Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm vs .300 WM
#21
Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Så skal vi selvfølgelig have Magnumen over dem alle.....:460 Weatherby Magnum: 500 grains kugle-120 grain krudt-mundingshastighed 2509 fps har en rekylenergi på 49,40 fps



Over dem alle.....ha, ha[:p]

Men ang ovenstående så kan en 7mm MAG sagtens overgå en 300 MAG mht anslagsenergi på længere hold - kuglens BC er her altafgørende. En 160 grs Nosler Partition fra en 7mm Rem vil garanteret have mere energi på 300 m end end 180 grs Oryx fra en 300 Win/Wby/Ultramag



300 Weatherby Magnum på 300 yards med noslers max ladning h-1000 og nosler partition 180 grains: anslagsenergi 2684 lbf 500 yards på 2027

300 Win Magnum på 300 yards med noslers max ladning h-1000 og nosler partition 180 grains: anslagsenergi 2289 lbf og 500 yards på 1710

7 mm rem Magnum på 300 yards med noslers max ladning h-1000 og nosler partition 175 grains: anslagsenergi 2123 lbf 500 yards på 1592

7 mm rem Magnum på 300 yards med noslers max ladning IMR4064 og nosler partition 160 grains: anslagsenergi 1952 lbf 500 yards på 1424

et korrekt sammenlignings grundlag er vist at bruge samme type kugle ellers bliver det vist misvisende i forhold til spørgsmålet

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805




Så mangler vi bare en værdi for hvor meget der skal til for forsvarligt at slå vildtet ihjel.
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by yeti
[
Så mangler vi bare en værdi for hvor meget der skal til for forsvarligt at slå vildtet ihjel.



Det er vist et spørgsmål om religion,erfaring og træfpunkt...[Smile]

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#23
Hej christian.[Smile]
Jeg havde selv begge kalibre i mine overvejelser ,da jeg for mange år siden, skulle vælge kaliber til bla kronvildt.
Jeg valgte selv en 7mm dengang og har aldrig fortrudt.Jeg prøvede dengang en kammerat´s 300 win og syntes egentlig ikke at rekylen var så slem.Så lånte jeg en 7mm rem på skydebanen og den var da lidt mildere, men ikke meget.[Wink]
Det blev så dødt løb mellem de 2 for mit vedkommende og det var en ren tilfældighed at jeg faldt over en winchester 70 i 7mm rem.Den blev købt og monteret med en gammel zeiss med kort øjenafstand.[B)]
Første dag på skydebanen fik jeg mit wea scar over højre øjenbryn. Det lærte jeg 2 ting af: 1.kikkerten skal ved liggende skydning have en generøs øjenafstand.2.skæfteformen på en magnum riffel er ret afgørende for den følte rekyl. Specielt hvis man som jeg kommer fra en 6,5x55.[8)]
Hvis jeg var dig ville jeg vælge en riffel som ligger godt og har en fornuftig skæfteform. Om det er en 7mm eller en 300 win er efter min mening ligegyldigt.[Wink]
Det vildt der ikke kan skydes med den lille, kan heller ikke med den store.Til farligt vildt vil en 375 H&H eller større alligevel være bedre.[8D][8D]
Svar
#24
Jeg må med bøjet nakke erkende at jeg ikke på nogen måde kan forsvare, at have en Sako 300WM stående i skabet !
Heller aldrig supraen som bare står og står, eller gokarten i garagen. Skal man egentligt det ???
Sakoen hænger da tit på skulderen, bare at åbne skabet og sige, det er dig der skal med idag er en god fornemmelse. Ville da ønske der var flere at vælge imellem. Det kommer nok hen af vejen ! Men at forsvare et kaliber overfor et andet, når de nu ligger så tæt er svært, da helt specielt under danske forhold.
Mit råd er et vekselsystem mellem 222-0.50 [Big Grin] Det må da kun være et spørgsmål om tid inden Sako som det førende mærke kommer med det [Big Grin]

Hilsen Steen
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Citat:quote:

Originally posted by yeti
[
Så mangler vi bare en værdi for hvor meget der skal til for forsvarligt at slå vildtet ihjel.



Det er vist et spørgsmål om religion,erfaring og træfpunkt...[Smile]

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805




Mit point var såmænd også bare at sætte argumenterne om at .300WinMags overskud lidt i relief. Ja den leverer mere energi, men har man brug for det??? Det tror jeg egentligt ikke at der er ret mange af os der har, og derfor har jeg svært ved at se hvad alle de tal for energien på 300 meter skal bruges til - når de alle er ligger væsentligt over det der skal til for at slå vildtet ihjel. Jeg synes at udvalget af kugler, tilgængelighed af fabriksammo, NIF hvad der er tilgængeligt at rifler og så videre er lange mere relevant for valget... Men det er jo bare det jeg synes er vigtigt, andre vælger efter andre kriterier.
Mvh.

Yeti
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Citat:quote:

Originally posted by yeti
[
Så mangler vi bare en værdi for hvor meget der skal til for forsvarligt at slå vildtet ihjel.



Det er vist et spørgsmål om religion,erfaring og træfpunkt...[Smile]

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805




Mit point var såmænd også bare at sætte argumenterne om at .300WinMags overskud lidt i relief. Ja den leverer mere energi, men har man brug for det??? Det tror jeg egentligt ikke at der er ret mange af os der har, og derfor har jeg svært ved at se hvad alle de tal for energien på 300 meter skal bruges til - når de alle er ligger væsentligt over det der skal til for at slå vildtet ihjel. Jeg synes at udvalget af kugler, tilgængelighed af fabriksammo, NIF hvad der er tilgængeligt at rifler og så videre er lange mere relevant for valget... Men det er jo bare det jeg synes er vigtigt, andre vælger efter andre kriterier.



Enig, men i forhold til spørgsmålet og mit indledende svar, så kan du feks. i hovedparten af Polen købe 300 win magnum, og du skal lede længe efter en 7 mm rem Mag

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#27
Okay det har da sat det lidt i perspektiv.
Tror selv jeg er til den. .300 da det ville være fint supplement i forhold til hvad jeg ellers ejer og købe samtidig Wink

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#28
[quote
Men ang ovenstående så kan en 7mm MAG sagtens overgå en 300 MAG mht anslagsenergi på længere hold - kuglens BC er her altafgørende. En 160 grs Nosler Partition fra en 7mm Rem vil garanteret have mere energi på 300 m end end 180 grs Oryx fra en 300 Win/Wby/Ultramag

[/quote]
300 Weatherby Magnum på 300 yards med noslers max ladning h-1000 og nosler partition 180 grains: anslagsenergi 2684 lbf 500 yards på 2027

300 Win Magnum på 300 yards med noslers max ladning h-1000 og nosler partition 180 grains: anslagsenergi 2289 lbf og 500 yards på 1710

7 mm rem Magnum på 300 yards med noslers max ladning h-1000 og nosler partition 175 grains: anslagsenergi 2123 lbf 500 yards på 1592

7 mm rem Magnum på 300 yards med noslers max ladning IMR4064 og nosler partition 160 grains: anslagsenergi 1952 lbf 500 yards på 1424

et korrekt sammenlignings grundlag er vist at bruge samme type kugle ellers bliver det vist misvisende i forhold til spørgsmålet

mvh.
Frank Nørby
[/quote]
Principielt enig, men det var ikke det jeg ville illustrere - bare at der i praksis ikke er den store forskel på de 2 patroners effekt på vildt... Jeg har skudt en del vildt med begge to og kan ærligt ikke se den store forskel. Som at sammenligne en 30-06 og en 8X57`er - her er der heller ikke den store forskel.
Svar
#29
Det jeg ville frem til da jeg efterspurgte en værdi for hvad der skal til for at slå vidltet ihjel var såmænd også at det kan være lige meget om man slår det ihjel 120 % eller 140 % For langt de fleste jægeres "normal skud" er det sikkert 300 % og 400 %. Tilbage står dog at skyder man på 500 meter så er der en forskel men gør man ikke det, så bør det efter min mening ikke være energien der er afgørende for ens valg. Så er der alle de andre faktorer der er blevet nævnt og her kan der være gode grunde til at vælge det ene frem for det andet kaliber. Om det så er udbredelse i US, Europa eller rekyl der bliver den afgørende faktor, det må jo være op til den der nu skal bruge herligheden i praksis at bedømme.
Mvh.

Yeti
Svar
#30
i princippet findes der af etiske årsager ikke " overkill", og så står der kun " underkill" tilbage

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Nørby

i princippet findes der af etiske årsager ikke " overkill", og så står der kun " underkill" tilbage

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Wby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Steyr Mannlicher 308 W - Swarovski 3-12x56
SKB 805




hmm - ved nu ikke om jeg er enig. Så skulle du prøve at se de rådyr vi har skudt med en 243 AI med Scirocco kugler i høj hastighed. Jeg ved ikke hvor etisk det er at det meste af forparten på dyret ikke kan spises.... Men en hurtig og smertefri aflivning - det er det i hvert fald..!
Svar
#32
Citat:quote:

i princippet findes der af etiske årsager ikke " overkill", og så står der kun " underkill" tilbage


Say what????

Er du jæger eller???

håber det var en joke[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
Jeg er helt enig med GT, Overkill i forhold til den resource som vildtkød er, vil i mit moralkodeks betyde at man mod bedre vidende ødelægger kødet uforholdsmæssigt meget selvom man ved at en mindre kaliber nemt kunne have gjort jobbet tilfredsstillende. Det er mangel på respekt for dyret, at ødelægge kødet, hvis det er vildt som kan bruges til gryden.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#34
Som I sikkert har gættet så er jeg helt på linie med Gammeltoft og Tonny mht. kødødelæggelse. Der er en situation hvor jeg har en vis forståelse for overkill og det er i forbindelse med dyrt betalte jagtrejser, hvor man kan have en interesse i at vildtet falder på stedet og ingen (egen) interesse har i kødet. Jeg har dog ikke set noget der dokumenterer at flugtafstanden mindskes ved at øge hastigheden. Jeg opfatter derfor kalibre høj hastighed som værende mest egnet til skud på længere hold og det er da også i det lys at jeg har anskaffet en 22-250 i stedet for en 222 eller 223.

Hvor ender alt dette så... Skal man vælge et all round kaliber til jagt i Danmark (og Skandinavien (bjørn undtaget) så holder jeg fortsat på at 308win er topkandidaten, men at 6,5x55 og 3006 også er rigtigt fine valg. Vil man med sit ene kaliber kunne dække alt fra rådyr til kudu på afstande ud til fx 300 meter så er 7mmRemMag eller 300WinMag efter min mening bedre valg - og vil man ud på afstande over 300 meter så begynder 308win, 3006 og 6,5x55 for alvor at blive for små. Men heldigvis så kan man i dag med de fine systemrifler lave en hel pakke af kalibre så kompromiserne ikke bliver helt så mange/store.

Og så back to topic - jagtmæssigt mener jeg at både 7mmRemMag og 300WinMag klarer det meste. I den laveste ende af byttestørrelse har 7mm en fordel og omvendt. Når jeg inden for en overskuelig fremtid får en 300WinMag i skabet handler det om at jeg ikke kan få 7mmRemMag med den pibe jeg gerne vil, og rekylen fra en 300WinMag er jo ikke meget anderledes end min 9,3x62 så her vinder det praktiske.
Mvh.

Yeti
Svar
#35
Hej,

Citat:quote:

Der er en situation hvor jeg har en vis forståelse for overkill og det er i forbindelse med dyrt betalte jagtrejser, hvor man kan have en interesse i at vildtet falder på stedet og ingen (egen) interesse har i kødet


det må være lige præcis hvad korrekt kugleplacering sikrer frem for macho kalibre[B)]

En kraftig kaliber garanterer altså knald og fald ved eks. lungeskud eller måske leverskud???[?][B)]

Nej nu skal ret være ret.....

Har da også set en gut stille på en trykjagt på svin med en 22-250[V]

Han skulle nu have været sendt hjem[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
@Gammeltoft

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg har dog ikke set noget der dokumenterer at flugtafstanden mindskes ved at øge hastigheden.


Det var det du mente ikke. Den eneste måde at være 99 % knald og fald er vel at smække en kugle igennem maskinrummet på en måde så begge overarmsknogler knusers. Lungeskud vil jo ofte betyde en flugt på 50-80 meter, men er jo kødskademæssigt et af de bedste skud. .
Mvh.

Yeti
Svar
#37
Citat:quote:

Jeg har dog ikke set noget der dokumenterer at flugtafstanden mindskes ved at øge hastigheden


Min egen erfaring plus tilbagemeldinger fra kunder siger at når man begynder med høje hastigheder så kommer man oftere frem til lang flugtafstand.

Efter jeg selv skiftede til 200 grains kugler i min 300wm har jeg ikke haft vildt der løb fra skudstedet.

Sjovt nok har jeg med 6,5 haft lige så korte flugtafstande som med 200 grains kugler i min 300wm.

Jeg kan bare ikke se det fornuftige i de der voldssomme kalibre.

Det er da sjovt på skydebanen, JA bestemt, men det er bare ikke en nødvendighed.
Større margen ??? inde i hovedet måske, men det er bare blevet en generel regel at man skal have voldsom anslagsenergi for at slå relativt små stykker vildt ihjel.
En kedelig tendens.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Citat:quote:

Det er da sjovt på skydebanen, JA bestemt, men det er bare ikke en nødvendighed.
Større margen ??? inde i hovedet måske, men det er bare blevet en generel regel at man skal have voldsom anslagsenergi for at slå relativt små stykker vildt ihjel.
En kedelig tendens.



Meget enig!!!

Citat:quote:

Det var det du mente ikke. Den eneste måde at være 99 % knald og fald er vel at smække en kugle igennem maskinrummet på en måde så begge overarmsknogler knusers. Lungeskud vil jo ofte betyde en flugt på 50-80 meter, men er jo kødskademæssigt et af de bedste skud. .


Det er ikke helt sandt! Ved skud i lungerne falder trykket i kredsløbet betragteligt hurtigere end ved et skud i f.eks. hjertet. Flugtafstanden vil derfor for det meste være væsentligt kortere eller = 0m. Selvfølglig kan man gøre det fysisk umuligt for dyret at flytte sig fra stedet ved at knuse begge bove, men nu hvor vi taler etik og moral er det vel en hurtig død vi efterlyser. Her er lungeskuddet klart at foretrække. Det er altså ikke kun af hensyn til kødødelæggelse, at jeg holder lige over skulderbladet og en anelse tilbage på dyret - det er en sidegevindst - nej det er fordi jeg ved, at kuglen går gennem lungerne, og at dyret i langt de fleste tilfælde går ned i knaldet - også med .223R 65 grains Sierra GameKing!!!

Jamo
Svar
#39
De fleste elge jeg har set der har fået en kugle igennem lungerne hvor intet andet har været ramt er gået 50-80 meter (her taler vi om ca 25 elge). Enkelte er blevet stående som om de ikke rigtigt vist hvad der var sket og er så efter et stykke tid faldet om.
Mvh.

Yeti
Svar
#40
Nu nævner du elg - de er vel også et kapitel for sig selv når det kommer til skudstærkt vildt... en flugt på 50 meter er da helt fint på en elg - eller tager jeg helt fejl??? Jeg har en bekendt der skød en stor elgtyr sidste år med 30-06, 180 grains kugle. To skud på bladet, hvor hjertet blev ramt den ene af gangene. Den løb godt og vel 300 meter. Så hvis man med et lungeskud kan nedsætte flugtstrækningen til 50-80 meter er det klart at foretrække. Men se, nu er vi jo ved at være oppe i den størrelse vildt, hvor 7mm RM og 300WM kommer til sin ret, for der er jo noget der hedder gennemskud og eftersøgning også!!!

Det jeg koncentrerede mig om, og som diskussionen gik på var råvildt...

J.

Jamo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)