Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kent impax tungsten
#1
er der nogle der har effering med disse mega dyre patroner.[?]
jeg kom sku til at købe en kasse i går[Big Grin] dem jeg har købt er 12-70 36 grams i str 5
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
...de slår hårdt... på dyret altså. En god patron...

Du skal bare lige være opmærksom på, at tungsten/wolfram giver aggressiv hurtigt udviklende cancer i anskudte dyr - så vær sikker på at du rammer ordentligt!

http://ehp.niehs.nih.gov/press/011505.html

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Så skal man da være temmeligt omhyggelig med ikke selv at sluge sådanne... Det lyder ikke rart at have sådan noget liggende i maven.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Ja, det er faktisk ret giftigt at få ind i kroppen. Nu ved jeg ikke om det betyder så meget hvis man spiser det (for så kommer det jo ud igen ad naturlig vej - og jeg aner ikke hvor meget man når at optage på de 1-2 døgn det tager igennem systemet)

Men får du det ind i kroppen - f.eks. ved skud - er det noget rigtigt skidt...! Prøv og tænk hvis man ramte en jagtkammerat med et randhagl, og haglet satte sig et sted, hvor man ikke kunne fjerne det...[xx(]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Når man ser på hvor mange dyr/fugle der løber/flyver rundt med hagl i sig, så synes jeg at man burde overveje om sådan et produkt er det rigtige til jagt. Jeg vidste ikke at det forholdt sig sådan, men nu kommer jeg i hvertfald ikke til at købe patroner med Wolfram. Tak for informationen Ran
Mvh.

Yeti
Svar
#6
tilgengæld er fordelen ved tungsten at det har en høj massefylde. Derved en bedre dybde virkning, hvilket er specielt interessant hvis man har mulighed for at skyde råvildt hvor der kræves skovhagl.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

tilgengæld er fordelen ved tungsten at det har en høj massefylde. Derved en bedre dybde virkning, hvilket er specielt interessant hvis man har mulighed for at skyde råvildt hvor der kræves skovhagl.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



I skoven en der vel ekstra stor risiko for at fx et richotterende hagl giver en let anskydning med deraf følgende kræftrisiko. Hvad med Bismut eller Tin?? Alternativt helt korte skudafstande eller alene skud til råvildt med riffel.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Undersøgelsen viser, at Bismuth ikke indebærer kræftrisiko...

Men det er rigtigt, at det er et problem for skovjagten. Tinhagl kan vel også bruges... Er der nogen, der har erfaring med tinhagl på råvildt? (Jeg synes at have hørt engang, at tinhagl kun var gode til fuglevildt...)

I forhold til frilandsjagt kan man jo i dag få stålhaglspatroner, der skyder så hurtigt, at det er fuldt tilstrækkeligt... og at man derfor ikke behøver tungsten.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
ilfg. info(holdning/erfaring) fra et par schweis hundefører er tin og bismuth over repræsenteret bl. eftersøgninger. Deres mening var man skulle bruge tungsten eller stål. Der er simplethen ikke nok inerti i så lette hagl og råvildt ligger i følge min mening på grænsen af hvad man bør skyde med hagl størrelses mæssigt og derfor skal man tænke sig om hvad man stikker i haglbøssen.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#10
Ville nu også uniddelbart foretrække en hurtig stålpatron end en tinpatron.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
det er jo egentlig slet ikke et problem: råvildt bør ikke skydes med hagl[^] ( og råen slet ikke i Oktober )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
nemlig... brug riffel i stedet! Jeg har nu heller ikke skudt råvildt med hagl de senere år... kun 308 win...[8D]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Hvad vil du så skyde på hagljagt i vestjylland?

ikke fordi jeg er uenig, men....

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#14
Hej[^] Har lige været på kig i våbenskabets krudtkammer for at konstatere, at de omtalte er identiske med 3 kasser, jeg købte i et godt tilbud hos Korsholm. Jeg ville gerne have været i besiddelse af de oplysninger, jeg her får kendskab til. Så havde jeg ganske enkelt ikke købt dem. Man har frataget os bly og i stedet givet os adgang til et mindst lige så problematisk materiale. Jeg vil ikke bebrejde andre end mig selv for købet. Jeg kunne jo have lavet lidt research. Jeg har bare ikke haft fantasi til wolframs kedelige bivirkninger. Omvendt kan jeg på indpakningen læse: Game and Waterfowl 16g Non-Toxic Skal det forståes sådan, at haglene på en evt. tur igennem fordøjelsessystemet hos fugle i vådområder ikke forårsager skader på disse? Yeti har en pointe vedrørende hagl i kroppen på levende vildt, som skræmmer mig lidt.
Mvh Walnut
Svar
#15
Hmmm..... elev.

Ikke den bedste argument.

....Vi gør det bare fordi der ikke er andet at skyde på???

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#16
tja... måske jeg ville bruge bue og pil [Big Grin]

...en løsning jeg har overvejet seriøst på et revir jeg af til frekventerer, som er ret fladt og med ejendomme rundt omkring.

Lettere at finde 3-400 meter uden bygninger til en nedfaldende pil end kuglfang til en kugle, der kan gå op til 3,5 km under uheldige omstændigheder...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Hvad vil du så skyde på hagljagt i vestjylland?

ikke fordi jeg er uenig, men....

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Krager [:o)]
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Hmmm..... elev.

Ikke den bedste argument.

....Vi gør det bare fordi der ikke er andet at skyde på???

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk



Nu bygger jagt på fornuft, videnskab, politik og tradition.

Et eventuelt forbud mod at skyde råvildt med hagl er nok mere usandsynlig pga. af tradition end de 3 første.

Men specielt jæger i hedeegne af danmark vil nok opponere mod et sådan forbud for råvildt udgør en stor del af hvad der er mulighed for at nedlægge. Jeg har selv stået på en jagt hvor der lå 2 snepper og 9 stykker råvildt ved dagensslutning. Jeg tror folk vil have synes at det var en noget pauver dag hvis der kun havde ligget 2 snepper...! Envidere ses der en større tradition for at skyde råvildt med hagl i jylland end på fx sjælland. Det kan jo have noget at gøre med at der har man meget andet byttet at nedlægge på hagljagt.

Jeg synes selv personligt at råvildt skal skydes med riffel, for jeg hader at brække det svineri hagl skudt råvildt ofte er når en gennemsnitlig jæger har skudt det. Udover det mener jeg de bedste resultater opnåes med riflen frem for haglgeværet. Fx. på pursh er skud situationen langt mindre stress'et end ved hagl skud mod et skræmt stykke råvildt, der kommer ud af såten.

walnut hvis det er størrelse 1, 2 eller 3 skal jeg gerne købe dem af dig? Men siden du siger identiske så er det også størrelse 5?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#19
Hven har nævnt forbud i denne tråd? ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#20
Hej rkn.[Smile]
Jeg bruger selv disse 36 grams kent og har gjort det længe.[:p]
Efter min ringe mening er de de bedste patroner på markedet til hårvildt.[8D]
Jeg har set en del anskydninger med bismuth til harer og råvildt, de dur efter min overbevisning ikke til andet end fugle. [xx(][xx(]Jeg skyder grågæs med tungsten i str 5 og er fantastisk glad for dem.De bliver også brugt i bagerste løb på fjorden, hvor de dødskyder gråænderne på lange hold, når jeg har skudt forbi med stål.[8)]
Skudbilledet er som regel ikke noget at prale af, men med en 1/2-3/4 boring er det da rimeligt.
Kræftrisiko????? Tja jeg ryger over 30 cecil om dagen, så det kan jeg ikke udtale mig om.[:I][:I]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)