Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylsterrens
#1
Er der nogen som ligger inde med en blanding som kan tage det værste snavs og evt. gøre hylstrene blanke samtidig.
Lunken vand og opvaskemiddel kan jeg godt selv finde ud af, men jeg har set nogle "kemiske midler " som nærmest fjerner al oxideringen fra hylstrene og det meget hurtigt.
Jeg har en gulvspand fuld så det vil være en stor hjælp med et brugbart råd.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#2
Citronsyre i lunken vand [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Nemlig ja, tak for tippet.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Jeg spørger måske lidt dumt - men bær over med en forholdsvis ny hjemmelader... Er det istedet for tumbling at man kan lave det trick der???

Jamo
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg spørger måske lidt dumt - men bær over med en forholdsvis ny hjemmelader... Er det istedet for tumbling at man kan lave det trick der???

Jamo



Nej, du vil nok foretrække begge dele. Ved tumbling bliver evt. krudtslam og fastbrændt snavs på indersiden af hylstret også banket løst. det gør det ikke ved iblødsætning...[8)]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
@GD

Hvad er blandingsforholdet på din trylle blanding??

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#7
Undskyld hvis jeg lige hijacker tråden lidt...men hvor vigtigt er det med tumbling??? Er det mest af kosmetiske årsager, eller har den en reel betydning for ladningen?

Jamo
Svar
#8
Hvis man hælder en fine blanding af varmt vand, citronsyre og lidt sulfo i en ultralydsvibrator så bliver hylsterne blanke både indvendigt og udvendigt. Der kan dog komme et lidt rødligt skær over dem, og derfor plejer jeg efter endt ovntørring at smide dem i valdnødeskallerne i et par timer bagefter.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
vand med lidt toiletrens virker også glimrende
mvh aleksander

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Undskyld hvis jeg lige hijacker tråden lidt...men hvor vigtigt er det med tumbling??? Er det mest af kosmetiske årsager, eller har den en reel betydning for ladningen?

Jamo



Tumlingen/rensningen af hylster har formentlig kun marginal virkning på selve ladningen.

Men du renser hylstrene for at beskytte dine dies i ladeprocessen. Det er bedst/rarest med rene værktøjer, der ikke bliver sat tilmed skidt fra urensede hylstre.

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Så har jeg brugt blandingen, der står 1 skefuld til en 1/2 liter vand, dertil en god sjat opvaskemiddel. Jeg opløste citronsyren i kogende vand og opvarmede også resten af vandet. Det gav resultat med det samme, og efter en afskylning, tørrede jeg dem i ovnen på 50 grader.Det fungerede fint og hylstrene er nu som nye. Jeg vil dog tumble dem for at fjerne skidtet indvendigt.
Selv de hylstre som var meget mørke blev blanke[Big Grin].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Inspireret af Yeti har jeg købt en ultralydsrenser ! Bruger citronsyre og sulfo; hylstrene bliver blanke også indvendigt. Samtidig slipper man for at rense fænghættelommer - slaggerne der måtte sidde der så bløde at hvis man bruger en spidset træpind inden tørring, er selv ildkanalen ren !
Det røde skær opstår hvis hylsteret er oxideret - samtidig kan man opleve misfarvning hvis ikke hylsteret tørres af før bagning ved 50 grader - bruger nu en skylning med afspændingsmiddel beregnet til opvaskemaskinen og slipper for at bruge viskestykket.
Nu er det kun ''paradehylstre'' der tumbles.
mvh
Svar
#13
Hvad måtte du give for sådan en ultralydrenser?

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#14
halløj Buba
nedenstående kan du købe til 600,-
jeg har ikke tålmod til ultralyd: i forhold til citronsyre og tumbling ser jeg ikke noget resultat af ultralyden[Sad]

http://www.shopnord.dk/group.asp?group=74

Ultralydsrenser S482 til professionelt brug

Ultralydsrenser med varmefunktion

TILBUD: I denne uge får du en flaske rensevæske med oven i handlen - værdi DKK 74,00.

Professionel rensning i laboratorier, medicinske og dentale klinikker, elektronikværksteder, optikere, urmagere, smykkebutikker, frisører og mekaniske værksteder.

Normalpris DKK 1.499,00.

[ Læg i indkøbskurv ]
Din pris er kun: DKK 1.148,00

Desværre midlertidig udsolgt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Tak for det Strom!

Jeg har også selv kigget lidt på nettet i mellemtiden, mest af ren nysgerrighed.

Jeg har nu ikke umildbare planer om at investere i sådan et dyr, men kunne ikke lade være med at informere mig lidt.

Har ellers læst meget godt om de der ultralydrensere, amerikanere er vældigt begejstret for dem.
De skriver at de er så effektive, at man er sommetider nødt til at smøre hylstre for at kunne sætte kuglen i, da friktion bliver meget højere når der ingen belægninger er på messinget.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#16
halløj Buba
det kan være, jeg var for nærig og købte for småt[B)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Hvad bruges citronsyre ellers til. Jeg ved ikke hvad det er og prover at finde frem til det hvis jeg blot vidste hvad det ellers bruges til.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
Citronsyre er en organisk syre, der findes i bl.a. citrusfrugter. (lemon-acid)

Bruges til pletfjerning, afkalkning og så til at rense kobber og messing ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
jeg gav kr1.170 for min ultralydsrenser - da min kone bemærkede at der var et eller andet der fyldte på køkkenbordet indimellem - blev alle hendes smykker og briller renset - har ikke hørt en lyd siden.
Meeeen mine hylstre er totalt rene; gentagelse: de er blanke indvendig - tumbling kun af ''paradehyldtsr'' når man lader til en af vennerne hvor det skal se bedre ud en fabrikslader. og husk selv det ''tynde rør'' fra hætte til krudt bliver gjort rent. Har tidlige med mekanik fjernet slagger fra fænghættelommer, hvor der også røg en hel del messing.
mvh
Svar
#20
Jeg har iøvrigt ændret lidt på min "hemmelige opskrift". Jeg kommer således ikke sulfo i vandet sammen med citronsyren længere. Det tager noget af effekten fra syren.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)