Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lidt retro-sløjd
#1
[Image: DSC01659.jpg]
Hej
Da jeg var en knægt, var det udbredt i min omgangskreds, at man fremstillede vedhæng til kæder i form af projektiler med borede huller. Jeg fik fornylig foræret nogle skarpe tunge "drenge" til min samling af diverse ammo. Det gav ideen til at lave afstøbning i tin.
I min sløjdundervisning er det obligatorisk at blive indviet i kunsten at smelte metal. Børnene designer og fremstiller modeller, som de så trykker ned i olieblandet sand. Det giver fine og skarpe aftryk. Jeg står så for smeltning og dosering af det flydende metal. Efterfølgende er der så arbejde til børnene med at file, pudse og polere. Finalen bliver en montering i en lædersnor med to glideknuder. Det hele er for børn i 10-11 årsalderen "ren magi".
Denne sæson´s hotte nyhed var så omtalte mulighed for at støbe en S&W 44 kopi. Den "skarpe" er med for at vise, "hvem" der har stået model til støbemodellen.Det kræver iøvrigt ikke det helt store udstyr, hvis man ønsker at udfolde sig på hjemmebane med den beskrevne aktivitet.
Mvh Walnut
Svar
#2
Du vil kunne opnå endnu bedre afstøbninger med silicone forme.
Hvis du kan lave en god form, kan få evt. kaliberprægning på hylsterbunden med i afstøbningen - og i øvrigt støbe 1000-vis kopier i samme form... [Big Grin]

Check evt. "Siliconebogen" af Remi Garder... de har den garanteret på biblioteket....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
I øvrigt en mulighed for at lave klikpatroner til hvilket som helst kaliber i f.eks tin eller bly....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ran

Du vil kunne opnå endnu bedre afstøbninger med silicone forme.
Hvis du kan lave en god form, kan få evt. kaliberprægning på hylsterbunden med i afstøbningen - og i øvrigt støbe 1000-vis kopier i samme form... [Big Grin]

Check evt. "Siliconebogen" af Remi Garder... de har den garanteret på biblioteket....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hej Ran.
Helt korrekt, at siliconeforme er bedre egnede til detaljer og til "stordrift". Jeg har været på en del kurser med bl.a. dette som indhold. Når jeg anvender tinstøbning her, er det bl.a. for at få ungerne aktiveret med fremstilling af aftrykket. Det foregår i en lille træramme, der fyldes op med sandet. Herefter stryges overfladen plan med en metallineal el. andet. Sandet må ikke stampes for hårdt o.s.v.
Mvh Walnut
Svar
#5
OK...

ville bare formidle muligheden, hvis du ikke kendte til den :-)

Det er da også for dyrt at fremstille siliconforme til brug for ungerne - i hvert fald hvis hver deltager ska lave sin egen...

Men der kunne jo godt gå lidt masseproduktion i det..

Pas i øvrigt på med tinstøbning og børn... tindampe er giftige

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Ja da jeg var knægt brugte vi bly. Men det er garanteret de dampe der gør at jeg er så tung i røven i dag..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)