Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ang. Dansk Lovgivning
#1
Jeg har siddet og surfet nettet nogen tid, men har ikke lige kunne finde ud af hvad dansk lov siger om brug af 4.5mm luftgevære på egen grund.

Jeg bor i et villakvater og er så heldig at ha' en have af rimelig størrelse til at skyde til måls med luftgevær, men mit spørgsmål er så bare... må jeg det?

Jeg er ikke istand til at sætte en relamenteret skydebane op i min egen have, og det eneste der adskiller mig fra naboen er en lille bitte jordvold og en tjørnehæk. Jeg vil gerne skyde til måls, men jeg har ingen intentioner om at beskyde min nabo. Jeg regner selvfølgelig med at ramme skydekassen, men loven må jo tage højde for små "svipsere"??
Svar
#2
Hvis du har en "svipser" der rammer noget (eller Gud forbyde det nogen) så vil det helt sikkert være dit ansvar og du risikerer både erstatning og straf. Hvis du ikke har en mur at monterer skydekassen så brug en kraftig plade i en rimelig størrelse (mindst 1x1 meter. (Og nu ikke noget med en tynd træplade...
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Nu ved jeg tilfældigtvis at den del af min nabos have som jeg planlægger at skyde imod næsten altid er totalt forladt. Der står nogle træer og en kompost bunke, og jeg har aldrig set en levende sjæl derinde.

Så så længe at jeg ikke ødelægger noget/nogen er det rent teknisk ikke ulovligt?

Det lyder sådan set meget godt. Det eneste jeg var lidt bekymret over var at en eller anden gammel dame ringer til politiet fordi hun ser en ung fyr rende rundt i sin have med et luftgevær, og jeg så får en kæmpe bøde og for snuppet geværet.
Svar
#4
Luftgeværer af kal. 4,5mm betragtes i lovens forstand som "legetøj" hvad angår brug i fx. en villahave. Dvs. du må skyde til måls for sjov.

MEN når det er sagt, skal man selvfølgelig sikre sig, at det kan ske forsvarligt. Med forsvarligt forstår man i praksis, at man skal have sikret sig mod næsten alt tænkeligt. Stiller du en af de små metaltragteskydekasser op af hækken, er det ikke forsvarligt i lovens forstand. Du skal virkelig tænke dig om.....

Udover det alm. civilretslige erstatningsansvar, skal du være opmærksom på, at man vil kunne rende ind i en sigtelse for bl.a. straffelovens § 252 (Ved i grov kådhed eller på lign. hensynsløs måde at have forvoldt nærliggende fare for nogens liv eller førlighed... osv osv) hvis du fx. rammer en person på den anden side af hækken.

Mit råd vil være, at du inden du starter, går en tur rundt til dine naboer, forklar dem hvad du har tænkt dig og gør meget ud af at forklare alle de sikkerhedsforanstaltninger du har gjort/taget. Så slipper du forhåbenligt for at få besøg af Onkel Blå fordi der er en som synes han så en rocker rende rundt i din have med et "maskingevær".

Lige en slutsalut: Omtanke, omtanke og omtanke igen - det er vejen frem [Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kean

Nu ved jeg tilfældigtvis at den del af min nabos have som jeg planlægger at skyde imod næstenaltid er totalt forladt.



Kean - det er ikke godt nok !!! Du SKAL have et forsvarligt kuglefang

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#6
Hehehe, efter jeg havde skrevet det overvejede jeg at rette det Det så ikke helt godt ud Tongue

Jeg har lige været en tur ude i min have og "inspiceret" og er kommet i tanke om at jeg har nogle gamle ølietønder stående. De er selvfølgelig tomme. De ser rimeligt solide ud, og kan let stilles op som en slags mur.
Svar
#7
Spørgsmålet har været stillet på TV"-news hjemmeside til en politiinspektør fra Kjøvenhavn.

Han svarede slet og ret:

Hvis du skyder med luftgevær i din have må det ikke være til fare eller til gene for nogen...!

Det betyder: Haglene skal stensikkert blive på din grund - og ikke rikochettere i alle mulige retninger (Derfor er olietønder en dum idé, da de er lig med hagl i alle kompasretninger, hvis du bruger dem som kuglefang!)

...og så må du i princippet heller ikke larme i en sådan grad, at naboerne bliver forstyrret! (Igen er olietønderne en dårlig idé..

Jeg trænede i ny og næ i en have, jeg engang havde, som lå ud til åbne marker.

En helt alm. gamo 4,5 luftgevær. Jeg brugte to kraftige gipsplader og en tynd træplade til at holde skydeskiven.

Selv når haglet var skudt igennem dette forholdsvis tykke materiale, kunne man høre den hvine og fortsætte, når den rikochetterede på jorden bagved. I et par tilfælde kunne man endda høre, at den efter kontakt med jorden sagde "klonk" når den ramte maskinhallen, der lå 50 meter væk og lidt til en side....

Jeg ville nok ikke sætte min lid til en træplade alene... og da slet ikke på 1x1 meter - for en eller anden dag skal junior med ud og prøve, og så er det ikke sikkert, at han rammer pladen, eller et skud går måske af ved et uheld - og så kan det ende med at I skyder nabokonen i rumpen mens hun samler frugter op...[Big Grin]

...og så er der ballade[xx(]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Kunne man tænke sig, at skydebanen blev vendt om,
sådan at du skød mod dit hus?
Det kunne selvfølgeligt komme til at koste
en rude, men det er ikke forbudt at smadre
sine egne vinduer.....

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#9
Hvis du fylder sand i der der tønder og stiller dem lidt forskudt, så der er noget der smutter igennem, så bør du være sikker. Se engang nedenstående billede. Det er en skydekasse der ikke var i kraftigt nok materiale. Jeg har skudt under 200 skud mod den og ikke nog med at den plade der skulle fange haglet er skudt i småstykker, det samme er kassens bagvæg...

[Image: Skydekasse.jpg]
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Mange tak for de mange forslag.

Det er nok rigtigt at skudene kan rikochettere, men regnede lidt med at de sådan fungere som en slags opsamler?

Min have er opbygget sådan at der er en langt stykke som ville være rigtigt godt som skyde bane. Hvor begge ender fører ind til en nabo. Forskellen er dog at den anden ende føre ind til en rigtig have, mens den anden ende som sagt føre ind til ingenting... Lidt træer buske og en kompost bunke.

Det ville være katastrofalt hvis jeg rammer nogle, så jeg vil sikre mig at der er ikke er risiko for at nogle bliver ramt. Det skal selvfølgelig være så godt sikret at selv en svipser ikke har risiko for at ramme nogle, også selvom sandsynligheden for at der står en person på den anden side er mindre end at min nabo får en faldskærms soldat i hovedet.

En god tyk træplade ville være god? Sådan en kan man let skaffe.

Endnu en gang, mange tak for svarene!
Svar
#11
Et kraftigt luftgevær slår igennem mere end hvad man sådan lige skulle tro. På 10-15 meters afstand slår mit luftgevær fint igennem 1 cm træ... Men har du en plade på 2-3 cm tykkelse så holder den et stykke tid, men ikke evigt. Det bedste vil være en sandwich af træ, metal og så træ igen (eller bare en tyk metalplade). Træpladen foran skal så opsamle haglene så de ikke rikochettere mens metalpladen sikre at der ikke slipper noget igennem.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Den plade du stiller bagved kan du skråstille således at rikochetterne går ned i jorden. Jeg har købt en skydekasse med grise som vippemål, og en lille plade i midten som får dem op igen. Den er billig og sjov. Og man slipper for at rende frem og tilbage.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Kan man evt. stille sig op på et højt sted f.eks op på 1. sal af huset og så skyde ned ad mod haven, så missere går ned i jorden?
Svar
#14
Du skal regne med at hagl godt kan rikochetere mod sten, rødder og hård jord m.v.

Hvor lang afstand planlægger du at skyde på.?

Uanset hvad, så risikerer du at vinklen mellem jorden og skudretningen ikke er tilstrækkelig stejl til at du med sikkerhed vil få optaget samtlige hagl.

En billig løsning til kuglefang, er at finde nogle sække, fylde dem med jord, og stable dem så du får en mur af jord.

Det er et møgarbejde, det ved jeg godt. Men til husbehov med en af de mindre kraftige luftrifler, så er det (hvis muren er stor nok) gerne tilstrækkeligt. Hvis man altså får stablet dem sådan, at haglene ikke kan smutte mellem hvor poserne lægger mod hinanden.

Gør alt du kan for at undgå at have lodrette metal- eller træflader.
På et eller andet tidspunkt vil der komme et hagl tilbage.

Der er mange faktorer at tage i betragtning.

Det lyder ikke til at du helt har fat i de faktorer.

Desuden ser det nok underligt ud for de omkringboende, at du står og skyder... det KAN give det forkerte billede og forkerte bekymringer som uvidende folk har det med at melde til politiet.

Og hvis i ellers overholder loven om hegn, hæk m.v. - at det højest må være 2.20m (eller 2.30... i hvert fald lige deromkring), så har du et problem, da folk vil have direkte udsyn over mod dig.

Det "farlige" i sådanne spørgsmål her er, at vi ikke kender forholdene som du vil skyde under.

Men fælles for det er, at du skal sørge for at skud ikke uforvarende bliver sendt ind over anden mands jord - eller at du udgør fare for andre ved for lille kuglefang.

De her "nåja, naboen er aldrig hjemme" og andre krumspring, det holder desværre ikke i retten.

Hvad koster lige en plade.?

Holdt imod, hvad koster det at man bare én gang er så uheldig at ramme naboen i ansigtet med tandskade eller øjenskade til følge.?

I sådanne tilfælde kigger forsikringsselskabet på forholdene, hvis du da er forsikret på en eller anden måde hvor en erstatning kan køre igennem forsikringen, og hvis de dømmer det er utilstrækkeligt - så hænger du selv personligt på HELE beløbet, samt evt en politianmeldelse for uagtsomhed.

Jo, det er lovligt at skyde på privat grund med luftgevær, under forudsætning for at du skaber sikre rammer og du med din viden skaber sikre rammer.

Dvs.. jo mere du ved... jo mere skal du dæmme op for.!

Selv brugte jeg en del af haven, hvor der kun lå en kompostbunke som haglene røg ind i hvis jeg ramte forbi.

Bag kompostbunken var en mark som mit luftgevær aldrig nogensinde ville kunne skyde hen over og jeg havde udsyn over den del af marken.

Men selvom jeg havde DÉ forhold, burde jeg stadig være 100% opmærksom på hvad der evt sker bag målet.

Et forsikringsselskab er som en hvilken som helst forretning.... hvis de KAN slippe for at betale erstatning, så gør de det. !!!

Og hvis de kan slippe afsted med det, så hænger DU på regningen.!!!

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)