Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftræk
#1
Ja nu vil 7 eleven igen til at rode med hans rifler fordi der ikke er nok at lave på hans studie[Wink]

Mit problem består i at jeg har vændet mig til at skyde med snelle på min sauer 202 og derfor går min skydning ikke optimalt når aftræksvægten pludseligt er øget til et kilo(minimum på min T3). Er der nogen der kender et custom aftræk til Tikka t3 som man kan stille længere ned? Eller et med snelle? Snelle ville være at foretrække!

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#2
Jeg tror ikke det vil være nogen succes med et så let aftræk på din Tikka - skudet vil bare kunne gå af i utide....
Sælg den Sauer og køb en Sako [Big Grin]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#3
Snelleaftræk er et levn fra dengang man ikke var istand til at lave et hæderligt direkte aftræk. Ulemperne ved et snelleaftræk opvejer rigeligt fordelene - det er decideret sikkerhedsmæssigt betænkeligt på praktisk jagt.
Væn dig til at skyde med det direkte aftræk i stedet.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Jeg er ikke helt enig... det kræver som med alt andet når man har med våben at gøre - at man sætter sig grundigt ind i procedurer, så sikkerheden er i top. Jeg har selv en Sauer 202, som jeg købte for under et år siden. Før det havde jeg aldrig skudt med snelle. Såfremt snellen først stikkes umiddelbart inden skudafgang ser jeg intet sikkerhedsmæssigt problem i det - ikke mere end et top tunet jewelaftræk der er stillet til 500 gram!!!

Overholder man i øvrigt alm. sikkerhedsregler synes jeg ikke det er et problem. Men for den totalt utrænede skytte, der ikke er vant til omgang med våben er det da helt sikkert, at snelle blot er endnu en risikofaktor. Men det er ikke mit indtryk at eleven er helt grøn på dette område!

Iøvrigt: ett hurtigt "google" på trigger for Tikka gav en masse hits - bl.a. denne: http://mtguns.com/repl__trigger.htm

og denne diskussion om samme emne: http://www.airgunbbs.com/forums/showthre...?p=2609551

Jamo
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg er ikke helt enig... det kræver som med alt andet når man har med våben at gøre - at man sætter sig grundigt ind i procedurer, så sikkerheden er i top. Jeg har selv en Sauer 202, som jeg købte for under et år siden. Før det havde jeg aldrig skudt med snelle. Såfremt snellen først stikkes umiddelbart inden skudafgang ser jeg intet sikkerhedsmæssigt problem i det - ikke mere end et top tunet jewelaftræk der er stillet til 500 gram!!!

Overholder man i øvrigt alm. sikkerhedsregler synes jeg ikke det er et problem. Men for den totalt utrænede skytte, der ikke er vant til omgang med våben er det da helt sikkert, at snelle blot er endnu en risikofaktor. Men det er ikke mit indtryk at eleven er helt grøn på dette område!

Iøvrigt: ett hurtigt "google" på trigger for Tikka gav en masse hits - bl.a. denne: http://mtguns.com/repl__trigger.htm

og denne diskussion om samme emne: http://www.airgunbbs.com/forums/showthre...?p=2609551

Jamo



Undskyld min ligefremme facon.
Fordi du ud fra din manglende erfaring og rutine er kommet frem til at du endnu ikke har brændt et skud af utilsigtet, er langtfra ensbetydende med at det ikke vil forekomme.

Snelle er noget fanden har skabt i vrede for at få jægere til at skræmme livet af hinanden, eller øvrige omgivelser.

Min erfaring siger mig at 99% af de jægere der har rifler med snelle, OG HAR BRUGT dem i væsentlig grad under praktisk jagt, DE HAR OPLEVET AT ET ELLER MANGE SKUD ER GÅET UTILSIGTET.

Personligt takker jeg nejtak til en drivjagtsinvitation hvor en eller flere af naboposterne har rifler med snelle, som de bruger.
Dette er pga at jeg gennen tiden har oplevet minimum 10 tilfælde af upsere med snellebrugere

jbn
Svar
#6
Hej

Længe leve janteloven og de bedre vidende.

Noget vi danske jæger er blevet verdensmester i at anvende.

Ignorant du må have verdens bedste syn og hørelse når du er på driv eller trykjagt.
Har selv en Sauer 202 som jeg ikke har nogen problemer med hverken med det faste aftræk eller snellen ,heller ikke med der går et skud i utide, jeg beklager.
Men min erfaring er det faste aftræk anvendes ved tryk og drivjagt og snellen anvendes ved pursch og anstands jagt,det bygger godt nok kun på 40 års erfaring med divs.rifler og oplevelser som endnu ikke har gjort mig til verdensmester. [^]

Mvh. Sniper2
Svar
#7
Ja eleven, snelle er en tikkende bombe, der er jeg enig med igno.
GT har hjulpet mig med at tune mit aftræk på in T3 til 700g, som er det jeg foretrækker. Prøv at send ham en PM.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Jammen hvis du ikke kan faa tiden til at gaa kan du jo passende lase de VHM jeg sendte dig og kommentere paa dem. Saa faar du baade lidt viden, og udvider din horisont mht til det engelske sprog. To fluer med et smak
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Jeg har fået snelle til min Mauser M03 og jeg er allerede helt sikker på at jeg bliver rigtig glad for det. Men jeg kan da godt forstå at Igno får nervøse trækninger hvis kuglerne piber om ørerne på ham. Snelle skal selvfølgeligt bruges med omtanke. Men men prøv engang at stå når riflerne til de forskellige mesterskaber skal godkendes inden skydning. Dem der er vandt til at skyde mesterskaberne har selvfølgeligt indstillet aftrækket så det er 'lovligt' og så har de måske aftrækkersko til at mindste det tølte tryk. Men Gud hvor kommer der mange af dem der lige skal prøve at være med som har aftrække stillet så trykket på mit snelleaftræk kommer til at ligne noget fra en nyere US vi-er-bange-for-at-blive-sagsøgt riffel. Hvis folk skal have deres aftræk stillet til væsentligt under 1 kg. så ved jeg snart ikke hvad man bør frygte mest - folk der stikker snellen hvor de ikke bør eller rifler der er stillet så lave at det skriger til himlen...

Ignorant - hvad er det laveste tryk en S&L kan stilles til ?
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jammen hvis du ikke kan faa tiden til at gaa kan du jo passende lase de VHM jeg sendte dig og kommentere paa dem. Saa faar du baade lidt viden, og udvider din horisont mht til det engelske sprog. To fluer med et smak
Hogmeister



hogmeister det var dyb ironi da jeg sagde jeg ikke havde nok at lave på mit studie. Jeg har rimeligt travlt fra jeg står op til jeg går i seng. Når jeg sætter mig 5min i min sofa får jeg dårlig samvigtighed hvor jeg har ikke fået læst i bladene. Jeg er glad for du har sent dem, men jeg kan desværre ikke svare tilbage lige nu og det er jeg meget ked af. Jeg har læst nogle artikler i bladene jeg har synes var utroligt interessant, men også nogle der lå meget langt væk fx om PD og Groundhogs.

Men jeg skal en tur til skotland i uge 42 og jeg kan ikke få riflen til at levere den præcision jeg ønsker grundet fejl 40. Så det bliver jeg simplethen nød til at få rettet op på.

Til ½auto: Tak for det gode råd halvautomat, men jeg tror nu jeg beholder min sauer. Desuden har jeg svoret at jeg aldrig ville eje en sako om jeg så fik foræret den...![Wink]

Ang diskusionen om sikkerhed vedr. snelle: Jeg benytter snelle til liggende skud til at opnå den opmale præcision. Jeg kunne aldrig finde på at stå og fumle med det på drivjagt. Derfor kunne jeg aldrig finde på at sætte den på min m658 i 338wm jeg bruger på drivjagt. Endvidere min tikke t3 er forsynet med en 6-24x56 zeiss kikkert, og bliver reelt ikke benyttet til selskabs jagt. Den bliver benyttet til baneskydning, jagtfelt, og når jeg får mulighed for det i udlandet, på skud over 100 meter i liggende skydestilling.

Min sauer 202 bliver benyttet til selskabsjagt men under en sådan er snelle ikke stukket og bliver det ikke, medmindre jeg sidder i et skydetårn og har dyret(stille stående eller næsten stillestående) i kikkerten(dvs. aldrig snelle til løbende), og som oftest ville jeg vælge at skyde uden at bruge snelle. Jeg har også fundet ud af at snelle kan være noget være noget hvis man ikke ved hvad man laver og ja den er farlig fordi der kan komme skud uden man tænker over. Derfor underlader jeg at røre aftrækkeren før jeg har tænkt mig det skal sige bang.
Endvidere tror jeg faktisk aldrig jeg har benyttet snelle når jeg har skudt noget på jagt i efterklogskabens ulidelig klare lys, alene af den grund jeg ikke tænkte på det i jagt situationen.

Endvidere før jeg skriver her inde har jeg selvfølge benyttet mig af google:

Bl.a. er Shilen, Timney og jewell checket ud på internettet, jeg har kontaktet korsholm og de kunne ikke hjælpe mig.(korsholm sagde de havde haft en der ville have en på en tidligere model og det krævede den blev transpoteret til finland op til fabrikken og det ville koste 6000-7000kr hele processen) Min oplevelse er at her inde ved folk generelt mere om riffel teknik end de fleste våbenbutikker[^] Derfor spørg jeg her inde.

Jeg har også tidligere haft checket dit øverste link Jamo, men det var til en anden Tikka serie end T3 og derfor regnede jeg ikke med de kunne benyttes. Jeg vil lige læse det nederste link og se om det kunne skaffe noget interessant.

Endvidere er jeg måske lidt mentalt ødelagt af at have læst her inde for jeg synes en 25mm gruppe på 100m er lidt halvdårlig skydning og hvis jeg skal ned under det skal det være med snelle ellers skal jeg(!) bruge for mange kræfter på at få det til at sige skrald.(Og ja jeg er ikke specielt stærk i overkroppen)

Mvh
Christensen

Ps. Konstruktive indput omkring mit problem er meget velkomne. Træning er noget jeg selvfølgeligt benytter mig af 1-3 gange om ugen, så længe min SU kan klare ammunitions priserne.
Mvh
Christensen
Svar
#11
Citat:quote:

Undskyld min ligefremme facon.
Fordi du ud fra din manglende erfaring og rutine er kommet frem til at du endnu ikke har brændt et skud af utilsigtet, er langtfra ensbetydende med at det ikke vil forekomme.

Snelle er noget fanden har skabt i vrede for at få jægere til at skræmme livet af hinanden, eller øvrige omgivelser.

Min erfaring siger mig at 99% af de jægere der har rifler med snelle, OG HAR BRUGT dem i væsentlig grad under praktisk jagt, DE HAR OPLEVET AT ET ELLER MANGE SKUD ER GÅET UTILSIGTET.

Personligt takker jeg nejtak til en drivjagtsinvitation hvor en eller flere af naboposterne har rifler med snelle, som de bruger.
Dette er pga at jeg gennen tiden har oplevet minimum 10 tilfælde af upsere med snellebrugere

jbn


UGH DU ALVIDENDE MAND!!! Jeg er nok bare en neongrøn skytte i manges øjne, men på trods af mine 33 år har jeg dog tilbragt de 27 af dem i selskab med rifler... Men kald mig bare uerfaren [Smile]

Da jeg fik min Sauer 202 gik jeg hjem og øvede mig RIGTIG meget, så jeg var 100% dus med sikring og snelle - noget enhver bør gøre når man får et nyt våben med eller uden snelle - også selvom man har over 100 års erfaring og bestyrer en stor riffelfabrik! De fleste f.ck ups jeg har set er sket hos MEGET erfarne jægere og på grund fejl i våbenbetjeningen - og det er våbenbetjeningen, der er kernen i dette!!! Overholder man de alm. gængse regler vedr. våbenbetjening, så sker den slags ting ikke. Men har man med en amatør at gøre, der ikke gider give sig tiden til at lære sit våben at kende samt sikkerhedsprocedurer, så er han lige så farlige uden snelle som han er med snelle!!!

Så at du fravælger en driv/trykjagt fordi en eller flere stiller op med en riffel med snelle er synd for dig - men det er dælme en falsk tryghed. Du burde istedet kun stille op til jagt, hvor du udelukkende kendte jægerne og 100% kunne stå inde for deres evne til at håndtere et våben...men det gør du vel heller ikke... For at du ifm en jagt er i fare kræver det, at et våben peger på dig eller i din retning korrekt? Dernæst skal det pågældende våben være afsikret korrekt? Dertil skal aftrækkeren påvirkes (ja det er nemmere med en snelle), men allerede her har vedkommende lavet to enorme brølere m.h.t. sikkerheden!

Så istedet for give en riffels velfungerende konstruktion skylden for diverse episoder, så begynd at bebrejd folkene der håndterede dem istedet. Og når du har gjort det - så tag fat i de ufattelig mange jægere der IKKE bruger snelle og som OGSÅ laver utilsigtede skudafgang! Og hvad med dem der får tunet aftrækket så det generelt står hysterisk let - er det OK?

Jeg synes at din kritik er unuanceret - og ja jeg har stor respekt for din ekspertise og viden om våben, men når jeg læser dit indlæg, så skinner det desværre ikke igennem

JM
Svar
#12
Hej Jamo.

Inden du overbeviser mig om din erfaring så er her et tilbud til dig.

Næste gang jeg er involveret i opstillingen af en handlebane, så skal jeg garantere dig at uanset hvor meget du har trænet med og uden dit snelleaftræk, så skal jeg inden for et kvarter få dig til at fumle og afgive et utilsigtet skud.

Medmindre du er Supermand - så tager det 20 minutter.

Til en skydning - det kan være lige meget hvor og hvornår - da stressede vi nogle af landets mest erfarne skytter så meget at vi havde 3 vådeskud på en dag. Den ene viste sig at være forårsaget af et for let stillet aftræk.

Jeg mener osse at snelle skulle være forbudt. Det samme mener skytteforeningerne. Her er kravet 1 kg

Jeg tror måske at noget fejlagtigt læser ignorantens kritik som at aftræk med lav vægt er farlige, men at han i virkeligheden mener at det er en kombination af at nogen gange skyder man med det "lette" aftræk og andre gange med det "tunge". I kampens hede har man focus på vildtet og glemmer at denne gang er snellen stukket og så går skuddet for tidligt. Den anden "fare" er at kommer man ikke til skud, så skal man huske at afspænde snellen.

Jeg mener osse at snelle er lige så ubrugeligt som brystvorter på mænd.

Hånden på hjertet, JAMO, har du ALDRIG sluppet skuddet e lille bitte smule for tidligt og tænkt "UPS"


--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Jeg har kun haft en riffel med snelle, og den blev jeg aldrig venner med men det er da rart at nogen kan lide det og kan håndtere det. Jeg har bare to gode venner som begge har haft rigtig grimme erfaringer med snelle, den ene stak snellen for at skyde en buk hvorefter bukken begyndte at gå, efter en rum tid uden skudchance forsvandt bukken og min kammerat løfter riflen og stiller den op af et træ hvilket får skuddet til at gå, klods op af hans øre. Han har mindst 25 års erfaring, alle med snelle. Den anden kammerat har ligeledes en buk i kikkerten men tvinges til at flytte sig lidt, dette forårsager en anskydning med efterfølgende sweisshund, han er ikke den mest erfarne jæger, men heller ingen novice.

Et godt aftræk er efter min ringe menig at foretrække til hver en tid, med mindre man skyder benchrest. Til drivjagt vil jeg faktisk påstå at snelle er direkte uforsvarligt.

Et for hårdt aftræk har faktisk også det problem at folk ikke kan skyde ordentligt fordi de skal bruge for mange kræfter, mange overser denne "detalje". Personlig synes jeg at et aftræk mellem 1.0-1.5 er at foretrække til jagt. Mens jeg gerne vil længere ned, omkring de 700 g, til jagtfeltskydning.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
Snellen bliver jeg heller aldrig gode venner med.
Har snelle på den ene af de 2 202'ere, og kunne ikke drømme om at bruge snellen, hverken på banen eller på jagt.
Går faktisk med overvejelser om at montere et andet aftræk.

Mvh.
Carsten
Svar
#15
Kære Jamo
Jeg har ingen konkret viden om din riffeljagtserfaring. Men du kan måske berige mig med konkret viden.
1: du har gået på jagt i 33år, hvor mange og hvor meget med riffel[?]
2: hvor mange år har du haft riffel med snelle.
3: Hvor meget har du gået på jegt med din riffel med snelle.

Min begrænsede erfaring strækker sig kun til ca 30års arbejde med rifler, strækkende sig fra reperationsomskæftninger, reperationer, kikkertmonteringer, ombygninger af et mindre antal m96 og m98, via lidt underleverandørarbejde for 6-7 skandinaviske producenter, og på mine gamle dage lidt nyproduktion.

Gennem samtlige år har jeg oplevet jævnlige upsere med utilsigtet skudafgang. De fleste hvor kunden har skulle indskyde sin riffel. Men dog også 5-7 tilfælde af utilsigtet skud under jagt(heldigvis uden at der har været skudt mod mig eller andre personer.

Lidt statistik:
99,5% af de rifler jeg har været vidner til indskydning af, eller anvendt til jagt har været uden snelle. 0,5% har været med snelle.

min 9 ud af 10 upsere har været hvor kunden / Jagtkammeraten har anvendt snelle.

Så hvis en bestemt konstruktionsdetalje har mellem 100 til 1000 gange så høj risiko for fejlbetjening, eller hvad du nu vil kalde det, som andre løsninger.
Så kan du for min skyld prædike så længe du vil, og orker om at det er manglende rutine eller betjeningsfejl.

Jeg synes stadig at det burde forbydes, udfra et generelt sikkerhedsmæssigt aspekt.

Lidt på linje med når den kære Holger jensen fra sydafrika, har et ret anspændt forhold til kuglespændere, hvor statistikken er 6 "attentatforsøg" på ham eller hans ansatte (skud mellem benene eller hen over hovedet eller bare tilfældigt)
Efter hans udsagn har der indenfor de sidste 10 år været disse 6 tilfælde, alle med rifler udstyret med kuglespænder.
Det er sgu da også en skidt statistik.
At der også har været vist tilfælde på tv, og at masser af skydeinstruktører, kan berette om det same, gør ikke problemet mindre.

Men ret typiskt for den slags diskusioner, så stikker alle med de diskutable løsninger en finger i hver øre, og begynder at messe nanananananannanananananananana, i det uendelige, når de så stopper, fortsætter de med at bagatellisere problemet, og forklarer, at det ihvertfald ikke er et problem, fordi de aldrig selv har oplevet det, og hvis de har oplevet det, så var det deres egen skyld, og det kan man jo ikke laste das wunderwaffen for

PS Jamo
Ja min kritik er unuanceret og ret ligefrem.
Og ja jeg finder det heller ikke ok med aftræk der er stillet uforsvarligt let. Men den problematik er en helt anden, og skal ikke bruges som forsvar for snelle.
E'en ufosvarlighed, gør ikke en anden dumhed til noget klogt

desforuden synes jeg at netop Sauer som i udgangspunktet er udstyret med et godt aftræk, slet ikke har behov for en lortesnelle.
De mennesker der ikke kan klare at trække et aftræk på omkring 1 kg, burde nok i stedet starte med en bunke tørtræning, så de får opbygget kræfterne i pegefingeren, til at klare større styrkemæssige krav, end at pille næse[Wink]

jbn
Svar
#16
Hej Igno... Du overså sikkert mit spørgsmål, men kan du ikke hjælpe med et svar på - hvad er det laveste tryk en S&L kan stilles til ? Når jeg spørger er det fordi jeg har oplevet en del der har stillet deres aftræk så let at det efter min mening er farligt - mit gæt vil være et stykke under 500 gram.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Må man spørge hvad en kuglespænder er? Jeg har aldrig hørt udtrykket før og jeg kunne ikke skaffe mig en dækkende beskrivelse via google.
Mvh
Christensen
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hej Igno... Du overså sikkert mit spørgsmål, men kan du ikke hjælpe med et svar på - hvad er det laveste tryk en S&L kan stilles til ? Når jeg spørger er det fordi jeg har oplevet en del der har stillet deres aftræk så let at det efter min mening er farligt - mit gæt vil være et stykke under 500 gram.



Korrekt indstillet kan det for 2 punktsaftræk stilles fra ca 700-1400gram. Hvis tumber begynder at stille aftrækkene så de skyder i det bløde fortræk, ja så kæmper selv guder forgæves.
For direkteaftrækket anbefales det ikke at stille det under 1000 gram

jbn
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Må man spørge hvad en kuglespænder er? Jeg har aldrig hørt udtrykket før og jeg kunne ikke skaffe mig en dækkende beskrivelse via google.



Kuglespænder er en anordning (oftest placeret samme sted som sikringen på et haglgevær), hvormed man kan spænde/afspænde slagfjederen. Oftest erstatter den sikringen, og i meget markedsføring lovprises den som verdens 8. vidunder, og anprises så man kan gå med et totalt sikkert våben selv om man har patron i kammeret.
At mange har oplevet at det siger bang når de så forsøger at spænde slagfjederen, bliver generelt forbigået i larmende tavshed

Den er især anvendt på en del drillinger, hvor den kun fungere på slagfjederen til kugleløbet. Den er også anvendt på endel især Tyske dobbeltrifler og knæklåsrifler. Den er også anvendt på visse træk og slip rifler.
På mauser m03 er der også kuglespænder, dog er den funktionsmæssigt indrettet så man ikke forledes til at give det sidste klem, vha pegefingeren ind på aftrækkeren, for bedre greb/kraft.
M03 er efter min mening undtagelsen, hvor en kuglespænder er ok.

jbn
Svar
#20
Til Eleven
Hvis du vil vide mere on Pd jagt saa har M@X skrevet en udemarket artikel om det i traaden Udenlandsjagt 'Montana Fatamorgana' og hvis det kniber med krafter i overkroppen med tilhorende appendix, saa maa du faeme til at bruge noget mere tid paa en motorsav, saa akal de nok komme helt af sig selv.
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)