Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladning til 6,5x57R
#1
Jeg har en Sauer BBF, der er ved at have nået en moden alder. Det er én af de første lette modeller. Den har tidligere vist tegn på at være lidt sart overfor mange skud / hårde ladninger.

Senest fik jeg ladet 140 gr. Partition med 47,5 gr. MRP. Det har fungeret OK, men dog givet nogle grimme blodudtrkkninger på råvildt - og på det nærmeste rykket boven af et lam der blev ramt lidt skråt så kuglen traf knoglen på udgangssiden. Jeg mener den går omk. 780 m/sek. med denne ladning.

Nu skal jeg have bestilt en ny runde. Min lader siger "same procedure as last time" - men jeg har lyst til at prøve med lidt mindre krudt.

Nogen fra ekspertpanelet der kan ryste et par meninger eller anbefalinger ud af ærmet?

/bundgaard
Svar
#2
Jeg ville vælge en tungere kugle med en moderat hastighed.
ca. 9-10gram med omkring 700-750 m/sek.
Har selv brugt normas vulcan med stor succes og minimal kødødelæggelse.
Udgangshul på råvildt på størrelse med en gammel femmer.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Eftersom der efterhånden er mange steder i lille Danmark hvor man kan møde større vildt end råvildt, ville jeg også satse på en tungere og langsommere kugle. Men inden du investerer for meget, ville jeg efterlyse en håndfuld forskellige kugler til test for præcision. Du kan rissikere med den kaliber at den ikke kan skyde med tungere/længere kugler grundet stigningen i piben.

Jeg er sikker på at der sidder et par venlige genladere her på VTF, der under trusler om en øl, eller en lille skilling, gerne vil donere lidt forskellige projektiler. Jeg ville også gerne, men seksfemmere er desværre ikke i min samling [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#4
Jeg er godt klar over at 140 npt med den anvendte ladinig ikke helt leverer hvad loven kræver, når man passerer råvildtsgrænsen - men i praksis[?][?]

Jeg er blevet frarådet tungere kugler i den lette, kortnæbede Sauer - men jeg må nok hellere lige få målt stigningen + prøve i praksis med noget tungere. Så er jeg vel ude i noget 155 gr. mega eller Oryx?? Går det at lade dem nede omkring 46-47 gr mrp?

/bundgaard
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Jeg er godt klar over at 140 npt med den anvendte ladinig ikke helt leverer hvad loven kræver, når man passerer råvildtsgrænsen - men i praksis[?][?] Glem praksis, når du er så tæt på et minimum, den er så tvivlsom, så jeg ville klart gå op i vægt i et forsøg på at sikre at den er lovlig

Jeg er blevet frarådet tungere kugler i den lette, kortnæbede Sauer - men jeg må nok hellere lige få målt stigningen + prøve i praksis med noget tungere. Så er jeg vel ude i noget 155 gr. mega eller Oryx?? Går det at lade dem nede omkring 46-47 gr mrp?

/bundgaard



Hvorfor er du blevet frarådet tungere kugler? Jeg ser ingen fornuftige argumenter

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#6
Jeg har selv en 6.5-57 i otterup, her har jeg ladet barnes tsx i 130 grain, det er en hådrkugler og giver ikke de store hul, formodentligt 3-4 cm, (barnes giver ca 5cm med min .300 wby med 1000 m/s på råvildt.

"problemet" med noslor pt er at den ikke er bounded og den forreste del går i stykker ved anslag

ellers er lapua mega 155 en god kugle kan kan det hele, men man skal tage højde for kugle bane over 200meter.

jeg har ladedate hvis du giver mig din mail på en pm

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Hvorfor er du blevet frarådet tungere kugler? Jeg ser ingen fornuftige argumenter

Mvh.
Lars/Great Dane



Næææ - det har du sgu ret i. Ved ikke om stigningen kan være et problem.
Nu får jeg den målt og har aftalt med "laderen" at der laves en serie 155 gr Oryx + lidt andet til test.
Hvilken ladning vil I anbefale til Oryx'en med skyldige hensyn til, at de skal fyres af i en sart gammel dame?

/bundgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)