Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
160 grains Barnes-X
#1
Jeg ved ikke om emnet hører hjemme i denne topic, men ...
Er der nogen i dette forum, som har erfaringer med 160 grains Barnes-X (Federal købeammunition[V]) i 7mm Rem Mag, da jeg har fået fire sådanne æsker til billige penge.
Jeg tænker især på patronens anvendelighed i forbindelse med den tilstundende højtid (16/5)[Big Grin]
Jeg ser frem til at høre fra Jer.

MVH. MS

"Man skal ikke sælge skindet før børnene er skudt"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Tjaaeeeøøøhhhh...

Hvis du gerne vil have bukken udbenet og delvist parteret i knaldet så er det sikkert en suværæn kombination[Big Grin][Big Grin]
En ting er sikkert: er kuglen rimeligt godt placeret så går bukken ikke ret langt[Big Grin]

Du kan også få endog nogen problemer med præcisionen, det er min erfaring at Barnes-x kan være ret drilsk at få til at skyde præcist, selv når man selv "hjemmeruller" og kan justere lidt på sagerne.

Og så ER der jo liiige det med at de Barnes-x bønner sætter godt med kobber af i din pibe... så der skal renses og renses og renses....

BORTSET FRA OVENSTÅENDE BROK, så ER Barnes -x faktisk en suværæn kugle, sådan rent "terminalballistisk" Der er altid gennemskud (en 160 grains i 7mm Rem Mag vil nærmest garantere gennemskud selv på skrå i en kronhjort!!!!! og)

Skyder din riffel rimeligt prævcist med dem, så er de gode til både kronbasser og grisedbasser og den slags, men rent "overkill" på en råbuk.. (medmindre du skyder på en 3-4-500 m [Wink])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Tjaaeeeøøøhhhh...

Hvis du gerne vil have bukken udbenet og delvist parteret i knaldet så er det sikkert en suværæn kombination[Big Grin][Big Grin]
En ting er sikkert: er kuglen rimeligt godt placeret så går bukken ikke ret langt[Big Grin]

Du kan også få endog nogen problemer med præcisionen, det er min erfaring at Barnes-x kan være ret drilsk at få til at skyde præcist, selv når man selv "hjemmeruller" og kan justere lidt på sagerne.

Og så ER der jo liiige det med at de Barnes-x bønner sætter godt med kobber af i din pibe... så der skal renses og renses og renses....

BORTSET FRA OVENSTÅENDE BROK, så ER Barnes -x faktisk en suværæn kugle, sådan rent "terminalballistisk" Der er altid gennemskud (en 160 grains i 7mm Rem Mag vil nærmest garantere gennemskud selv på skrå i en kronhjort!!!!! og)

Skyder din riffel rimeligt prævcist med dem, så er de gode til både kronbasser og grisedbasser og den slags, men rent "overkill" på en råbuk.. (medmindre du skyder på en 3-4-500 m [Wink])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Jamen Jamen.

Barnes X åbner til den tilsigtede diameter uanset hvor stort eller lille dyret er (måske ikke på dyr under 10 kg).
Jeg har skudt en del forskelligt fra rådyr til Kudu. Når der er gennemskud så er udgangshullet ALTID på størrelse med en 2 krone.
Jeg har benyttet den i min 300Wby, så det er ikke fordi den har fløjet for langsomt.
For to år siden skød jeg en buk på 30 meters afstand (med 300Wby) - hul som en 2 krone[Smile] - flugtafstand ca. 60 meter.

Bortset fra solids, tror jeg ikke du kan finde et projektil som laver mindre huller, uanset om du træffer grove knogler.

Desværre har du ret når det gælder kobberafsætning, men det kan jo være en fordel hvis man godt kan li at pusle om sine våben[Wink]

Med hensyn til præcisionen har du også ret, der er rifler som nægter at skyde ordentligt med dem[V]

Olifanten
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Citat:quote:

Originally posted by dravis

Tjaaeeeøøøhhhh...

Hvis du gerne vil have bukken udbenet og delvist parteret i knaldet så er det sikkert en suværæn kombination[Big Grin][Big Grin]
En ting er sikkert: er kuglen rimeligt godt placeret så går bukken ikke ret langt[Big Grin]

Du kan også få endog nogen problemer med præcisionen, det er min erfaring at Barnes-x kan være ret drilsk at få til at skyde præcist, selv når man selv "hjemmeruller" og kan justere lidt på sagerne.

Og så ER der jo liiige det med at de Barnes-x bønner sætter godt med kobber af i din pibe... så der skal renses og renses og renses....

BORTSET FRA OVENSTÅENDE BROK, så ER Barnes -x faktisk en suværæn kugle, sådan rent "terminalballistisk" Der er altid gennemskud (en 160 grains i 7mm Rem Mag vil nærmest garantere gennemskud selv på skrå i en kronhjort!!!!! og)

Skyder din riffel rimeligt prævcist med dem, så er de gode til både kronbasser og grisedbasser og den slags, men rent "overkill" på en råbuk.. (medmindre du skyder på en 3-4-500 m [Wink])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Jamen Jamen.

Barnes X åbner til den tilsigtede diameter uanset hvor stort eller lille dyret er (måske ikke på dyr under 10 kg).
Jeg har skudt en del forskelligt fra rådyr til Kudu. Når der er gennemskud så er udgangshullet ALTID på størrelse med en 2 krone.
Jeg har benyttet den i min 300Wby, så det er ikke fordi den har fløjet for langsomt.
For to år siden skød jeg en buk på 30 meters afstand (med 300Wby) - hul som en 2 krone[Smile] - flugtafstand ca. 60 meter.

Bortset fra solids, tror jeg ikke du kan finde et projektil som laver mindre huller, uanset om du træffer grove knogler.

Desværre har du ret når det gælder kobberafsætning, men det kan jo være en fordel hvis man godt kan li at pusle om sine våben[Wink]

Med hensyn til præcisionen har du også ret, der er rifler som nægter at skyde ordentligt med dem[V]

Olifanten


Hej Bwana...
Du må gerne pusle om mine rifler i ny og næ [Wink]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Ikke for mange onde ord om Barnes-x, det ER en super-kugle
Det var egentligt mest brugen af 7mm Rem Mag til råvildtet jeg synes er rent overkill... så meget rekyl og larm er ikke nødvendigt[Big Grin]

Jeg bruger personligt Barnes-x 100 grains i min 6.5x55 til råvildt,
med en v(nul) på ca 870 m/s giver det stadig lidt blodudtrædninger både i ind og udskudssiden... Men som "Bwana" skriver er der aldrig gabende store udgangshuller, kun 2-3 cm og ofte firkantet eller stjerneformet som fligene på projektilet.

I min 308 vil jeg prøve med den tungeste X-kugle[Big Grin]

Jeg har dog set ret eksplosive resultater af f.eks 300Wm hvor X-bønnen mistede sine flige undervejs og rev et knytnæve-stort stykke af boven af en rå... go figure..... man kunne ikke engang koge suppe på den bov....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Mange tak for de gode råd vedr. Barnes-X og 7mm Rem Mag.
Som jeg kan læse er det med fare for ødelagte bove, sønderskudt vildt,"overkill" mht. ovenstående kaliber og kuglevalg.
Men...er chancen (Læs:risikoen) herfor ikke minimeret ved at vælge en tung kugle ifht. eksempelvis 120 graing Barnes-X. Hastigheden er ved de tunge kugler[Wink] oftest ikke så høj?

"Man skal ikke sælge skindet før børnene er skudt"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#7
Det er altid en god ide at vælge en tung kugle, men med en 7mm RM er hastigheden stadig så højt oppe, selv med en 160 grains, at det kan give problemer med "explosive effekter"

Barnes-x kuglen ER nok den rette kugle i denne sammenhæng, de fabriksladede Barnes-x har en tendens til at være ret "langsomt ladet" og en velplaceret kugle (på ikke alt for tæt hold) vil helt sikkert lægge bukken pænt ned.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Tak for hjælpen[Big Grin]

Jeg vil prøve at bruge 160 grain´eren i bukkejagten.
I skal være de første til at høre om resultatet.

MVH. MS

"Man skal ikke sælge skindet før børnene er skudt"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#9
De sidste to bukke jeg skød i 2004 blev skudt med Barnes X 140 grain i netop 7mm Rem. Der var meget lille kødødelæggelse på begge bukke, den ene som blev skudt i Germanien, blev af jagtherren med det samme kørt til vildthandleren for den kunne indbringe toppris med den lille skade som den var pådraget, den anden kom hjem i min egen fryser og her var udgangshullet som en 5 krone.
Begge dyr var skudt i ribbenene og der var således ikke store knogler i vejen, det har nok også haft indflydelse.
Så alså, dem kan man godt bruge, det gør jeg i hvert fald selv til jagt i alle mine rifler[Wink]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)