Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chesapeak Bay Retriver
#1
Jeg har desværre måtte sige farvel til min dejlige jagthund (Formel 1) her i morges.

Jeg har gjort mig en del overvejelser om, at min næste hund evt. kunne være en Chesapeak Bay Retriver. Jeg ved godt at denne race ikke er så udbredt, men er der nogen i forummet som kender racen - og evt. kunne fortælle lidt om den?

Svar
#2
Jeg har haft chesapeakes i en del år nu. Startede med en stor tæve, som desværre måtte aflives pga. en infektion, og har nu en 2½ år gammel han. Retrievernes "rottweiler" er noget ganske specielt. Langt mere aktive, muskuløse og selvstændige end retrievere ellers er. Det betyder så også, at de ikke er særlig lette at dressere, kræver megen motion og adspredelse (ellers sørger de selv for det!) og en fast - men kærlig - hånd. Til gengæld er de utrolig gode jagthunde. De elsker vand, nogle gange så meget, at det kan være et problem at få dem op igen, og de er eminente apportører. En svensk chesapeake har vist rekorden for antal huskede apporteringsemner, noget med ca. 38. De er vældig gode familiehunde, men noget reserverede overfor andre mennesker og hunde. Racen er bevidst avlet som primært brugshunde og derefter udstillingshunde. Du kan læse mere om racen på http://www.chesapeake.dk , hvor der også er henvisninger til hvalpe og aktiviteter, hvor man kan se hundene i aktion.
Hvis man synes retrieverne er lidt for bløde/gumpetunge og ruhår lidt for "ru", så er en chesapeake en god mellemting. Jeg skal i hvert fald ikke have andet end chesapeakes i fremtiden, da typen passer perfekt til mosejagt med apportering i sø, søg i siv og krat og eftersøgning i skov.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
Hej Panthera.

Ud fra din beskrivelse af Chesapeake racen + hjemmesiden, er jeg blevet så tændt, at jeg vil begynde at lede efter en hvalp.

Svar
#4
@marcus,

God fornøjelse! Jake lavede sin første fejlfri apportering af en vingeskudt gråand i forgårs. Han svømmede tværs over søen, ind i sivene efter anden, derefter ud i søen igen, hvor anden dykkede, ham efter og endelig fik han fat på den. Anden var stadig levende, da han afleverede. De to chesapeakes jeg har haft, har været sent udviklede mht. modenhed. Derfor er det først i år, at jake på 2½ for alvor er med på jagt. Han gider ikke apportere dummies, hvorimod alt med fjer prompte hentes. Jeg vil egentlig også hellere have en hund, som kommer med noget jeg har skudt, end noget jeg har samlet, selvom hundesportsfolket sikkert korser sig nu.

Lad os se nogle billeder af den lille, når du når så langt.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#5
Lad os se nogle billeder af den lille, når du når så langt.

Panthera

Der kommer nok til at gå et godt stykke tid før, jeg kan "smide" fotos ind af en Chesapeakhvalp - der er ingen hvalpe til salg i øjeblikket.

Ærgerlig!!!

Svar
#6
Hej Marcus
Jeg har selv ikke en men tre chesapeake's. Vi for venter hvalpe i udgangen af året. Vi har ikke en hjemmeside lige nu, men en af vores venner har: http://www.123hjemmeside.dk/cheslabben
Det er sammen med dem vi har planlagt kullet.
Det er dog såden, at vi sælger ikke hvalpe til hvem som helst. Fordi som Panthera skrev, er chesapeake ikke for alle og omvendt. Jeg har nu haft 4 og kan heller ikke se mig selv med en anden type.
Du kan skrive til os på mail@duckhunter.dk
Svar
#7
Hey Marcus

Dejlige hunde.....
Jagtinteresserede.....
Gode familiehunde.....
Sygdomsmæssigt er det intet specielt for racen, så hvis du kan lide typen, er der vist ikke så meget at være i tvivl om.....[Wink][Wink]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#8
Hej chesapeake4hunt og Asbjoern. Undskyld at jeg først reagerer på jeres indlæg nu, men jeg har på en eller anden måde overset jeres indlæg. Under en anden tråd med overskriften "Nå men det blev en Labber" har jeg forklaret hvorfor jeg igen valgte en Labber. Jeg har også indsat et billede af hvalpen...... men jeg ved ikke rigtig om det lykkedes, idet der ingen respons har været.
For ligesom at runde mit indlæg af, så tegner hvalpen rigtig godt. Vi småtræner hver dag - selvfølgelig på hvalpens præmisser, dvs. vi leger mange gode øvelser ind, som vil komme mig og hunden til gode senere hen.

Svar
#9
Hej Marcus

Helt ok og tillykke med hvalpen.[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#10
Mange tak.

Svar
#11
Ja, tillykke med hvalpen!

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#12
Også tak til dig Panthera.

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)