Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm vs .300 WM
#41
På elgen har der været undersøgelser - og de viser nærmest en omvendt flugtstrækning i forhold til kaliberstørrelsen. Altså en kortere flugtstrækning ved skud med den mindre kalibre som 6,5x55. Nogle mener at det har med skudplacering at gøre og andre har en anden forklaring.

Normalt vil jeg dog sige at elgen ikke hører til de mest skudstærke stykker vildt. Og med mindre du rammer overarmsknoglen så er der ofte gennemskud selv med 6,5'eren. De eneste flugtstrækninger jeg har set der har været over 100 meter har været ved skud i maveregionen.

De 2 elge jeg selv har skudt gik henholdsvis 8-10 meter (skud igennem hjertepulsåren) og 0 meter (skud lige under ryggen langt fremme og så diagonalt tilbage til skulderbladet). Den sidste var dog forinden ramt 2 gange lavt i det ene forben og en gang i mulen.

Samlet set er der skudt 80-100 elge på jaktlaget i den tid jeg har været med. Jeg har ikke været på alle skudpladser, men har næsten altid været der hvis dyret et gået langt, da de så skal slæbes ud. Jeg har også et 4-5 gange været med på selve eftersøgningen, og her har skudene været 2 i maveregionen og resten lungeskud. Svenskerne er meget glade for lungeskud da det giver mindst kødskade. Hjertet holder de af at ryge. Jeg vil selv foretrække et skud der sidder en smule længere fremme - hjertet eller lige over. Men det giver altså en smule mere kødskade, men efter min erfaring en kortere flugtstrækning.
Mvh.

Yeti
Svar
#42
Hej Yeti!

Jeg bøjer mig for din erfaring m.ht. elg - for der har jeg stort set ingen. Kun hvad jeg bliver fortalt at jagtkammerater, der ofte er afsted...så point taken!!![Smile]

Spørgsmålet er så, om man anatomisk kan sammenligne råvildt med elg...det skal jeg lade stå hen i det uvisse. Men forklaringen om det at trykfaldet er betragteligt højere ved lungeskud i forhold til hjerteskud kommer faktisk fra en læge, der ved lidt om den slags. De situationer hvor du har ramt hjertet, har lungerne da været intakte? Det er jo nærliggende at tro, at såfrem man både rammer hjerte og lunger - så slukker lyset ganske hurtigt!

Personligt synes jeg det er befriende at komme frem til et "anskudssted" og med det samme finde det karakteristiske lyse lunge schweiss - så ved jeg at jeg ikke skal søge ret længe og langt - max 20 meter i de tilfælde jeg har været ude for...

ved skud på bladet/hjertet kan det for sådan en som mig, vøre svært at læse hvordan dyret er ramt ud fra det schweiss der findes på anskudsstedet. Derfor foretrækker jeg også lungeskud, som jo er 100% dræbende, og endda eksremt hurtigt.

Jeg har dog den teori, at hvis et dyr ønsker at løbe - så løber det. Vi kan så bare prøve at begrænse den flugtstrækning mest muligt, med et velplaceret skud. Selvfølgelig kan man gøre det fysisk umuligt for dyret at løbe fra stedet, som det tidligere er beskrevet, men det har også sine konsekvenser eller risikoer (ja det kan staves sådan - har lige tjekket!??!! [:p])
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

De situationer hvor du har ramt hjertet, har lungerne da været intakte? Det er jo nærliggende at tro, at såfrem man både rammer hjerte og lunger - så slukker lyset ganske hurtigt!



Det har jeg faktisk ikke tænkt over. Jeg tror der ikke for der har ikke været schweiss fra lungerne (nogle gange har der nu været det, men ofte bliver der jo også skudt mere end et skud). Det vil jeg prøve at ligge mærke til i fremtiden.

En af de andre jægere tog hår-prøver fra 16 forskellige steder på elgen. Hårerne er tilsyneladende forskellige i struktur, farve, stivhed med videre og kan derfor bruges til at vurderer hvor elgen er blevet ramt. Det er åbenbart noget hundeførerne bruger. Jeg havde aldrig hørt om det får jeg så hans finde kort med forklaring og små plastiklommer til hår-prøverne.
Mvh.

Yeti
Svar
#44
Hjertet ligger inde mellem lungerne så man kan kun lave et hjerteskud der ikke rammer lungerne ved at skyde lige forfra eller lige bagfra. Begge muligheder kun teoretisk da lungerne næsten rører ved hinanden. Ved at skyde i toppen af hjertet overskydes de store kar som bringer blodet til og fra kroppen og lungerne og så falder blodtrykket hurtigt [:0]. Store kirurger frygter kun gud og aorta (hovedpulsåren) [8D].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)