Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin i Dk. - for og imod
#1
I løbet af 2009 skal der nedsættes en arbejdsgruppe til udarbejdelse af en mulig forvaltningsplan vedr. evt. vildsvin Danmark.

Det er altid let at have en holdning til dette, men hvordan ville ens "stemme" mon falde, hvis den var absolut udslagsgiven for om vildsvin kommer til Danmark eller ej.

I den forbindelse har jeg overvejet argumenter for og imod vildsvin i Danmark.

Jeg synes det kunne være meget interessant at høre foraets meninger til dette emne.

Personligt synes jeg vildsvin er et spændende og interessant jagtobjekt.

FOR taler:
En styrkelse af biodiversiteten i Danmark.
Spændende jagtobjekt.
God hjælp til "naturskove" på udvalgte skovområder under SNS.
Et måske ikke uvæsentligt tilskud til kødværdien i dansk jagt.

IMOD taler:
Skader i landbruget.
Ulykker i trafikken.
Skader i skovbruget (ødelagte hegninger m.v.).
Skader i haver, parker, kirkegårde m.v..
Nødvendig med natjagt for at holde bestanden i ave.
Nødvendig med med flere og overdækkede hochstande til natjagt i vintertid (se bare i tyskland og Polen).
Ændring af jagtloven så nedskydning på foderplads bliver legaliseret.
Øget uro og jagt på skovdistrikter, hvor der p.t. også er kronvildt.
Omend minimal - så dog en øget risiko i forbindelse med svinepest.
Befolkningens utryghed ved færdsel i skove med mange vildsvin.
Negativ påvirkning på øvrig fauna - fasanreder, rålam, harekillinger m.v..
Risiko for at evt. vildsvin i et område kræver reduktion af andre vildtarter i samme område (f.eks. kronvildt).

Som det fremgår, mener jeg opvejning af positive og negative sider, desværre er med negativ fortegn, og derfor er jeg negativ stemt overfor vildsvin i Danmark.

Et andet spørgsmål er vel, hvor vildsvinene i givet fald skal være. Personligt mener jeg, at de vestjyske skove og plantager i forvejen er "fyldt godt op" med kronvildt og samtidig tvivler jeg på, at kombinationen mange nåletræer og fugtig nordatlantisk klima er gunstig for en vildsvinebestand. Klima og bonitet er vel umiddelbart mere gunstige i Silkeborg-området (søhøjlandet) og østjylland.

Hvad mener I[?] og hvordan er erfaringerne fra det svenske[?]

mvh
Korthår
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by korthår

I løbet af 2009 skal der nedsættes en arbejdsgruppe til udarbejdelse af en mulig forvaltningsplan vedr. evt. vildsvin Danmark.

Det er altid let at have en holdning til dette, men hvordan ville ens "stemme" mon falde, hvis den var absolut udslagsgiven for om vildsvin kommer til Danmark eller ej.

I den forbindelse har jeg overvejet argumenter for og imod vildsvin i Danmark.

Jeg synes det kunne være meget interessant at høre foraets meninger til dette emne.

Personligt synes jeg vildsvin er et spændende og interessant jagtobjekt.

FOR taler:
En styrkelse af biodiversiteten i Danmark.
Spændende jagtobjekt.
God hjælp til "naturskove" på udvalgte skovområder under SNS.
Et måske ikke uvæsentligt tilskud til kødværdien i dansk jagt.

+ Større dansk troværdighed som international fortaler for beskyttelse af verdens naturværdier.

+ En garanteret fremtidssikring af folkelig og politisk opbakning til jagt - og formentlig en mere udbredt forståelse af jagten som forvaltningsredskab.

IMOD taler:
Skader i landbruget.
Ja

Ulykker i trafikken.
Ja

Skader i skovbruget (ødelagte hegninger m.v.).
Muligvis - det er ikke et problem der tales om i Sverige

Skader i haver, parker, kirkegårde m.v.
Ja - først og fremmest hvis bestanden forvaltes dårligt og bliver for stor

Nødvendig med natjagt for at holde bestanden i ave.
Det er vel ikke nødvendigvis en ulempe? Mig bekendt er der da mange danske der nyder denne jagtform i udlandet.

Nødvendig med med flere og overdækkede hochstande til natjagt i vintertid (se bare i tyskland og Polen).
At jægerne skal lidt på overarbejde for at udnytte en ny jagtmulighed, ser jeg heller ikke som noget problem.

Ændring af jagtloven så nedskydning på foderplads bliver legaliseret.
En sådan ændring kan jo begrænses til kun at gælde vildsvin.Igen: Hvorfor er dette en ulempe for danske jægere? Det ville da være en større ulempe, hvis lande som Sverige og Tyskland pludselig forbød jagt på foderpladser

Øget uro og jagt på skovdistrikter, hvor der p.t. også er kronvildt.
Der er ikke svenske erfaringer der underbygger, at dette skulle være noget problem.

Omend minimal - så dog en øget risiko i forbindelse med svinepest.
Befolkningens utryghed ved færdsel i skove med mange vildsvin.
Indtil nu har jeg ikke hørt om nogen skadet svensk skovgæst og jeg oplever ikke at folk generelt har ændret adfærd p.g.a. vildsvin.

Negativ påvirkning på øvrig fauna - fasanreder, rålam, harekillinger m.v.
Sammenhængen er dårligt belyst, så effekten er rent gætværk. Tyskland rummer en af de tætteste vildsvinebestande side om side med en af de tætteste råvildtbestande.

Risiko for at evt. vildsvin i et område kræver reduktion af andre vildtarter i samme område (f.eks. kronvildt).
Hvorfor dog det?

Som det fremgår, mener jeg opvejning af positive og negative sider, desværre er med negativ fortegn, og derfor er jeg negativ stemt overfor vildsvin i Danmark.

Et andet spørgsmål er vel, hvor vildsvinene i givet fald skal være. Personligt mener jeg, at de vestjyske skove og plantager i forvejen er "fyldt godt op" med kronvildt og samtidig tvivler jeg på, at kombinationen mange nåletræer og fugtig nordatlantisk klima er gunstig for en vildsvinebestand. Klima og bonitet er vel umiddelbart mere gunstige i Silkeborg-området (søhøjlandet) og østjylland.

Kommer der vildsvin til Danmark, kan du med sikkerhed gå ud fra, at bestanden ikke lader sig diktere, hvor den skal udfolde sig. Det finder den selv ud af - det er ikke praktisk muligt at bortskyde en bestand af vildsvin lokalt.

Hvad mener I[?] og hvordan er erfaringerne fra det svenske[?]

Jeg mener helt overordnet, at Danmark bevæger sig på kanten af intentionen i vor egen miljølovgivning, når staten mener sig berettiget til at vælge om vi vil have naturligt indvandrede vildsvin i den danske fauna eller ej. Selvfølgelig skal der være vildsvin i de danske skove og man burde lave et decideret udsætningsprogram i kombination med åremålsbestemte fredninger for at give bestanden en chance for at etablere sig, inden der åbnes ild imod den.

En vigtig erfaring fra Sverige er også, at man med det samme skal starte en uddannelses/oplysningskampagne, så danske jægere fra starten har den nødvendige viden til at forvalte bestanden effektivt og ikke mindst humant. I Sverige er problemerne p.t. at jagttrykket er for lavt, samtidigt med at en del svinejægere optræder decideret uetisk. Begge dele skal forebygges med information.

mvh
Korthår



[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Magasinet Stern (stern.de) har jævnligt artikler om vildsvin og de problemer, de medfører - herunder også personskade efter angreb.

Jeg synes, det kunne være vældig interessant at lave et forsøg med vildsvin på en ikke-brofast ø af en vis størrelse, så man kunne vurdere udvikling og skader.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#4
Ja - lad os starte med Sjælland! Om ikke andet så fordi en vildsvinestamme behøver lidt hjælp for at etablere sig her i modsætning til Jylland, hvor de indvandrer af sig selv.

Når det er sagt, så har jeg lidt svært ved at forstå, at de forskellige lande er så dårlige til at trække på hinandens erfaringer - det virker som om, at man selv skal opfinde den dybe tallerken hver eneste gang et praktisk problem opstår. I Sverige er vildsvinene introduceret for nogle år siden og herfra er der masser af erfaringer at høste omkring udbredelsen af en svinebestand i etableringsfasen og de deraf følgende fordele og ulemper. I vore nabolande mod syd har man evigheders erfaring i at forvalte livskraftige svinestammer. Vildsvin i Danmark er derfor ikke noget eksperiment, som er svært at belyse udfaldet af, det er mere et spørgsmål om en beslutning.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hvad faren for overførsel af svinepest angår, så har jeg kun hørt om et tilfælde hvor dette er sket. En tysk svinebonde havde fundet en stakkels syg vildsvinegris i skoven. Ud af sit hjertes godhed tog han grisen med hjem i sin egen svinebesætning. Så smittede den hans tamgrise.

Hvis man opfører sig så torskedumt, så skal det jo gå galt. Jeg har mere tillid til danske svineavlere end som så, så jeg tror ikke på, at det vil blive et problem.

Tænk på hvor varmt danske naturelskere taler for, at inderne skal passe godt på deres tigre. Det klinger temmelig hult når vi ikke selv vil risikere noget som helst for en bestand af vildsvin.

Med de kakkelovnsrør der sidder på ryggen af danske jagtrifler, ser jeg intet problem i at lovliggøre natjagt. Gerne også på kronvildt, råvildt og ræve, men det er en anden diskussion.

...så JA TAK til vildsvin i Danmark

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Med de kakkelovnsrør der sidder på ryggen af danske jagtrifler, ser jeg intet problem i at lovliggøre natjagt. Gerne også på kronvildt, råvildt og ræve, men det er en anden diskussion.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Hej LasseScout

Nej det er netop det, det IKKE er.
Er der åbnet for natjagt - så er der åbnet for natjagt.
I mørke er alle katte grå, og ingen kan efterfølgende kontrollere om det er det ene eller andet som er skudt (hjort, buk eller andet), og det vil efter min mening - med de meget små arealer som vi har i Danmark - give "brodne kar" og/eller krybskytter rigtig gode kort på hånden til udøvelse af mere eller mindre lyssky gerninger.

mvh
Korthår
Svar
#7
I glemmer en ting, nemlig at vildsvinet er noget af det mest hjemmehørende og naturlige i Danmark, og at den eneste grund til at den ikke er her officielt, er på grund af vores forfædres intensive jagt. Den har i mine øjne, mere dansk indfødsret end de bævere der for år tilbage blev udsat efter et fravær på 2500 år - En bestand som næppe forsvandt pga datidens jagt.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Citat:quote:

Originally posted by korthår

FOR taler:
En styrkelse af biodiversiteten i Danmark.
Spændende jagtobjekt.
God hjælp til "naturskove" på udvalgte skovområder under SNS.
Et måske ikke uvæsentligt tilskud til kødværdien i dansk jagt.

+ Større dansk troværdighed som international fortaler for beskyttelse af verdens naturværdier.
OK
+ En garanteret fremtidssikring af folkelig og politisk opbakning til jagt - og formentlig en mere udbredt forståelse af jagten som forvaltningsredskab.
OK

IMOD taler:
Skader i landbruget.
Ja

Ulykker i trafikken.
Ja

Skader i skovbruget (ødelagte hegninger m.v.).
Muligvis - det er ikke et problem der tales om i Sverige
Skovkultur er vel også væsentligt andrledes i Sverige med mindre antal hegninger.

Skader i haver, parker, kirkegårde m.v.
Ja - først og fremmest hvis bestanden forvaltes dårligt og bliver for stor

Nødvendig med natjagt for at holde bestanden i ave.
Det er vel ikke nødvendigvis en ulempe? Mig bekendt er der da mange danske der nyder denne jagtform i udlandet.
Se mit svar til LasseScout.

Nødvendig med med flere og overdækkede hochstande til natjagt i vintertid (se bare i tyskland og Polen).
At jægerne skal lidt på overarbejde for at udnytte en ny jagtmulighed, ser jeg heller ikke som noget problem.
Jeg tænkte nu mere på lovgivningen ang. danske hochstande og DN's holdning til evt. byggetilladelser til overdækning af hochstande med evt. tilhørende bureaukrati.

Ændring af jagtloven så nedskydning på foderplads bliver legaliseret.
En sådan ændring kan jo begrænses til kun at gælde vildsvin.Igen: Hvorfor er dette en ulempe for danske jægere? Det ville da være en større ulempe, hvis lande som Sverige og Tyskland pludselig forbød jagt på foderpladser
Det har kun noget med etik at gøre - bl.a. overfor den øvrige befolkning.

Øget uro og jagt på skovdistrikter, hvor der p.t. også er kronvildt.
Der er ikke svenske erfaringer der underbygger, at dette skulle være noget problem.
Er der ligeså store koncentrationer af kronvildt i de svenske skove som der er i visse danske statsplantager?

Omend minimal - så dog en øget risiko i forbindelse med svinepest.
Befolkningens utryghed ved færdsel i skove med mange vildsvin.
Indtil nu har jeg ikke hørt om nogen skadet svensk skovgæst og jeg oplever ikke at folk generelt har ændret adfærd p.g.a. vildsvin.
Lyder godt - men måske er danskere lidt mere "pivede", vi bor jo tættere.

Negativ påvirkning på øvrig fauna - fasanreder, rålam, harekillinger m.v.
Sammenhængen er dårligt belyst, så effekten er rent gætværk. Tyskland rummer en af de tætteste vildsvinebestande side om side med en af de tætteste råvildtbestande.
Det med tætheden i råvildtbestanden i Tyskland contra Danmark er vel ikke helt dokumenterbar - i hvert fald synes råvildtbestanden i Polen noget tyndere end i Danmark pr. arealenhed.

Risiko for at evt. vildsvin i et område kræver reduktion af andre vildtarter i samme område (f.eks. kronvildt).
Hvorfor dog det?
Her tænker jeg på en evt. svinebestand i en vestjysk plantage, hvor kronvildtet i forvejen er meget talrigt - man kan frygte at landbruget ikke "tåler" yderligere skader - så hvis svinene skal være her - ja så må kronvildtbestanden reduceres.

Som det fremgår, mener jeg opvejning af positive og negative sider, desværre er med negativ fortegn, og derfor er jeg negativ stemt overfor vildsvin i Danmark.

Et andet spørgsmål er vel, hvor vildsvinene i givet fald skal være. Personligt mener jeg, at de vestjyske skove og plantager i forvejen er "fyldt godt op" med kronvildt og samtidig tvivler jeg på, at kombinationen mange nåletræer og fugtig nordatlantisk klima er gunstig for en vildsvinebestand. Klima og bonitet er vel umiddelbart mere gunstige i Silkeborg-området (søhøjlandet) og østjylland.

Kommer der vildsvin til Danmark, kan du med sikkerhed gå ud fra, at bestanden ikke lader sig diktere, hvor den skal udfolde sig. Det finder den selv ud af - det er ikke praktisk muligt at bortskyde en bestand af vildsvin lokalt.

Hvad mener I[?] og hvordan er erfaringerne fra det svenske[?]

Jeg mener helt overordnet, at Danmark bevæger sig på kanten af intentionen i vor egen miljølovgivning, når staten mener sig berettiget til at vælge om vi vil have naturligt indvandrede vildsvin i den danske fauna eller ej. Selvfølgelig skal der være vildsvin i de danske skove og man burde lave et decideret udsætningsprogram i kombination med åremålsbestemte fredninger for at give bestanden en chance for at etablere sig, inden der åbnes ild imod den.

En vigtig erfaring fra Sverige er også, at man med det samme skal starte en uddannelses/oplysningskampagne, så danske jægere fra starten har den nødvendige viden til at forvalte bestanden effektivt og ikke mindst humant. I Sverige er problemerne p.t. at jagttrykket er for lavt, samtidigt med at en del svinejægere optræder decideret uetisk. Begge dele skal forebygges med information.

mvh
Korthår



[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Fine indspark (jeg havde absolut heller ikke forventet andet fra din side[Big Grin])
Men det flytter nu ikke mine betænkeligheder, men lad os endelig få mere frem.
Det er jo ikke en kamp om at få ret, men et spørgsmål om at få ALLE vinkler og synspunkter med, som beslutningstagerne så efterfølgende kan tage med i deres betragtninger.

mvh
Korthår
Svar
#9
Citat:quote:

Nej det er netop det, det IKKE er.
Er der åbnet for natjagt - så er der åbnet for natjagt.
I mørke er alle katte grå, og ingen kan efterfølgende kontrollere om det er det ene eller andet som er skudt (hjort, buk eller andet), og det vil efter min mening - med de meget små arealer som vi har i Danmark - give "brodne kar" og/eller krybskytter rigtig gode kort på hånden til udøvelse af mere eller mindre lyssky gerninger.



jamen så gør det dog lovligt det hele !!! Det fungerer da fint i Sverige, Polen og Grønland, så hvorfor ikke i Danmark. Så var vi også fri for at læse disse ulidelige indlæg af typen " Buuu huuu, waaa haaa, jeg hørte et skud klokken tre minutter i solopgang." På den tid er det jo tindrende lyst, og der er ikke andet end kedlig paragrafrytteri der forhindrer skydning.

Bestandene har det jo fint, så jeg fatter ikke at man ikke kan vise danske jægere samme tillid som polske, svenske og grønlandske. Selv skyder jeg hellere end gerne længe før og efter solens op- og nedgang....

...i de lande hvor det er lovligt selvfølgelig [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by korthår
Er der åbnet for natjagt - så er der åbnet for natjagt.
I mørke er alle katte grå, og ingen kan efterfølgende kontrollere om det er det ene eller andet som er skudt (hjort, buk eller andet), og det vil efter min mening - med de meget små arealer som vi har i Danmark - give "brodne kar" og/eller krybskytter rigtig gode kort på hånden til udøvelse af mere eller mindre lyssky gerninger.

mvh
Korthår


dejligt at i holder fordommen ved lige om at alle danske jægere er potentielle krybskytter, jeg ser ikke dette som et problem, udover lidt dobbeltmoral måske.[8D]

Det væsentligste problem ved nat jagt er, at der uafvendeligt vil forekomme en anskydning på menneske og kan vi forsvare blot et enkelt tilfælde.

ved debat om vildsvin i Danmark kan i næsten ikke lade være med at læse Berit Lypart’s speciale.
http://www.noah.dk/miljosk/lypart02_m49.pdf

Det er ikke så ringe at forholde sig til.

rettet: Da jeg nævnte anskydning, var jeg ikke forberedt på at dokumentationen kom så hurtigt.http://www.hna.de/breakingnewsstart/00_2...n_Kol.html
Svar
#11
dejligt at i holder fordommen ved lige om at alle danske jægere er potentielle krybskytter

@ Alan
jeg ved ikke om det kun er på Djursland, men her høres ofte riffelskud før og efter solens opgang[Sad!]
det var da rart om jeg kunne tro på en høj moral blandt danske jægere, men nej: f eks skydes der gammelrå og hind med mælkeyver på fællesjagt den første weekend i Oktober.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
....Det var det jeg mente med, at dette er en anden diskussion. Skal vi komme tilbage til vildsvinene?

Jeg kan kun sige, at hvis der er nogen der kan forvalte differentieret lovgivning, så er det de danske jægere. De holder langt hen ad vejen justits i egne rækker, så det er ikke der jeg ser nogen hindringer for at indføre vildsvin.

Derimod tror jeg at de profesionelle lobbyister på Axelborg med Peter Gæmelke i spidsen vil blive en hård nød at knække. De har stor indflydelse når de vælger at gå ind i en sag, og denneher vil de ikke lade ligge.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Nej det er netop det, det IKKE er.
Er der åbnet for natjagt - så er der åbnet for natjagt.
I mørke er alle katte grå, og ingen kan efterfølgende kontrollere om det er det ene eller andet som er skudt (hjort, buk eller andet), og det vil efter min mening - med de meget små arealer som vi har i Danmark - give "brodne kar" og/eller krybskytter rigtig gode kort på hånden til udøvelse af mere eller mindre lyssky gerninger.



jamen så gør det dog lovligt det hele !!! Det fungerer da fint i Sverige, Polen og Grønland, så hvorfor ikke i Danmark.

Bestandene har det jo fint, så jeg fatter ikke at man ikke kan vise danske jægere samme tillid som polske, svenske og grønlandske. Selv skyder jeg hellere end gerne længe før og efter solens op- og nedgang....

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Jeg kender ikke til de jagtlige forhold i Grønland og Sverige, men i Polen er der store krav til størrelsen på jagtreviret (min. 3.000 ha så vidt jeg husker) OG der er samtidig strikse krav til antal, køn og alder på det vildt som må afskydes på de enkelte revirer.
Skal natjagt frigives i Danmark, tror jeg det vil blive nødvendigt med kvoter, arealbegrænsninger eller andre af de "fy-ord" som et stort flertal af danske jægere helst vil være foruden.

mvh
Korthår
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

....Det var det jeg mente med, at dette er en anden diskussion. Skal vi komme tilbage til vildsvinene?

Jeg kan kun sige, at hvis der er nogen der kan forvalte differentieret lovgivning, så er det de danske jægere. De holder langt hen ad vejen justits i egne rækker, så det er ikke der jeg ser nogen hindringer for at indføre vildsvin.

Derimod tror jeg at de profesionelle lobbyister på Axelborg med Peter Gæmelke i spidsen vil blive en hård nød at knække. De har stor indflydelse når de vælger at gå ind i en sag, og denneher vil de ikke lade ligge.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Lasse har fat i noget!!
Hele svinebranchen inklusiv samtlige veterinærafdelinger i det danske kongerige, er stækt imod vildtlevende vildsvin i DK - netop på grund af svinepestrisikoen.
Til sammenligning med Tyskland, Sverige og Polen, så har vi i DK en helt anden og større eksport af svinekød til oversøiske lande, som ved et udbrud ville lukke for eksporten med det samme.[xx(]
Med hensyn til erfaring med bekæmpelse, overvågning og forebyggende foranstaltninger, så er Danmark hestehoveder foran de ovennævnte lande, så at spørge dem til råds vedr. svinepestrisikoen, kommer nok ikke på tale [Wink]
Så alt i alt kan jeg kun give Lasse ret - svinebranchen bliver en rigtig hård nød at knække!!

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#15
Her i Sverige oplever jeg ingen problemer i natjagt - kun muligheder. Det er ikke alt vildt, der må jages om natten og det bliver respekteret. Den danske fixering på solens op- og nedgang er ret enestående i Europa - ja, den er faktisk enestående i hele verden.

I øvrigt har vi jo allerede natjagt - på ænder og gæs.

Om danske jægere må imødese diverse fy-ord er efter min mening en helt anden snak, som ikke har så meget med vildsvin at gøre.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Den fixering er ikke hel enestaaende i Danmark alene. Her maa der forst jages 1/2 time for solopgang til en 1/2 time efter solnedgang og IKKE om Sondagen.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#17
Hvis vildsvin kommer til Danmark af dem selv så kan jeg ikke se at de ikke skal have lov til at blive. Hvem skal have retten til at bestemme hvilken vilde dyr der skal have love til at være i Danmark
mvh
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#18
Jeg har ladet mig fortælle (af ellers absolut troværdige kilder[8D]) at Danmarks lidt specielle stramme lovgivning omkring jagt "kun mellem solopgang og solnedgang" kan henføres næsten udelukkende til at det blev stilet som et krav fra de store jordbesiddere i datidens danmark... Argumenterne var præcis de samme: uha krybskytter, tatere, natmænd og alskens andre "brådne kar" selv retorikken var den samme[xx(]

Reglen blev simpelthen skrevet ind, fordi de store jordbesiddere ikke havde et behov for at jage i skumringen, de havde jo alligevel adgang til det vildt de gerne ville nedlægge, og jagede mestendels på tryk eller drivjagter.

Det eneste sted hvor et mere folkeligt pres kom igennem var fra de mange strand og havjægere som tilhørte et ganske andet samfundslag, som i mange tilfælde var delvist afhængige af indtægterne fra rimeligt indbringende ande og gåse-jagter. Her måtte man af hensyn til muligheden for at opnå et "rimeligt" udbytte modstræbende gå med til at tillade "skumringsjagt" på andefuglene.

Efter min mening findes der en udmærket anden "tidsramme" nemlig begrebet "Borgerligt tusmørke" som burde anvendes ved jagt.
Det er ligeså præcist defineret som sol-op og ned...

Personligt ser jeg gerne vildsvin i Danmark, og eftersom jeg er uhelbredelig optimist, så tror jeg kun det er et spørgsmål om tid[8D] så kommer de helt af sig selv...

Med hensyn til landbrugets indvendinger, så kan jeg udemærket se problemet i form at markskader, men jeg tror egentlig mest det bliver en ulempe for de landbrugere der ikke forstår at tilpasse sig en ny virkelighed. "Svinebaronerne" har efter min mening haft "alt for lang snor" i årevis, det er på tide at de får at vide at de ikke kan diktere alt i DK, så ævleriet og statistik-pladderet omkring svinepest kan de stoppe tilbage i gylletanken.....

Den nye virkelighed ER jo at den globale opvarmning ER en realitet, at dyregrupper og flora og fauna vil tilpasse sig det ændrede klima, Sus Scrofa vil brede sig nordpå igen, sammen med løvskov og andre afgrøder (majs f.eks.)

Nogle landmænd vil gå ned i indtægt og nogle af "baronerne" vil miste et par stykker af de gårde de har opkøbt for at få hektarer nok til gyllen og byggen.... Der vil garanteret stadig holde en Volvo V70 på gårdspladsen, selvom der ryger et par tusind svin mindre ud om året---[Wink]

Det positive vil forhåbentligt være at jægere vil blive lidt mere værdsatte som natur/kultur-forvaltere.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
..by the way... Hørte tysk radio på vej til arbejde imorges.

Her kunne man fortælle, at ca hvert minut skete der et uheld på de tyske veje med vildt. Ligeledes var den tyske vildtsvinebestand steget med ca 30 % de sidste fem år - og som situationen så ud nu var den langt fra toppet.. ( [:p] ) ..

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by DIB

..by the way... Hørte tysk radio på vej til arbejde imorges.

Her kunne man fortælle, at ca hvert minut skete der et uheld på de tyske veje med vildt. Ligeledes var den tyske vildtsvinebestand steget med ca 30 % de sidste fem år - og som situationen så ud nu var den langt fra toppet.. ( [:p] ) ..

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"



Lad os håbe at bestanden bliver trykket mod nord [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)