Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
40, 50 eller 56 mm linse
#1
Jeg overvejer en ekstra kikkert til en af mine rifler.

har hidtil holdt mig til minimum 50 mm linser pga. lys gennemstrømningen.

Mine nuværende kikkerter har alle min 20 power som størst og derfor har jeg altid kikkerten stående i på lavest forstørrelse som udgangspunkt. 10 x 50 giver en udtrækspupil på 5 mm og meget mere kan jeg nok ikke forvente på nuværende tidspunkt.

Jeg kunne så godt tænke mig en kikkert i den anden ende af skalaen.
et eller andet 2,5-10, 3-12 eller leupold versionen 3,5-10.
Det giver mere synsfelt og med mindre man skal skyde efter golfbolde på meget langt hold er 10 gange forstørrelse vel rigeligt ?

Kravet er belyst sigte og udvendige/taktiske kliktårne.
Helst klik i 1/4 moa(fordi det er jeg vant til)
Det sorterer jo en del fra, men der er stadig mange tilbage og jeg har surfet som en tosset.

Det var nemmest at købe en Leupold mark4 3,5-10x40, betjeningen vil være den samme som de øvrige jeg har, men lige præcis de 40 mm er jeg skeptisk overfor.

Giver en 40 mm linse reelt lys nok ?
8x40 eller 10x50 giver samme udtrækspupil, men det kan vel ikke alene måles her i ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Skal den bruges til skumrings/mørkejagt? Hvis ikke er 40mm alt rigeligt!!! Du kan få en Swarovski Z6i 2-12x42 i England til meget rimelige penge - især nu hvor pundet ligger lavt i forhold til kronen... Ellers er Mk4 dælme et godt valg.

Du kunne også vælge Leupold VX-L 3,5-10 m. lys og købe den på http://www.theopticzone.com = spare magne penge. Du kan få den "custommade" så du får M1, M2, M3 eller Targetdials på. Objektivet (linsen) er på 50 mm, men monteres lige så lavt som en 36 mm. Jeg har en (uden lys) i 4,5-14x50, og er meget glad for den. Billede, lys, og kontrast er virkeligt godt!

Jamo

Jamo
Svar
#3
[Jeg kunne så godt tænke mig en kikkert i den anden ende af skalaen.
et eller andet 2,5-10, 3-12 eller leupold versionen 3,5-10.
Det giver mere synsfelt og´......

Jeg TROR da ikke, der er sammenhæng mellem synsfeldtet og kikkertens ydergrænser for forstørrelse. Det er vel den aktuelle forstørrelse plus kikkertens opbygning, som betinger synsfeldtet?
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Leo
[br
Jeg TROR da ikke, der er sammenhæng mellem synsfeldtet og kikkertens ydergrænser for forstørrelse. Det er vel den aktuelle forstørrelse plus kikkertens opbygning, som betinger synsfeldtet?



Jo der er forskel min 8,5-25 x 50 har ifølge Leupolds selv 3,7-1,4 meter synsfelt på 100 meter.
Min 6,5-20x50 har et synsfelt på 4,8-1,8 meter.

Disse kikkerter er identiske på nær forstørrelsen, så det må være den der giver forskellen i synsfelt.

En 3,5-10x40 har et synsfelt på 10-3,7 meter.
Jeg kan deraf udlede, at forstørrelsen betyder alt for synsfeltet.

Når så 10x40 giver samme synsfelt som 8,5x50 kan jeg konkludere, at linsen, samt om man i max eller minimum, også må hav elidt betydning for synsfeltets størrelse.

Men det handlede nu mest om hvor meget mindre lys man vil fornemme at have til rådighed ved en 40 mm linse.
For den skal bruges ved skumringsjagt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Hej igen!

Jeg havde engang en Leupold Mk4 2,5-8x36 m. lys. Sigtebilledet var knivskarpt og det samme var kontrasten. Den tog imponerende meget lys ind..jeg afprøvede den engang i de allersidste lys og kunne se detaljer i skyggerne som jeg på ingen måde havde mulighed for at se med det blotte øje... Kikkerten var lille, let og handy med M2 kliktårne. Jeg soglte den fordi jeg fandt det en smule overdrevet med udvendige kliktårne til den forholdsvist lave forstørrelse...men du skulle tjekke den ud - den er virkelig lækker!!!

Jamo
Svar
#6
Tak Jamo

det var lige det jeg skulle have oplysninger om.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)