Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moment for mongolen
#1
Eder har ved god hjælp fra en anden VTF'er fået fingrene i en rail til min Remington. Meget mod min normale fremgangsmåde med nye dimser, valgte jeg at læse brugsanvisningen [:I]
I den står der så at railen skal tilspændes med 60-70 ftp.

Godt så - og hvordan hulen opnår jeg så det, når jeg ikke ejer en momentnøgle ???? Findes der måske en husmandsmetode - eller skal jeg bare spænde den FAST ???

En sidste ting: I samme brugsanvisning står der sørme, at man skal spænde railen fast i den ene ende for derefter at spænde den i den anden. Herefter tilspænder man de 2 midterste skruer !!!

Hvorfor på den måde - i mit lille infantile og uvidende hoved virker det mest logisk at spænde det op fra den ene ende af ???

Mvh Takleberry

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#2
Fundamentalistiske maskinarbejdere har momentet forprogrammeret i armen, så den skal spændes men ikke voldspændes.

Som gammelmotormand ville jeg spænde den som man spænder et topstykke.
Start med at spænde de 2 yderste let til for at rette skinnen op. Her er det bedst at bruge de 2 skruer der ligger længst fra hinanden.
Så spænder du de 2 i midten skiftevis til færdigt moment og så de 2 yderste igen.
På den måde får du rettet skinnen op og stræææækker materialet fra midten og ud mod enderne.
Hvis du spænder dem i enderne først, så kan du risikere at skinnen buler fordi den ikke ved hvor den ellers skal gøre af det materiale der må vige for presset fra dine overarme.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X

der må vige for presset fra dine overarme.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Du har tydeligvis ikke set mine overarme - der er absolut ingen risiko for at der er noget som helst materiale der viger [Wink]

Jeg takker for oplysningen og gør som du har sagt [8D]

Skal skruerne have en dråbe Locktite eller er det nok med materialespændingen i skruerne ??

Mvh Takleberry

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#4
Lim baserne med en 2 komponent fugedannende lim f.eks UHU endfest 300, eller Araldit. Lim ikke skruerne, da dine tynde arme ellers ikke kan løsne dem.[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Tekkelberry, nu kunne du jo passende suse ned til den lokale værktøjspusher og købe en lille momentnøgle, som kunne bruges til de små toppe du bruger her. Man køber værktøjet når man har brug for det, så har man det nemlig til næste gang. Lidt som med skydevåben, man køber det jo når behovet opstår (nogen gange lidt før!)

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Lim baserne med en 2 komponent fugedannende lim f.eks UHU endfest 300, eller Araldit. Lim ikke skruerne, da dine tynde arme ellers ikke kan løsne dem.[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Mener du det seriøst ??? Altså at lime railen fast ??? Epoxy-bedde den var en mulighed, men lime [:0]

Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig
Tekkelberry, nu kunne du jo passende suse ned til den lokale værktøjspusher og købe en lille momentnøgle


KØBE [:0] Er du sindsyg [Big Grin] Som tjenestemand er man jo på et stramt våben og krudt budget udstukket af Bestemmeren, så alle "unødvendige" udgifter bliver automatisk trukket på ammokontoen...en i sig selv frygtelig tanke og situation [8D][Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#7
Ja ja, lime skrev jeg. Hvis du vil have den af igen, så fjern skruerne[:o)] og giv den et gok fra siden med en plastichammer. Hjælper det ikke, så varm den op med en elvarmepistol og den hopper af...

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Oke - du være chefen [Big Grin][8D][Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Oke - du være chefen [Big Grin][8D][Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************


Og så har han oven i købet ret; Epoxy eller Araldit (UHU kender jeg ikke).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#10
Hvis jeg regner rigtig er 60-70ftp = ca 8 - 9,5 NM, hvilket så svarer til 8-9,5 kg 10 cm ude på en nøgle

jbn
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvis jeg regner rigtig er 60-70ftp = ca 8 - 9,5 NM, hvilket så svarer til 8-9,5 kg 10 cm ude på en nøgle

jbn



YES [8D] Se det er matematik jeg forstår (ikke at jeg forstår, hvordan du er kommet frem til det [Wink]) Nu kan jeg da måle/veje mig i den rigtige retning [Smile]

@ID: Mja, men et øjeblik troede jeg at den gode M@x var blevet...øh... alternativt begavet [Wink] Synes altid man hører at lim kun er hvis man ikke gør sit job ordenligt - men må så jo nok revidere min opfattelse [:I]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#12
Lim er godt.[^]

Selv min kones mad blir bedre hvis man tilsætter lim......[B)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
[Big Grin] Lad mig gætte M@X,hun læser IKKE med her på VTF............[?][B)]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Der er et eller andet galt Takleberry, er du sikker på det bespændingsmoment - Badger siger 15 lbf in hvilket svarer til 1.7 Nm

Her kan du downloade en god gratis Converter

Hvad står ftp for? Er det Foot Pound, hvis det er tilfældet får jeg det altså 81 til 95 Nm!!!!!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#15
Jeg var vidst lidt hurtig med kuglerammen tidligere.
Hvis tallene for badger, som må formodes at bruge de samme 6-48 skruer som remmington er forboret med.
Så er værdierne for baseskruer 15 inch-pound, og ikke lbf, som ID skriver.
15 inch pound = ca 15x450 gram 1" ude på en nøgle(6,75 kg 2,54 cm ude)
svarende til ca 1,68 kg 10 cm ude, hvilket svarer til 1,68NM

Nu vil flueknepperne påstå at der er små afrundingsfejl[xx(]

jbn
Svar
#16
Jeg skriver ikke lbf men lbf in hvilket er forkortelsen (af uransagelige årsager) for Pound-Force Inch hvilket er det samme som Inch-Pound................bare lige for at få det på plads.
[Image: Convert.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#17
Møbøh... De skriver 60-70 inch pounds [?]

Via den converter, som ID linkede til, så giver det 6.779089741 NM - 7.908938032 NM.
Er den værdi så 1" fra skruens centrum - og i givet fald, hvad vil det så give 10 cm ude på en nøgle ???

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Møbøh... De skriver 60-70 inch pounds [?]

Via den converter, som ID linkede til, så giver det 6.779089741 NM - 7.908938032 NM.
Er den værdi så 1" fra skruens centrum - og i givet fald, hvad vil det så give 10 cm ude på en nøgle ???

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************


Jamen for pokker Takleberry..............jeg mener seriøst at de små skruer ikke kan holde til det moment, men det er der sikkert folk herinde der ved meget mere om end mig...........det er mere end det moment bremsekalibrene på min cykel bliver spændt med [xx(]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#19
ID sammenligner du nu min fine spare Remington med en cykel [Big Grin][8D][Wink][:I]

Jeg aner ikke om det er for meget - jeg synes det lyder af meget, men som sagt så ved jeg ikke en hujende fis om moment, skruer eller sådan noget metalskruesnedkerisættesammen noget [:I]
Bare alene det, at der findes forskellige "måle-værdier" gør, at kæden hopper af for mig (for nu lige at blive i det med cykler [Wink])

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#20
Så har du ikke set hans cykel..... Den var sikker også dyrere end din riffel :-)

/kaz
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)