Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige: Bluetongue hos elg og rådyr?
#1
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Ne...verige.htm

Man må ikke håbe det bredder sig for meget. Det vil gå hårdt ud over bestanden af vildt [xx(]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#2
Fakta om bluetongue
Bluetongue er en vektorbåren virussygdom. Det vil sige, at sygdommen ikke smitter direkte fra dyr til dyr men overføres af mitter. En undtagelse er muligheden for overførsel med sæd samt mulgiheden for overførsel fra ko til kalv, hvis koen smittes under drægtigheden.

Bluetongue er forårsaget af et orbivirus, og der er identificeret 24 forskellige serotyper på verdensplan. Modtagelige dyrearter er kvæg, får, geder, hjorte og andre drøvtyggere. Bluetongue er for første gang konstateret i Danmark i oktober 2007.

Sygdomstegn
Inkubationstiden, den tid der går fra dyret er blevet smittet til det udviser symptomer på sygdom, er normalt mellem 5 og 20 dage.

Symptombilledet kan variere fra næsten ingen symptomer til kraftige kliniske symptomer.

Kliniske symptomer hos får kan omfatte: Gispende åndenød, væskeansamlinger i hoved, høj feber, nedstemthed, sårdannelse på slimhinderne i mundhulen (især på tandpladen), cyanotisk tunge (blåfarvning), halthed som følge af kronrandsbetændelse, udbredte muskelnekroser, torticollis, øjenbetændelse og hårtab. Dødeligheden hos får varierer meget. I den aktuelle epidemi i Nordeuropa er en dødelighed på omkring 30% rapporteret fra et af de berørte lande.

Kliniske symptomer hos kvæg kan omfatte: Væskeansamlinger i hoved, læsioner i mund- og næsehulen, savlen, næseflåd, tåreflåd, halthed og hævede røde patter. Sygdommen forløber sjældent dødeligt hos kvæg.

Får og køer, der bliver smittet i drægtigheden kan abortere eller føde deforme lam eller kalve. Der er også risiko for, at virus overføres fra kalven under drægtigheden, så kalven fødes som levedygtig smittebærer. Derfor er det også vigtigt, at efterbyrden bortskaffes efter gældende regler, da efterbyrden også kan indeholde virus. Smitte fra mor til afkom under drægtighedden er på nuværende tidspunkt ikke påvist hos får og ged.
Andre drøvtyggere har oftest svage, uspecifikke symptomer på bluetongue.

Den der har modtagelige dyr i sin varetægt, skal ved mistanke om bluetongue straks tilkalde en dyrlæge.

Smittespredning
Bluetongue smitter ikke fra dyr til dyr, men virus overføres under naturlige forhold via blodsugende mitter, først og fremmest af en række Culicoides arter. Culicoides er vektor for overførslen af mange forskellige virussygdomme, hvoraf vigtigste er Afrikansk hestepest og bluetongue. Der er identificeret mere end 1400 arter af Culicoides i verden, hvoraf de 96% af disse er obligate blodsugere på pattedyr. Der findes flere Culicoides arter i Danmark.

Infektionen overvintrer i mitter i egne, hvor vinteren er mild og kort. Den kan imidlertid også persistere i kreaturer i længere tid og herfra opformeres i mitter i den efterfølgende sæson med efterfølgende spredning af sygdommen til andre modtagelige dyr.

Behandling, bekæmpelse og kontrol
Sygdommen er anmeldepligtig, der findes ingen effektiv behandling af angrebne dyr. Såfremt der opstår mistanke om bluetongue, der ikke kan afvises af fødevareregionen, bliver den berørte besætning sat under offentligt tilsyn, og der udtages materiale til undersøgelse på Veterinærinstituttet.

Fødevareregionens beredskabscenter foretager smitteopsporing til andre besætninger, der har modtaget dyr fra besætningen de sidste 30 dage, disse besætninger sættes også under offentlig tilsyn.

Ved positiv diagnose skal smittede dyr identificeres og aflives i det omfang Fødevarestyrelsen finder det nødvendigt for at hindre smittespredning.

I en radius af 20 km fra den smittede bedrift oprettes et udbrudsområde. For bedrifter i udbrudsområdet gælder de samme restriktioner som for smittede bedrifter.

Endvidere oprettes en beskyttelseszone på 100 km omkring den smittede besætning. Der er flytteforbud og der kan gennemføres kliniske undersøgelser og laboratorieundersøgelser. Fødevarestyrelsen kan tillade vaccination af dyr i beskyttelseszonen.

Omkring beskyttelseszonen oprettes der en overvågningszone på 50 km (det vil sige fra 100-150 km fra den smittede besætning). I overvågningszonen gælder de samme regler som i beskyttelseszonen, men det ikke er tilladt at vaccinere.

Beskyttelses- og overvågningszone kaldes tilsammen for restriktionszone.

Vaccination mod bluetongue serotype 8 i beskyttelseszonen er påbegyndt i Danmark sidst i juli 2008.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#3
Muligvis første tilfælde

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#4
Negativ

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)