Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laser Rangefinder
#1
Jeg pønser på at købe sådan en fætter, men der er jo et hav af sådan nogle, så havd er "skæg" og hvad er "snot"??
Kan nogen komme med info vil jeg være taknemmelig.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Hej Fasan

Jeg har en Bushnell yardage pro scout som jag har haft i snart et år og kan kun give den positiv kritik og så koster den ikke en bondegård. Hvis du bestiller den på theopticzone.com kan den købes til 219$ så med fragt og told/moms løber den nok op i små 2 kilo.

Jeg har egentlig altid syntes det var et overflødigt legetøj men efter jeg har fået min er jeg vikelig blevet glad for den. Ikke mindst når jeg er i udlandet på jagt og hvor man ikke kender terrænget.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#3
Hej fasan

Det er med Rangefinders som med andet optik(man får hvad man betaler for).

Det kommer jo helt an på hvad du skal bruge den til, og hvor stor din pengepung er.

Prøv at kikke på http://www.theopticzone.com (Bushnell,Leupold,Nikon)
Der er en udemærket beskrivelse af de fleste produkter, og du vil typisk kunne se, at jo flere $ du betaler, jo længere rækkevidde har
Rangefinderen.

Hvis du skal have noget der dækker de flestes behov er der:

Bushnell Yardage Pro 1000

Hvis du skal bruge en til jagtbrug, der også er til at slæbe rund på er der f.eks:

Bushnell Yardage Pro Scout

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#4
Takker for info.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#5
Test...test...test

Jeg har brugt/testet følgende laser-range-findere i felten:

Bushnell Y-pro 400 (den allerførste) Den er ok, men rækkevidden er begrænset, de 400 yards/m er til gode reflektorer. Til f.eks et rådyr på en grøn mark rækker den ikke mere end ca. 250m
DEn er rimeligt sparsom med batteriet, men ikke på højde med 600 compact eller 800 Scout'en
Den er ret stor og klodset.

Bushnell Y-pro 600 compact.. Dette er den bedste rangefinder jeg har brugt... Den kan måle 500m til de fleste mål og går let til 700-800m på vejskilte og den slags.. til en Wild/leica prismereflektor kan den måle til 999m Den er MEGET økonomisk med helt almindelige 9-volt batterier

Bushnell Y-pro Scout 800, denne rangefinder er optisk og elektronisk en klon af Nikon Buckmaster 800.. (sikkert et Koreansk OEM-produkt)
Den er ikke så god som ovenstående 600 compact, selvom optikken er en anelse bedre i "sigte-kikkerten" men den ER godtnok lille og let!
Den bruger foto lithium batterier til 50 kr stk... men er dog rimeligt sparsom med dem.

Leica (den billigste, kan ikke husk nummer/model) den er SPILD af Penge... Den er ikke nær så god til at fange små og halvdårlige relektorer som Bushnell'erne og eneste fordel er den gode optik i "sigtekikkerten" DEn æder batteriet på no-time. Den er tung og uhandy.... DEn nye 1000-model skulle være væsentligt forbedret, men jeg har ikke prøvet den

Leica Vector/Geovid+ Den koster 30000,- Behøver jeg skrive mere[Sad!]???

Jeg har brugt en 1. generations Geovid+ med kompas og vinkelmåler og PC-interface "i embeds medfør" Fremragende 7x50 kikkert-optik og reelle 1000m målinger til selv halvdårlige reflektorer..
Hvis man da bare havde råd[xx(] man kan jo få meget riffel for de penge[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Leica (den billigste, kan ikke husk nummer/model) den er SPILD af Penge... Den er ikke nær så god til at fange små og halvdårlige relektorer som Bushnell'erne og eneste fordel er den gode optik i "sigtekikkerten" DEn æder batteriet på no-time. Den er tung og uhandy.... DEn nye 1000-model skulle være væsentligt forbedret, men jeg har ikke prøvet den

Leica Vector/Geovid+ Den koster 30000,- Behøver jeg skrive mere[Sad!]???



Jeg har selv nu i 1 års tid brugt Leica's LFR 900 Scan og jeg kan slet ikke genkende din beskrivelse (jeg har blandt andet ikke skiftet batterierne endnu? og jo jeg bruger den meget). Og helt ærligt 356 gram, er det tungt? Come on!(eller spis lidt havregrød [Smile])

Leica Geovid (8x42 eller 10x42) koster imellem 13 og 15.000 (kikkert og Rangefinder).
Vectoren er ikke lavet til civilt brug, den slår (den mindste af dem) 2 km og koster forøvrigt 67.000,-

At kalde et køb af Leica's LFR for spild af penge er noget af en påstand - rendte pennen fra dig [Smile]
[Image: Leica%20Vektor%20640.jpg]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#7
Hej "ID"

Jeg er nok ikke helt med på noderne med de sidste nye udviklinger fra Leica, der er ved at være 4 år siden jeg sidst havde dem i hånden, så måske er min kritik af de "billige" Leica LRF'er ikke helt retfærdig.

Den jeg prøvede hed noget med 500 eller 600 ved, og den var tungere og mere klodset end min Y-pro Compact 600 og fungerede ikke nær så godt, og den var dengang ca. dobbelt så dyr. OG den sparede ikke på strømmen[Sad!] DENGANG VAR det spild af penge[}Smile]

Leica Vector'en er da tilgængelig for civile, hvis man da ellers regner universiteter og den slags for "civile"

Jeg har brugt den oprindelige Vector, der dengang (i 1997) hed Geovid+ 7x42 kikkert og ingen problemer med 1000 m afstande
Siden har jeg prøvet flere forskellige Vector modeller, men jeg kan ikke huske model-betegnelserne. Jeg kan dog fint huske at dem der blev købt til projektet kostede omkring 30.000,- stykket[xx(]

Og nu kan man så få en Geovid til 15.000,- det er da et fund[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
hej drenge
id siger
Citat:quote:

Jeg har selv nu i 1 års tid brugt Leica's LFR 900 Scan og jeg kan slet ikke genkende din beskrivelse (jeg har blandt andet ikke skiftet batterierne endnu? og jo jeg bruger den meget). Og helt ærligt 356 gram, er det tungt? Come on!(eller spis lidt havregrød )


men han skriver ikke prisen ?????
er der nogle der hved hvad den koster????
hilsen hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
OK, så får du lidt oplysninger til at komme "med på noderne"[Smile]
Leica's Rangefindere er hidtil blevet fremstillet i to modeller, en LRF 900 Scan og en LRF 1200 Scan, den eneste forskel på dem er at den ene slår 900 yards og den anden slår 1200 yards (de kan begge omstilles til meter).
[Image: sm_leica900.jpg]
Såvidt jeg er orienteret bliver de ikke fremstillet mere, men skal afløses af de to kombinerede Laser Range Finder/kikkert-modeller Leica Geovid 8x42 BRF og 10x42 BRF.
[Image: Geovid-BRF-8x42kopi.jpg]
Min bemærkning om, at Vector ikke er lavet til civilt brug, er ikke en bemærkning om tilgængelighed (man kan sagtens købe den hvis man har råd), men mere en bemærkning om anvendelsesmulighed - det er vel de færreste civile der har brug for at "range" et mål på 2 km's afstand og derudover er den altså fremstillet til militært brug.
Priserne på Vektoren som jeg er blevet oplyst, er følgende:
Leica Vector 1500: 9.607 Euro
Leica Vector 1500 GMD: 9.607 Euro
Leica Vector IV SR1: 12.483 Euro
Leica Vector 21: 17.686 Euro

Til Hatting, prisen på Leica 900 LRF var for ca. 1½ år siden omkring Dkr. 3.500,-, men mon ikke den kan fåes for omkring Dkr. 2.500,- nu?
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#10
Jeg dobbeltposter lige [Big Grin].
Nu mener jeg at vide, at du (dravis) beskæftiger dig med noget landmåler-agtigt og ved at søge forskellige steder på nettet kan jeg se at Leica Geosystems også bruger navnet Vector/Real Vector til noget landmålerudstyr. Derfor vil jeg ikke udelukke at i har erhvervet en Vector-afstandsmåler til kr. 30.000,-, men i forumets ånd lå mine tanker i skyde/jagt-relateret udstyr[^].
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#11
Hej "ID"

Du har helt ret!

Vi har brugt Leica Vector til grovopmålinger af gletchere og den slags

Vi har brugt dem siden de kom frem ca. 1993, dengang hed de kun "Geovid" og der var kun to modeller, en med hældningsmåler og PC-interface (Seriel RS-423) og en kun med kompas..

De der Leica-LRF+kikkert kombi-ting ser RET nuttede ud, men mon ikke de KOSTER? Alene en Leica kikkert er jo ret pebret.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
For ca. 4 måneder siden købte jeg en LEICA RANGEMASTER 1200 SCAN
pris: små 4200 kr.Jeg er meget tilfreds med instrumentet og bruger den både i forbindelse med jagt og fiskeri
(garnene skal stå min. 100 m. fra land).Instrumentet er præcis og jeg har, trods flittig brug, ikke skiftet batteri.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by knerik

For ca. 4 måneder siden købte jeg en LEICA RANGEMASTER 1200 SCAN
pris: små 4200 kr.Jeg er meget tilfreds med instrumentet og bruger den både i forbindelse med jagt og fiskeri
(garnene skal stå min. 100 m. fra land).Instrumentet er præcis og jeg har, trods flittig brug, ikke skiftet batteri.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.


That's my kind of guy[Big Grin]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#14
Når engang jeg får min 408CheyTac...[:p][:p]..(ønskedrømme er gratis)

Så er jeg jo nød til at have en LRF der kan række 2 km ikk??[:p]

(Jeg har godt nok en Wild Distomat der kan række 10 km, men den kræver prismer ude ved målet og de koster 1200 kr stykket[xx(]
Til gengæld er den "lidt" mere nøjagtig end en LRF (+/- 10mm på 2km)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Gad vide om man kunne klone bukkene, så de havde en sådan prisme i pelsen. Så var udstyret jo helt optimalt.

mvh. Johannes
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Gad vide om man kunne klone bukkene, så de havde en sådan prisme i pelsen. Så var udstyret jo helt optimalt.

mvh. Johannes



De må kunne laves med elektronisk scanning af og genkendelses af vildtet, så de efter vildkendingen automtisk scanner efter øjnet på vildtet - det er vel en slags prisme.... og så selvfølgelig bygges ind i en riffelkikkert med variabel forstørrelse, der er egnet til montering på en lille fladtskydende riffel [:p]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Kunne man ikke bare klone bukkene så de havde en stregkode i pelsen?

Hvis man så klonede dem så stregkoden angav fødselsdato og køn, så kunne man jo lade elektronikken i afstandsmåleren afgøre om man må skyde[Big Grin]
øøøøøøhhhhh NU gik der vist helt anders and i det.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Hatting ... du ved hvilken USA side du skal kigge på [Big Grin]
Der finder du også Leica.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#19
Jamen så lad os andre få den site også Rex - jeg vil gerne købe en Geovid i OD [Smile]
Og Dravis - du skal ikke tro på alle de historier med de lange hit - se venligst hastigheden på en .50MPH@1500 yards, hvad tror du hastigheden siger på 2 km?
[Image: 50BMG.jpg]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#20
Hej "id"

netop på grund af .50BMG's "subsonic transition" omkring 15-1700 yds, gik nogle lettere gale mennesker sammen og eksperimenterede sig frem til .... ja... netop.... 408CheyTac[Big Grin]

408CheyTac er med sit 419 grains "hyper-VLD" Lost River Ballistics projektil supersonisk ud over 2 km [Big Grin] BC = 0.901

Jeg skal da gerne prøve at grave artiklen frem og vise dig de interesante målinger fra doppler-radaren.

De har faktisk skudt "sub-1,5 MOA" grupper på 1700 yards
http://www.snipercountry.com/Articles/408CheyTac.asp

Her er et lille udklip af testen på 2300 yards[Big Grin]

-------snip------

Range Operations: Day 5, 20 April:
The test team met at the shop to discuss the options to fix the elevation problem. I suggested that we remove the base and machine .023" from the front end of the base, adjusting the base angle to 75 MOA from its original slant of 60 MOA. This gave us the additional elevation travel to free up the windage. Additionally, Warren Jensen shimmed the inside right claw on the forward mounting ring. This centered the windage perfectly. We re-zeroed the rifle at 200 yards with three shots. We relocated the gun position to the East - West gun - target line due to winds. I calculated the elevation requirement of 83.50 MOA for a shot at 2300 yards under the following conditions:

Barometric Pressure: 25.65 In. Hg.
Air Temperature: 51° F
Ammo Temperature: 70° F
The first three rounds out of the gun struck on the target with 1 MOA vertical dispersion and 1.6 MOA horizontal dispersion. Horizontal dispersion was due to winds near the maximum ordinate at 52' above the eye - sight line. The calculated elevated setting of 83.50 MOA was correct. By this time, the winds across the range were starting to pick up, so we decided to shoot the 2400 yard range on the original North - South, gun - target line. .........../....

såeehhh jooo 2 km er ikke helt urealistisk...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)