Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L Classic - nu med gevind til dæmper
#1
Hej Alle

Familien har skillinget sammen til en riffel til min svigerfar og valget faldt på en S&L Classic 308 win.

Stor var imidlertid vores overraskelse, da sælgerne præsenterede den bestilte riffel, der var er forsynet med gevind til lyddæmper.

Sælgerne oplyste - efter at have talt med S&L - at Classic fremover som standard leveres med gevind, og at gevindet ikke kunne fravælges.

Begrundelsen var, at dæmpere anvendes i eksportlandene og formentlig snart i DK.

Siger det jer kloge hoveder noget?

K

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#2
Lyddæmpere er i hvertfald det helt hotte i Norge og Sverige. Der har alene i år været 2 stor-tests af lyddæmpere i Vapentidingen. Måske kommer de også til DK, det vil tiden vise, men der er formentligt under alle omstændigheder rigtigt mange S&L rifler der kommer til at skyde med en lyddæmper. S&L er også begyndt at producerer deres egen dæmper - jeg har dog til gode at se en test af dem, så jeg ved ikke hvordan de klarer sig i sammenligning med andre. Hvis der ellers følger en hætte eller ligende med til at beskytte gevindet, så ville jeg blot glæde mig over den ekstra feature og så alt efter temperament håber på at man i DK får lov at skrue en dæmper på en dag i fremtiden.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by yeti

S&L er også begyndt at producerer deres egen dæmper - jeg har dog til gode at se en test af dem, så jeg ved ikke hvordan de klarer sig i sammenligning med andre.


Kig i anden test i Vapentidningen [Wink]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#4
Det kunne godt få mig til at prøve S&L....

Selvom jeg har svært ved at give slip på Steyr Mannlicher, som jeg kan få med fabriks-lyddæmpergevind og gevindskjuler. =o)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
S&L Classic er selvfølgelig forsynet med en gevindomløber så gevindet ikke beskadiges.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Zoli

Citat:quote:

Originally posted by yeti

S&L er også begyndt at producerer deres egen dæmper - jeg har dog til gode at se en test af dem, så jeg ved ikke hvordan de klarer sig i sammenligning med andre.


Kig i anden test i Vapentidningen [Wink]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]



Det afslører jo hvor meget jeg har læst af de tests. Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal med sådan en dims på min riffel. Den dæmper ikke nok til at jeg kan skyde uden hørerværn. På den form for jagt jeg dyrker kan jeg ikke lige se at det vil være en fordel med mindre mundingssmæld og under alle omstændigheder tager det ikke overlydsknaldet. Enkelte gange har jeg dog stået et sted hvor mit hørerværn er løbet tør for batterier og her vil den skadelige effekt ved at skyde uden hørerværn jo være en del mindre og så kunne jeg nok fristes til at tage det "døde" hørerværn af...

Både løbsvægte og mundingsbremser fås i smartere (og mere effektivt) design. Men måske bliver det ligefremt lovpligtigt en dag - dem der bor tættest på skydebanerne vil sikkert sætte pris på det.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Jeg ville bestemt også tage det med som en glædelig ekstra feature. Det giver dig også mulighed for at montere mundingsbremse, hvis du skulle få lyst til det.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg ville bestemt også tage det med som en glædelig ekstra feature. Det giver dig også mulighed for at montere mundingsbremse, hvis du skulle få lyst til det.



En dæmper er en (effektiv) mundingsbremse. Og en effektiv dæmper er meget effektiv. Det skal ses og opleves for at forstå hvor meget det giver. Korrekt at overlydsbraget ikke dæmpes, men stadig - dæmpningen ersamlet set enorm med en god dæmper.

I Norge skyder jeg bl.a. med en 243 Ack. Impr. (dvs en meget frisk 243 Winch) med dæmper. Stort set rekylfri og støjniveauet er som med en salongriffel uden dæmper. Uden dæmper på denne - ja så hører man ringetoner efter afgivelse af 3-4 skud (på sæljagt hvor der ofte skydes flere skud i kort rækkefølge). På banen er dæmper ikke nødvendig (udover for naboerne) da man kan bruge alm høreværn. Men på jagt er jeg aldrig blevet fortrolig med at bruge de elektroniske høreværn. Måske på posteringsjagt, men ikke på jagt hvor man bevæger sig meget og kommer til at svede kollosalt om ørene..
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg ville bestemt også tage det med som en glædelig ekstra feature. Det giver dig også mulighed for at montere mundingsbremse, hvis du skulle få lyst til det.



En dæmper er en (effektiv) mundingsbremse. Og en effektiv dæmper er meget effektiv. Det skal ses og opleves for at forstå hvor meget det giver. Korrekt at overlydsbraget ikke dæmpes, men stadig - dæmpningen ersamlet set enorm med en god dæmper.

I Norge skyder jeg bl.a. med en 243 Ack. Impr. (dvs en meget frisk 243 Winch) med dæmper. Stort set rekylfri og støjniveauet er som med en salongriffel uden dæmper. Uden dæmper på denne - ja så hører man ringetoner efter afgivelse af 3-4 skud (på sæljagt hvor der ofte skydes flere skud i kort rækkefølge). På banen er dæmper ikke nødvendig (udover for naboerne) da man kan bruge alm høreværn. Men på jagt er jeg aldrig blevet fortrolig med at bruge de elektroniske høreværn. Måske på posteringsjagt, men ikke på jagt hvor man bevæger sig meget og kommer til at svede kollosalt om ørene..



Det er blot vigtigt at huske at selv lydniveauet fra en rigtig god dæmper er skadeligt før hørelsen.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Citat:quote:

[i]
Det er blot vigtigt at huske at selv lydniveauet fra en rigtig god dæmper er skadeligt før hørelsen.



Rigtigt, men betydeligt mindre end uden.. Optimalt set bør man bruge elektroniske høreværn på jagt.. Og nu er der jo kommet rimeligt vandtætte modeller på markedet..
Svar
#11
Findes der dæmpere der er til at holde ud at se på?
Grunden til at vi ikke har det i DK skyldes vel datidens skovridere som på den måde ville prøve at begrænse muligheden for lovligt købt krybskytteudstyr..
Var der ikke fornyelig en Svensker som var ved at blive invalid af en sådan anordning på hans Bla*er

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
Uden tvivl, ville jeg også gerne have lyddæmper på min jagtriffel, men der er endnu ikke tilladt i Danmark - det er derimod rekyldæmperen.
Svar
#13
Hej Alle

Tak for svarene.

Har I hørt noget om, at gevindet ikke kan fravælges på S&L Classic?

K

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Karoma

Hej Alle

Tak for svarene.

Har I hørt noget om, at gevindet ikke kan fravælges på S&L Classic?

K

hip hop dynamolygte...


Der er ikke mulighed for at fravælge gevind, det bliver standard fremover, Der vil dog være en periode hvor visse restbeholdninger af piber i enkelte kalibrer som allerede er produceret uden, men endnu ikke solgte, kan forekomme. Har du fået en i en kaliber eks 308, vil der ikke komme flere i denne kaliber uden gevind.

Glæd dig over fremtidsmuligheden i gevindet, og glæd dig eventuelt til den mundingsbremse/mundungsvægt/svingningsdæmper, der snart kommer på markedet[Wink][8D][8D]

jbn
Svar
#15
Boss på jysk bliver det Kongen ?
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Boss på jysk bliver det Kongen ?



Boss er kun en klump jern der kan flyttes.
Dette er en hel anden verden[8D]

jbn
Svar
#17
Nu er gevindet vel et nutidsprodukt som M14 X 1 eller M15 X 1 og ikke Amerikansk propelgevind som f.eks ½"UNF.....

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Boss på jysk bliver det Kongen ?



Boss er kun en klump jern der kan flyttes.
Dette er en hel anden verden[8D]

jbn



Jeg glæder mig allerede til at se hvad der kommer. Vil der så også komme en version til simi match piberne - for så kan det jo være at jeg skal overveje at få skåret gevind i min 6,5 pibe...
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Er det sådan at der ligefrem findes et billede/tegninger af denne nyudvikling - der snart kommer på markedet[?]

Citat:quote:

Glæd dig over fremtidsmuligheden i gevindet, og glæd dig eventuelt til den mundingsbremse/mundungsvægt/svingningsdæmper, der snart kommer på markedet[Wink][8D][8D]

jbn



"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#20
Det er da ufatteligt som du kan spørge, halvauto[Big Grin][Big Grin]

Men det er da en god joke "S&L og tegninger"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej her gribes tingene pragmatiskt an ved trial and error[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)