Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knivloven
#1
Formildende omstændigheder

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#2
Formildende omstændigheder[?]Nu er jeg godt nok "kun" håndværker. Men som jeg forstår teksten, så er det stadig strafbart for os at rende rundt på en åben byggeplads (Offentligt område) med en stor isoleringskniv. Og det lyder i mine ører også ,som om at det stadig er strafbart, at køre rundt med kniven bag i kassevognen. Hvad så med kobenet og gas sømpistolen. Hvordan har de tænkt sig at vi skulle kunne transportere disse ting, uden at komme ud i noget der giver formildende omstændigheder[?]For mig lyder det som om at vi kan blive knaldet hver dag, og få en bødestraf[xx(]Er jeg helt galt på den[?]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Formildende omstændigheder[?]Nu er jeg godt nok "kun" håndværker. Men som jeg forstår teksten, så er det stadig strafbart for os at rende rundt på en åben byggeplads (Offentligt område) med en stor isoleringskniv. Og det lyder i mine ører også ,som om at det stadig er strafbart, at køre rundt med kniven bag i kassevognen. Hvad så med kobenet og gas sømpistolen. Hvordan har de tænkt sig at vi skulle kunne transportere disse ting, uden at komme ud i noget der giver formildende omstændigheder[?]For mig lyder det som om at vi kan blive knaldet hver dag, og få en bødestraf[xx(]Er jeg helt galt på den[?]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]



Det var en smule ironisk ment[Big Grin], det "formildende" er det her
Citat:quote:

Hvis kniven ligger i en værktøjskasse i bagagerummet i bilen, hvor den ikke umiddelbart er tilgængelig, er det en formildende omstændighed i forhold til, at den ligger i handskerummet eller under sædet.



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#4
Hvis du har et "anerkendelsesværdigt" formål med at besidde kniven, hvad du jo har på en byggeplads eller på vej til eller fra arbejde, er der ikke noget problem. Det opstår først uden for arbejdstiden, hvis du færdes med kniven på vej til fx. et værtshus, et torv med mange mennesker, eller på gågaden.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#5
Ved godt at jeg trækker linen stramt op. Men sådan plejer lovene også at være. Det hvad jeg prøver på at pointere er, at vi jo næsten altid har et eller andet på os hvad vi kan blive dømt for. Det samme er jo når kører til og fra jagt. Husker vi alle at tage kniven ud når vi skal tanke eller måske lige vil ind på den lokale og have en enkelt. Nej det er helt sikkert smuttet for mange af os. Så længe at vi møder jens betjent der har prøvet at have muld under neglende, er der nok ingen fare. Men den dag vi møder akademikeren med et skilt i lommen, hvad så[?]Nå vi må vel bare vente på at de første sager ender i retten.

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#6
Hvordan er det nu det er med foldeknive, hvor bladet kan låses?

Er de lovlige til jagtlig brug?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Yep, så længe de ikke kan åbnes med én hånd og andet sjovt.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#8
Hvad er så reglerne for en alm. dolk mora ol.
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Yep, så længe de ikke kan åbnes med én hånd og andet sjovt.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40


Svar
#9
Se §4, stk.2 i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=105326
Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Ved godt at jeg trækker linen stramt op. Men sådan plejer lovene også at være. Det hvad jeg prøver på at pointere er, at vi jo næsten altid har et eller andet på os hvad vi kan blive dømt for. Det samme er jo når kører til og fra jagt. Husker vi alle at tage kniven ud når vi skal tanke eller måske lige vil ind på den lokale og have en enkelt. Nej det er helt sikkert smuttet for mange af os. Så længe at vi møder jens betjent der har prøvet at have muld under neglende, er der nok ingen fare. Men den dag vi møder akademikeren med et skilt i lommen, hvad så[?]Nå vi må vel bare vente på at de første sager ender i retten.

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]



Prethom du har som sådan ret i, at mange af os KUNNE have fået fingrene i fedtefadet indtil flere gange, når man har været inde og tanke, købe morgenbrød osv. uden at have fået lagt vores jagtkniv og lign. fra os. Måske giver mange ikke meget for det, men en meget stor del af betjentenes uddannelse og deres daglige virke udgøres af at kunne skelne - stikke en finger i jorden om man vil.

MEN du må da være enig i, at fx. en håndværker ikke har noget at gøre på et værtshus med sin isoleringskniv, ligesom en jæger heller ikke har med sin jagtkniv. Et eller andet sted må man da gå ud fra at begge persongrupper kan tænke så langt, at skal man på værtshus/i byen, så må man lige lægge "sit værktøj" fra sig - du ville vel heller aldrig tage din hammer med ind for at få en øl [Wink]

En af de ting man har ville opnå med loven, er bl.a. situationen hvor Muhammed, Benny Voldsmand eller what ever de nu hedder, bliver standset med en dolk stukket ned mellem forsædet og kadanboksen. Her havde man tidligere et stort problem med at bevise, at kniven rent faktisk var tiltænkt ulovligheder - det har man ikke længere.

Mvh Takleberry

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#11
Tja, jeg er nu altid meget opmærksom på at huske at tage kniven ud af skeden, når jeg på vej hjem fra jagt er inde på tanken efter en fransk hotdog eller ved bageren efter morgenbrød på vejen hjem fra morgentrækket.

Spørgsmålet er så, om det ikke også er en overtrædelse - for i og med at man pludselig "går på indkøb" er man jo ikke længere på vej på jagt... eller hvad? Er der nogen, der har eksempler på at der er fældet dom i sådanne tilfælde, som kan danne præcedens? .. eller er der andre steder, der klart definenerer dette som lovligt?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Hej Takleberry. Du har ret langt hen af vejen, og jeg kender da også din baggrund. Men tro mig, ikke alle er som dig og mange af dine kollegaer. Der er så sandelig også mange håndværkere der laver klyt og klamp. Ved bare at mange selskabsjagter ofte ender på kroen med mad og drikke. Og det er der jeg vil hen med min pointe. Det er bestemt ikke alle der husker at lade kniven ligge i bilen, når de går ind, på kroen. Og det er lige der jeg tror, mange kunne få et problem, hvis polisen skulle stikke næsen forbi. Men jeg lover at stoppe med at røre rundt i suppen nu[Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Prethom du har som sådan ret i, at mange af os KUNNE have fået fingrene i fedtefadet indtil flere gange, når man har været inde og tanke, købe morgenbrød osv. uden at have fået lagt vores jagtkniv og lign. fra os. Måske giver mange ikke meget for det, men en meget stor del af betjentenes uddannelse og deres daglige virke udgøres af at kunne skelne - stikke en finger i jorden om man vil.

MEN du må da være enig i, at fx. en håndværker ikke har noget at gøre på et værtshus med sin isoleringskniv, ligesom en jæger heller ikke har med sin jagtkniv. Et eller andet sted må man da gå ud fra at begge persongrupper kan tænke så langt, at skal man på værtshus/i byen, så må man lige lægge "sit værktøj" fra sig - du ville vel heller aldrig tage din hammer med ind for at få en øl [Wink]

En af de ting man har ville opnå med loven, er bl.a. situationen hvor Muhammed, Benny Voldsmand eller what ever de nu hedder, bliver standset med en dolk stukket ned mellem forsædet og kadanboksen. Her havde man tidligere et stort problem med at bevise, at kniven rent faktisk var tiltænkt ulovligheder - det har man ikke længere.

Mvh Takleberry

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************



Jeg har tidligere været i lære i Irma, og vi havde altid en hobbykniv på os, for at kunne skære kasser op, skære snore m.m.
Den lå i lommen i mine cowboybukser og det var tit den stadig lå
der når vi var ovre på den "lokale" og få en fyraftensøl.
Ja selv i vaskemaskinen lå den tit stadig i cowboybukserne.
Jeg kender masser af købmænd, der har det på samme måde den dag i dag.
Hvorfor skal de straffes for deres glemsomhed pga. nogle få idioter der ikke kan finde ud af og bruge en kniv lovligt.

Til dagligt har jeg også hele tiden en kniv på mig i butikken, for at kunne åbne ammunitionskasser, samt alle de mange kasser jeg modtager hver eneste dag.
Kender sågar en (ingen navne nævnt), der så sent som i sidste uge glemte at tage sin kniv op af lommen, da han i sidste uge skulle op på politistationen for at aflevere sine våbentilladelser [:I]
Skulle han også straffes med kr. 5.000,- for denne glemsomhed [xx(]

I mine øjne så er knivloven p.t. helt ude af proportioner.
Dem der VIL gå/bruge kniv, de gør det uanset om det er lovligt eller ej.
De eneste man straffer er alle de glemsomme håndværkere, samt alle de ældre mennesker, hvor deres foldekniv er lige så vigtig en del af deres beklædning som deres underbukser.

Jeg har stor respekt for det danske retssystem, men nogen gange så tænker de høje herrer (og damer) med rø... .

Da man for nyligt foreslog endnu en frit våbenlejde for at få de unge kriminelle til at aflevere deres våben. Troede man så virkelig at de ville gøre det. Hvis ja, så er de mere naive end tilladt.
En kriminel vil da ikke gøre mere opmærksom på sig selv end højest nødvendigt. Hvorfor gå op på politistationen og sige "Hej jeg hedder Hans/Muhammed, jeg har lige en maskinpistol jeg gerne vil aflevere", nå han bare kan smide den i den nærmeste skov, park eller havn.

Beklager mine sure opstød ... de er selvfølgelig ikke mindet på dig, Tackelberry og dine kollegaer [Wink]
Men på en hvis fru Espersen og hendes skrivebords-kollegaer [Sad!]
Håber at Brian Mikkelsen har lidt mere virkelighedssans og kommer med nogle nye og bedre forslag.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#14
Håber at Brian Mikkelsen har lidt mere virkelighedssans og kommer med nogle nye og bedre forslag.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"

[/quote]
Man kunne jo være så optimistisk/stor jubel idiot og tro på det.

Men han er jo blot en slatten politiker, så han gør såmænd sikkert som de plejer.

Det der bliver omtalt i pressen som problemer, det laver vi lige en lappe løsning på - at det så rammer alle de lovlydige betyder ikke en dyt.

Der er sgu stemmer i lortet hvis det ser ud som om man har lavet noget der er effektivt/populært[V]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

En af de ting man har ville opnå med loven, er bl.a. situationen hvor Muhammed, Benny Voldsmand eller what ever de nu hedder, bliver standset med en dolk stukket ned mellem forsædet og kadanboksen. Her havde man tidligere et stort problem med at bevise, at kniven rent faktisk var tiltænkt ulovligheder - det har man ikke længere.

Det er meget betænkeligt at lovgive alene med det formål at lette bevisbyrden for den udøvende magt.......det er en sammenblanding af den udøvende og dømmende magt og rykker ved tredelingen af vores retssystem.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

En af de ting man har ville opnå med loven, er bl.a. situationen hvor Muhammed, Benny Voldsmand eller what ever de nu hedder, bliver standset med en dolk stukket ned mellem forsædet og kadanboksen. Her havde man tidligere et stort problem med at bevise, at kniven rent faktisk var tiltænkt ulovligheder - det har man ikke længere.

Det er meget betænkeligt at lovgive alene med det formål at lette bevisbyrden for den udøvende magt.......det er en sammenblanding af den udøvende og dømmende magt og rykker ved tredelingen af vores retssystem.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Det er allerede sket.

Domemrne brokker sig over at politikerne vil have dem til at bruge de længere straffe for vold som nu efter lov revision er blevet muligt.
Jeg læste en dommer udtale cirka sådan her.
Politikerne skal ikke bestemme hvor længe en voldsmand skal sidde i fængsel, det skal dommeren.
Han var en af dem der ikke vil bruge muligheden for længere straffe.
Bare fordi nogen politikere og en befolkning ønsker det.
Han henviste ovenikøbet til magtens tredeling.

VH Søren

PS Prethom hvis man holder ved kroen og har glemt at smide kniven i bagagerummet hvor er skydevåbnene så ?

Ikke at jeg skal være hellig, men uden at være jurist med ret til fortolkning af loven så tror jeg faktisk ikke man acceptere geværer i et bagagerum i længere perioder uden opsyn.
Tackle eller andre. Hvad siger man til efterladte våben i bil udover tankstationsophold ?

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Jeg har faktisk hørt fra anden side, at der på et tidligere tidspunkt er faldet dom i en sådan sag, hvor der var indbrud i bilen, og jagtvåben blev stjålet, men ejeren sad på en kro og fik aftensmad/eftermiddagsøl på vejen hjem fra jagt.
Jægeren blev frikendt. Det var ok at holde ind et sted på vejen hjem med jagtgeværerne i bilen.

Men det er tilsyneladende strammere regler der gælder for knive...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ran

Jeg har faktisk hørt fra anden side, at der på et tidligere tidspunkt er faldet dom i en sådan sag, hvor der var indbrud i bilen, og jagtvåben blev stjålet, men ejeren sad på en kro og fik aftensmad/eftermiddagsøl på vejen hjem fra jagt.
Jægeren blev frikendt. Det var ok at holde ind et sted på vejen hjem med jagtgeværerne i bilen.

Men det er tilsyneladende strammere regler der gælder for knive...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Ja se hvordan våbenloven kan mistolkes.
En politikreds mener det ene, en anden politikreds, noget andet.

Hvis nu man oprettede en side alla Facebook og kaldte de Farcebook,
så ville jeg straks oprette en gruppe der hed Våbenloven ... for den er da en ren farce [Sad!]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#19
Hvis mit tidligere indlæg, er blevet opfattet som et forsvar af "Knivloven", så har jeg endnu engang ikke formået at bringe min holdning frem. Knivloven er efter min bedste overbevisning EN stor gang varm luft af den simple grund, at den - som meget andet - rammer de lovlydige borgere i samfundet.

Hvis man tager den seneste tids udvikling i forholdet mellem en hvis motorcykelklub og dele af dem som en gang boede langt sydpå, så viser det med al ønskelig tydelighed, at de stramninger af de allerede eksisterende love hjælper lige så meget som een dråbe vand i en ørken. De personer som VIL det onde, vil fortsætte med at gøre det, uanset hvilke stramninger man indfører.

Hvis vi skal flytte noget, tror jeg vi skal "tænke uden for boksen" som BS ville have sagt og fuldstændig revurdere den måde vi lovgiver og håndhæver loven på. Jeg sidder ikke med de vise sten, men må erkende at den gældende måde vi tidligere har spillet spillet på ikke længere holder.

I den forbindelse tror jeg det er af vital betydning at vores folkevalgte forstår, at de ikke længere lovgiver for en flok utilpassede unge på 16, som bare har siddet skævt på potten, men derimod en gruppe i vores befolkning som har VALGT at andres liv, førlighed og værdier er fuldstændig uden betydning for dem. Først den dag man indser det, lovgiver efter det - og HÅNDHÆVER det vil der ske en ændring.

Mvh Takleberry

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

.............Jeg læste en dommer udtale cirka sådan her.
Politikerne skal ikke bestemme hvor længe en voldsmand skal sidde i fængsel, det skal dommeren.
Han var en af dem der ikke vil bruge muligheden for længere straffe.
Bare fordi nogen politikere og en befolkning ønsker det.
Han henviste ovenikøbet til magtens tredeling.



Der er vist noget den dommer ikke helt har forstået - det er Folketinget (og alt andet lige dermed befolkningen) som fastsætter straffen/straframmerne og ikke dommerne. Det er rigtigt at dommene ikke skal skærpes, inden for den til enhver tid gældende lov, fordi der hersker et Ekstra Blad's hysteri i den offentlige mening, men beslutter Folketinget (ved lov), at straffen for en given forbrydelse skal være hårdere end den er, så har dommerne sig derefter at rette.

Selv om det nok vil komme bag på dele af politiet (f.eks. våbenkontorerne [Sad!]) og dommerstanden, så er det altså stadig Folketinget der er den lovgivende magt her i landet.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)