Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skovpatroner igen igen :-)
#1
Hej allesammen.

Jeg ville lige høre, om nogle af jer har erfaringer med Kent Tinshot.

Det jeg har kunnet læse mig til, tyder på at de er gode til fuglevildt. Men at mange ikke mener de kan bruges til råvildt.

Jeg syntes de er interesante på grund af hastigheden.
Så jeg håber der er nogle der har erfaringer med dem.

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#2
Du har hørt rigtigt.
Jeg har hørt, at der er overrepræsentation af anskudte stykker råvildt med tinhagl...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by ran

Du har hørt rigtigt.
Jeg har hørt, at der er overrepræsentation af anskudte stykker råvildt med tinhagl...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Var det så ikke en ide om vi opsamlede beretninger her i efteråret, når folk har oplevet tin hagl i brug. Enten det taler for til brug på råvildt eller ej - Tanken om at de skulle forårsager anskydninger finder jeg ualmindelig ulækkert [xx(]

Alle: Kom med jeres beretninger hvis i oplever tinhagl i brug, hvad enten det er fuglevildt eller pattedyr, og uanset resultatet.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#4
Har skudt en del fasaner (ca. 30) med tinhagl og det virkede 100% tilfredsstillende.

Øhh, er det dokumentation nok[Wink][8D]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Har skudt en del fasaner (ca. 30) med tinhagl og det virkede 100% tilfredsstillende.

Øhh, er det dokumentation nok[Wink][8D]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Hvor mange skud brugte du [:o)][?]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#6
Nu ikke drille M@x for at svare på spørgsmålet... ;-)

Jeg har også hørt de er udemærkede til fugle... men det betyder jo ikke at de er velegnede til råvildt...
På den anden side, så er tungsten jo heler ikke velegnet til noget som helst der ligner anskydning af vildt, der lever længere end et år pga. af cancerrisikoen hos anskudt vildt....

Det kan være svært at træffe valg omkring haglmateriale. Jeg bruger bismuth i skoven og stål til resten... og ja bismuth har også sine svage sider - men det giver da ikke cancer...
Tin er i øvrigt også giftigt ligesom bly...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Ja det lyder som en go idé. At lade andre gøre de, (måske) dårlige erfaringer råvildtet.
Jeg syntes bare at prisen gør dem meget interesante. Selv om jeg ikke skyder mange skud, vil jeg da gerne spare lidt. Hvis patronen ellers virker.

Ang. Bismuth, er der stadig problemer med at haglene "smuldrer"?
Eller var det en børnesygdom ?

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#8
Jeg har været udsat for at haglene smuldrer, når de er trængt ind i dyret. Men det er hagl som er købt for ca. 5 år siden, og som jeg stadig har. Om der er sket forbedringer kan jeg derfor ikke udtale mig om...

I forhold til dræbende effekt, har jeg personlig ingen betænkeligheder/indvendinger mod brugen af Bismth.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Hej.[Smile]
Jeg har brugt dem til fasaner og gråænder hele sidste sæson.De virker fint.Har også prøvet dem på grågæs over lokkere men vil hellere bruge en hurtig jaguar 12/76 til dem.Jeg syntes ikke der er nogen forskel på bismuth/tinshot på alm jagt relaterede afstande. Tungsten derimod er en helt anden boldgade!![8D][8D]
Svar
#10
Om tinhaglspatroner kan anvendes til råvildt, afhænger udelukkende om valg af skudafstand. Inden for 10 meter kan et haglgevær jo næsten skyde alt. Jeg vil dog anse dem for at være mindre egnet p.g.a. vægtfylden.
Vælg Bismuth, de virker fint på råvildt på 20 meters afstand.

Bismuthhaglene indeholder forøvrigt også tin.
Indtil ca. 5 % så vidt jeg husker. Det gør de netop for at undgå smuldring af haglet ved anslag.

JPL
JPL
Svar
#11
Tak for jeres svar.
Jeg tror det bliver til en kasse bismuth.

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#12
Jeg har samme erfaring som RAN med Eley Bismuth købt for 4-5 år siden.
Har skudt råvildt, harer og ræve med dem - og de skulle alle følges op at sværm tungsten 3'ere fra det bageste løb - på trods af velplacerede skud. Har stadig et par ks. tilbage og de bliver kun brugt til fugle.

/bundgaard
Svar
#13
Så har du ikke helt de samme erfaringer som mig... [:I]
De fugle og råvildt, jeg har skudt med bismuth er døde efter første træf...[Wink]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Så må dine antikke bismuthhagl have forsinket smuldretendens sammenlignet med mine - eller også spiller foranholdet i første skud også ind - men så er mit foranhold på forunderligvis markant bedre med tungsten [Big Grin]
Uanset hvad er jeg færdig med at bruge dem på hårvildt.

/bundgaard
Svar
#15
Hej nu var jeg så inde hos pusheren, for at købe nogle bismuthpatroner.

Men han havde et meget bedre forslag[Wink]
Han havde nogle tinpatroner fra Bornaghi.
De skulle være virkeligt gode, utroligt hurtige, og med en helt speciel legering. De skulle også være bedre end dem fra Kent[Wink] (Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre)

Der var ikke nogen oplysninger på æsken.
Er der nogen af jer det har hørt om dem?
Jeg kan ikke finde patronen på nogle af de lister med godkendte patroner. Så den er nok ikke helt ok

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#16
Kan det her hjælpe
http://www.bornaghi.it

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#17
Jeg har været inde på deres hjemmeside. Men kunne ikke rigtigt finde noget.

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#18
Den er lidt tricky[xx(]
Du skal ind via new products, resten virker ikke(på min pc)

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#19
De er vist stadig ved at konstruere siden.
Så det er vist derfor.

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#20
Jeg ved godt at Bismuthhagl er farlige[Wink], men der er tilsyneladende mistanke om andre bivirkninger end øjeblikkelig død.
Jeg fandt en artikel i ugeskrift for læger, ganske vist fra 2004.
Er der nogen der ved om der foreligger et resultat?.

Citat:quote:

Doktorafhandlingen er baseret på ni originalarbejder, udført ved Neurobiologisk Afdeling, Anatomisk Institut, Aarhus Universitet.

Bismuth er i århundreder blevet brugt som middel mod mave-tarm-sygdomme. Nyere medicinsk anvendelse inkluderer kombinationer af antibiotika og bismuth til patienter, der lider af mavesår forårsaget af Helicobacter pylori . Bismuth anvendes desuden i mange industrielle produkter og processer samt i bismuth-hagl. Den hastigt voksende brug af bismuth indebærer øget risiko for negative påvirkninger af miljøet, og indsigt i bismuths toksicitet får derfor stigende betydning. Afhandlingen har haft til formål I) at udvikle en histokemisk teknik til sporing af bismuth i vævssnit mhp. opnåelse af histo- og cytologisk viden om bismuths lokalisation og mulige skadelige virkninger, II) at bedømme aspekter af de til bismuth knyttede toksikologiske risici.

Bismuths potentielle neurotoksiske virkninger blev påvist i Frankrig i 1970'erne efter et udbrud af encefalopati blandt flere hundrede patienter i bismuthbehandling. De mekanismer, der lå bag »bismuth-syndromet«, er stadig ikke fuldt forstået, bl.a. fordi der indtil 1994 kun eksisterede kvantitative kemiske teknikker til måling af bismuth.

Disputatsarbejdet beskriver de forsøg, der ledte frem til den fuldt udviklede autometallografiske teknik til specifik påvisning af bismuth i vævssnit. Denne teknik anvendes i otte af artiklerne, hvori følgende beskrives: 1) Injektion af bismuthsalte i muskler resulterer i retrograd axonal transport af bismuth. 2) De franske ofre for bismuthforgiftning har betydelige ophobninger af bismuth i hjernen. 3) Bismuth trænger ind i nervesystemet uafhængigt af hvilke kemiske forbindelser der anvendes, eller måden det appliceres på. 4) Samtidig eksponering af forsøgsdyr med bismuth og selenium forårsager betydelig stigning i mængden af AMG-påviselig bismuth. 5) Bismuth-hagl frigør bismuth-ioner, hvis de anbringes i levende væv, og resulterer i spredning af bismuth til hele organismen. 6) Bismuth metaboliseres til bismuth-svovl-nanokrystaller, der findes i lysosomer. 7) I cellekulturer resulterer disse ophobninger i ødelæggelse af lysosomerne efterfulgt af celledød. 8) I vævskulturer fører høje doser af bismuth til massiv neurondød og ødelæggelse af vævskulturerne.

I den 9. artikel påvises det for første gang med stereologiske teknikker, at bismuth kan forårsage nervecelledød i forsøgsdyr.

Disputatsens resultater anfægter forestillingen om at bismuth er et metal med ringe eller ingen giftvirkninger, og understreger vigtigheden af at bismuths potentielt alvorlige langtidsskader, f.eks. på anskudt vildt, kortlægges.



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)