Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt og alkohol
#1
Hej

Mit navn er Rasmus Bech, og jeg går på Danmarks Journalisthøjskole. Jeg er i gang med at researche lidt på en historie om jagt og alkohol, og i den forbindelse vil jeg høre, om der er nogen herinde, der kan hjælpe mig. Det handler om det at gå på jagt og have drukket alkohol inden og efter jagten. Går du selv på jagt efter at have fået lidt at drikke eller kender du til nogen, der gør, vil jeg rigtig gerne høre fra dig. Har du en holdning til emnet, så vil jeg også meget gerne høre fra dig.

Du er meget velkommen til at sende en mail til mig på rmbech@mail.djh.dk eller kontakte mig på telefonnummer 23 39 17 25.

Med venlig hilsen

Rasmus Bech
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Rasmus Møller

Går du selv på jagt efter at have fået lidt at drikke eller kender du til nogen, der gør,
Med venlig hilsen

Rasmus Bech



Hej Rasmus

Velkommen til VTF. Allerførst vil jeg rose dig for at have tonet rent flag med hvem du er, din baggrund som journaliststuderende osv.

Når det er sagt, rejser mine "alarmnakkehår" sig med den ovenstående pasus. Med det mener jeg, at pgl. pasus lugter lidt af fordømmelse eller forargelse ?? Desuden savner jeg lidt mere oplysninger om hvad "researche lidt på en historie" HELT NØJAGTIGT betyder.

Alkohol og jagt har gennem århundreder gået hånd i hånd og betragtes til dels stadig som et naturligt sammenspil.
Når det er sagt, synes jeg der holdes en god selvjustits blandt jægere, således at der fx. inden jagten start kan nydes en "skarp" og at der under frokosten kan nydes en øl. Yderligere alkoholindtagelse ser man helst venter til efter jagten.

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#3
@Rasmus, jeg har lige et par spørgsmål.

Hvorfor vil du skrive om det?, mener du at der er et problem?, er det noget du har læst/hørt andre steder?

Hvormeget er lidt?

Er du interesseret i at høre fra dem der ikke nyder alkohol før og under jagt?

Som jeg ser dit indlæg virker det lidt som om du vil bevise at jagt = druk.

Citat:quote:

Posted by Takleberry
Alkohol og jagt har gennem århundreder gået hånd i hånd og betragtes til dels stadig som et naturligt sammenspil.
Når det er sagt, synes jeg der holdes en god selvjustits blandt jægere, således at der fx. inden jagten start kan nydes en "skarp" og at der under frokosten kan nydes en øl. Yderligere alkoholindtagelse ser man helst venter til efter jagten.


100% enig[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#4
Hej Rasmus.
Jeg tror, der måske ville have været mere at arbejde med, hvis du havde skrevet om alkoholindtagelse i forbindelse med sejlads i de danske farvande. Og dog... for en stor del af de danske sejlere synes selvfølgelig, at man som styrmand skal færdes uden stor promille på vandet.De folk, der tåger rundt i store branderter kommer du næppe i kontakt med.Sådan vil det formodentlig også være herinde m.h.t. din forespørgsel. Tackleberry har skrevet det så udmærket: Jægerne selv er gode til at holde justits i egne rækker ikke mindst p.g.a. det indbyggede problem med sikkerheden.Dit indlæg kan give indtryk af, at du allerede har en pointe, der skal underbygges.Jeg tror, at en af grundene kan være, at forespørgslen går ensidigt på mængden af alkohol.
For en god ordens skyld må jeg hellere nævne, at jeg ikke tror, at der herinde findes folk, der tåger rundt i branderter, når de er på jagt[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#5
Min personlige oplevelse er, at holdningen til alkohol blandt jægere følger det øvrige samfunds syn på samme. For 20 år siden var det almindeligt accepteret på mange arbejdspladser, at der blev indtaget store mængder alkohol under arbejdet, samme holdning var på den tid udbredt blandt jægere (og lystfiskere, golfspillere, sejlsportsfolk og frimærkesamlere m.fl.) I dag er det ikke generelt acceptabelt at drikke alkohol på arbejdspladserne og forbruget i forbindelse med diverse fritidssysler er tilsvarende faldet markant. Umiddelbart før og under jagten er alkoholindtagelse de fleste steder af ren ceremoniel karakter og begrænset efter samme retningslinier, som på arbejdspladserne (man skal kunne føre en bil). Efter jagten er jægerne hverken mere eller mindre drikfældige end andre mennesker er i deres fritid og iøvrigt er indtagelse af alkohol efter jagt vel i bund og grund uinteressant, da man på dette tidspunkt ikke længere er jægere mere end man er f.eks. danskere, skolelærere, allergikere, ægtemænd, familiefædre eller postbude?

Jeg kan udmærket forstå, hvorfor man af rent sikkerhedsmæssige og dyreetiske årsager er opmærksomme på alkoholindtagelse i forbindelse med jagt. Men jeg kan ikke forstå, hvilket formål det tjener at interessere sig specielt for, hvad jægere indtager efter jagten. Umiddelbart virker en sådan interesse lidt upassende - præcis som hvis man interesserede sig særligt for hvad journalister eller dommere som gruppe indtager af alkohol efter fyraften.

Jeg opfatter det som en populær myte, at jægere som gruppe skulle være specielt belastede af alkohol.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Endog meget vel skrevet, Høgh...
Svar
#7
Hvad får dog jer journalist elever til at tro, at der er et problem med jægere og alkohol?

For et lille halvt års tid siden var der en anden journalist studerende, Peter S, som stillede det samme spørgsmål på et andet forum.
Har i en jagtfjendsk lærer, som sætter diller i hovedet på jer?
Svar
#8
Høgh´s indlæg perspektiverer, afrunder/ og lukker ned på fornemste vis.Tak for det[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#9
Jeg vil ikke ligge hunde til en jagt hvis der bliver drukket, mine hunde skal ikke anskydes af en som har fået for meget.

Jeg har nu ikke haft problemet, men skulle jeg engang sidde til en frokost hvor der bliver drukket mere end 1 øl og 1 snaps pr mand vil jeg sige fra

Men jeg nyder nu selv den øl og det synes jeg man skal blive ved med hvis man ikke får mere end man må køre bil kan man vel også gå på jagt.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#10
Hej Rasmus

Jeg kan ligesom de øvrige tilslutte mig "HØGH´s" Indlæg, som jeg finder særdeles dækkende for emnet - kunne ikke have skrevet det bedre selv....[^][^]

Jeg kan oplyse, at vi i det jagtkonsortium jeg er med i, sælger 3-4 gange så mange sodavand som vi sælger øl.... det siger vist det hele!![Wink]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#11
Hej Rasmus

Jeg oplever generelt også en stor ansvarlighed med hensyn til indtagelse af alkohol i forbindelse med jagter, de steder jeg kommer.

Vi har i vores jagtkonsortium nedskrevne vedtægter og regler. En af reglerne er at der må max drikkes én bitter til morgenkaffen og max én øl midt på dagen.

Efter jagten bestemmer folk selv, men det foregår også altid med måde.

Hos os omsættes også en del sodavand.

Mvh
Karsten
Svar
#12
Jeg tror at Rasmus ikke har fået hvad han kom efter [B)]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#13
Nææ..
Måske fornemmer man en forudindtaget holdning til jagt/alkohol i formuleringen af spørgsmålet fra Rasmus Møller, eller er det mig der har fordomme[?]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Jeg tror at Rasmus ikke har fået hvad han kom efter [B)]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Lige præcis. Der er ikke sentationsstof at hente her! Høgh har leveret et fint indlæg,hvis indhold blot, mediemæssigt, har den hage, at det er nøgternt og måske lidt kedeligt.
Skulle nogle af os kende enkeltstående stakler, der ligger på kanten af det tilladelige forbrug, vil det næppe blive udleveret her med den risiko, at disse på bedste EB´vis kunne ende med at tegne den danske jægerskare.
Mvh Walnut
Svar
#15
Rasmus:
Jeg tror, at der er rigtig mange her, der gerne vil kende din motivation for at vælge denne opgaveformulering. Det ligger enten klart udtrykt eller implicit i de fleste indlæg. Må vi få en forklaring[?].Havde du forventet en flok Hillbillyer herinde? Er du, mod forventning, og i stedet for blevet skræmt væk af de meget fornuftige betragtninger omkring dit indlæg?
Mvh Walnut
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Rasmus:
Jeg tror, at der er rigtig mange her, der gerne vil kende din motivation for at vælge denne opgaveformulering. Det ligger enten klart udtrykt eller implicit i de fleste indlæg. Må vi få en forklaring[?].Havde du forventet en flok Hillbillyer herinde? Er du, mod forventning, og i stedet for blevet skræmt væk af de meget fornuftige betragtninger omkring dit indlæg?
Mvh Walnut



Rasmus har stillet spørgsmålet flere steder, et af stederne spørger de lidt a`la Walnut, her er Rasmus`s svar.

Citat:quote:

Artiklen skal have til formål at belyse, at der ikke er nogen lovgivning, når det gælder jagt og alkohol. Det er ikke en hetz-artikel imod jægere, der drikker alkohol, når de er på jagt.

Jeg vil gerne i kontakt med nogle jægere, som har holdninger både for og imod sammenblanding af jagt og alkohol.

Altså det er ikke jægerne, men lovgivningen der er absolut mest fokus på i denne histories researchfase.



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Kima

[quote]quote:

Originally posted by Walnut

Rasmus:
Jeg tror, at der er rigtig mange her, der gerne vil kende din motivation for at vælge denne opgaveformulering. Det ligger enten klart udtrykt eller implicit i de fleste indlæg. Må vi få en forklaring[?].Havde du forventet en flok Hillbillyer herinde? Er du, mod forventning, og i stedet for blevet skræmt væk af de meget fornuftige betragtninger omkring dit indlæg?
Mvh Walnut



Rasmus har stillet spørgsmålet flere steder, et af stederne spørger de lidt a`la Walnut, her er Rasmus`s svar.

Citat:Artiklen skal have til formål at belyse, at der ikke er nogen lovgivning, når det gælder jagt og alkohol. Det er ikke en hetz-artikel imod jægere, der drikker alkohol, når de er på jagt.

Jeg vil gerne i kontakt med nogle jægere, som har holdninger både for og imod sammenblanding af jagt og alkohol.

Altså det er ikke jægerne, men lovgivningen der er absolut mest fokus på i denne histories researchfase.



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.

[/quote)

Hej Kima.
Tak for det. At belyse, at der ikke er nogen lovgivning....[?]
Jeg ved ikke, om det er sammenkædningen af jagtvåben og alkohol, som Rasmus finder interessant.På sigt at forestille sig en særlig lov for jægere er vel ikke realistisk eller ønskeligt. Al overdreven form for indtagelse af alkohol rummer øget risiko i forskellige afskygninger. Man kunne teoretisk forestille sig, at der til den årlige våde frokost i frimærkeklubben var et medlem, der gerne ville stoppe en kasse frimærker ned i halsen på et andet medlem forårsaget af jalousi over et manglende mærke i samlingen.Det kunne, teoretisk set, kræve et dødsoffer men ville næppe føre til en skærpet alkohollovgivning overfor frimærkesamlere[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#18
Jeg er også blevet spurgt af flere journalistelever om samme emne, og har hver gang, heldigvis med held, været i stand til at overbevise vedkommende om, at det er en "ikke-sag".
Der er åbenbart nogle sejlivede myter om fulde jægere i omløb på journalisthøjskolen. Ærgerligt, at de så ikke researcher bedre på eksisterende svar...

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#19
Er lige kommet hjem fra selskabsjagt. Vi startede i formiddags med en skarp til parolen. Vi var omkring 30 deltagere. Der blev skudt lidt råvildt, harer, fasaner, og en sneppe. Ingen jægere eller hunde blev ramt. Måske fordi der ikke blev drukket mere under jagten, end den ene.[Wink][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#20
Rasmus hvis du vil så kan du komme med på jagt og se hvordan det forgår, jeg kan tilbude dig en jagt dag i stort set hver weekend fra nu af og til jul.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)