeg kunne godt tænke mig en 6500, 2,5-16x50 med lys, men det fås ikke har jeg fået oplyst af TOZ. De oplyser at jeg istedet kan købe en 4200 2,5-10x50 med lys. Hvad skal man vælge. Det eneste jeg skal bruge lys til, er til den årlige Sverigesjagt efter bukke, og i fremtiden forhåbentlig også svin.

Clausie

Errare humanum est
Errare humanum est
Svar
#2
Det kan sagtens lade sig gøre at skyde svin uden lys - men efter at have skudt både med og uden lys adskillige gange, skal der ikke herske tvivl fra min side om, at lys - hvis det fungerer som det skal - øger dine chancer betydeligt! Elite 4200 er en udmærket kikkert - den ville jeg vælge.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Tak for svar.
Jeg tror også mit valg falder på 4200'eren.

Clausie

Errare humanum est
Errare humanum est
Svar
#4
Der er en tilsvarende diskussion på robsoft, der er en del billeder så måske kan det hjælpe dig..

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#5
Bushnell 2.6-16x40 har rent faktisk lige fået prisen "Best of the Best" af et anerkendt amerikansk magasin.
(Kilde. Dravis)

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Det kan sagtens lade sig gøre at skyde svin uden lys - men efter at have skudt både med og uden lys adskillige gange, skal der ikke herske tvivl fra min side om, at lys - hvis det fungerer som det skal - øger dine chancer betydeligt! Elite 4200 er en udmærket kikkert - den ville jeg vælge.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Ja hvis man er heldig nok så kan næsten alt lade sig gøre. Den "lommegris" jeg skød faldt for det fantastiske mørkejagtsbillede der er at finde i en Leupold vx-III 6,5-20x40 med fine dublex og target dot. Var den nu kommet en halv time senere så havde jeg endnu haft det til gode at skyde gris og det selvom der løber lys nok igennem kikkerten. Her havde det været fint med lys. Men ellers kommer man langt med sigtemidler med nogle fede stolper...
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Enig!

Jeg har skudt en del svin med en Elite 4200 4-16x56 med almindeligt duplex. Men jeg har også måttet frvælge skud med samme kikkert, hvor jeg kunne se konturerne af grisen, men ikke med rimelig sikkerhed kunne placere det uoplyste trådkors.

Bemærk dog at den vigtigste egenskab ved et belyst sigte er, at det ikke syner ret meget. Det skal kun være en lille del af centeret, der er oplyst og det skal kunne skrues ned i styrke så det står meget svagt oplyst.

Jeg er netop gået igang med at teste den nye Trijicon Accupoint i 2,5-10x56 og det ser lovende ud.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Det jeg også tænker på, er selvfølgelig forstørrelsen på 16x på en 6500. Det kunne jo være dejligt at have.
Men det er jo klart at det ikke hjælper når mørket er faldet på. Derfor må man jo "nøjes" med 10x forstørrelse og så lys på 4200.

Den jeg har planer om at købe, er med sigtekors 4A med illuminated dot. Lyspunktet er ikke særligt stærkt, ja man kan faktisk næsten ikke se den i dagslys.

Errare humanum est
Errare humanum est
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Clausie

Det jeg også tænker på, er selvfølgelig forstørrelsen på 16x på en 6500. Det kunne jo være dejligt at have.
Men det er jo klart at det ikke hjælper når mørket er faldet på. Derfor må man jo "nøjes" med 10x forstørrelse og så lys på 4200.

Den jeg har planer om at købe, er med sigtekors 4A med illuminated dot. Lyspunktet er ikke særligt stærkt, ja man kan faktisk næsten ikke se den i dagslys.

Errare humanum est



Du skal lige være klar over at det #4 kors der er på den 4200 er MEGET kraftigt.
Mange er blevet overraskede, efter de har set i det.
Selv om du bestiller fra USA, så kan du bare kigge ind i bixen her og se kikkerten. Jeg her 2.5-10x50 på lager , Elite 6500 2.5-16x50 er igen på lager medio næste uge.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#10
Hej Rex.

Jeg har en Bushnell Elite 3200 3-9x50 siddende på min riffel nu.
Der har jeg også denne sigtekors 4A.
Er den kraftigere endnu på 4200'eren??

Clausie

Errare humanum est
Errare humanum est
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)