Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.338 holdbarhed
#1
Jeg talte med en bøssemager på kalvebod i lørdags og han sagde at en .338 pibe var brændt ud efter 1000 skud.
Er der hold i det??
Og hvad mener D'herrer om begrebet "brændt ud"?
Betyder det at præcisionen går fra 3 skud indenfor 0.5" til 3 skud indenfor 1"?? det vil jeg mene at jeg sagtens kan leve med, går det til 3 skud indenfor 20" er det jo en anden snak.

Mange hilsner

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Hvilken 338?
Svar
#3
Hvis det er 338 whinchester der omtales, så er det noget sluder.

Hvis det er 338-378 Weatherby, så måske jeg tror det ikke.

Claus the Dane
Svar
#4
Beklager min manglende præcision!!

Der er tale om .338 WM

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#5
Man kan da ikke sige at en bestemt kaliber slider mere end andre???? - eller skal jeg nu ha' læst og påskrevet igen [Smile]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#6
Hej "ID"

Lad mig så lige "læse og påskrive" lidt[Big Grin]

Det er en kendt sag at visse kalibre var/er meget hårde ved piben, specielt ved "throaten" (altså overgang mellem pibe og kammer)

Oprindeligt fik f.eks 220 Swift et rigtigt dårligt ry da den kunne brænde piber af hurtigere end man kunne nå at finde en præcis ladning til den.. Det skyldtes den gang (1950'erne vsitnok) at de krudttyper man havde til rådighed var noget værre "svejseflamme"-krudt

220 Swift er kommet lidt tilbage efter at der nu kan fås krudt der ikke varmer helt så meget.

Mange af de Vildkatte-kalibre der benytter en lille kuglediameter og meget stor hastighed lider lidt af "pibe-brænder-syndromet"

Der skal brændes meget store mængder krudt af i et meget lille rør, så der bliver meget varmt og de ofte kun delvist forbrændte krudtpartikler virker ligesom sandblæsning inde i piben.

Personligt tror jeg ikke at en 338Wm er en rigtig "pibe-brænder"

(og der ER jo også noget med kvaliteten af løbsstålet[Smile])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Jamen, det må jeg jo så ta' til mig [Wink]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#8
7mm Rem. bruger "samme" hylster som .338W, så der er helt klart logik i at feks. den brænder mere pibe af end 8,5 eren da gas/hvidglødende krudtkorn skal ud gennem et meget mindre hul.
Derfor kan det være en god ide at tenifere/QPQ behandle piber til pibebrænderkalibrene.

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#9
Dueeehhh Mugge...

Har vi grundlag for at foretage en "parallel-test"

F.eks en Teniferet/QPQ behandlet pibe i 6,5x55 versus en rustfri Shilen [Big Grin][Big Grin]

Min har nu skudt ca 700 skud, alle under moderate forhold.
(ingen voldsomme ladninger, og yderst få hurtige skudserier)
Ca. halvdelen er skudt med en "lige under max" ladning med 108 Scenar uden Moly og N550 krudt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
http://www.gunsandammomag.com/gun_columns/notes/0412/

ev... har brugt lang tid på at finde en bestemt artikal, der viser hvor hård en 30-378 er ved piben... men nu kan jeg ikke finde den...
men jeg kan huske, at efter 150 skud, var det tydeligt at piben ikke ville holde længe...

men skyder man fornuftigt, og lader piben køle, så vil man få længere levetid på piben, end hvis man hamrer 20-30 skudsserier af...

meeen, 30-378 er vist ovre i den ekstreme katagori af barrel burners...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#11
En kaliber 22 short på holde meget længe [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
30-378 wby brænder over 100 grain krudt af i røven på en cal.30 kugle så tror *** det bliver varmt i røret.
Og så er det ikke fordi den levere så imponerende hastigheder sammenlignet med en 300 wby, der kan nøjes med omkring de 80 grain.

Claus the Dane
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

30-378 wby brænder over 100 grain krudt af i røven på en cal.30 kugle så tror *** det bliver varmt i røret.
Og så er det ikke fordi den levere så imponerende hastigheder sammenlignet med en 300 wby, der kan nøjes med omkring de 80 grain.

Claus the Dane



Jeg overvejer om jeg skal have en 223 Rem. Hører den kaliber med til "løbs-brænderne"? undingshastighed tæt på 1000 m/s....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Det har vi diskuteret før og kom frem til at militærets DieMaco'er (cal. 5,56/.223) let holder til 50000 skud, så det er åbenbart ikke tilfældet.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ID

Det har vi diskuteret før og kom frem til at militærets DieMaco'er (cal. 5,56/.223) let holder til 50000 skud, så det er åbenbart ikke tilfældet.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow



OK...jamen så er der jo ingen grund til bekymring der...selvom jeg ikke er en af dem, der nøjes med 5 skud om året med min riffel....[Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)