Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
I Skotland efter den første sika hjort.......
#1
Nå men jeg må hellere aflægge rapport som lovet..

Efter at have gransket papkasserne fandt jeg ud af at jeg rent faktisk aldrig havde skudt en sika hjort, hvorfor jeg drog til skotland sammen med nogle kammerater på den simple mission at få mine klamme fingre i en sika hjort.

Nå, hvad gør den smarte jæger som har skudt flere kronhjorte men ingen sika???

Han tager naturligvis afsted på sikajagt og det første han gør efter at have tilbagelagt en strækning.........

[Image: sco2008_01.jpg]

.....er at skyde en kronhjort....[B)][Big Grin][^]

[Image: sco2008_02.jpg]

Der var flere ret store hjorte, desværre i skyline....
Nåede da også at ligge i en mudret grøft en halv times tid og vente på at de skulle trække under skyline[Big Grin]
Heldigvis var der senere en mindre 8-ender der valgte at forsøge at stoppe en partition fra mandens 260 Ackley[^]

Nå, videre til sikajagten langs Loch Ness....

Op i bakkerne og lede. Heldigvis var det så godt vejr at Loch ness lod sig fotografere med det medbragte lommekamera.

[Image: sco2008_03.jpg]

[Image: sco2008_04.jpg]

[Image: sco2008_05.jpg]

[Image: sco2008_06.jpg]

Efter et par dage hvor hjortene fløjtede for fuld musik lykkedes det at få den første hjort. En ældre hjort der sandsynligvis havde haft tuberkulose og deraf havde et gevir der bar tydeligt præg heraf (begyndende skovlform på stængerne).

Vi stødte faktisk et par hinder og valgte derfor bare at sætte os ned og vente. Efter ganske kort tid kom denne hjort og skulle se hvad det var for en larm.... ( vi kaldte med et elk-call fra canada)[Big Grin]
Den har tilsyneladende også været tunghør[Big Grin]

[Image: sco2008_07.jpg]

Tilbage og skaffe, og om aftenen en stalk lidt længere syd på i området.

Vi begiver os tættere på skoven og jeg spotter en hjort der står og kigger i vores retning.
Vi sniger os tættere på og opdager at hjorten er løbet efter en hind.
Under kravleturen til en passende position hører jeg en anden hjort og efter lidt tid spottes hjorten. En pæn ulige 8-ender som faldt for en partition fra 260´eren. Den går ca en halv meter og det er nedaf.
Ian udbryder " that stag got f***** ackley improved"[Big Grin]

[Image: sco2008_08.jpg]

[Image: sco2008_09.jpg]

[Image: sco2008_10.jpg]

En spøjs indretning der sikrer at kun får af en specifik størrelse passerer ledhullet[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: sco2008_11.jpg]

Nå tilbage til den hjort vi spottede.....

Efter lidt overvejelser omkring hvordan vi skulle komme tilbage hører vi den hjort der tidligere løb efter en hind.

Vi er top hemmelige og nærmest transparente, medens vi på ægte dolph menér sniger os afsted. Igen afsløres vi af to hinder, der med et par skarpe fløjt der på os virker som kommandoen "freeze", får os fastlåst i en lidt akavet position i relation til at kunne skyde....

Hmmm, efter lidt tid og et par kald kommer geviret til syne over en bakke. OK, det er altså ved at være nu.....
Hjorten kommer tættere på og kun halsen er synlig. Kroppen er dækket af bakketoppen.
Her står vi og ser hinanden an. Tiden er i situationen så fremskreden at det er på det tidspunkt hvor hjorten stikker af.

Med en lyd der minder om en ordentlig brænder får Ian hjorten til at strække halsen så tilpas meget mere at jeg kan skyde den. Igen lynede 260éren med det ønskede resultat[^].

Alt ialt har jeg nu på under 8 timer skudt mine tre første sikahjorte[^] Alle tre med en vertikal flugtafstand på 0,5m[^]

Behøver jeg sige at de naturligvis blev saluteret med passende mængder af skotsk kildevand[^]

[Image: sco2008_12.jpg]

Og så lige et sidste billede ud over Loch Ness

[Image: sco2008_13.jpg]

Een ting er helt sikkert, "ILL´ BE BACK", with my ackley improved[:p]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#2
Tillykke med de fine hjorte... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Tillykke med den smukke oplevelse. Meget flotte billeder iklædt efterårsfarver.Flot udøvet håndværk med en samlet vertikal flugtafstand der vel sammenlagt ikke sniger sig op på mere en et par meter[Wink]Hvor fysisk har denne tur været på en skala fra 1-10,hvor 1 er: Det var legende let at færdes i terrænnet, og jeg sov ikke godt om natten, fordi jeg ikke var rigtig træt og hvor 10 er: Jeg var nødt til at blive kørt rundt i terrænnet (påpasselige med ikke at få firehjuleren med på billeder[Wink])
Mvh Walnut
Svar
#4
På sådan en skala var kronhjorten omkring en 6-7 stykker og sika hjortene mellem 5 og 7.
Ikke særligt anstrengende men tilpas for de fleste.

På stedet hvor det første billede er taget, brugte vi en Argo til at komme ind i det sumpede område i bunden hvorefter vi tog den til fods.
Det var nok meget godt vi havde argoen da vi skulle bringe hjortene ud. Den anden jæger skød nemlig også en hjort.

Nu er det jo ikke sådan i skotland at man kan gå opad i adskillige timer som f.eks. i Canada eller i bjergene langs adriaterhavet[Big Grin]
Så havde jeg nok trænet i samme stil som da jeg var i canada[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Hej,

Tilyke med det/de fine resultater, da Skotland er øverst på min ønskeliste, kunne jeg godt tænke mig at vide hvem du rejste med, og hvad turen incl. trofæerne løber op i. Hvis dette da ikke er en hemelighed.

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#6
Hvad er det for en kølvandsstribe i den yderstre trediedel af billedet af søen (det sidste)?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Ohhh nej, er det ikke............

....GT´s blege mås man lige kan ane over vandoverfladen?

Fordi det kan ikke være uhyret, for så havde den da fået Ackley-en for længst.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#8
@Flemming,

turen er privat arrangeret hos private i skotland.
Jeg beklager, jeg har desværre ikke råd til at bruge bureauer[xx(]

Prisen har jeg ikke tænkt over, med hensyn til efterkalkulation, men det var en rigtig god tur.

Jeg har en formodning om at prisen ligger på noget der ligger på 60% af hvad de etablerede bureauer tager. Men de skal selvfølgelig også leve af det.

@Høgh,

jeg kan ikke lige se hvad du mener, men billedet tog jeg fordi vinden havde formet en flere kilometer lang sky som en "pølse" der lå over søen. Egentlig skulle der være et jagerfly på billedet men jeg var ikke hurtig nok.
Der flyves fra Kinloss Airbase ved Elgin. De laver således "under radar" flyvninger over søen. Det er lidt vildt at stå på toppen af bakken og se "ned" på et jagerfly der overflyver søen.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Hey GT

Lækker lækker billeder der [:p] Og et stort tillykke med, at du nu også kan få Sika i papkassen [Wink]

Var der måske basis for en tilføjelse til DRALF ordbogen - At Dolphe=pürche ??

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#10
Citat:quote:

....GT´s blege mås man lige kan ane over vandoverfladen?



Det er GT´s Ass Crack [Big Grin]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#11
Fine billeder/historie - Ja det må have været en fin tur - er ackley improved nødvendigt på grund af lange skudafstande eller hvad er den umiddelbare feature ved det kaliber.
Jeg skal til Edinburgh - men bare 2 dage i byen - her er der nok næppe hjorte at skyde - måske i parkerne :-)

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
Ackley´ing er ved 260 rem med til at bringe en 9g partition op på 900 m/s, vel og mærke fra en kort lås.
Altså noget der ligger mellem 6,5x55 og 6,5-284.

Men det aller vigtigste i min terminologi er at man efter 5 genladninger ikke har haft til nøds at trimme hylstrene[^]

Selve den kombo har i år taget 10 bukke, 2 kronhjorte, 4 vildsvin, 1 hind og 3 sikahjorte (plus lidt andet forskelligt).

Statistisk set er det ret begrænset men kun éen af de nævnte har forladt skudstedet og det var kronhjorten der gik små 30m med en lungekugle. De to af grisene vejede mellem 120 og 150 kg[8)] og gik heller ikke fra skudstedet.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Tillykke gamle dreng[Big Grin]Hvornår er der smagsprøver på al den hjembragte whiskey[8D][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#14
Deth eææer dær liiiighhhe nu....hik
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Ackley´ing er ved 260 rem med til at bringe en 9g partition op på 900 m/s, vel og mærke fra en kort lås.
Altså noget der ligger mellem 6,5x55 og 6,5-284.

Men det aller vigtigste i min terminologi er at man efter 5 genladninger ikke har haft til nøds at trimme hylstrene[^]

Selve den kombo har i år taget 10 bukke, 2 kronhjorte, 4 vildsvin, 1 hind og 3 sikahjorte (plus lidt andet forskelligt).

Statistisk set er det ret begrænset men kun éen af de nævnte har forladt skudstedet og det var kronhjorten der gik små 30m med en lungekugle. De to af grisene vejede mellem 120 og 150 kg[8)] og gik heller ikke fra skudstedet.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Tillykke med det fine resultat!
Idet jeg formoder, at der er tale om en form for customriffel, er jeg lidt nysgerrig efter at høre de tekniske specifikationer og evt. et foto. [:p]
Lås: Tikka/Sako?
Pibe: ?
Skæfte: McM?
Optik: ?
Montage: Optiloc?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
Hej Gammeltoft

Tillykke med de fine hjorte. Jeg kørte selv forbi Loch Ness i sidste uge.
Var du inde på Fiddler's(en lille pub i øst enden af søen)? Mig og min far fik aftensmad der inde, kæft det var godt! Også havde de et udvalg wiskey jeg aldrig har set magen til. Desværre fik jeg ikke smagt noget da jeg var på vej vest på til den estate vi havde book lidt jagt på.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#17
Moin Hänrich...!
Herreflotte billeder af smuk natur og "tæt på" billeder af stærke trofæer..[Smile]..Din Opa ville have været stolt..!!

( Fik hans tlf. nr hvis du skulle få brug for det..)

DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#18
@ Lars ML, den er nu ikke så speciel....
Det er en sako 75 lås hvor jeg har monteret min testpibe på i kaliber 260 rem AI. Jeg har en ny stående i samme kaliber dog QPQ behandlet.
Det er så meningen at den gamle pibe skal fortsætte som fire forming pibe.
Jeg bruger et McMillan skæfte i samme form som det originale Varmint skæfte fra sako.
Selvfølgelig er der optiloc på og så en Swarovski PV-S 6-24x50 med TDS sigte.

Den er jeg egentlig gået hen og blevet ret glad for da den minder så ufatteligt meget om den jeg bruger tiljagtfelt med hensyn til balance o.s.v.

@Eleven, jeg boede lidt syd for Inverness på den nord-østlige side af søen.
Der hvor jeg skød kronhjorten var i Whitebridge et eller andet sted på den østlige side ca midt for søen.

@DIB, jeg skal selv derned et par weekender i November så der støder jeg nok på både Opa og Arno[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Øh mand...!! smuk billeder om jagt i Skotland og et fin Skotisk hjort,tillykke med den.[:p][^] Var krigdvægen langs om jagt med dig [?]

PS...Gotta love those Ackley improved kalibres...although smaller ,I really love my .17 Ackley hornet..[Wink][^]

mvh...Eric

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#20
@Eric,

unfortunately the wardwarf was occupied watching sweedish pinetrees grow[Big Grin][Big Grin]......

I´m sure though, that he would have liked it[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)