Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemer med M98 lås!!!
#1
Tja, så skete det umulige...

Mine gode gamle pålidelige 98´er svigtede - selvfølgelig midt i en feltskydning[Sad!]

Dagen inden feltskydningen skød jeg ca. 150 - 200 skud uden problemer[:p]

Så kommer dagen. regnen vælter ned og feltskydningen starter. Første standplads. Der skal skydes 3 x 4 skud. Låsen går dårligere og dårligere. Mere og mere sej at lukke.

2. standplads:
repeteringen går stadigt dårligere, og efter 10 skud må jeg opgive at lukke låsen igen. Ikke engang uden patroner kunne den lukkes.

Jeg skød med norma diamond line 6,5 x 55 fabriksladet.

Bundstykket manglede et par mm i at være helt fremme - mærkeligt.
Og mere mærkeligt er det, at efter et par timer, kunne låsen pludselig lukke igen, dog stadig lidt stramt.
Der var ikke noget skidt af nogen art i låsen - hvad kan det skyldes?
Varme/regn....? Har nogen prøvet noget lignende?

Jeppe
Svar
#2
Hvis ikke der ligger en ordentlig bullermand på anlægsfladerne i låsestolen (der hvor lukkeknasterne holder på) Så skil bundstykket ad og giv en tilbagemelding straks, måske vil du kunne se matriale-deformationer.

[xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#3
prøv at rense med en kal. 12 plastic børste, lige før kammeret. det er der lukkeknasterne går på.

tager du en lillefinger og mærker efter, er der sikkert fyldt med skidt og messingstykker...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Andsager

Tja, så skete det umulige...

Mine gode gamle pålidelige 98´er svigtede - selvfølgelig midt i en feltskydning[Sad!]

Dagen inden feltskydningen skød jeg ca. 150 - 200 skud uden problemer[:p]
Det var mange du kunne nå!Så kommer dagen. regnen vælter ned og feltskydningen starter. Første standplads. Der skal skydes 3 x 4 skud. Låsen går dårligere og dårligere. Mere og mere sej at lukke.

2. standplads:
repeteringen går stadigt dårligere, og efter 10 skud må jeg opgive at lukke låsen igen. Ikke engang uden patroner kunne den lukkes.

Jeg skød med norma diamond line 6,5 x 55 fabriksladet.

Bundstykket manglede et par mm i at være helt fremme - mærkeligt.
Og mere mærkeligt er det, at efter et par timer, kunne låsen pludselig lukke igen, dog stadig lidt stramt.
Der var ikke noget skidt af nogen art i låsen - hvad kan det skyldes?
Varme/regn....? Har nogen prøvet noget lignende?

Noget kunne tyde på at det er den fejl der kaldes "spritigitis" men det kan vel ikke passe.
Jeppe



Hej Jeppe

Det lyder som om der er to muligheder.
1. Den bagerste skæfteskrue er så lang at den når op og klemmer på slagstykket.
2. Det aflange hul, hvor aftrækkerens ro går igennem den bagerste del af låsestolen, er for kort eller er beskidt. I ulfborg er der jo både sand og grannåle, og begge dele kombineret med olie kan give de mærkeligste substanser.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Så... riflen er blevet checket. Først gav jeg den en rengøring. Jeg fandt ingen tegn på noget unormalt. [}Smile]

Da jeg alligevel skulle ud at købe lidt genladnings udstyr og var i området, fik jeg lige N.P. til at checke den. Han mente der havde været noget skidt imellem låsen og udtrækkeren på bundstykket eller noget i den stil. Riflen blev ihvertfald set grundigt efter. Han fandt også en lille flig af noget messing.. Men om det var det, der var skyld i problemet forblir vist en gåde...

En ting er ihvertfald sikkert - det var ikke spritigitis[Wink]

Nu vil jeg lige prøve at skyde den varm - og se om problemet dukker op igen[?]

Ellers tak for svarene og et godt arrangement sidste weekend[^]
Svar
#6
Ja, så fik vi vist aflivet myten om at M98 fungerer under alle forholde. Den hører altså også til blandt dødelige rifler.[Big Grin]

mvh. Johannes
Svar
#7
Hvornår er det blevet blevet våbenkonstruktørens fejl at skytten ikke rengør og vedligeholder sit våben.
Ja jeg spør´ bare
Mvh.
Leif the Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
JTK har ret, man hører ofte historier hvor M98 påstås at kunne skyde i en sandstorm, og næsten under vand [Big Grin][Big Grin]

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#9
Citat:quote:

Hvornår er det blevet blevet våbenkonstruktørens fejl at skytten ikke rengør og vedligeholder sit våben.
Ja jeg spør´ bare
Mvh.
Leif the Shootist

Citat:quote:

Ja, så fik vi vist aflivet myten om at M98 fungerer under alle forholde. Den hører altså også til blandt dødelige rifler.

mvh. Johannes


Der er i disse kommentarer vel ikke det mindste angreb på den kære Paul Mauser, blodt en enkel og meget fornuftig konklution, om at selv óm mange m98 entusiaster har forsøgt at snakke en ellers meget god og funktionssikker låsekonstruktion op til en "gudestatus", så gælder det stadig at selv det såkaldt bedste og mest pålidelige stadig kan få problemer som alle andre dødelige.

Man kan vel heller ikke sige at det er manglende vdeligehold at en riffel bliver fyldt med skidt midt under en igangværende konkurence. Det drejer sig vel blot om en erkendelse af at alt teknik indimmellem kan svigte.

jbn
Svar
#10
Ja, alt kan svigte.. Men jeg tror personligt stadig ikke på at det skyldtes noget skidt. Da problemet opstod gradvist - alt efter hvor mange skud der blev afgivet. Desuden havde jeg bundstykket ude under sidste skydning, hvor det blev tørret af.

Jeg gir lige en melding, når riflen har været skudt varm igen - forhåbentligt i morgen[Big Grin]
Svar
#11
så er der kun udelukkelsesmetoden tilbage...

skruer/skæfte/møg/skruehuller i låsestol, kan tjekkes hjemme...

meeen, lur mig om ikke den kommer til at skyde godt igen...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Slagstiften spændes når låsen lukkes (på 98'eren; kan det være skidt i bundstykket?

osterwald


Er det ikke på 96eren Easterwoods[:I]

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Jo M@X, jeg har straks ædt mine ord og slettet sporene

osterwald.[:o)]
Svar
#14
Hej Andsager

Som M@X lige har påpeget er der forskel på M96(Svensk Mauser) og M98.

Jeg må lige spørge om din riffel spænder slagstiften, når låsen åbnes (M98 med ny pibe) eller lukkes (svensk M96 i original kaliber)?

I det sidste tilfælde kan det også dreje sig om skidt i bundstykket.

osterwald
Svar
#15
Hej Osterwald.
Jeg har snakket med Andsager idag og hans 98er virker tilsyneladende igen. Han skal nok melde tilbage når han har haft lejlighed til at prøveskyde den.

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Så er 98´eren testet. Ingen problemer under sidste feltskydning. Heller ikke under de sidste trænings aftener. Så mon ikke problemet er gået i sig selv igen... (måske bortset fra tilliden til kanonen[Wink]..)

Ellers tak for svarene..

Jeppe
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)