Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En eftermiddagstur i plantagen
#1
ULG og mig har fået fingrene i et stykke jagt (eller det vil sige ULG fik det på hånden og tilbød meget generøst mig at komme med i det [Smile]) Vi havde tidligere været ude på lidt undersøgelsestur for at se, hvad der var på reviret og det hele tegnede ganske lovende.

Igår havde vi så sat hinanden stævne til en lille uformel eftermiddags tryk/pürchjagt. ULG havde taget knægten med, for han er lige så bidt af jagt, som hans fædrende ophav [8D].
Vel ankommet blev den endelig slagplan m. sikkerhedsbestemmelser lagt og vi gik igang.

Dagen var perfekt med fuldstændig skyfri himmel og en let vind - en rigtig rigtig flot oktoberdag, som de nu kan være på deres helt egen måde.

Ganske kort tid efter vi var kommet i gang, fik jeg kontakt til en enlig rå uden lam, som stod ca. 60 m. nede mellem en række træer. Desværre ville kuglefanget have været Hr. og Fru Danmark, som gik og rev blade sammen et par hundrede meter væk, altså var skud umuligt der. Råen må alligevel have været så utryg ved de 2 bladerivende ting, at hun fortrak ind i plantagen uden chance for skud.
Nå så langt så godt - der var allerede set vildt så det kunne kun blive en rigtig god dag.

Jeg fortsatte nu næsten parallelt med ULG & knægten og vi endte efter et stykke tid nede i bunden af det stykke vi gik på, hvorefter vi trak i hver sin retning. Efter yderligere nogle hundrede meter var jeg kommet til en lille "tange" i plantagen. Vinden var ikke voldsom gunstig, så i et forsøg på at komme om i den rigtige vindretning pürchede jeg lidt rask videre. Som Nemesis så ville, passerede jeg endnu et stykke mellem trærækkerne.... lige i det jeg stod midt mellem rækkerne fik jeg øje på et stykke råvildt som lå og solede sig. Desværre var dyret ikke helt tabt bag en vogn og besluttede klogeligt at tiden var inde til at finde et andet sted til sin eftermiddagssolbadning [Sad] Satan sgu og hel.... jeg forbandede mig selv for mit hastværk.
Dyret havde dog ikke virket voldsomt skræmt og var sikkert bare sprunget for en "sikkerheds skyld" - måske kunne jeg være heldig at det nu stod ikke så langt derfra i et forsøg på at hitte ud af, hvad det var, som så groft havde generet det.

Afsted det gik, så jeg kunne komme om og få vinden ind på den rigtige side og så ellers langsomt fremad. En 150 meters penge længere fremme fangede jeg en bevægelse mellem nogle grene. Frem med kikkerten - jo sgu.. ganske rigtigt...her stod dyret jeg netop havde generet og sikrede. Afstanden var ca. 50 m. Et stående skud turde jeg godt binde an med på den afstand, men kunne ikke komme til pga. grene. Det samme var tilfældet med et knælende. Der var altså ikke anden at gøre, end ned på pickuppen. Ud med benene på bi-pod'en og så ellers langsom vrikke, vrikke, vrikke mig selv og riffel fri af træer og grene. Jeg ville ikke have vundet nogen Vild med Dans dyst med de kropsbevægelser [:I] men det virkede. Skudfeltet var frit, kuglefang var i orden og dyret stod nu og præsenterede et skråt spidskud.
Trådkorset op så kuglen ville passere de vitale dele og så ellers klemme klemme...... Skuddet kom overraskende og dyret faldt sammen over det forben hvor kuglen var gået ind. Et par enkelte svage spjæt og det var slut.

[Image: DSC00063-1.jpg]

Riflen er en Tikka Master Sport i 6,5X55 ladet med 140 grain Hornady SST kugler. Indgangshullet var en anelse større end kaliberet og udskudshullet var på størrelse med en 2 krone (det er den mørke plet, lige foran den højre kølle, i overgangen til det lyse hårlag på bugen). ALT indvendigt kunne efterfølgende hældes ud.

Eftermiddagen gav også et par harer, men det er en helt anden historie [Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)