Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blyhagl??
#1
Jeg står og skal på jagt i Sverige. Det er ude i en skov, så jeg må ikke bruge stålhagl. Det er klokken 8 om morgenen en søndag, så butikkerne er nok ikke åbne derovre, ellers ville jeg bare købe nogle blypatroner på vejen derhen.
Det mest oplagte ville derfor være at købe nogle blypatroner herhjemme og tage dem med derover - MEN kan man det? Og må man det?

Nogle siger ja, andre siger nej og så er der nolge, der siger kun hvis man får en særlig tilladelse og kan dokumentere de skal bruges på jagt i Sverige...

Hvad er sandheden?
Svar
#2
Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller
2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
Her må det vist være "FORHANDLES" der er nøgleordet. Du bør derfor ikke kunne købe dem i DK (med mindre der et eller andet sted i loven er en undtagelse for eksport). Så der er vist kun bismut eller ligende tilbage med mindre nogle af dine svenske jagtkammerater kan hjælpe dig med en æske bly.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Ok, så jeg kan med andre ord ikke købe haglpatroner lovligt herhjemme, uanset at de skal bruges i udlanet.

Men hvis jeg så køber dem i Sverige, må jeg så tage dem, jeg ikke får brugt, med hjem og opbevare dem til næste gang jeg skal til Sverige?
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Tika

Ok, så jeg kan med andre ord ikke købe haglpatroner lovligt herhjemme, uanset at de skal bruges i udlanet.

Men hvis jeg så køber dem i Sverige, må jeg så tage dem, jeg ikke får brugt, med hjem og opbevare dem til næste gang jeg skal til Sverige?



Nej, jeg ville overlade resterne til de svenske venner.

Hvis du bliver snuppet i besiddelse af en blypatron, har jeg hørt, at bøden er omkring 5000,- kr. (danske!) Så det er de 10-15 blypatroner vist ikke værd at risikere....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Du kan køre forbi mig på vejen hjem, så bytter jeg med en kop kaffe.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Det skal jeg da bestemt overveje Wink
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)