Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Alfred Field
#1
[Image: DSC01666.jpg]
Hej
Velvidende at VTF pt er mere eller mindre affolket p.g.a særlige omstændigheder, poster jeg alligevel et indlæg.Jeg er privilegeret med en efterårsferie, som ikke skal bruges til at bjærge kartofler i. Der er selvfølgelig, som altid, mere eller mindre overbooked på en del af dagene.
Jeg håber på, at jeg kan få skudt Englænderprojektet i gang. Jeg har været ude i overvejelser om, hvor meget "gas"/ økonomi jeg skal give projektet.Våbenskabet er pænt fyldt op, og det er selvfølgeligt fint. Omvendt har jeg det også sådan, som det også andre steder fra jævntlig udtrykkes, at ting skal bruges. Derfor vil denne Englænder formodentlig blive averteret til salg et eller andet sted. Det er så i den forbindelse, at økonomiske kalkuler rykker tættere på. Skal der være bare lidt for det store timeforbrug, lander en sådan skyder i området minimum 13-15.000kr.Afhængigt af hvor meget andet end skæftning ,der skal laves. Det er så spørgsmålet, om der findes større publikum til det.Vi er så oppe i området "ny bøsse til den pris"
Den bliver under alle omstændigheder lavet, fordi jeg bliver godt underholdt, får mere erfaring osv.
Mvh Walnut
Svar
#2
[Image: DSC01671.jpg]
Jeg skulle på skolen i dag for at stille ting frem til en naturvidenskabelig uge. Jeg benyttede lejligheden til at skille et stykke dyrt Valnød i mindre dele.Måtte omkring den lille skole, hvor den bedste båndsav står.
Af de skæftestykker, jeg pt har liggende, valgte jeg "Blondie". Den blev i sin tid valgt for den gule tone.
Selve skæftedelen er meget spændende og i stærk kvalitet.
Forskæftestudier: Forskæftestykket, der mindst rummer 3 forskæfter, vil kaste mindst 2 af sig i en meget høj grade.Det er så en balancegang og afvejning, hvor det egentlige forskæfte skal placeres.
Mvh Walnut
Svar
#3
Jeg vidste at den ville komme i kærlige hænder hos dig [Smile][Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Jeg vidste at den ville komme i kærlige hænder hos dig [Smile][Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane


Hej Lars.
Jooooo, den er i sikker og kærlig forvaring. Og.. sjovt som materialer kan ændre holdninger. Efter at have fået et kig ind i planken er den faktisk kun lidt[^]til salg. Jeg kunne godt afse lidt plads i skabet til den gamle 12ér Alfred. Hotlips er jo en 16'er.Det kan godt forsvares overfor Fruen. Husk: Det handler om sikkerhed: Et stort dyr kan være en voldsom mundfuld for en lille og spinkel 16,er[:X]. Derfor er man nødt til at have en kraftig 12ér[}Smile]. Den køber hun[Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#5
Jeg køber gerne din hotlips [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane
Jeg køber gerne din hotlips [Smile]Mvh.Lars/Great Dane

Hej Lars.Hun har mange bejlere[8D] De er alle blevet fjernet ved hjælp af DELETE tasten[}Smile] Du bliver naturligvis ikke deleted[Wink] Kun irettesat[}Smile] Hotlips mener så til gengæld, at der ikke er plads til andre end hende i skabet[^] Det måtte en ungersvend af en næsten ny Beretta Silver Pigeon 20/76 sande. Han fører nu en kummerlig tilværelse et andet sted og kigger konstant op og ned af sig selv for at finde ud af, hvad der gik galt. Der er selvfølgelig ikke noget galt med ham. Han landede bare et forkert sted, hvor retro er en mærkesag[:p]
Mvh Walnut
Svar
#7
[Image: DSC01696.jpg]
Jeg skulle i dag på skolen for at fremstille en opslagstavle på bagsiden af en rumdeler. I tasken havde jeg medbragt stykket, der var afsat til forskæfte på Old Alfred. Jeg har på det første billede givet lidt olie for at fornemme glød og farvespil. Det blev mig en kende for nusset, at lade det blive til en underside. Det ville heller ikke svinge med det kommende skæfte´s åretegning. Derfor valgte jeg at vende 90 grader i klodsen. Det gav det forventede spil. Helt som forventet blev der også flere forskæfter i stykket. Faktisk kan der blive 4 stk., hvoraf 3 er i høj grade. Det er en god ting at have ekstra liggende ifald, jeg skulle kikse[^] . Desuden kan jeg få brug for et til et andet skæfte.På billedet er det øverste stykke bunden af det kommende skæfte. Desværre ryger det lille charmerende område, når der bliver formet.
[Image: DSC01697.jpg]
Det gamle forskæfte, med indbygget ejectorfjeder, byder på en del udfordringer og det er selvfølgelig kærkomment[^]
Udfordringerne ligger bl.a. i, at der er en del stramme mål i forbindelse med ilægningen af metaldelene. Den lille forsnudeplade skal skrues i det forreste rør, hvor udløserstangen sidder.Denne plade er lagt kurvet i. Hele arrangementet er fastholdt af to gennemgående bolte.Der bliver nok at holde styr på, og det er nødvendigt at have en ret skarp plan med den rigtige rækkefølge på de forskellige arbejder.
Den største dokumentation, i forbindelse med Old Alfred, kommer til at ligge omkring disse nye udfordringer i forskæftet.
Skæftet er denne gang "piece of cake" [8D][8D][8D] Det får i så bare under næsen, når det er færdigt [Wink]
Mvh Walnut
Svar
#8
[Image: DSC01720.jpg]
Jeg har lige færdiggjort skabelonen til det første angreb på forskæfteklodsen. Den er meget nøjagtig udført med brug af sylespids og er med et lille undermål.Der skal fræses i 5 forskellige niveauer. Jeg har ikke valgt et forskæftestykke med meget spræl i, men har valgt et, der svinger godt med skæfteområdet ved baskylen.
[Image: DSC01719.jpg]
Der er en lille detalje i forenden af røret til udløserstangen, som ikke er en kærkommen udfordring! En lille påloddet fortykkelse til forankring/ styrkelse af område med skrue. Jeg har overvejet at slibe fortykkelsen væk. I modsat fald skal jeg lave en udstemning, der efterlader en sølle 2m.m. tynd væg mod ydersiden!
Jeg håber, at kunne blæse til angreb med fræseren torsdag eftermiddag.
Mvh Walnut
Svar
#9
Spændende projekt med den englænder! [Smile]

Den Old Alfred Field virker mig lidt bekendt! – er den fra ”Lauritz. com” ?

mvh.
Swift
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Spændende projekt med den englænder! [Smile]

Den Old Alfred Field virker mig lidt bekendt! – er den fra ”Lauritz. com” ?

mvh.
Swift



Hej Swift.
Det ved jeg faktisk ikke[:I] Jeg nægtede at skæfte den for Great Dane, hvorefter han, mod ussel mammon, overlod den til mig[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#11
Den stammer fra den nu hedengangne Haunstrup Clemmensen auktioner

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#12
[Image: DSC01727.jpg]
Ohhhh! En dag, det er i dag[Smile] Solen skinner, og den lille discountfræser har været i tjeneste.Denne gang har forskæfteklodsen været angrebet under Banneret: Fjern så meget som muligt og så tæt på stregerne, som muligt! Alle dybdemål til de forskellige niveauer er udmålt fra en ret linie mellem de to højeste punkter på det originale forskæftes overside. Disse punkter ligger på midteraksen i hver sin ende.Begge ydersider falder nemlig i niveau sammen med lejerne til løbene frem mod forskæftets snude.
[Image: DSC01729.jpg]
Som noget nyt har jeg denne gang også arbejdet med fræsning ind fra forskæfteenden. Jeg kunne blandt de forskellige finurligheder spotte et rektangulært hul, der uden videre lod sig fræse. Den elektroniske skydelære er for mig uundværlig til udmåling og kontrol. Jeg har denne gang anvendt fræserens simple dybdemåler. Med lidt dobbelt kontrol kan den anvendes. Kræves der særlig opmærksomhed på dybden, kontrolfræser jeg i et stykke prøvetræ.
At jeg har taget så meget med fræseren betyder, at jeg allerede har haft metaldelene næsten på plads. Nogle af finjusteringerne foregår med metallet ilagt.
Mvh Walnut
Svar
#13
[Image: DSC01732.jpg]
Jeg må jo kede mig[^][:I]. Kunne selvfølgelig ikke holde pillefingrene for mig selv[:I] Så lige mit snit til en genvej ved at afmontere de 2 ejectorfjedre. Det foregik med nogen dramatik. Da det, uden vold, lykkedes mig at udløse de to spændstige fjedre tog den ene fjeder i jetjagerfart en tur hen over ørerne på Labradortøsen, der lå på gulvet i alrummet. Hun er, som alle ægte prinsesser, temmelig sart overfor beskydning og forlod omgående rummet med et bebrejdende blik[^]
Status: Jeg har 2 gabende fjedre, der skal sættes på plads uden at blive ødelagte. Jeg tapede fjedrene med malertape og klemte dem sammen. Forsøgte at sætte dem på plads, med det er ikke så nemt. Jeg er nødt til at regne den ud[8)]
Mvh Walnut
Svar
#14
[8)][Smile][^][}Smile][8)][Smile][^][}Smile][8)][Smile][Smile][Big Grin].
Så er fjedrene igen på plads. Opskriften var malertape og en tang, der var i stand til at klemme fjedrene sammen. Derved kunne de kantes ind sideverts. Den oplevelse kan godt tage den værste trang til pilleri[:I]Men også kun for en tid[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#15
[Image: DSC01774.jpg]
Ganske som forventet er forskæftet på Old Alfred den største udfordring denne gang. Jeg har valgt at bevare den besværlige pålodning foran ved den lille bolt, der går igennem forskæftet. Det betyder så masser af besvær, fordi jeg ikke kan tilpasse løbende i bagkanten, mens forskæfteindmaden langsomt bevæges fremad med tilpasning[^]Det hele bagude skal faktisk være i orden, inden det hele kan bevæges frem og falde i hak forude. Jeg har været kreativ med fræsning ind fra siden[8D] For at det kunne lade sig gøre kontrolleret, spændte jeg et par afrettede stykker støttetræ på siderne, så støtten til fræseren under arbejdet var optimal. Der har været mange kontrolmålinger, og der har været meget puslen med skabeloner. På forskæftets overside er der to "tunger", der er indfældet i metaldelen. Dem skal der også holdes styr på.Med alt det piveri, skal jeg dog slutte med at nævne, at det selvfølgeligt stadigt er både spændende og dejligt arbejde.
Walnut
Svar
#16
[Image: DSC01786.jpg]

Nu sidder beslaget der[Smile] Ennnnnnndelig[^] Langsommelig affære, der kræver det yderste af selv en tålmodig snitter. Rent selvpineri[8D]
Forklaringen er enkel: Da man, af gode grunde, ikke kan få det hele i første huk, er man nødt til at indlede et langsommeligt tilpasningsarbejde. Mange flader rammer samtidig, og skal være tætte.
På billedet har jeg vist et tænkt eksempel.Ser det rimelig ud alle andre steder end i sektor rød, hvor afstanden er for stor, skal der arbejdes/ fjernes i alle grønne områder[xx(] Og det vel at mærke præcist og afstemt i mål. Fjerner du for meget et af stederne, begynder proceduren forfra. Selvfølgelig kun, hvis man synes, at det ikke er ligemeget, om det gaber forskellige steder. De indvendige områders kanter er dark horses af den værste skuffe. Her skal holdes skarpt øje. Kan man ikke umiddelbart se nogen forklaring på, at delene ikke kan skubbes sammen, bør der kigges indvendig og måles afstande til kanter i områder, hvor metaldele er tæt på træet.
Walnut
Svar
#17
[Image: DSC01789.jpg]
God Aften i stuen[Big Grin] Stemningen i det lille snitteværksted er nærmest kåd[Wink]. Jeg havde sat mig for, at jeg ville jagte det lille KLIK[:p]Folk, der har "været der", ved hvor meget det betyder, når forskæftet går på plads og sidder der[8D] Bolten, der ligger på forskæftet er skruet i en rudeformet og graveret metal "møtrik" Den har jeg ikke bragt i spil endnu. Hullet er boret til den, men her sidder foreløbig en 3,5m m.m. skrue.Den har fastholdt det hele under tilpasningsarbejdet. Grunden til at vente med at indfælde møtrikken på undersiden er, at jeg så stadig ville have en mulighed for at flytte beslaget dybere i forskæftet ifald, der skulle være brug for det.
Jeg mangler stadig et par små ,ikke uproblematiske, montager. Det lille beslag i snuden af forskæftet skal tages med forsigtighed. Hele dets form er medbestemmende for forskæftets form.
I morgen bliver forskæftet savet/ pudset i form. Nu skal der ryddes op[:I] Her ligner det en slagmark. Vi skkneas.
Mvh Walnut
Svar
#18
[Image: DSC01792.jpg]
Så blev den lille rudeformede møtrik nedfældet. Bolten, der ligger på forskæftet, blev brugt til at trække møtrikken til i den rigtige position. Fastspændt blev der ridset op rundt om den. Nillerarbejde at skulle gå så dybt med den ringe plads til værktøj. Mine små japanere løste opgaven. Beslaget har ikke flyttet sig i i forskæftet efter tilspænding, hvilket heller ikke er ønskeligt. Flytter det sig vil det gabe flere steder.
Jeg har haft et dejligt afbræk i skæftearbejdet[Smile] Jeg har haft VTF besøg[Smile][Smile].En flot, rar og interessant Pingvin landede midt på eftermiddagen til jagt og skæfte mik. Spændende at få sat ansigter på pennevennerne.
Sidste udfordring på forskæftet er det lille beslag på snuden.
Walnut
Svar
#19
[Image: DSC01795.jpg]
3 timers koncentreret arbejde for at indfælde så´n en bette lårt.
Lidt vanskeligt fordi, jeg ikke umiddelbart kunne bruge overfladen som flade at navigere fra.Tryk-knap-beslaget er meget uformeligt at ilægge. Det er konisk forfra og spidser mod enden. Derfor valgte jeg at lægge forsigtigt ud med et omrids, der med sikkerhed var for lille. Jeg koncentrerede mig om at få den forreste del af indfældningen så god, at jeg langsomt kunne lægge beslaget ned bagtil.De japanske jern har været rigtig gode til dette snævre præcisionsarbejde. Jeg mener at have læst at jernene oprindeligt er designet til bl.a. at kunne håndtere fremstilling af æsker og kasser. Det mærkes tydeligt, at de rette jern kan komme til overalt. De findes i sættet i spejlvendte udgaver.
Den spidse kileafslutning er ikke en livret[^] Den er vanskelig, bl.a. fordi siderne er sarte overfor tryk fra værktøjet. Den må ikke ende med at være forknoklet.
[Image: DSC01797.jpg]
Beslaget ligger fast og forankret i sit leje. Både den gennemgående lille bolt til dette, samt bolten, der holder det store beslag er boret i en vinkel, så de trækker bagud og låser.
Nu kan forskæftet formes og netskæres.
[Smile]Walnut
Svar
#20
[Image: DSC01798.jpg]
Jeg havde lige en halv time ved rondelpudseren inden jeg kørte hjem i dag. Grovformen på forskæftet er nu lavet. Det oprindelige forskæfte er meget hult i den langsgående retning. Om det er forårsaget af håndslid og tidligere optrækning af netskæring,eller det er den tidligere skæftemagers bedste bud på et design, ved jeg ikke. Efter min smag ser det noget afpillet ud med den kurve, så jeg har valgt at bevare mere gods ved ikke straks bagfra at trække den rektangulære form ind til en halvcirkel.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)