Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
50 SP
#1
Diskussionen har jo mere el. mindre altid kørt, vedr. 50 grs. kugler til råvildt.
Nu har jeg i sæsonen 08/09 inkl. bukkejagten haft mulighed for at teste en 50 grs. Hornady SP på råvildt 4 gange.
Kalibret er min 22-250 ladet med 33 grs Norma 202 og CCI LR.
3 af de 4 dyr havde gennemskud uden de store blodudtrækninger, og i det sidste dyr sad kuglen i skindet/pelsen.
2 gange var der knald og fald ved skud på bladet, 1 gang en flugtafstand på 20 meter og den sidste løb 30 meter.
Alle skudafstande har ligget ml. 40 og 80 meter.
Jeg vil lige prøve at veje kuglen i aften for at se restvægten.

Den afbilledde kugle er fra weekendens smaldyr.
[Image: IMG_3527.jpg]
/Søren
Svar
#2
Har du nogle billeder af hullerne i dyrene - jeg har selv ladet den samme kugle til en kammerat (han har dog ikke fået den testet endnu, og jeg vil da gerne se resultatet
Svar
#3
Hej,

Hermed et billed af et gennemskud.
Det 1. billede er indgang.
På udgangen kan det ses at blodudtrækningen er "løbet", hvilket får udgangen til at se endnu større ud et det i virkeligheden er.
Grundet til at det er løber er, at jeg trækker skindet af så snart dyret er brækket og jeg er kommet hjem. Dette syntes jeg giver det bedste "resultat" mht. kødets værdi ved fortæring.

Kuglen fra indlæggets start havde en restvægt på: 22,3 grs.

Den str. blodudtrækninger kan jeg sagtens leve med.....
[Image: IMG_4388.jpg]
[Image: IMG_4389.jpg]

/Søren

(Er der en venlig moderator der vil resize billederne, jeg bliver konstant smidt af photobucket når jeg prøver...)
Svar
#4
Takker mange gange for billederne. Det ser ud til at det goddt kan prøves uden de store problemer
Svar
#5
Jeg må indrømme, at det ser meget fint ud, men I bør huske på, at alt hvad Hornady laver af jagtkugler i .224 er VARMINT, der er designet til at ekspandere meget kraftigt. 50 grains kugler er ellers meget fine til råvildt, men det er da klart, at man i højere grad vil sikre gennemskud med lidt tungere kugler.

Jeg skyder selv med .223r og har rigtig gode erfaringer med Remingtons CoreLokt 55 grains. Den holder rigtig godt sammen på kappe og kerne...og så koster den kun 80 øre/stk ved køb af 100stk [Smile]. Derudover bruger jeg 65 grains Sierra Gameking, men det er jo ikke så aktuelt i jeres 22-250 (har de ikke som regel en stigning på omkring 1:12 - 1:14"???)

Jamo
Svar
#6
Den jeg lader til er også en 223R, men stigningen er desværre også 12" eller 14" i dene såviddt jeg husker
Svar
#7
Hvad er det for en du har? Du skulle prøve de remington'er - jeg kan dække 3-skudsgrupper med en 1-krone, og det er både med en Remington 700 LTR og min Sauer 202. Min kammerat der skyder med CZ527 i .223R kan lave samme grupper, så kuglen har potentiale!

Jamo
Svar
#8
Det er ikke min, men en kammerat der har en gammel model fra tikka, hvor stigning er 14" - nyere modell har en mindre stigning
Det skulle da væreat remmington skal prøves - men vi regner lige med at skyde os igennem det lager vi har af den anden
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)