Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AR 15 - tilbagekaldt tilladelse
#1
Så er showet begyndt

Jeg har i dag modtaget brev fra politiet, de tilbagekalder tilladelsen til min Armalite AR15. Jeg skal nu aflevere dokumentation på at våbnet er destrueret eller solgt til en våbenhandler.

Tilladelsen er udstedt i 2004, men den kontorfuldmægtige gør meget venligt opmærksomt på at justitsministeriet siden 1996 har påpeget overfor politiets våbenkontorer at man ikke "burde" udstede tilladelser til den slags våben (den ligner et fuldautomatisk våben).

Det skal lige bemærkes at jeg hverken er medlem af AK81 eller Black Cobra´s o.lign. og heller ikke på anden måde har været i politiets søgelys.

Er der andre AR15 ejere der har modtaget post ??
Svar
#2
Hvor i landet holder du til?

Jeg har pt ikke hørt om nogen der er blevet bedt om at aflevere deres våben eller tilladelser...

Nordsjælland er pt fredeligt...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by heb

Så er showet begyndt

Jeg har i dag modtaget brev fra politiet, de tilbagekalder tilladelsen til min Armalite AR15. Jeg skal nu aflevere dokumentation på at våbnet er destrueret eller solgt til en våbenhandler.

Tilladelsen er udstedt i 2004, men den kontorfuldmægtige gør meget venligt opmærksomt på at justitsministeriet siden 1996 har påpeget overfor politiets våbenkontorer at man ikke "burde" udstede tilladelser til den slags våben (den ligner et fuldautomatisk våben).

Det skal lige bemærkes at jeg hverken er medlem af AK81 eller Black Cobra´s o.lign. og heller ikke på anden måde har været i politiets søgelys.

Er der andre AR15 ejere der har modtaget post ??



Inden du foretager dig noget overilet, synes jeg, at du skal klikke ind på Nordisk Våbenforum. Dér er der et medlem, som kalder sig HePe. Han er ret skrap, når det gælder våbenjura.
Jeg krydser fingre for dig.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Du skal selvfølgelig klage over afgørelsen indenfor den angivne frist. Du skal huske at anføre i klagen, at du forlanger, at klagen får opsættende virkning, så du ikke skal skaffe dig af med våbnet før klagen er afgjort. Endelig bør du efter min mening anføre, at kravet om destruktion er ekspropriation, som hvis den effektueres udløser erstatning til dig.

Det virker som om visse kræfter indenfor politiet benytter de igangværende skudopgør mellem rockere og indvandrere til at ride egne kæpheste om hvordan vi lovlydige våbenejere skal behandles. En meget usympatisk sammenblanding af personkredse, som absolut intet har med hinanden at skaffe hvis du spørger mig. Politiet i Nordsjælland har sikkert Frederikssund-sagen i skarpere erindring end andre, det kan være forklaringen på deres ulyst til at bevæge sig ned ad den gyde igen.

Du får sikkert ikke medhold i klagen hos Rigspolitiet, da det er samme personkreds der laver afgørelserne som afgør klagerne, så når du har fået den forventede stadfæstelse af afgørelsen hos rigspolitiet, må du gå til Folketingets Ombudsmand med sagen. Der siddder jurister som har styr på forvaltningsloven, og det bliver først for alvor interessant når de har pillet sagen fra hinanden.

Du kan dog ikke gå til ombudsmanden før de formelle klagemuligheder er udtømt, så du må være tålmodig og udholdende. Til gengæld kommer det ikke til at koste dig penge. Du skal ikke bruge advokat eller noget, bare nogle frimærker.

Det er jo helt hen i skoven, at man kan få en jagtriffeltilladelse til en US karabin, der når sandt skal siges ikke er specielt velegnet til ret meget jagt, men man kan ikke få jagtriffeltilladelse til en AR- klon, som med forskellige sigtemidler, aftrækssæt, skæftetyper og kalibre kan tilpasses til snart sagt enhver slags jagt hjertet kan begære... men karabinen har træskæfte !!!!!!!!

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Det skal du overhovedet ikke bøje dig for, "burde" er ikke det samme som at våbnet er forbudt. Politiet kan ikke, på det grundlag de fremfører, tilbagekalde tilladelsen uden at betale erstatning - du har fået tilladelsen i god tro.
Du kan starte med at påpege overfor den kontorfuldmægtige at der er noget der hedder "redelighed i forvaltningen", hvilket i praksis betyder at det er forvaltningen der hæfter for fejl, begået i forvaltningen.

Det skulle dog ikke undre mig om det er et af politiets nye tiltag for at bekæmpe bandekriminalitet................slige tåbeligheder er jo set før!

Jeg beklager meget at jeg har solgt min AR15, jeg havde meget gerne taget den kamp med myndighederne [Sad!]

Men som Lars M skriver, så prøv at kig på NVF, kontakt eventuelt de involverede; måske kan i gøre fælles sag eller måske kan i få involveret nogle interesse organisationer.

Forøvrigt er det usandt at justitsministeriet siden 1996 har påpeget overfor politiet at man ikke burde udstede tilladelser til AR15'ner - tværtimod er det justitsministeriet der gang på gang er gået ind og korekset politiet når disse lavede H. C. Andersen tolkninger vedr. AR 15.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Hvordan er det nogensinde gået med AR-15 historien, Hunters House har da stadig nogle stående på hylden?

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#7
Selv Fyns politi udsteder tilladelse til den mens du venter.

Har dog lige set en sag, hvor en mand havde 3 halvautomater i forvejen, 2 US carabiner og en Garand. Han fik afslag på endnu en Garand. Men da hovedreglen er, at man kun får tilladelse i "særlige tilfælde", kan det godt tænkes at afslaget holder. Det er jo en lidt fluffy regel. Nogle stede giver de kun tilladelse til èn halvautomet, men det er at sætte skøn under regel, og det må de ikke.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Jeg lavede en byttehandel med Hatting, han havde en våbenbog den kunne skrives i. Jeg mener han ville ombygge den med en ny upper reciever med et bundstykke som en repeterriffel, men jeg mener ikke det endte lykkeligt.

Jeg ved ikke hvor den er i dag, jeg har fortrængt den oplevelse og skal jeg være helt ærlig så havde den ingen uundværlig jagtlige egenskaber.
Både min gamle Mauser/Otterup og den Tikka T3 jeg fik i bytte er mere præcise og driftssikre.

Jeg har siden tale med en betjent og han sagde at i dag kan alle få tilladelse til to semi-auto rifler, ved nr. 3 bliver du bedt om en forklaring på hvad du skal bruge den til.
Jeg ved ikke hvordan de i dag forholder sig til våben som ligner militære grejer.
Svar
#9
Jeg købte en DPMS hvor gassystemet blev fjernet af hatting og piben kortet ned. Super handy og velskydende riffel, men jeg skulle bruge penge til andet projekt så den er lige solgt videre. Kan være det var din

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Nej det var en Armalite National Match med matchtrigger, rustfast pibe og rekyldæmper, senere ændret til flattop upper.
Svar
#11
den står fint og lunt i skabet [Wink][Wink][:p]
den er jo nuttet [Big Grin]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#12
Det lyder jo godt så kan jeg måske sälge min Armalite Ar10 i 308?.
Nogen som er intreseret[Big Grin][Big Grin]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)