Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Store hjorte
#1
Vedrørende artikel i det nye blad Jæger, så kunne jeg godt tænke mig om der er nogen der ved hvornår en kronhjort er stor[?] for ifølge artiklen så står det ringe til med de store hjorte, det er ikke mange der er på landsplan, ifht til mængden af hinder[Big Grin]

Og da det jo kun de store hjorte der er potientiale i, ifølge dem der kalder sig eksperter i bladet, så får de dælme travlt, både med at holde mellemhjorte væk fra rudlen, men også, når der er tid at implantere næste års afkom i flere tusind hinder[:p]

Spøg til side, men på en aftentur i først i juni måned på norddjursland så jeg og en kammerat en rudel på 25-30 hjorte i bast,og der var både 6-8-10-12 og større, men svært at se på grund af basten hvor mange takker der var i kronen, men en 4-5 stykker var med stor krone, et tip ville være enda noget over 12 ender.

Så derfor spørgsmålet med størrelsen[?]

Og dersom at man har fredet spidshjorten på Djursland, er min tanke så om det ikke havde været bedre om man havde fredet mellemhjortene, 6-8-10 enderne i stedet for, i en 5 års periode, så vi kunne få mange flere store hjorte på kortere tid[Big Grin] og så formanden for kronvildtforvaltningen på djursland hurtigere kan få sin egen bestand af krondyr på egen jord[Big Grin][:o)]

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
så så, Per.
der er ingen grund til at skyde med skarpt på Lars Kejser, der er ikke så mange der gider bruge sin tid på udvalgsarbejdet. han og sønnen har desuden en ret så beskeden hjorteafskydning, så den er nok lidt under bæltestedet

at jeg så synes du har ret i at det var mellemhjortene der burde have været fredet, er en anden sag: 5 år med kun spids og kronebærende hjorte var en super løsning ( men svær at få igennem ).

at vi så også burde frede mellembukkene er også en anden sag

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by STROM

at jeg så synes du har ret i at det var mellemhjortene der burde have været fredet, er en anden sag: 5 år med kun spids og kronebærende hjorte var en super løsning ( men svær at få igennem ).

at vi så også burde frede mellembukkene er også en anden sag

mvh
Strom



Så sandt så sandt[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#4
Ja jeg ved godt at de ikke skyder mange dyr, og fair nok var den sidste bemærkning måske ikke særlig heldig[8D] men det besvarer ikke mit spørgsmålet om:
hvornår en hjort er stor nok til at blive opført i Jæger som stor hjort.

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#5
Saa...saa Strom, der hoppede en finke af panden: At vi så også burde frede mellembukkene er også en anden sag!

Hvad med golf, Strom!

Med venlig hilsen fra Kasachstan!

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
"Vildsvin til Danmark"
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
@ Per. i min opfattelse er en "stor" en kraftig kronebærende hjort

@ Thorlak. jo jeg benytter enhver lejlighed[Wink], til gengæld glemte jeg at prædike for udskydelse af bukkejagten + fredning af rå i Oktober.
(og jo, jeg er medlem af grenå golfklub, men da golfbanen ligger nabo til skydebanen er der sjovere at dreje ind der )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by petoni
hvornår en hjort er stor nok til at blive opført i Jæger som stor hjort.

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"



Som der - så vidt jeg husker - er anført et eller andet sted; min. 5 år gl. eller min. 5 kg. i gevirvægt.Det svarer vel til en kraftig kronebærende hjort (12-ender og opefter)

mvh
Korthår
Svar
#8
Lige her skulle jeg have refereret til noget som står i Jæger, men jeg kan s**** ikke huske hvor i huset jeg har lagt bladet, kan i al fald ikke finde det[V][:I][:I]
Vender tilbage

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by petoni
hvornår en hjort er stor nok til at blive opført i Jæger som stor hjort.

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"



Som der - så vidt jeg husker - er anført et eller andet sted; min. 5 år gl. eller min. 5 kg. i gevirvægt.Det svarer vel til en kraftig kronebærende hjort (12-ender og opefter)

mvh
Korthår



Er det den samme defenition DN går ud fra når de snakker hjorte?[Wink]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#10
Ok, men nu er jeg så i den situation at jeg på en aften har set alle de store hjorte der findes på Djursland, og så i èn rudel, og så endda i Fuglsømose hvor der ingen store hjorte er[:I]
Hvor heldig ka man være[^] det er jo næsten ligesom at få en gave udenfor højtiderne[Big Grin]

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#11
Store hjorte jvf. Robert Vestergaard Olsen: Ældre end 5 år eller med over 5 kg i gevirvægt (JÆGER 9 2008 side 112 3. spalte).
Oversigten er et skøn! Der er mange af de personer, der leverer info til artiklen, som groft nedsætter det faktiske antal dyr og antallet af store hjorte for at undgå uhæmmet afskydning. Det er lidt ligesom vildtudbyttestatistikken. Det giver et indtryk af bestandsudviklingen, men kan ikke bruges som udtryk for det faktiske antal.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Lige her skulle jeg have refereret til noget som står i Jæger, men jeg kan s**** ikke huske hvor i huset jeg har lagt bladet, kan i al fald ikke finde det[V][:I][:I]
Vender tilbage

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"



Hvor mange toiletter har du....[Wink][Wink][Wink]

________________________________________________________________________________________________
Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 m. Swarovski 3-12x50 (og ups jeg kom lige til at købe en 9,3x62 pibe til den...)
________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#13
Kun et, men det er stort[Big Grin][Big Grin]

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#14
Petoni - hvad får dig til at tro at de hjorte du har set på Djursland var over 5 kg trofævægt?

Se lige her: http://www.kronhjorte.dk/index.php?id=408
Ingen af de medaljehjorte lever op til definitionen af stor hjort.

NB! CIC medaljekrav for centraleuropæisk kronhjort (hvilket altså er dem lige syd for Otto Duborg) er altså 20 point end for vores hjorte.

D93
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by petoni
hvornår en hjort er stor nok til at blive opført i Jæger som stor hjort.

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"



Som der - så vidt jeg husker - er anført et eller andet sted; min. 5 år gl. eller min. 5 kg. i gevirvægt.Det svarer vel til en kraftig kronebærende hjort (12-ender og opefter)

mvh
Korthår



Er det den samme defenition DN går ud fra når de snakker hjorte?[Wink]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



DN siger i henhold til debat på http://www.rijagt.dk

"En stor hjort er efter DN's mening, en ældre hjort (7 år eller mere), der har en gevirvægt over 5 kilo og samtidig mindst en lige 12-ender"

mvh
Korthår
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by D93

Petoni - hvad får dig til at tro at de hjorte du har set på Djursland var over 5 kg trofævægt


Det ved jeg da heller ikke en runken rullefis om[:I] men når man ser en rudel med 6-8-10 endere der går sammen med hjorte som er meget større i både statur og opsats,så kan man jo godt blive i tvivl om, om dem der skriver eller oplyser om de tal som står i jæger, har været ude for at researche, eller de bare sjusser sig frem til størrelse og antal ef store hjorte.

Joe.. og jeg tror faktisk godt jeg ved hvornår en hjort er stor, og ellers skriver jeg sammen med en flok der kan fortælle mig det men det kunne være at dem der inberretter til artiklen i Jæger ikke ved det[?]

Iøvrigt mener jeg heller ikke at de gode gener nødvendigvis behøver at komme fra hjorten med det store gevir, men ligeså godt kan komme fra det gode hundyr, men det er nu min egen påstand[^]

Per T Nielsen

"7mm SAUM--one shot-one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)