Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvalpedummy
#1
Nu får jeg snart den lille og er så småt begyndt at gå i børnetøjsforretninger og kigge på udstyr[8D]

Har altid haft hund men det her er min første jagthund så der er selvfølgelig en masse ting jeg kan blive i tvivl om (uden at det skal gøres til raketforskning at træne en hund)

Jeg starter jo selvfølgelig med prægning når den kommer hjem, men er sq lidt i tvivl om hvilken type hvalpedummy jeg skal anskaffe mig.. Vægt osv, eller om jeg bare skal bruge en sammenrullet sok så længe den er helt lille?

Desuden kunne jeg godt tænke mig et pat links til butikker der sælger hundeudstyr til en rimelig pris.. Synes godtnok der er nogen der presser citronen[}Smile]

Jimmy

Sauer 202 Select Take Down
Titan 6 Kal. 30.06 (som skal sælges)

Marlin 917 Kal .17 HMR
SKB 505S haglsprøjte
Svar
#2
Hej Jimmy.

Jeg har flere gange handlet med Gemina ( http://www.gemina.dk ). God service og fornuftige priser
på dummyer i god kvalitet i forhold til det man normalt ser i jagtforretninger. I starten
burde en sammenrullet sok eller et par handsker være nok. N.E. Faddersbøll har sammen med Ole
Geert Dam skrevet en fornuftig bog om træning af spaniels og labradorer og giver mange gode råd.
Du kan sikkert få et eksemplar med når du henter hvalpen. Good luck.

Mvh
Vera
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by vera

Hej Jimmy.

Jeg har flere gange handlet med Gemina ( http://www.gemina.dk ). God service og fornuftige priser
på dummyer i god kvalitet i forhold til det man normalt ser i jagtforretninger. I starten
burde en sammenrullet sok eller et par handsker være nok. N.E. Faddersbøll har sammen med Ole
Geert Dam skrevet en fornuftig bog om træning af spaniels og labradorer og giver mange gode råd.
Du kan sikkert få et eksemplar med når du henter hvalpen. Good luck.

Mvh
Vera



Hej Vera

Tak for linket.. Kigger straks på det[Wink]
Jeg har allerede bogen og har læst den på kryds og tværs[Big Grin], den er mægtig.

Jimmy

Sauer 202 Select Take Down
Titan 6 Kal. 30.06 (som skal sælges)

Marlin 917 Kal .17 HMR
SKB 505S haglsprøjte
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Jimmy

Nu får jeg snart den lille og er så småt begyndt at gå i børnetøjsforretninger og kigge på udstyr[8D]

Har altid haft hund men det her er min første jagthund så der er selvfølgelig en masse ting jeg kan blive i tvivl om (uden at det skal gøres til raketforskning at træne en hund)

Jeg starter jo selvfølgelig med prægning når den kommer hjem, men er sq lidt i tvivl om hvilken type hvalpedummy jeg skal anskaffe mig.. Vægt osv, eller om jeg bare skal bruge en sammenrullet sok så længe den er helt lille?

Desuden kunne jeg godt tænke mig et pat links til butikker der sælger hundeudstyr til en rimelig pris.. Synes godtnok der er nogen der presser citronen[}Smile]

Jimmy

Sauer 202 Select Take Down
Titan 6 Kal. 30.06 (som skal sælges)

Marlin 917 Kal .17 HMR
SKB 505S haglsprøjte



Hey Jimmy

Har du overvejet at klikker-træne hunden??

Min lab. er den første jeg har prøvet det på, og jeg må indrømme at jeg var mere end meeeeget skeptisk, men træningspladsen det var dejligt tæt på.
Nu må jeg indrømme at jeg aldrig har haft en nemmere træningsmetode end den, og hunden er ekstrem opmærksom på mig, så jeg kan kun anbefale metoden.

Kik evt. under; http://www.klikdinhund.dk

Ps. en sok er rigeligt til sådan en lille fætter...

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
Hej Asbjørn

Må indrømme at jeg altid har opfattet klikkertræning som noget amerikansk hippie flip...... sikkert bare fordomme[:I]

Men jeg vil gerne høre lidt mere om dine erfaringer og hvordan du griber det an i praksis??

Lærer du hunden at associere klikket med godbidder i starten eller?

Jimmy

Sauer 202 Select Take Down
Titan 6 Kal. 30.06 (som skal sælges)

Marlin 917 Kal .17 HMR
SKB 505S haglsprøjte
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jimmy

Hej Asbjørn

Må indrømme at jeg altid har opfattet klikkertræning som noget amerikansk hippie flip...... sikkert bare fordomme[:I]

Men jeg vil gerne høre lidt mere om dine erfaringer og hvordan du griber det an i praksis??

Lærer du hunden at associere klikket med godbidder i starten eller?

Jimmy

Sauer 202 Select Take Down
Titan 6 Kal. 30.06 (som skal sælges)

Marlin 917 Kal .17 HMR
SKB 505S haglsprøjte



Hey Jimmy

Den kører på godbider forstået på den måde at når hunden gør noget i retning af det du gerne vil have den til, så klikker man. Derefter kommer godbiden.
Næste gang får hunden først klikket/godbiden når den er gået en lille smule videre osv. osv.

Filosofien er at man kan klikke meget hurtigere end man kan sige dygtig, så hunden får belønning = klikket præcis når den gør det rigtige.

Du får en meget opmærksom og lærevillig hund ud af det - dermed ikke sagt at man ikke kan få det på andre måder, men det her virker altså.

Jeg skal skynde mig at understrege at jeg var meeeget skeptisk, men måtte give mig da jeg jo kunne se at det bare virkede.

Ps. jeg startede med det da han var 10 uger, og det var de mest utrolige rasultater jeg kunne få ud af sådan en lille størrelse.
Man skal huske at man ikke skal lave mere end 6-8 gentagelser hver gang og at hellere et lille fremskridt end risiko for at overdrive.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Lige en lille ting m. klikkertræningen - ja det er en gang hippietriks men det VIRKER - men det kan også overdrives. Jeg har selv brugt klikker, og står nu med en hund som er 110 % opmærksom på mine mindste vink - og så til gengæld har lidt svært ved at holde focus på "situation alvor".

Min anbefaling med klikkeren, er at bruge den under indlæringen og derefter "lægge den på hylden" igen for at kombinere det med lidt mere traditionel træning.

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Lige en lille ting m. klikkertræningen - ja det er en gang hippietriks men det VIRKER - men det kan også overdrives. Jeg har selv brugt klikker, og står nu med en hund som er 110 % opmærksom på mine mindste vink - og så til gengæld har lidt svært ved at holde focus på "situation alvor".

Min anbefaling med klikkeren, er at bruge den under indlæringen og derefter "lægge den på hylden" igen for at kombinere det med lidt mere traditionel træning.

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************



Sorry Tackleberry - det glemte jeg lige at nævne. Man skal "lægge" klikkeren på hylden når hunden er sikker i den øvelse man nu har lært den. Men ved indlæring af nye øvelser kan man fortsætte med at bruge den.
Personlig har jeg ikke brugt klikkeren siden han var 2 år, da han udemærket godt er klar over hvad han skal, og han "forlanger" næsten at få en godbid når han har gjort noget godt......[Big Grin]
Dejlig hund......[Smile][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#9
Kennel Kragborg har en webshop, med Dummyer i alle størrelser. Med og uden skind. Jeg har et par flyde dummyer derfra, de holder rigtig godt.

http://kragborg.u65.surftown.dk/oscommer...p?cPath=31

Mens hvalpen er helt lille er det fint med en sammenrullet sok.

Hilsen Gitte
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)