Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afskydning eller nedslagtning?
#1
Jeg er med i et konsortie hvor vi tit diskuterer hvor meget vores areal kan bære af afskydning.
Jeg har en gang læst en artikkel af en svensk råvildt forsker tror det var i "jægeren". Det er den jeg tager udgangspunkt i.
Sådan som jeg husker det skrev han at der i danmark er den bestandtæthed på mellem 100-300 dyr pr 1000 ha. 300 dyr pr 1000 ha kun var de steder med helt perfekte forhold. Og en forsvarlig afskydning på 30 procent af bestanden.
Det jagt vi har er næsten rent blandet skov, kun med lidt åbne eng arealer. Så jeg skønner der max kan være en bestand svarende til 200 pr 1000 ha. Det giver så et regne stykke der ser sådan her ud 0,2 dyr pr ha X 30 % = 0,06 dyr pr ha.
Det er svært at fastsætte helt nøjagtigt hvor stor bestanden er men selv om det var 300 pr 1000 ha så er det kun 0,09 dyr pr ha.
Er jeg helt galt på den nær jegg regner sådan som han skrev?
De siger så at der er en rand effekt, sådan forstået at der er dyr der trække til ude fra. Men der mener jeg at bæredygtig jagt er når man kun skyder hvad terrænnet kan bære og ikke skyder på "naboens overskud" for hvordan ville det ikke gå hvis alle skød på "naboens overskud"

Håber på en saglig og konkret debat om enmet uden atl muligt ævl [Smile]

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#2
Vi har haft det i 2 år og som det nok kan læses er der skudt en del mere end det som jeg kan egne mig frem til.
Hvordan regner I det ud? Jeg ved godt at man har et nogenlunde indtryk af bestanden ved det man ser og under jagt og uden for jagten. Men det kan være de sammen dyr der ses flere gange.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#3
Jeg lejede engang 45ha statsskov med en kraftig råvildt bestand. Under første års bukkejagt observerede jeg 10 forskellige bukke, heraf de fleste unge bukke.
Vi måtte skyde 1 stk råvildt pr. 5 ha.
Det viste sig at være i overkanten og blev sat ned til 1 dyr pr. 7,5 ha.
Det skal lige bemærkes at det var første gang at skovstykket var ude i licitation og det fik måske naboerne (11 lodsejere) til at øge afskydningen.
Vi skød 2 forårsbukke hvert år de første år, men senere kun en enkelt. Derimod havde en nabo en strimmel på 6 ha langs skovkanten og han skød som regel 3 bukke og sad på post for at skyde en om efteråret osse.

Dette er et billede af virkeligheden og som du ser kan man ikke regne afskydningen ud efter areal, men skal nok se på området som helhed. Hvis naboerne skyder meget, må du skyde lidt mindre.

Jeg forsøgte med dialog med naboen, men som han ganske rigtigt udtrykte, så er der jo intet ulovligt i at skyde vildt på ens egen mark.
Efter 5 år undlod jeg at forny kontrakten.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hvis du har et meget stort terræn, et hegn eller en ø kan du forvalte bestanden helt "efter bogen" og så ser dine tal ganske fornuftige ud. Bemærk dog at fordelingen mellem lam, råer og bukke er lige så vigtig som afskydningens størrelse. Har du naboer, så må bestanden nødvendigvis forvaltes sammen med disse. Er naboerne grådige/hensynsløse så må du bide i det sure æble og afskyde mindre, end dit eget terræn kan bære.

Jeg tror, at danske jægere har en uofficiel verdensrekord i modvilje mod konstruktivt samarbejde. Prøv at forestil dig hvor godt vore vildtbestande kunne forvaltes, hvis jægerne af sig selv fandt ud af at oprette frivillige jagtdistrikter på 1.000 eller 3.000 ha. Den samlede bæreevne og afskydning kunne øges markant - altså mere jagt! - og det ville være en gevinst uden lige for jægernes anseelse i befolkningen.

Det sker sandsynligvis på den anden torsdag i uge 53 - hvis det vel at mærke sner i Helvede den dag.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
En ret uvidenskablig tilgang til spørgsmålet kunne være at lave en optælling af råvildtet på arealet hvert forår. Det kan foregå på følgende måde:
- En lun forårsaften inden løvspring kører man i bil en fastlagt rute rundt på terrænet, idet man opsøger alle formodede tilholdssteder for råvildtet.
- Hvert år kører man samme rute.
- Hvert år noteres antallet af bukke, råer og lam.
- Med stor sikkerhed ser man ikke alle rådyr, men man ANTAGER at se samme BRØKDEL af bestanden fra år til år.
- Man får således ikke det præcise antal af råvildt på reviret, men man kan over tid følge bestandsudviklingen og dermed justere afskydningen.

Denne model har jeg set anvendt med succes på større terræner i Danmark og Sverige.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Hej vejle jægeren

Ud fra dit brugernavn, går jeg ud fra at Jeres revir ligger i den østlige del af Jylland.
Det fremgår ikke hvor stort arealet er, hvor længe I har haft jagten eller hvordan Jeres afskydningstal er - eller har udviklet sig.

Det er derfor umuligt, at forholde sig til Jeres nuværende afskydning, men i teorien er dit regnestykke ikke helt ved siden af.

På et terræn i det vestjyske, hvor boniteten sandsynligvis ligger langt under det som er på Jeres revir, afskød vi over en 10-års periode 75 dyr på ca. 240 ha..
Det svarer til 7,5 dyr pr. år eller 1 dyr pr. 0.03ha, hvilket svarer meget godt til en bestandtæthed på ca. 100 dyr pr. 1.000ha.
Okay - okay, når I er så nøjeregnende så retter jeg det da gerne til 0,03 dyr pr. ha[Big Grin][:I]

Gennemsnitstallene dækkede dog over variationer fra 5 til 12 nedlagte dyr pr. år.

Som flere andre har været inde på, er det ikke ligegyldigt hvilke dyr som nedlægges.
Følger I en "tommelfingerregel" som siger ca. 1/3-del af bestanden kan nedlægges hvert år og disse dyr udgøres af ca. 50% lam, ca. 30% bukke og ca. 20% råer, går det ikke helt galt.

Med hensyn til bukke kom vi aldrig over 1 pr. 60 ha (normalt 1 pr. ca. 100 ha) - holder man sig til ca. 1 buk pr. ca. 50 ha bør der være mulighed for en selektiv jagt på andet end årsbukke.

Positiv dialog med naboer er også her meget vigtig, men kan - som andre har været inde på - til tider være vanskelig, men det skader jo aldrig at invitere dem med på jagt, så I kan lære hinanden at kende[Smile].

Ellers er det kun at stikke "fingeren" i jorden og hold øje med dyrenes vægt og kondition, og spørge Jer selv, om I synes bestanden er "for lav" eller høj nok.

Et så decideret skovterræn som Jeres, kan også lide lidt af mangel på markarealer/kanter, hvorfor bestanden måske er mere ulige fordelt hen over året, så bestanden stiger noget sidst på efteråret, når det bliver koldere og markerne er afhøstede og dyrene derfor søger mere til egentlig skov.

mvh
Korthår
Svar
#7
Jeg plejer at tælle dyr på sæsonens sidste rådyrdag (15/1)hvor bladene er faldet af træerne og de er nemmere at få øje på.
Dvs. efter sæsonens afskydning af bukke og eftersdyr - både hos os og hos naboerne (som der er mange af - med små parceller - så der skydes relativt meget råvildt)

Sådan en januardag ser jeg typisk mellem 18 og 25 dyr på vort revir + de tilstødende marker.

Vort revir er knapt 50 Hektar blandet skov, hegn, brak, mark. Naboerbes revirer har samme beskaffenhed.

Vi skyder typisk 4-6 dyr pr. år og vort terræn er tilnærmelsesvis perfekt råvildtterræn. Den relativt store bestand har til gengæld den bivirkning, at dyrene ikke er ret store.

På et andet revir, som mest består af flade marker med et enkelt vandhul og noget levende hegn, ser jeg typisk 15 stk. råvildt hver gang jeg er på jagt efter høst... men der lykkes det også kun sjældent at få dyr på skudhold på grund af det meget flade og åbne terræn, så der er netto tilvækst hvert år og udvandring af dyr.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
eller 1 dyr pr. 0.03ha,

@Korthår
vi er som regel enige på mange punkter, men er din afskydning her ikke i overkanten [Big Grin][:I][Big Grin][:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Hvis det er en fodermark på 300 m² så er det vel det han mener.[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Ja med den bestandtæthed, bliver det svært at holde afskydningen nede !!!

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by STROM

eller 1 dyr pr. 0.03ha,

@Korthår
vi er som regel enige på mange punkter, men er din afskydning her ikke i overkanten [Big Grin][:I][Big Grin][:I]

mvh
Strom



Ja - ja bestanden er tæt her i det vestjyske[8D][:o)][:I].
Men når det nu ikke kan være anderledes; nu ER det rettet[:o)]

mvh
Korthår[Big Grin]
Svar
#12
I seneste nr. af Jæger var der en interessant artikel ang. de forskellige godser og større jagtdistrikters afskydning af råvildt.

Vi kan vel - som udgangspunkt - være enige om, at netop disse terræners forvaltning af råvildt og navnlig bestandsstørrelser, ofte kan give os med mindre revirer en smule anledning til misundelse[:p].

Det som var ekstra spændende var, at når man lagde de forskellige tal sammen fik man følgende resultat - ikke nødvendigvis et facit som alle skal følge, men måske en inspiration og gode argumenter når beskydning og bestandsstørrelser skal diskuteres i jagtkonsortiet.

Det kan også være, at man pludselig kan indse, hvorfor der kun er små og unge bukke i området[Wink].

På sammenlagt 16.905 ha afskydes ca. 678 dyr pr. år = 0,04 pr. ha
Heraf udgjorde bukkene 259 stk (38%), svarende til ca. 1 buk pr. 65 ha
På de 10.605 ha, hvor der var anført en anslået bestand, udgjorde bestanden ca. 2.338 dyr, svarende til ca. 0,22 pr. ha.
Af disse ca. 2.338 dyr, var det årlige udbytte ca. 29%.

Sammenholder vi disse tal med vejle jægerens indlende tal, er der faktisk en rimelig god overensstemmelse.

Det som jeg synes er mest spændende er: kun 1 buk pr. 65 ha og 0,04 dyr pr. ha.

Tjae - noget teoretisk, men stof til eftertanke[B)].

mvh
Korthår
Svar
#13
Tak for svarene.
Jeg har også læst den artikkel i "jægeren", men ikke regnet på det som korthår har. Jeg takker for det fine regnestykke.
Jeg har ikke haft tid længe til at få skrevet herinde. Vores jagt er 72 ha og der er blevet skudt ca 12 dyr pr år.
Jeg synes at bestanden har været nedgående og specielt i år. Hvor vi i de før "sikre sårter" ikke har set dyr eller haft hals fra hundene. Der bliver stort set kun set dyr i yderkanten af terrænet.
Og lige for at sætte prikken over "i'et" blev der skudt en gammel rå selv om at der var blevet røbt at der kom 2 dyr. Han vælger at skyde det foreste selv om han havde set at det var den foreste. Hans kommentar var at den anden ikke var tæt nok på... ( min mening så kunne han da forfanden lade være med at skyde [Sad] men det kan nogen desværre ikke)
Jeg giver snart op [Sad!]

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)