Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riflet slugløb til remington
#1
Jeg har set på et andet site at Happy Nanok svarede på et spørgsmål vedr. sabot slugs. Og så vidt jeg husker ender indlæget med en sætning der siger noget i retningen af, at man da bare kan lade sit slugløb registrere som en riffel - så har man en kaliber 12 riffel.

Nu er det jo så at jeg kommer til at tænke på om den går? At lade sin 1100 udstyre med sådant et løb med kikkert/aimpoint og på den måde få en "riffel" som instinktivt falder som den skal - da det er den samme, man skyder med hele tiden.

Er der nogen der ved noget om det ?
Svar
#2
Det kan lade sig gøre, men du skal jo huske at halvauto rifler kun må kunne holde 2 skud, derfor anbefaler jeg en pump gun til projektet

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Jo, men det ændrer vel ikke ved, at slugs er ulovlige at skyde med i DK?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Slugs/Brenneke m.v ER ulovlige at skyde med i Dk.... I GLAT-løbede våben.!! (aka. glatløbede haglgeværer)

Hvis du har indregistreret et haglgevær med slug-løb som en riffel - så er de fuldt lovlige at bruge.!

Hvordan det i praksis virker rent tilladelsesmæssigt, det ved jeg dog ikke - men jeg ved at det kan lade sig gøre.!!

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
;-) Emnet er spændende - og med risiko for at det falder uden for denne tråd - kunne jeg da godt tænke mig at spørge om der er nogen der har erfaring med den slags "rifler". Sikkerhedsafstand, anslagsenergi, præcision osv.

For os fra "marsken" er det jo et problem med riffeljagt på de flade maskarealer - og så var det jo jeg tænkte om der her er noget der kan bruges istedet.
Svar
#6
Tja, heroppe er de jo fuldt lovlige at eje - riflede løb til haglgeværer.

Med sabots i et riflet løb opnår du en væsentlig bedre præsicion end glatløbet med Brenneke, af naturlige årsager da man jo får spin på projektilet.

Som jeg hører det fra gutterne i USA - kan man bruge et glatløbet haglgevær med slugs/brenneke ud til 40-50 yards med en egenspredning på ca 25cm. Hvis man vil have bedre præsicion med dén, må man tættere på.

Med riflet løb og sabots (brug ikke brenneke/slugs i riflet løb, brug helst sabots), kan du strække dig ud til et sted mellem 75-100 yards med samme præsicion - vel at mærke når du kender ballistikken og kompenserer herfor ved de længere skud.!

Jeg har kun brugt Brenneke og slugs i glatløbet haglgevær på nært hold - til ren leg. (skyde på biler, tønder med vand m.v.)

Det eneste sted jeg kunne tænke mig at bruge slugs rent praktisk, er til en slags sikkerheds-aflivning af klapmyds (stor sæl som kan finde på at bide sig fast i folk hvis den ikke er ordentlig død.).

Der er historier om fangere der ulykkeligvis er døde af blodmangel, ved at de selv blev "fanget" af en sådan Klapmyds ved at de bed sig fast i benet eller armen af dem og holdt dem fast eller skamferede dem så meget at de ikke nåede at søge hjælp.

Så traditionen er gerne, at netop klapmyds får et par ekstra skud i hovedet med riflen - for en sikkerheds skyld.
Dér tror jeg, at jeg ville foretrække den fik et skud med en slug så kraniet med sikkerhed var smadret.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
The Shootist er nok den rette til at svare på disse spørgsmål, for danske forhold.
Han har også erfaring med Nikon's kikkert til Slug brug, med Nikons Ballistic Plex sigte, det skulle så vidt jeg husker kunne bruges med Slugs, ud til ca. 200 meter/yards

De moderne Sabot Slugs svarer ret godt til en 45/70'er med 400 grains kugler, når det gælder energi, kuglebane og sikkerhedsafstande.

Du kan finde lidt ballistic på http://www.winchester.com for deres Slugs.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Man bruger ikke Brenneke kugler i riflede piber, det skal være sabots, af 2 årsager, der er MEGET bedre præsision med Sabots, og Brenneke kugler er så vidt jeg forstår det af for stor diameter??
jeg mener at have hørt at der ikke givet tilladelse til større end 12,7mm og det er tilfældigvis det der lades med i de fleste sabots, hvis i laver en søgning på rifled slug barrels så kommer der mange intresante sider frem..
Men generelt kan vel siges at det ikke er svært at holde 3 eller flere skud inden for ca. 5 cm. på 100m og der findes også Magnum sabots med mere energi, Winchester, Remington og Federal har alle et fint udvalg.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Der er også det, at Brenneke og andre slugs hvor kuglen er ren bly - evt ovenpå en plast eller filtforladning... de kommer i direkte kontakt med løbet.

Når de kommer i berøring med det riflede løb, vil det bløde bly afsættes i riffelgangene i løbet. Dette er ikke helt hensigtsmæssigt heller, da det giver mindre og mindre løbsdiameter.

Sabots er en blyklump af en given udformning, som er indkapslet i nogle "skaller".

Her er det skallerne som går i indgreb med riffelgangene i løbet og påfører kuglen rotationen.

Umiddelbart efter hele herligheden forlader løbet, falder skallerne fra og kuglen fortsætter ufortrødent.

Så riflet løb... brug ikke brenneke eller slugs, da de afsætter materiale i riffelgangene. Og jo, der kan være et problem med diameteren også, men vist oftest hvis den ikke er "rifled".

Og sabots bør ikke bruges i glatløbede, da den har en teoretisk risiko for at kile sig fast i løbet, da skallerne kan gå fra hinanden i løbet og blyklumpen virke som kile.
Dette er dog mere teoretisk, men de faste plastic sabot-skaller lader sig heller ikke komprimere af choken, hvis man bruger choke.

"Rifled slugs" er blyklumper med en form for "rifling" eller "vinger".. dette er dog ikke for at give kuglen en rotation, men for at blyet kan deformeres i choken.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

............... så er de fuldt lovlige at bruge.!

Nej og atter nej, Slugs er forbudt i Danmark - både at skyde med og at besidde.

De må anvendes i Sverige til Vildsvin og Dåvildt i enkeltløbede haglgeværer - man kan opnå rimelig (???) præcision ved at sætte en riflet choke i løbet (fritstående kan man holde 5-skudsgrupperinger indenfor 25 cm på 80 meter). Jeg er ganske imponeret over Shootist's grupperinger men det er selvfølgelig også med Sabots og sådanne nogen har jeg ikke erfaringer med.

@ellgaard - en 32 grams Slug har en E0 på 4500 Joule.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#11
Hvis din haglbøsse har riffelgang, så betragtes den som en riffel, og registreres som Riffel. Ammunitionen er nu riffelammunition feks. cal. 12/70 , købt på riffeltilladelsen.....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Jeg ved positivt at man ikke må anvende/erhverve Slugs i Danmark, jeg er også klar over at nogen har oplyst at man kan få et haglgevær med riflet løb/Choke registreret som riffel i Danmark - jeg mangler dog at se et håndfast tilfælde. [Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#13
Tja, jeg mangler også at se et håndfast bevis herpå... altså våben i hånd og læse tilladelsen up-close-and-personal.

Men har da set diverse brenneke/slugs/sabots til salg hos forskellige af landets jagtbutikker - som de sælger til folk med disse tilladelser.

Såååååååå [:I]...... nogen må åbenbart bruge Brenneke/slugs... eller så har de misfortolket noget ret så groft... de butikker.!

Nævner også kun forskellen i Brenneke, slugs og sabots, da der kan være sikkerhedsmæssige forskelle i brugen af dem - og da jeg er rendt ind i våbenhandlere der har den nævnte ammunition liggende.

Da dette så småt er kørt op i en spids, vil jeg undlade at nævne hvem der er tale om.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
er det lovligt....[?] eller ulovligt....[?] med de slugs i danmark. har nemlig selv, overvejet det.[:p]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by rkn

er det lovligt....[?] eller ulovligt....[?] med de slugs i danmark.................



Københavns Politi (og frit efter H. C. Andersen):SLUGS ER ULOVLIGE AT BESIDDE OG ANVENDE I DANMARK - "BESIDDE" BETYDER OGSÅ AT DET ER FORBUDT AT OPBEVARE SLUGS TIL ANVENDELSE I UDLANDET, I DANMARK.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Et lille spørgsmål: Hvor i Våbenloven står det at det er forbudt at besidde og Anvende Slugs/Brennekekugler?

På den version af våbenloven der ligger på Restinfo kan jeg ikke finde denne oplysning.
(LBK nr 1316 af 26/11/2007 - Gældende
Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer
(Våbenloven) ) https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=105326

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Jeg søgte lige lidt mere og fandt et under: BEK nr 1010 af 09/08/2007 - Gældende
Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Miljøministeriet
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=13103

Og der står under sektionen:
Citat:quote:

Kapitel 2
Ammunition

§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:
Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.


Men dette gælder jo kun for GLATLØBEDE våben....

Registreret som Riffel med Sabbot ammunition cal. .50, så er det jo reglerne for riflede våben der gælder......

Citat:quote:

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 200 J.

4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.

5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.

Stk. 2. Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.

Stk. 3. De anvendte måleenheder er følgende:

E0 = anslagsenergi ved munding

E100 = anslagsenergi ved 100 m fra munding

V0 = hastighed ved munding

V1,5 = hastighed 1,5 m fra munding

g = gram

gr = grain ( 1 g = 15,432 gr)

J = Joule (9,81 J = 1 kgm)

m/sek = meter pr. sekund.



Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg ved positivt at man ikke må anvende/erhverve Slugs i Danmark, jeg er også klar over at nogen har oplyst at man kan få et haglgevær med riflet løb/Choke registreret som riffel i Danmark - jeg mangler dog at se et håndfast tilfælde. [Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg kender et tilfælde med et riflet våben i kal. 10... Så det må kunne lade sig gøre...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg ved positivt at man ikke må anvende/erhverve Slugs i Danmark, jeg er også klar over at nogen har oplyst at man kan få et haglgevær med riflet løb/Choke registreret som riffel i Danmark - jeg mangler dog at se et håndfast tilfælde. [Wink]


Så er der bid her:
http://www.dba.dk/jagtriffel-remington-870/id-68713358/
Teksten i annoncen lyder:
"Næsten ny remington 870 jagtriffel sælges,den har skudt 25 skud,og der medfølger 100 stk ammunition. Det er en jagtriffel med riflet løb i cal 12,defor kræver den våbentilladelse og ikke bare jagttegn.Evt kan Marlin guide gun 45/70 eller schmidt & bender pmll indgå i en handel.
Fast pris"

[Image: %5C68713358_21092010100626_7296_3.jpg]

[Image: %5C68713358_21092010100643_0585_3.jpg]

PS: Det er ikke undertegnede, der sælger.

Mvh

Otterup
Svar
#20
Politiet har før taget fejl. De får desværre alt for ofte medhold i deres fejltagelser, og så bliver enden på det dermed, at politiet havde ret.

Så begge udlægningern her i tråden kan meget vel være rigtige[xx(][xx(][xx(]. Det skal nok passe, at sælgeren af den remington har den på riffeltilladelse. Men jeg er heller ikke i tvivl om, at man som ansøger meget vel kan blive mødt med et "NEJ", og det er der for øjeblikket ikke ret meget at gøre ved.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)