Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kikkertstørrelse og montage - Steyr Scout
#1
Hej!
Søgefunktionen gav ikke rigtigt noget resultat, så jeg prøver her.
Jeg spekulerer lidt i at anskaffe mig en Scout, men ville gerne vide lidt om, hvilke(n) montage® man kan anbefale udover den originale.
Findes der f.eks. en brugbar fra EAW? - Jeg skal under alle omstændigheder have mulighed for at benytte åbne sigtemidler.

Desuden kunne det være rart at vide, hvor stort et stykke optik, der ville være passende. Jeg har f.eks. en Schmidt & Bender 2,5-10x56 liggende. Ville den kunne bruges, eller er den for voldsom?

Tak for hjælpen.

Mv.
Georg [Smile]
Svar
#2
Hej Sailor99

Var det mig, som stadig havde min Scout, ville der sidde Leupolds QRW montager på den. Medmindre du vil have noget "klik-af"/"klik-på" synes jeg Leupolds er det bedste og billigste alternativ. Det er iøvrigt en Picatinny rail som sidder på den fra fabrikken.

Alt kan jo næsten sættes på den kære lille sorte riffel (hmm..mon den beskrives om værende af "militært udseende" [Wink]) men skal man være lidt tro mod konceptet vil en 2-7 eller 3-9 være vejen man skal gå. Selvfølgelig monteret så lavt så muligt, så jeg ville ikke gå højere op end 42 mm i objektiv.

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#3
Jeg er enig med Takleberry, Leupold QRW fungerer rigtig fint med Scout´en. De kan dog ikke fås tistrækkeligt høje til at et 56 mm. objektiv kan være der, så jeg har købt Warne montager til "den store" kikkert, som i mit tilfælde er en Leupold 4.5-14 x 50.

Derimod har jeg både en gammel aimpoint og en Leupold 2,5-8X 36 i QRW montager, og et 42 mm. objektiv kan lige præcis være der i den høje udgave af QRW ( den heddder vistnok X-high, men det må du ikke hænge mig op på, spørg Rex).

Hele problemet ligger i, at picatinny railen fortsætter ligeud der hvor de fleste rifler bliver smallere efter overgangen mellem kammer og pibe. Det er lige der hvor objektivet sidder på de fleste rifler, men altså ikke på en Scout, så her må du bruge lidt højere montager end normalt.

øhhhh, gav det mening ?

Selv montager der ikke er af snap on / snap off typen vil oftest bevare indskydningen når du sætter dem på picatinnyen igen, så med et passende værktøj i kufferten kommer du rigtig langt. På den måde kan du sagtens beholde S&B ´en til det den er bedst til, og så have et par alternativer når vægt og synsfelt bliver kritiske.

Obs. Kom lige i tanker om, at QRW i "gamle dage" havde en rund tværbolt som rekylstop. På de modeller du får nu, er rekylstoppet en firkantet indsats. Du skal være opmærksom på, at forhandleren ikke giver dig en gammel sag med runde bolte, som han har haft liggende i mange år. Den vil ødelægge kanterne på udfræsningerne i railen, især med så tung en kikkert og så let en riffel.

Når du monterer kikkerten skal du lige presse den helt frem mens du spænder boltene, så kan den ikke flytte sig p.g.a. rekylen. dette gælder alle montager, ikke kun Leupold.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Et par kommentarer fra endnu en Scout fan...

Jeg har sammen med flere bekendte og venner eksperimenteret en del med Scout rifler i både "den rigtige kaliber" (.308) og "den RIGTIGE kaliber" (376Steyr)

Vi har konstateret at selv ikke den originale høje 30 mm Steyr montage kan fastholde en S&B 2,5 -10 x 56

Selv ikke Warnes "Ultima" i den høje model kan holde noget tungere end Swarowskis 8x50 (som til gengæld er nærmest genial i sin enkelhed)
Dette gælder ganske vist for .376Steyr Scout, men også for .308 versionen som jo er næsten 500g lettere.. der måtte faktisk Locktite mellem ringe og kikkert for at forhindre selv Swarowski'en i at glide[xx(] i den originale Steyr montage

Med en Scout er man ude i ekstremerne m.h.t riffelvægt kontra kikkertvægt.. med en S&B 2,5-10x56 med lys er vægtforholdet at riflen kun vejer ca 1800 gram mere end kikkerten...[8D]

Man er simpelthen nød til at finde så let og stærk en kikkert som muligt OG et sæt VIRKELIGT solide ringe.
Til en .308 Scout vil jeg anbefale en kikkert med maks 50 mm objektiv, men hellere en 45 eller 40 mm ..

Firkantede tværbolte i ringene er simpelthen et MUST, ellers får man omgående "trønnet" sine spor i alu-railen på riflen..[xx(]
med en tung kikkert skal der bare nogle få skud til....

Jeg HAR solgt den S&B jeg købte til natjagten i Polen...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
halløj Sailor 99
hvis din alt for store S&B skal skiftes er jeg interesseret ( helst sigte 11 )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Citat:quote:

Med en Scout er man ude i ekstremerne m.h.t riffelvægt kontra kikkertvægt.. med en S&B 2,5-10x56 med lys er vægtforholdet at riflen kun vejer ca 1800 gram mere end kikkerten...

Man er simpelthen nød til at finde så let og stærk en kikkert som muligt OG et sæt VIRKELIGT solide ringe.
Til en .308 Scout vil jeg anbefale en kikkert med maks 50 mm objektiv, men hellere en 45 eller 40 mm ..


Hmmmmmm. Det er faktisk siden jeg monterede den 4,5-14 x 50 at jeg ikke rigtig kan få .308´eren til at holde sammen på gruppen med 180 grains projektiler. kanske der ligger en hund begravet her ??

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Tjaaa...

Jeg har ihvertfald oplevet at jeg ikke kunne skyde så gode grupper med S&B 2,5-10x56 kikkerten, som med min Leupold 1-4x20, men det er så med .376Scout...[Big Grin]

Med en af .308 scout'erne fik jeg de bedste grupper med den originale scout-kikkert..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Tak til jer alle. Det var interessant læsning. Det ser ud til, at jeg bliver nødt til at skifte min store S&B ud med f.eks. en
1,5-6x42, som så også skal være en S&B.

Laver EAW slet ikke en anvendelig montage?? Jeg vil meget nødigt undvære muligheden for at bruge åbne sigtemidler.

Indtil 1984 havde jeg haft Tasco, Zeiss (både øst og vest) og Swarowski, men efter et besøg på fabrikken i Wetzlar fik jeg et venskabeligt forhold til Hans Bender, som uden de store problemer fik mig overbevist om deres kikkerters fortræffeligheder også prismæssigt. Så siden da har jeg ikke haft sigtekikkerter af andre fabrikater, selvom jeg ofte har flirtet med tanken om at prøve en Leupold.
Men jeg må se, hvad jeg finder ud af. Scout´en er den "rigtige" .308.
Mv.
Georg [Smile]
Svar
#9
Men du kan da sagtens bruge åbne sigtemidler når du monterer din 1,5 -6 X 42 i en Leupold QRW. ( såvidt jeg ved står QRW for Quick Release Weaver), det er altså en montage du kan tage af og på uden at miste indskydningen.

Hvis du vil have EAW montage skal du jo have monteret baser ovenpå den montageskinne der er en integreret del af våbnet, og det er da lidt Klods Hans.

Der er vist også en del som har haft kedelige oplevelser med de klemmemærker EAW´en kan efterlade på mellemrøret, så hvis jeg skal udtrykke det diplomatisk, så er EAW montagen efter sigende mere end almindelig vanskelig at montere uden at skade kikkerten.

Jeg vil skynde mig at tilføje, at jeg selv har brugt EAW montage da jeg havde en Sauer, og det var jeg vældig godt tilfreds med. Men Saueren er i udgangspunktet konstrueret til at få baser monteret, så der ligger det mere lige for. Jeg havde forresten også en S&B (2,5-10 x 50) på Saueren, og det var en ekvipage som fungerede fortæffeligt, og kunne have gjort det endnu, men man får jo bare lyst til at prøve andre heste en gang imellem.

Jeg ved ikke om EAW montagen tog kvælertag på min kikkert, sættet blev solgt samlet.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
QRW ringene med "vinge-skruen" fungerer fint på min .376Scout (og den "lidt ondere" end en .308, sku jeg hilse og sige[Wink])

Jeg kan uden problemer af og påmontere min 1-4x20 Leupold uden væsentlige træfpunktsændringer.

"nød-sigtemidlerne" på en Scout fungerer udemærket som åbne sigtemidler, men jeg medbringer altid en indskudt original Scout-Leupold som "ekstra"

Et BSA rødpunkts-sigte model "billig" holdt også til en mindre serie skud....

En EAW montage hører ikke hjemme på en Scout[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Jeg har også haft problemer med at fastholde min Zeiss 3-12x56 varipoint fast på min .376'er. Jeg ville have brugt QRW, men de kunne ikke fås høje nok. Problemet blev løst med en Leupold mark4 super high montage - desværre med nogle klemmemærker til følge[V][Sad!][Sad].

Da jeg gerne vil undgå klemmemærker, overvejer jeg pt at investere en mindre formue i Tikka/Sako Optilock[:p] montager til weaver skinne.

Er der nogen, der har prøvet dem på en scout?

Mvh .376 steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#12
2,5-10X56, 4,5-14X50 og 3-12X56 på en Scout![V] Dyyyyb indånding! Det er vel lidt lige som at slæbe et fisktrawl efter en Enzo: Det ødelægger lige som lidt formålet med en Scout.

Til de store kikkerter er man lige så godt tjent med en almindelig riffel.

Med det sagt er det jo et frit land og man kan jo gøre hvad man vil.

Scoutscope er perfekt til en Scout i jagt i dagslys

Til jagt om natten kan en stor kikkert godt bruges. For eksempel en Swarovski 8X50

Det er dog vigtigt at huske, at man 1. skal bruge nedenstående montager, der ikke trønner rail'en. 2. Husker at skubbe dem godt frem.

Montager til Scout: Den original er nok den mest stabile, solide og pålidelige. Så er der Leupold QRW & PRW Cross Slot Rings og Talley ringe.

En Scout er i .308 ellers hedder det en Dragoon (og så er den i .376)

Scout info:

While the Steyr Scout is fitted with a "Weaver" type mounting rail, not all Weaver type rings are suitable for use because of the rail's aluminum construction and STANAG specification. To prevent peening of the cross slots the cross bolt of the rings must fit snugly and deeply into the rail's cross slots. The Steyr rings, available from DTSS and the rings manufactured by Talley Manufacturing Company meet this criteria. In addition, Leupold has (2002-05) modified their QRW and the new PRW rings to utilize the cross slot properly and they now recommend their use on any cross slotted mounting rails like the STANAG rails on military firearms and the Steyr Scout.

Leupold has recently announced that their QRW and PRW rings are now OK'd for use on the Steyr Scout's STANAG rail. The new rings utilize a square cross bar insert that fits the cross slots of the rails deeply and won't peen the lips of the cross slots. The cross bolt is a little narrower than the 4 mm STANAG cross slot. Care needs to be taken to insured that the cross bolts are firmly against the front of the cross slots when installing them. The QRWs are quick release and the PRW are not. Both hold their zero on removal.

The cross slot key on the new Leupolds is a little narrower (about 3.2 mm) that the 4 mm STANAG slot specification so these mounts should be mounted on the rail with the cross key firmly against the front edge of the slot to prevent any movement upon recoil. Properly mounted the new QRW and PRW rings will not peen the slot edges and they appear to hold their zero after removal and reinstallation. The approximate heights of the rings are (top of the mounting rail to the bottom of the scope tube) are: low--.23"; medium--.35"; and high--.5".

EAW og giga olitønder med mega forstørrelser er abominationer i Scout regi og hører ikke konceptet til.

Ovenstående er selvfølgelig kun min mening og meninger er lige som rXXvhuller; alle har en.
Svar
#13
Du har fuldstændig ret i, at du må have din mening, og jeg må gerne være uenig. Men jeg kunne da godt tænke mig at høre hvorfor du er så glad for Scout scopet, jeg kunne nemlig ikke rigtig vænne mig til det.

Jeg synes at Scout scopet med den lille forstørrelse og den store øjenafstand nærmest fik det til at se ud som om vildtet var halvanden gang længere væk end i virkeligheden, og jeg afstod flere gange fra at skyde på grund af usikkerhed om afstanden. Så i min verden hører Scout scopet til på riflen når der står drivjagt på programmet. Her har jeg dog valgt en Aimpoint istedet for, men det kunne i princippet ligeså godt være den originale kikkert til dette formål.

Til almindelig blandet jagt på forskellige afstande er det 2,5-8 X 36 jeg har valgt. Den er ikke større end at riflen bevarer sin "handyness" ved jagt i fjeldene, og jeg kan mageligt skrue op for forstørrelsen hvis jeg vil studere detaljer på længere afstand.

Jeg vil medgive, at 4,5-14 x 50 er i den tunge ende til den riffel, men når jeg skal sidde i et tårn i Sverige og kigge efter svin mens lyset forsvinder, så er den bedre end de to andre sigtemidler, og der er vægten uden betydning. Den har forresten belyst sigtemiddel, så jeg glæder mig til at se det røde kors på en mørk gris ved lejlighed.

Med disse tre sigtemidler mener jeg at min Scout på smukkeste vis lever op til ønsket om en virkelig universalriffel, men på den måde er den originale montage også udelukket. Bevares, den kan godt afmonteres og genmonteres uden at miste indskydningen, men det er den ikke beregnet til, og man kommer ihvertfald nemt til at tabe møtrik og bolt i skovbunden imens. Det er man fri for at spekulere over med QRW. Bare ærgerligt at QRW ikke fås i en højde så 50mm objektivet kan være der.

Så selvom jeg på mange måder mener, at Jeff Cooper var inde på det rigtige med Scout´en, forbeholder jeg mig min ret til at tilpasse den til mine behov, og så er jeg ligeglad med, om jeg stadig må kalde det en "Scout" eller ej.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
SCOUT’ens raison d’etre

For lige at besvare det sidste udsagn først, så kan du du kalde din riffel Sven-Bent "for all I care."[Big Grin]

Jeg vil da gerne fortælle dig, hvorfor jeg er så glad for Scout'en: Det er en kvalitetsriffel, den er let (kan bæres i 7-8 timer i Polen uden at man aner riflen er på skulderen, før man har brug for den), med den originale kikkert er den meget hurtig at få i anslag, med den originale Scout-kikkert er den perfekt til snapskud på vildt i flugten både på nært hold under drivjagter og stadig væk effektiv ud på ca. 200 meter, Scout'en er med Scout-kikkerten fabelagtig især i kraft af den lille forstørrelse og "long eye relief" konceptet: Korrekt brugt har man begge øjne åbne, hvilket giver overlegen afstandsbedømmelse i forhold til standard kikkertkoncept og samtidig har man mere styr på omgivelserne i kraft af, at man har begge øjne åbne og bedre ser hvad der foregår omkring en (vildtet man sigter på, eventuelt andet vildt i nærheden etc.etc.), det ekstra magasin monteret i bagskæftet giver mulighed for hurtig genladning, Scout-konceptet er fantastisk solidt og der er næsten ikke noget, der kan gå i stykker (på nær lige plastic-pjorten mellem støttebenet, hvis du sætter dig på riflen med støtteben slået ud(nej, det var ikke en hentydning til din vægt[:p])) etc. etc. etc.

Du synes "at vildtet var halvanden gang længere væk end i virkeligheden." Du skriver ikke hvor lang tid du gav originalkonceptet en chance - kan det være du er gået fra at være vant til en standard danske jægers "olietønde" (kæmpe forstørrelse), så er det nemlig svært at vænne sig til Scout-konceptet. Hvis du så oven i hatten ikke rigtig har jaget intensivt med riflen med Scout-kikkert over en periode, så har det ikke rigtigt fået chancen til at vise sit værd (rent grebet ud af luften, da jeg jo ikke ved om du reelt har givet systemet en chance[8)]).

Aimpoint er fint, men med 2,5 gange forstørrelsen i Scout-kikkerten har du alligevel en "edge" over Aimpointen (+ jeg er stor tilhænger af Scout-kikkerten fordi den er solid qua sin faste forstørrelse og fordi der ikke er nogle batterier, der skal skiftes).

Angående din kikkert i 2,5-8 X 36, som du bruger til at studere vildtet, så er en 8X30 håndkikkert meget bedre til det formål efter min mening. Det der skruen frem og tilbage på riflens optik er jeg ikke den store fan af.

Problemet med store forstørrelser, kan i nogle tilfælde være, at du pludseligt får behov for at skyde hurtigt (pludseligt dukker en buk op i nærheden af dig, mens du studerer detaljer i din riffelkikkert skruet op på max (nej, ikke ham fra forummet) = du er på spanden/ pludseligt angriber en arrig fasan (eller en kafferbøffel på nært hold) dig, mens du er skruet op på max = du er på spanden).

Grov generalisering med et gran af sandhed: Alt for mange danske jægere skruer op på deres enorme olietønder (helst Zeiss 2,5-12X50) og forsvinder i et brunt efterårstæppe på en buk.

Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er men ja, en 4,5-14X50 er herrestor til den bette riffel og over en vis alder har du slet ikke nogen nytte af ”X50,” som beskrevet til hudløshed andet steds på dette forum.

Bortset fra det, så lyder kikkerten fin til jagt om natten

Lys mener jeg slet ikke er nødvendigt. En polsk fuldmåne og lidt sne er alt nok. Jeg er som sagt ikke hys med batterier. Folk har det med at blive ”forblændet” af kikkerter med lys (høh-høh!). Der er skudt masser af grise med kikkerter uden lys. Hvis der er knaldhamrende mørkt, så hjælper en lysende plet ikke til at se en øf i skovbunden.

Så skriver du, at den originale montage er udelukket! Øhhh, hva’ba’??!! Den gik lige henover hovedet på mig. Du skriver endvidere, at den kan af-og demonteres uden at skifte træfpunkt (formoder jeg du mener), men at den ikke er beregnet til det og at man i givet faldt vil miste løsdele i skovbunden.

1. Den originale Steyr Scout montage (sorry, nu hedder det Mannlicher Scout, fordi Steyr Mannlicher fik en anfald af ækel politisk korrekthed og ikke ønsker forkortelsen SS for Steyr Scout, men foretrækker forkortelsen MS for Mannlicher Scout) er uden tvivl en af de mest solide og pålidelige montager på denne jord. Du har ret i, at den ikke ændrer træfpunkt ved skift.

Du snakker om at miste løsdele i skovbunden??!! Opskriften er som følger (skidt finmotorik eller ej ;-)): I løbet af dagen skyder du bukke og vildsvin i flugten med din Scout-kikkert i 2,5 fast forstørrelse og når natten så kommer og du stadig ikke har fået nok, så skifter du til din 8X50 kikkert hjemme på hotelværelse og lunter ud i den polske urskov og nakker et par vildsvin – tro mig, det er et ”proven concept” ;-)

Mange venlige hilsner og urtete fra
Scout
Svar
#15
Kære Scout. Jeg tager hatten af i respekt, du rammer lige præcist hovedet på sømmet i dit sidste indlæg.

Jeg er helt på det rene med, at jeg ikke gav den originale kikkert ret mange chancer. Sagen er, at jeg boede i Grønland på det tidspunkt, og der er flugtskydning med riffel ikke særlig relevant. Der er store afstande, lav bevoksning og godt udsyn ( Jesus, jeg savner det udsyn [:p]). Derfor besluttede jeg temmelig hurtigt, at jeg ikke ville give originalkikkerten flere chancer, men skifte til et mere velkendt og, for mig, proven koncept.

Nu er jeg flyttet til Danmark, og jeg tager en tur til Polen til Januar. Så det er da meget muligt at mine "to små" kunne erstattes af en enkelt original, forenkling er jo altid godt, vi får se. jeg vil dog stadig fastholde, at QRW giver mere komfort ved kikkertskift end de originale montager, men der er ingen grund til at argumentere mere om det, det der virker for en er jo det man skal bruge.

Vi bliver heller ikke uenige om Scout riflens fortræffeligheder, dem fremhæver jeg selv hver gang nogen gider høre på det[Big Grin]. Jeg har endda anskaffet en bror til .308´eren i kaliber 376 Steyr. Det er igen det med tilvænning, så behøver jeg kun lære én riffel "på rygraden". jeg regner ikke med at lade den væsentlig over " 30.06 ydelse", da jeg er lidt af en rekylling, men den har da muligheden for at komme op i nærheden af 375 H&H ydelse hvis jeg får det behov. Så bliver jeg nok bare nødt til at "tæmme" den på en eller anden måde, den tid den sorg.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Kære LasseScout...

forleden dag skød jeg sammen med Scout lidt over 100 skud med vores .376Steyr med fuldt-ladet ammo (270 Grains Hornady Sp og RN) med ca. 720 m/s i løbet af 1 time i "jagtbiografen"

Vi sluttede så lige af med at danse lidt med "lotte" og forsøgte os med hovedskud på en stående elefant med fuldt-ladet 458lott (500 grains Hdy RN med ca 700 m/s)
Selv efter den omgang var vi ikke "rekyltrætte" men .308Scout'en var pludselig helt "venlig og blid"[Big Grin]

Man kan SAGTENS vænne sig til 376Steyr "dragoon" rekylniveau!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Kære LasseScout...

forleden dag skød jeg sammen med Scout lidt over 100 skud med vores .376Steyr med fuldt-ladet ammo (270 Grains Hornady Sp og RN) med ca. 720 m/s i løbet af 1 time i "jagtbiografen"

Vi sluttede så lige af med at danse lidt med "lotte" og forsøgte os med hovedskud på en stående elefant med fuldt-ladet 458lott (500 grains Hdy RN med ca 700 m/s)
Selv efter den omgang var vi ikke "rekyltrætte" men .308Scout'en var pludselig helt "venlig og blid"[Big Grin]

Man kan SAGTENS vænne sig til 376Steyr "dragoon" rekylniveau!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Jeg kan næsten fornemme lugten af kogende våbenolie [:p].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)